Viktigt för dig som söker uppehållstillstånd!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Hantering av Migrationsverkets ärenden om uppehållstillstånd.
Migrationsverket har låtit informera oss om uppehållstillstånd inom deras nya pilotprojekt som kallas för E3 (tre månaders handläggningstid). Projektet innebär att Migrationsverket strävar efter att hålla alla nyinkomna webbansökningar inom det nya systemet E3.

Om kompletteringar behöver göras med sökanden eller anknytningspersonen i Sverige, tas ärendet ur det E3 systemet och handläggs enligt den gamla ordningen med längre handläggningstid.

Det är därför av extrem vikt (för den sökande/anknytningspersonen själva) att ansökningarna/ referenssvaren är utförligt ifyllda. Annars kan handläggningstiden förlängas eftersom en kom-plettering behöver göras (detta kan även gälla i fall när sökandes pass har kort giltighetstid eller om de inte i förväg hunnit registrera sitt äktenskap i Sverige).

Tänk på att fylla i ansökan på ett utförligt sätt när webbansökan ska lämnas in. Att skriva ett par tre rader kan anses vara i kortaste laget för att Migrationsverket ska kunna bedöma seriositeten i förhållandet men å andra sidan behövs inte heller någon novell utan lagom är bäst.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Pratade med migrationsverket och dom sa att detta nya nu är uppe i 7 månaders väntetid.

Vi vet att Migrationsverkets kundtjänst säger att handläggningstiden ligger kring 7 månader för att de inte har en aning om när den enskilde handläggaren ute på enheten tänker bli klar med sitt ärende.

Den faktiska handläggningstiden beror helt på om ni är registrerat gifta, väntar gemensamt barn, har medsökande / ensmsökande barn, hur länge ni varit tillsammans och vad flickvänen sagt på sin intervju hos ambassaden, etc. Vissa av dessa ärenden har förtur och behandlas för sig - andra måste utredas mer noggrant. Därför varierar också handläggningstiderna ganska mycket.

Ett typexempel är om du gift dig med din flickvän i Thailand och registrerat ert äktenskap där men inte registrerat detta hos Skatteverket i Sverige. Automatiskt kommer ert ärende att hamna i den långsamma kön eftersom handläggaren måste utreda skälet till varför ni inte registrerat ert äktenskap i Sverige.

Så att alla ärenden har en handläggningstid på 7 månader är inte sant men skulle kundtjänst säga till dig att ert ärende är klart inom 3 månader och det visar sig att detta inte håller av någon anledning, skulle du kanske slänga dig på telefonen och undra varför de ljuger för dig. Därför tar de det säkra före det osäkra.

Ett typiskt snabbärende.

- de träffades i Thailand
- flickvännen besökte sin pojkvän i Sverige
- de är förlovade
- de gifte sig och äktenskapet är registrerat i bägge länderna
- hon bytte även sitt efternamn till mannens

Vi sökte uppehållstillstånd som ombud via webben åt henne den 6 augusti. Pojkvännen webbintervju klar den 6 augusti. Hon gjorde sin intervju hos ambassaden den 19 augusti och beslutet om uppehållstillstånd kom den 21 augusti. Handläggningstid 15 dagar.

Tack för svar
Vi är gifta i Sverige och registrerade här men inte i Thailand.

Min fru åker tillbaka tilll Thailand den 16/1 efter 180 dagar här på förlängning. Vi kommer söka UT för henne så han kan flytta till mig här i Sverige. Jag vill skicka in ansökan om UT så snart hon lämnat Sverige, och har allt scannat och klart, men nu till min fråga: Hur viktigt är det att äktenskapet är registrerat i Thailand med tanke på UT ? Går det att komplettera med det senare, för jag vill skicka in ansökan så snabbt det bara går, för det tar ju lite tid att registrera då en del ska översättas.
//Peter :wai:

Risken med att komplettera en e-ansökan i efterhand är att man kan flyttas över i det manuella systemet med mycket längre handläggningstider.

Det är alltid bättre att alltid lämna in en komplett ansökan och det tar inte någon längre tid att få ett svenskat äktenskap registrerat i Thailand. Jag tror att ni tjänar i handläggningstid på att även ha med den thailändska registreringen av ert äktenskap.

Tack för svaret Thaikonsult :thumbsup: Har nu beställt ett familjebevis som är på engelska och stämplat samt underskrivet, som jag skickar med henne tillsammans med visgselbeviset och kopia på mitt och hennes pass. Läste någonstans att även vigselbeviset (som inte har något juridisk legitimitet här i Sverige) ska vara översatt till engelska, stämmer det ?? :xmas_smiley:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
1 K
Banglassi
B
T
Svar