Vad gör ni med budda amuletter.?

Jag vet nu efter rådfrågning, du har rätt @micke. Min tjej trodde till och med upp till 1 mille B.
Lite märkligt det här, jag frågade tirak om man inte får sälja hur kan man då sätta ett värde för köpo_O
Förklaringen satt långt inne men när den kom så finns det ett annat ord för sälja när det gäller det här:rolleyes:
Jag ser det mesta positivt men vissa saker får mig att undra;)

Jag har sett handel med dessa, främst i Isaan där är det folk som har skrifter om dessa amuletter. Men tillslut hamnar de i Bangkok där pengarna finns. Dessa amuletter betyder något oerhört mycket för ägaren. Den min tjej har finns i Thailand, väl inlåst.

Jag har sett handel med dessa, främst i Isaan där är det folk som har skrifter om dessa amuletter. Men tillslut hamnar de i Bangkok där pengarna finns. Dessa amuletter betyder något oerhört mycket för ägaren. Den min tjej har finns i Thailand, väl inlåst.
Ja med det värdet får man va rädd om amuletten;) min ligger på en buddahylla frugan har i huset, kommer ihåg uppståndelsen efter jag fått denna av munken. Måste vara bra falang har frugan hört andra säga, varför dom nu har pratat om detta:):);)

Man kan ju faktiskt ha attiraljer på sig som ren utsmyckning, bara för att det står för något för någon behöver ju det inte betyda att man inte kan ha det som ren utsmyckning.

Finns ju många som köper med sig allehanda saker på resor, indianmasker, statyetter och liknande som för ursprungsbefolkning står för något men som för en västerlänning blir en prydnad i hemmet och ett minne, eller något man har runt halsen eller fingret eller vad det nu kan vara.

Tycker själv att de där amuletterna kan vara riktigt snygga även om jag inte bär någon själv! Själv har jag ett kristuskors, ett Keltiskt handgjort av en prost som verkade i Höör och som jag köpte från dödsboet, väldigt fint handarbete i sterlingsilver.

Kan inte påstå att jag är speciellt religiös men tycker att det är en fin prydnad!
Jag kan förstår om man köper det som souvenir men många har ju blivit omvända om tycker ju att Buddhism måste vara svaret på allt för jag träffat en snygg fru ...

Frugan säger att den betyder ingenting, en amulett från Pattaya (Nungprue) 42 år gammal utan betydelse.

Om du menar den första bilden som @Micke.T la upp verkar ju konstigt att det skulle vara Pattaya.

Det står följande översta raden: เจ้าคณะตำบลโบสถ์ พิมาย จ. นครราชสีมา jao khana dtambon bot phimai changwat ratchachima = Dekan (alltså en hög munk) över församlingen i Phimaai i provinsen Nakorn Ratchachima.

Raden under: พระครูสนธรรมคุณ ธัมมวิโร phra khru son thammakhon = phra khru (lägsta ranken av lärare inom Dhamma) intresserad av dygderna i Dhamma: Sist Dhamma wiro (en titel)

Jag kan förstår om man köper det som souvenir men många har ju blivit omvända om tycker ju att Buddhism måste vara svaret på allt för jag träffat en snygg fru ...

Jo den varianten finns det säkert gott om, ville bara belysa en annan sida eftersom jag tyckte mig se bara en sida av verkligheten:) i de flesta svar här.

Senast redigerad av en moderator:
Om du menar den första bilden som @Micke.T la upp verkar ju konstigt att det skulle vara Pattaya.

Det står följande översta raden: เจ้าคณะตำบลโบสถ์ พิมาย จ. นครราชสีมา jao khana dtambon bot phimai changwat ratchachima = Dekan (alltså en hög munk) över församlingen i Phimaai i provinsen Nakorn Ratchachima.

Raden under: พระครูสนธรรมคุณ ธัมมวิโร phra khru son thammakhon = phra khru (lägsta ranken av lärare inom Dhamma) intresserad av dygderna i Dhamma: Sist Dhamma wiro (en titel)
Detta sa frugan också, det som va grejen här va väl att jag postade fel amulett som inget värde hade då jag sa att det fanns ett relativt högt värde:confused:;)

Fel amulett skall vara denna:oops:
20170414_122638.jpg
20170414_122649.jpg

Inte säker men kanske denna munk, namnet stämmer i alla fall med vad som står på amuletten หลวงพ่อคูณ ปริสุทฺโธ
luang pha khun borisotto:)

https://th.wikipedia.org/wiki/พระเทพวิทยาคม_(คูณ_ปริสุทฺโธ)

Jag fick en guldkedja med amulett av svärfar när vi gifte oss för 17 år sedan och jag bar den när vi var hemma i byn i ett par månader för att visa uppskattning, sedan less ligger både amuletten och halsbandet i svärmors egen lilla skattgömma.

Svärfar sade aldrig själv att amuletten var värdefull men enligt hans släktingar var den givetvis värd flera miljoner. Frugan har en bekant vars man är en aktad expert på amuletter och även har en kolumn angående detta i någon tidning. Han sade att den verkligen var värdefull, en av de mest värdefulla han sett på mycket länge. Det var dock inte flera miljoner utan runt 10,000.......Han sade att han ombeds värdera många amuletter varje dag och nästan alla är säkra på att de värda runt miljonen men de är de facto sällan ens värda 1,000 Baht. Thailändare har alltid en övertro på det lokala så givetvis är just deras tempel och deras överstemunk väldigt speciell. Att det finns över 100,000 tempel i Thailand och att knappt någon ens i grannprovinsen känner till deras fantastiska tempel och munkar kan de inte tänka sig.

Givetvis finns det några få amuletter som verkligen är värdefulla men då måste de nästan alltid säljas lokalt och vara ett par generationer gamla.

Han sade att han ombeds värdera många amuletter varje dag och nästan alla är säkra på att de värda runt miljonen men de är de facto sällan ens värda 1,000 Baht.

Ja, jag har bland annat från min fru som också skall ha någon amulett, hört är värd en massa runt 1000000 men har alltid varit skeptisk till alla dessa överdrivet värdefulla amuletter, finns säkert en och annan men som du säger tror jag mer på den nivån och man skall nog ta detta med en nypa salt precis som med det mesta i världen som låter för bra för att vara sant.

Som det klassiska uttrycket: พกหินอย่าพกนุ่น phok hin jaa phok non = stoppa sten i fickan, inte bomull eller tro inget av det du hör och bara hälften av det du ser, älskar detta uttryck!:)

Den amulett av Pa Jim från Napho som jag fick av svärfar för 11 år sedan skall enligt många jag träffat vara mycket värdefull , många hundra tusen thbt ,, tror inte ett skit på detta med värdet på dessa buddhor .. "Tron kan försätta berg " brukar vi säga här, det stämmer nog bra det .... 555555555555555555555

Och precis som Jonas skrev " en buddhaamulett eller staty kan eller får inte sälja , då tappar den sin kraft , den skall ges bort av kärlek eller respekt ,, Så då kan den ju vara värd vad fn som helst

Allt detta är bara Fjantigt 55555555555555555555555555555;)

Den amulett av Pa Jim från Napho som jag fick av svärfar för 11 år sedan skall enligt många jag träffat vara mycket värdefull , många hundra tusen thbt ,, tror inte ett skit på detta med värdet på dessa buddhor .. "Tron kan försätta berg " brukar vi säga här, det stämmer nog bra det .... 555555555555555555555

Och precis som Jonas skrev " en buddhaamulett eller staty kan eller får inte sälja , då tappar den sin kraft , den skall ges bort av kärlek eller respekt ,, Så då kan den ju vara värd vad fn som helst

Allt detta är bara Fjantigt 55555555555555555555555555555;)

Nä det är nog riktigt, är nog inte meningen att det skall vara föremål för penningspekulation och försäljningscirkus men det gäller nog inte alla amuletter, finns ju massor av andra s.k beskyddande amuletter som inte är spirituellt inspirerade i den meningen.

Det ju så att munkar själv tillverkar amuletter som de sen välsignar och genom en donation till templet får man denna välsignade amulett som tack, ja en annan form av försäljning inlindad i något annat.

Kan tänka mig att amuletter med Buddha på inte är okey att sälja men är inte lika säker på när det gäller munkar.

I alla fall om intresse finns:

De fem mest sällsynta och mest värderade Phra Somdej Wat Rakhang พระสมเด็จวัดระฆัง, Phra Rod พระรอด, Phra Nang Phaya พระนางพญา, Phra Phong Suphan พระผงสุพรรณ och Phra Sum Kor พระซุ้มกอ.

De här kallas Benja Phakhi เบญจภาคี = benja = fem, phaki = deltagare, associerad, medlem av... Tillsammans värderade till 10 miljoner Baht, sägs det.

Så att en som vår fru har eller haft eller någon annan vanlig bonde, arbetande skulle vara värd 1000000 eller mer bath kan vi nog glömma!

Går nog mer på @Atom och denna cirkus som det faktiskt är finns ju mer fake en äkta vara, men det har nog de flesta redan förstått här!!:)

Tro kan försätta berg ...

Ja de säger ju det men de flesta berg står fortfarande kvar där de står, det enda som kan försätta dem i rörelse är så vitt jag vet kontinentalplattornas förskjutningar:D:D

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp