Var är det bäst att bo som fastboende i Thailand?

Jag vet inte om det riktigt finns något ställe som uppfyller Vaxets alla krav. Jag skulle nog säga att Bangna kommer närmast. Bangna i sig uppfyller kanske inte något av kraven men det är schysst i sig självt och dessutom har du några av Thailands bästa köpcentra inom 10 minuter, centrala Bangkok på en halvtimme, Pattaya 1.5 timme, Hua Hin och Khao Yai på två timmar och Suvvan på 20 minuter en bra dag.

Personligen har jag svårt att se att något ställe i Thailand, eller i världen för den delen, håller för ett helt år. Det krävs en schysst vardag och en närhet till fest och ombyte, och då måste man leta på oväntade ställen.
Är det Tavelsjö du pratar om?

Ja, om man inte har något jobb att gå till eller någon hobby som tar upp det mesta av ens dag, så är det nog väldigt knepigt att hitta någon ultimat plats. En plats som det gör ont att lämna om så bara för en dag.

Lagom är bäst, hur tråkigt det än låter.
Lagom avstånd till flygplats kan vara skönt och lagomt avstånd till sol och bad är även det bra att ha.
En vettig matbutik i närheten är dock oumbärligt. Det och Systembolaget.
Atom, Bangna, jo det skiljer sig ju en smula emot en solig ö, men de har ju IKEA… :)
Livet förändras ju, och vad som var spännande igår kanske är tråkigt idag. Det måste nog alla hantera till och från. Men Atom, alla massor av år du levde i Bangkok och utanför, ja, och Kina.... skulle du vilja göra en sådan resa en gång till? Eller jag, skulle jag bygga i Pattis, ha levt alla år i Pattis om jag fick välja nu, näpp inte jag, inte en gång till, allt har sin tid.

Som du vet har jag likt dig farit runt hela livet, så när jag parkerar mitt piano och min stol handlar det mest om att jag vet… vet om min rastlöshet och nu försöker jag förutse eventuell framtida tristress. Har flängt och flyttat runt tillräckligt nu.

Och Andre den rätt oruskiga ..:), mitt i livet eller med familj handlar det ju en hel del om praktiska saker, en hänsyn till andra man måste leva med, skolor, ja allt detta.... När jag säger att jag bodde i Pattaya, ja, i Jomtien i över 10 år, så tänker folk: jaha....... ja, detta behöver jag nog inte skriva här på detta forum, men nej.........
Köra barn till skolan, arbeta, ja, precis som livet i Svedala, men med extra allt, som man ändå inte har tid eller ork med.....och nu är man för trött och har i alla fall gjort tillräckligt. Så en omgivning av lugn, skönhet, lite trygghet och helst lite pålitligt folk i grannskapet – det hoppas jag kommer.

Atom, Bangna, jo det skiljer sig ju en smula emot en solig ö, men de har ju IKEA… :)
Livet förändras ju, och vad som var spännande igår kanske är tråkigt idag. Det måste nog alla hantera till och från. Men Atom, alla massor av år du levde i Bangkok och utanför, ja, och Kina.... skulle du vilja göra en sådan resa en gång till? Eller jag, skulle jag bygga i Pattis, ha levt alla år i Pattis om jag fick välja nu, näpp inte jag, inte en gång till, allt har sin tid.

Som du vet har jag likt dig farit runt hela livet, så när jag parkerar mitt piano och min stol handlar det mest om att jag vet… vet om min rastlöshet och nu försöker jag förutse eventuell framtida tristress. Har flängt och flyttat runt tillräckligt nu.

Och Andre den rätt oruskiga ..:), mitt i livet eller med familj handlar det ju en hel del om praktiska saker, en hänsyn till andra man måste leva med, skolor, ja allt detta.... När jag säger att jag bodde i Pattaya, ja, i Jomtien i över 10 år, så tänker folk: jaha....... ja, detta behöver jag nog inte skriva här på detta forum, men nej.........
Köra barn till skolan, arbeta, ja, precis som livet i Svedala, men med extra allt, som man ändå inte har tid eller ork med.....och nu är man för trött och har i alla fall gjort tillräckligt. Så en omgivning av lugn, skönhet, lite trygghet och helst lite pålitligt folk i grannskapet – det hoppas jag kommer.
Själv tycker jag utkanten av Pattaya.
Perfekt, har allt nära men inom avstånd.
Lätt till bra internationella skolor, tom bättre än om bor i centrum och skall krångla med trafik.
1 timma till Nana vid svenska ambassaden.
1 timma till Suvarnhabumi.
15 minuter till Pattaya.
20 minuter till Baengsaen.
Kände att allt var perfekt under åren där men nu fått Sverige känsla och hamnat här.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp