Uppehållstillstånd

Ricky

Nykomling
Kan man på migrationsverket få någon indikation på hur ens handlingar ligger till för bedömning?
Det är snart fyra månader sedan jag skickade ansökningshandlingar om uppehållstillstånd och arbetstillstånd för min fru!

Kan man på migrationsverket få någon indikation på hur ens handlingar ligger till för bedömning?
Det är snart fyra månader sedan jag skickade ansökningshandlingar om uppehållstillstånd och arbetstillstånd för min fru!

Egentligen inte.

Men det finns lite saker för att kunna gissa.

Har din partner fått en handläggare för sitt ärendet? Då kan man kontakta honom/henne för att diskutera. De kan inte säga något bestämt, men du kan föra ett samtal och skapa dig en uppfattning.

Har ni fått kallelsen att boka intervju på ambassaden?

Lite beroende på hur många som söker så varierar väntetiden för intervju mellan 3-6månader.

Efter intervjun skall handlingarna kontrolleras, kompletteringar begäras in och därefter beslut, det kan vara 1-6månader.

Du har också möjligheten att begära ett avgörande i ärendet enligt Förvaltningslagen 2017:900. Men läs på noga så du verkligen inser vad en sådan begäran innebär. Läste att 90% av ärenden där det begärts avgörande blir avslagna.

Egentligen inte.

Men det finns lite saker för att kunna gissa.

Har din partner fått en handläggare för sitt ärendet? Då kan man kontakta honom/henne för att diskutera. De kan inte säga något bestämt, men du kan föra ett samtal och skapa dig en uppfattning.

Har ni fått kallelsen att boka intervju på ambassaden?

Lite beroende på hur många som söker så varierar väntetiden för intervju mellan 3-6månader.

Efter intervjun skall handlingarna kontrolleras, kompletteringar begäras in och därefter beslut, det kan vara 1-6månader.

Du har också möjligheten att begära ett avgörande i ärendet enligt Förvaltningslagen 2017:900. Men läs på noga så du verkligen inser vad en sådan begäran innebär. Läste att 90% av ärenden där det begärts avgörande blir avslagna.

Hej

Stämmer bra, enda sättet att påverka på egen hand är nog att få reda vilken handläggare som man har tilldelats och kontakta denne, själv hade jag tur när frugan kom för ca 20 årsedan, jag försökte så tidigt som möjligt få reda handläggarens namn men gick bet på detta, men jag hade en tjejkompis vars syster jobbade på Migrationsverket i Norrköping, så via henne fick jag tag på vår handläggares telefonnummer, gissa om denne blev överraskad när jag ringde upp henne, men vi hade en bra dialog och jag tror att vi tjänade tid på detta, för hon tröttnade nog på att ha mig i luren titt som tätt.

Mvh isan lover

Vad som hände för 20 år sedan är ju helt irrelevant idag.

Min erfarenhet är från 2019. Beslutet tog 17 september så färgen har knappt torkat ännu.

Vem som är handläggare är ingen hemlighet. Skickar man ett mail till migrationsverkets frågetjänst får man ett svar inom några dagar med namnet på handläggaren, telefontider och kontaktuppgifter.

Vad som hände för 20 år sedan är ju helt irrelevant idag.

Min erfarenhet är från 2019. Beslutet tog 17 september så färgen har knappt torkat ännu.

Vem som är handläggare är ingen hemlighet. Skickar man ett mail till migrationsverkets frågetjänst får man ett svar inom några dagar med namnet på handläggaren, telefontider och kontaktuppgifter.

Hej

Det jag ville var att få kontakt med denne så fort som möjligt och redan innan frugan officiellt hade tilldelats en handläggare som hade börjat med hennes ärende.

Dom lämnade inte ut dessa uppgifter tidigt eftersom dom vill ta ärendena i tur och ordning och inte vill bli störda av personer längre bak i turordningen, så var det då och numera är ju trycket ännu högre på migrationsverkets personal, så jag tror nog att dom helst tar ärendena i tur och ordning nu också.

Mvh isan lover

Hej

Det jag ville var att få kontakt med denne så fort som möjligt och redan innan frugan officiellt hade tilldelats en handläggare som hade börjat med hennes ärende.

Dom lämnade inte ut dessa uppgifter tidigt eftersom dom vill ta ärendena i tur och ordning och inte vill bli störda av personer längre bak i turordningen, så var det då och numera är ju trycket ännu högre på migrationsverkets personal, så jag tror nog att dom helst tar ärendena i tur och ordning nu också.

Mvh isan lover
2017 så sa dem till mig att dem jobbar från bägge hållen då gällde inte någon turordning
Vi fick vänta ca 13 månader på UT och nyligen fick hon sitt PUT det tog mindre än 5 veckor

Migrationsverket har fått kritik för sin hantering och därför hanteras alla ärenden i den ordning de kommit in, oavsett om det är papper, digitalt eller någon tjatar.

Särskilda skäl finns dock fortfarande för de som är i Sverige när de söker UT. Dessa hanteras separat då de inte följer huvudregeln.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp