Uppehållstillstånd ska det ta 18 månader?

Jag fick besked av Migrationsverket att man kunde lämna in antagligen på ambassaden eller VFSGlobal hon har beställt en tid på ambassaden och ska vara där om någon vecka För att lämna in min inbjudan tillsammans med sin ansökan om Schengenvisering

Jo, vi har tittat igenom checklistan noga så det ska nog vara med det de begär.
Bevilja ledigheter får hon inte så hon planerar att sluta sin anställning. Jag vet att det kommer att försvaga hennes ansökan om turistvisum.
Troligen så får hon ett avslag på grund av detta.
Så jag måste nog bosätta mig i Thailand i något eller några år om jag ska vara tillsammans med henne. Det är ett stort steg. Jag äger flera gårdar som jag sköter själv. Blir jag borta så länge kommer de att stå och förfalla.
Migrationsverket har sagt att det tar två veckor att få besked
Ja, det är viktigt att det blir rätt från början. Det blev kanske den viktigaste anledning varför jag gått ut på forumet och försöka få in tips och ta del av era kunskaper och erfarenheter av ni som varit med om samma procedur. Jag tackar dig för den information jag har fått från dig.
Det är konsulter som sitter på den bästa informationen.

Men att säga upp sig från en anställning för att få ett avslag är inte en bra lösning.
Kanske hon kan få ledigt i en månad?

Hoppas det går bra med intervjuerna för i tveksamma fall kan dom bli tuffa.

Det är inte Migrationsverket som tar beslut om visum utan det gör ambassaden som går under UD.

Migrationsverket behandlar över 30.000 olika ansökningar om uppehållstillstånd varje månad.

40% gäller arbete.
Ja de har många ansökningar att behandla Därför tycker jag att de kunde vara automatiserat som Försäkringskassan har med mycket Det är bara att stoppa in rätt information i datorn så kan den lämna besked på några sekunder

Det gäller bara att få med alla variabler så kan den lämna besked på några sekunder om det ska beviljas uppehållstillstånd eller inte.
När det gäller ansökningar om jobb så tar den väl bara ungefär 10% av I ansökningstid av en uppehållsansökan. Myndigheterna tycker det är viktigare att få in arbetskraft än att få in en kvinna man älskar. Därför tar det bara en bråkdel av den tiden att få in arbetskraft.
Det är bara dataprogrammet måste vara utformat så att den kan ge besked och det skulle inte vara så svårt att skriva ett program så att det kan lämna besked på några sekunder.
Men det blev väl mindre byråkrati då och många blev arbetslösa så det är väl lika bra att man håller på med det här ineffektiva systemet fast vi befinner oss i dataåldern.
En annan fördel vore kanske att förutom att det går på några sekunder och man kan utesluta den mänskliga faktorn som felkälla och det godtycke som olika handläggare har. Som det är nu är det rena lotteriet om man ska bli godkänd eller inte i sin uppehållsansökan.

Ja de har många ansökningar att behandla Därför tycker jag att de kunde vara automatiserat som Försäkringskassan har med mycket Det är bara att stoppa in rätt information i datorn så kan den lämna besked på några sekunder

Det gäller bara att få med alla variabler så kan den lämna besked på några sekunder om det ska beviljas uppehållstillstånd eller inte.
När det gäller ansökningar om jobb så tar den väl bara ungefär 10% av I ansökningstid av en uppehållsansökan. Myndigheterna tycker det är viktigare att få in arbetskraft än att få in en kvinna man älskar. Därför tar det bara en bråkdel av den tiden att få in arbetskraft.
Det är bara dataprogrammet måste vara utformat så att den kan ge besked och det skulle inte vara så svårt att skriva ett program så att det kan lämna besked på några sekunder.
Men det blev väl mindre byråkrati då och många blev arbetslösa så det är väl lika bra att man håller på med det här ineffektiva systemet fast vi befinner oss i dataåldern.
En annan fördel vore kanske att förutom att det går på några sekunder och man kan utesluta den mänskliga faktorn som felkälla och det godtycke som olika handläggare har. Som det är nu är det rena lotteriet om man ska bli godkänd eller inte i sin uppehållsansökan.
Jag tycker att det ska vara rätt mycket kontroll för att ta hit en kvinna för bosättning och tillgång till svensk välfärd.

Finns för många olämpliga gubbar som behandlar dom illa när dom flyttat till Sverige.
Dom har offrat sitt sociala liv och arbete.
Många råkar illa ut.

Att bara mata in passuppgifter mm och ett uppehållstillstånd kommer ut är en för enkel lösning.

Kraven på den som vill bosätta sig i Sverige ska vara höga och deras bakgrund ska undersökas om det nu går.
Även den som vill ta hit en kvinna bör ha ett fläckfritt register.

Som samhället ser ut idag krävs det mera kontroll av alla ansökningar.

Jag tycker att det ska vara rätt mycket kontroll för att ta hit en kvinna för bosättning och tillgång till svensk välfärd.

Finns för många olämpliga gubbar som behandlar dom illa när dom flyttat till Sverige.
Många råkar illa ut.

Att bara mata in passuppgifter mm och ett uppehållstillstånd kommer ut är en för enkel lösning.

Kraven på den som vill bosätta sig i Sverige ska vara höga och deras bakgrund ska undersökas om det nu går.

Visst kan det vara förbättrade kontroller men jag anser svenskarna bör ha förtur kontra icke-svenskar (inom alla områden) vilket det tyvärr inte är.

/ SatanG

Visst kan det vara förbättrade kontroller men jag anser svenskarna bör ha förtur kontra icke-svenskar (inom alla områden) vilket det tyvärr inte är.

/ SatanG
Det kan tolkas på olika sätt, snart är varannan svensk en med rötter i utlandet och ska då ha förtur att ta hit en partner från sitt forna hemland.?

Nu vet jag inte om boende i Sverige utan medborgarskap kan få hit en person på uppehållstillstånd.?

Människor är ingen handelsvara.

Det kan tolkas på olika sätt, snart är varannan svensk en med rötter i utlandet och ska då ha förtur att ta hit en partner från sitt forna hemland.?

Nu vet jag inte om boende i Sverige utan medborgarskap kan få hit en person på uppehållstillstånd.?

Det räcker med PUT.
Självklart är människor ingen handelsvara, vad det nu har att göra med att svenskar bör ha förtur i Sverige?
Varför ska svenska skattebetalare betala flygbiljetter åt syrianer men inte åt svenskar som vill ta sin fru till Sverige?
Med svenskar menar jag svenska medborgare, eventuellt ett tidskrav på det.

/ SatanG

Nu är väldigt många "nysvenskar" som kommit till Sverige de sista 20 åren svenska medborgare med samma rättigheter.
Att det ska räcka med PUT för att ta hit en utländsk partner tycker jag inte

Här har försörjningskravet blivit skarpare de senaste åren? Har sett snyftreportage om flyktingar som har för låg inkomst.

Många råkar illa ut.

At kolla den inbjudandes straffregister borde ju bara ett knapptryck bort i dagens IT-värld. Sedan har har ju de historiken av tidigare inbjudningar i sitt register. Kontroll av inkomst från arbetsgivare är bara ett svarsmeil bort. Senaste deklaration finn på skattemyndighetens lista, något som borde kunna fås fram med några knapptryckningar. Tvivlar på att det finns mera uppgiftskällor som de kan söka hos.
Har den som bjuder in några icke registrerade tvivelaktigheter som avsikt med sin inbjudan så lär det knappast komma fram innan hon är hos honom.
Kanske blir bökigare att kolla hennes uppgifter.

Det räcker med PUT.
Självklart är människor ingen handelsvara, vad det nu har att göra med att svenskar bör ha förtur i Sverige?
Varför ska svenska skattebetalare betala flygbiljetter åt syrianer men inte åt svenskar som vill ta sin fru till Sverige?

/ SatanG
Numera är det inkomstkrav för Syrianer. Då antar jag att i det kravet ligger förmåga att betala flygbiljetten.

At kolla den inbjudandes straffregister borde ju bara ett knapptryck bort i dagens IT-värld. Sedan har har ju de historiken av tidigare inbjudningar i sitt register. Kontroll av inkomst från arbetsgivare är bara ett svarsmeil bort. Senaste deklaration finn på skattemyndighetens lista, något som borde kunna fås fram med några knapptryckningar. Tvivlar på att det finns mera uppgiftskällor som de kan söka hos.
Har den som bjuder in några icke registrerade tvivelaktigheter som avsikt med sin inbjudan så lär det knappast komma fram innan hon är hos honom.
Kanske blir bökigare att kolla hennes uppgifter.
Inga data om inbjudaren sparas men data om den som söker sparas.

Inbjudande person ska bara garantera uppehälle.
Den som söker visum är ansvarig för sin ansökan.

Numera är det inkomstkrav för Syrianer. Då antar jag att i det kravet ligger förmåga att betala flygbiljetten.
Det är nog uppehållstillstånd du menar.

För visum har det alltid krävts bevis om tillräckligt med medel för en vistelse upp till 90 dagar.
Beloppet är 450kr per dag efter biljetter och försäkring är betalda.
Där kan en inbjudare stå som garant.
För de som reser på egen hand krävs kontoutdrag tre månader tillbaka, resplan och bokningar av hotell.

Sverige är det land som ligger tvåa vad gäller avslag av Schengen-visa.
Nästan var tredje nekas.

Second is listed Sweden, with 29 per cent of applications rejected, or 38,652 out of 135,946 applications.

Jag försöker att här få ta del av andras erfarenheter för att få ett UP. Vid kontakt med Migrationsverket tre ganger den senaste veckan har jag fått tre olika svar på samma fråga så jag betvivla kontaktcenter på Migrationsverkets kompentens om de själva inte vet svaren hur ska jag då få de rätta svaren. En sak var de överens om att vid en normal UP utan komplettering ska det ta 18 månader. Därför är jag mycket tacksam att få ta del av andras information av ansöka om UP
Ingen erfaraenhet, men räkna med 40-50 %risk för skillsmässa inom 5 år. :(

Liknande trådar

Tillbaka
Topp