Nekat permanent uppehållstillstånd, fru utomlands, vad göra?

Tidigare så var det bättre att vara utlänning i Sverige om man sökte uppehållstillstånd.
En svensk hade fått frun på 2 års UT medans en utlänning per automatik fick 5 år till sin fru. Nu vet jag inte när dessa regler upphörde, men förr var det så.
Det samma verkar gälla Norge i nutid. Har den dansk kollega som flyttade till Norge för att det var lättare som utlänning att kunna få ett vettigare UT till frun.
Uppehållstillstånd söker man utifrån Sverige och man behöver ett för att komma till Sverige om man inte är EU medborgare.

Det är kanske bättre att söka via Danmarks ambassad än den svenska?

Självklart ska de överklaga.
Har hon tidigare arbetat i Sverige kanske det går att höra med den tidigare arbetsgivaren om det finns jobb för henne. Måste väl också finnas någon möjlighet att få barnens mor att stanna med barnen. Som gifta bör de väl också ha några rättigheter. Det gäller att ta reda på dessa.
Jag skulle börjat att höra med över immigrations domstolen. Tror att det är så de heter där man överklagar. För länge sedan pratade jag med dom när vi gjorde en överklagan och fick en del bra synpunkter.
Hade de inte bott tillsammans i Sverige , Efter två år samlevnad var det i alla fall förr så att hon kunde söka Svensk medborgarskap, Det gjorde min fru efter två år bosatt/skriven tillsammans med mig, Men då hade hon iofs permanent UT. Djäkligt märkligt :rolleyes:

Uppehållstillstånd söker man utifrån Sverige och man behöver ett för att komma till Sverige om man inte är EU medborgare.

Det är kanske bättre att söka via Danmarks ambassad än den svenska?
Det kan finnas undantag. Ett sådant undantag är om du befinner dig i Thailand men ditt PUT har gått ut pga att du har stannat längre i Thailand än du tänkt från början. Dvs. dålig planering, vilket inte är ovanligt när det gäller thailändare. Kanske även gäller UT men det har jag mindre koll på.
Nu är det här tredjehandsuppgifter som verkar ganska osäkra så vi får ta det för vad det är.

Att det var lättare för icke svenskar att få hit sin dam förr.
Samma ekonomiska krav.
Detta har gått i vågor. Vi flyttade utomlands innan frugan fått sin PUT. Hon saknade 2 månader innan hon hade fått sin PUT då. När vi skulle tillbaka från utlandsjobbet tog det nästan ett år innan hon fick sitt UT. Vi hade då varit gifta och bott tillsammans både i Sverige och utomlands i flera år.
Har även andra bekanta som haft samma berg och dalbana när det gäller att få uppehållstillstånd.
Visserligen har det i dessa fall inte varit frågan om ekonomiska förutsättningar, utan mera frågan om vilka handläggare man haft och hur ansträngt det varit på imm.

Det kan finnas undantag. Ett sådant undantag är om du befinner dig i Thailand men ditt PUT har gått ut pga att du har stannat längre i Thailand än du tänkt från början. Dvs. dålig planering, vilket inte är ovanligt när det gäller thailändare. Kanske även gäller UT men det har jag mindre koll på.
Nu är det här tredjehandsuppgifter som verkar ganska osäkra så vi får ta det för vad det är.
PUT kan återkallas om utlänningen flyttar från Sverige och inte återvänder inom två år (7 kap. 7 § utlänningslagen)

Har du permanent uppehållstillstånd kan du vara borta från Sverige i upp till ett år och behålla ditt uppehållstillstånd.
Ska du vara borta längre måste du meddela Migrationsverket.

PUT kan återkallas om utlänningen flyttar från Sverige och inte återvänder inom två år (7 kap. 7 § utlänningslagen)

Har du permanent uppehållstillstånd kan du vara borta från Sverige i upp till ett år och behålla ditt uppehållstillstånd.
Ska du vara borta längre måste du meddela Migrationsverket.
Exakt så har du varit borta mindre än ett år får du söka om att få tillbaka ditt PUT. Det kan du göra från utlandet.

Exakt så har du varit borta mindre än ett år får du söka om att få tillbaka ditt PUT. Det kan du göra från utlandet.
Jag tror man får börja om med ett tvåårigt tillfälligt uppehållstillstånd.
Sk TUT.
En helt ny ansökan.
Nytt uppehållskort, nya fingeravtryck mm.

Det permanenta uppehållstillståndet PUT är förbrukat eller upphört.
Så har jag uppfattat saken.

Nej, men efter 5 år var det fritt att söka.
Med en svensk garant så hade man fått förlänga UT, det slapp man som utländsk medborgare.
Även byta gubbe efter två år gick när dom fick Permanent uppehållstillstånd och till och med medborgare efter tre år.

Då var alternativet att få PUT först efter fem år både en för- och nackdel.
Dras med samma gubbe i fem år.
Huvva.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp