Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

Du säger att jag skall lyssna på immigration, dom sa samma sak när jag var där och rapportera in mig.
Jag frågade specifikt om jag behövde rapportera in mig om jag reste runt.
Hon svarade klart och tydligt på Eng till mig att det behövde jag inte, sen sa hon samma sak till min fru på Thai.
Var i Koh Chang nu och rapportera inte när jag kom hem igen, kommer inte göra det heller.
Kört genom många poliskontroller utan att bli stoppad.
Den ende som jag hört som påstår att han blir stoppad vid varje steg han tar är du?
Jag har kviteringen inhäftad från immigration i mitt pass, om en polis stoppar mig så ser han den för han springer runt med en dator i fickan och dubbelkollar så alla stämmer.
Det duger gott åt mig för jag har ingen 90 dagarsrapporteringen så jag har extremt lite med immigration att göra.
Fiins alltid en möjlighet att snacka sig ur med felinformerad och ett leende.
Du kanske skulle tänka på att det jag angett här är det som är thailändska lag och det som gäller. Att immigrationskontor gör olika, är känt och har inget med mig att göra.
Det råd som finns är att man skall fråga vad som gäller på det immigrationskontor vars område man är i för att undvika problem.
Förhållanden du råkar ha, har överensstämmer inte med förhållanden under andra immigrationskontor.
Du kan inte applicera dina förhållanden till att det är det som gäller i Thailand.
Artikeln som länkades blandade ihop TM47 och TM30.
Det finns ingen lag i Thailand som ger undantag för turistvisum, inte ett enda ställe i lagen exkludera dessa.
Det sagt, vad gäller turistvisum är det ett visum man köper på en ambassad utanför Thailand. Kommer man hit utan visum har man inget visum alls. Man har det som kallas Visumundantag, gäller i 30 dagar och kan förlängas 30 dagar till på Immigration.

Du kanske skulle tänka på att det jag angett här är det som är thailändska lag och det som gäller. Att immigrationskontor gör olika, är känt och har inget med mig att göra.
Det råd som finns är att man skall fråga vad som gäller på det immigrationskontor vars område man är i för att undvika problem.
Förhållanden du råkar ha, har överensstämmer inte med förhållanden under andra immigrationskontor.
Du kan inte applicera dina förhållanden till att det är det som gäller i Thailand.
Artikeln som länkades blandade ihop TM47 och TM30.
Det finns ingen lag i Thailand som ger undantag för turistvisum, inte ett enda ställe i lagen exkludera dessa.
Det sagt, vad gäller turistvisum är det ett visum man köper på en ambassad utanför Thailand. Kommer man hit utan visum har man inget visum alls. Man har det som kallas Visumundantag, gäller i 30 dagar och kan förlängas 30 dagar till på Immigration.
Nä och jag räknar inte med att immigration tror att 48 miljoner turister skulle känna till det här, räknar inte ens med att 200.000 turister känner till det här.
Dom gånger man läser om utlänningar gripna så är det 98% från grannländerna, några få vitingar resten Afrikaner och Indier ;)

Nä och jag räknar inte med att immigration tror att 48 miljoner turister skulle känna till det här, räknar inte ens med att 200.000 turister känner till det här.
Dom gånger man läser om utlänningar gripna så är det 98% från grannländerna, några få vitingar resten Afrikaner och Indier ;)
Det har något att göra med att den stora mängden är från grannländerna och inte att vi minoritetsgruppen behandlas annorlunda.
En statistisk normalfördelning.
Immigration vet att många inte känner till detta. Men bötfällningen uteblir inte för det. Däremot skiljer sig bötesbeloppet på om du själv "ger upp" som de uttrycker det, eller om de tar dig ute på stan.

Thaiarna är med dåligt informerade, även dom som borde känna till det.
Jag hyrde förra huset genom en av Pattayas största agency, dom hade aldrig hört talas om det här när jag frågade om jag blivit inrapporterad.
Dom skulle åka ner till immigration och fråga, dom fick rapporterat in mig, fast 1 år försent ;)
Dom fick dock inga böter dom sa på imm att bara ändra datum i kontraktet så är det ok ;)

Så när dom som borde veta, som jobbar inom branchen som håller på med sånt här aldrig hört talas om det.
555555 ja då tror jag att gemene man är bra mycket sämre informerad, min fru vet det för att jag informerat henne.
Jag vet det för jag har större intresse i vad som sker i landet än back packern som hoppar mellan bungalows på Lonely beach.

Det har något att göra med att den stora mängden är från grannländerna och inte att vi minoritetsgruppen behandlas annorlunda.
En statistisk normalfördelning.
Immigration vet att många inte känner till detta. Men bötfällningen uteblir inte för det. Däremot skiljer sig bötesbeloppet på om du själv "ger upp" som de uttrycker det, eller om de tar dig ute på stan.
Det är inte 98% fler utlänningar från grannländerna här nere där jag bor iallafall men dom det står om att blir gripna.
Inte hört någon badande turist som blivit tagen nere vid beach road här.
Inte hört om någon mer än sådana som blivit tagna i bar raider mitt i natten men där hänger jag inte.

Det är inte 98% fler utlänningar från grannländerna här nere där jag bor iallafall men dom det står om att blir gripna.
Inte hört någon badande turist som blivit tagen nere vid beach road här.
Inte hört om någon mer än sådana som blivit tagna i bar raider mitt i natten men där hänger jag inte.
Den stora majoriteten som blir tagna här omkring är från Kambodja, det är också de polisen är mest intresserad av att kontrollera. Detta på grund av att de vet att det är en oerhört stor grupp av dem som är här illegalt.
Oftast går polisen förbi mig vid kontrollerna, men jag är inte helst skyddad. Då och då är en polis som inte sett mig förut nyfiken och vill kolla.
Hur som haver, det är inte normalturisten som är den stora fuskaren utan personer från grannländerna.
Vad gäller hur mycket jag ser, jag bor ju här permanent och lämnar inte landet. Jag är i princip inte ens ute och reser förutom tidigare någon vända till Kambodja med långa mellanrum. Jag bor bredvid järnvägen som går från kambodjanska gränsen och ser en hel del av detta.
Järnvägen använder jag flitigt för den är så enkel och går direkt dit jag oftast råkar vara.

Den stora majoriteten som blir tagna här omkring är från Kambodja, det är också de polisen är mest intresserad av att kontrollera. Detta på grund av att de vet att det är en oerhört stor grupp av dem som är här illegalt.
Oftast går polisen förbi mig vid kontrollerna, men jag är inte helst skyddad. Då och då är en polis som inte sett mig förut nyfiken och vill kolla.
Hur som haver, det är inte normalturisten som är den stora fuskaren utan personer från grannländerna.
Vad gäller hur mycket jag ser, jag bor ju här permanent och lämnar inte landet. Jag är i princip inte ens ute och reser förutom tidigare någon vända till Kambodja med långa mellanrum. Jag bor bredvid järnvägen som går från kambodjanska gränsen och ser en hel del av detta.
Järnvägen använder jag flitigt för den är så enkel och går direkt dit jag oftast råkar vara.
Ja dom verkar kolla dig hårdare, här jag bor har jag aldrig blivit stoppad och kollad och vi har nog betydligt fler poliser och kontroller.
Men så är dom kanske mer vana att hantera utlänningar här runt Pattaya än där du bor.
Här är ju västerländska utlänningarna i majoritet runt många bostadsområden även långt utanför turiststråken.

Ja dom verkar kolla dig hårdare, här jag bor har jag aldrig blivit stoppad och kollad och vi har nog betydligt fler poliser och kontroller.
Men så är dom kanske mer vana att hantera utlänningar här runt Pattaya än där du bor.
Här är ju västerländska utlänningarna i majoritet runt många bostadsområden även långt utanför turiststråken.
När jag fick mitt ID-kort, såg jag att serienumret på kortet är 8. Alltså deras löpnummer från deras maskin.
Jag bor långt från turismen för jag är totalt ointresserad av turism.
Men, det här med kontrollerna gäller inte mig unikt.
I Mars i år gick immigration ut med en polisorder till alla immigrationskontor att de måste skärpa till det här.

När jag fick mitt ID-kort, såg jag att serienumret på kortet är 8. Alltså deras löpnummer från deras maskin.
Jag bor långt från turismen för jag är totalt ointresserad av turism.
Men, det här med kontrollerna gäller inte mig unikt.
I Mars i år gick immigration ut med en polisorder till alla immigrationskontor att de måste skärpa till det här.
Ja det har vi läst och det har dom gjort men du är den ende jag hört som dom verkar kolla så regelbundet, när du knappt kan gå på marknaden utan att bli kollad.

Ja det har vi läst och det har dom gjort men du är den ende jag hört som dom verkar kolla så regelbundet, när du knappt kan gå på marknaden utan att bli kollad.
Nåja, det är som jag sade då och då av någon polis som ännu inte sett mig.
Men, om du läser Thaivisa som är något större än det här forumet så har du en mycket stor rapportering om exakt samma kontroller över i princip hela landet. Ofta känner man inte till mer än det som cirkulerar kring sin egen bubbla.

Nåja, det är som jag sade då och då av någon polis som ännu inte sett mig.
Men, om du läser Thaivisa som är något större än det här forumet så har du en mycket stor rapportering om exakt samma kontroller över i princip hela landet. Ofta känner man inte till mer än det som cirkulerar kring sin egen bubbla.
Nej men jag är inne i centrala Pattaya ofta på dagtid så gott som varje dag, så något borde jag märkt, Thaivisa orkar jag inte med och ger inte dom kommentarerna där mer värde än vid något annat stenbord.
Även lokala Eng talande tidningar är snabba på att ta upp om några större tillslag pga nåt immigration fått för sig.

Nej men jag är inne i centrala Pattaya ofta på dagtid så gott som varje dag, så något borde jag märkt, Thaivisa orkar jag inte med och ger inte dom kommentarerna där mer värde än vid något annat stenbord.
Även lokala Eng talande tidningar är snabba på att ta upp om några större tillslag pga nåt immigration fått för sig.
Jag tror det har mer att gör med storleken.
När jag som exempel bodde I Borlänge med 50 000 invånare var man rätt säker på att det var stor risk bli tagen för t.ex. rödljuskörningar etc. När jag bodde i Stockholm visste man att man göra i princip hur man vill utan nämnvärd risk för något.
I större områden tappar man överblicken över vad som pågår.
Vad gäller tidningsartiklar i det här ämnet är det just de större som Pattaya etc som nämns och då enbart de absolut största tillslagen och inte vardagsarbetet, vad som sker på landet rapporteras sällan i någon form.

Jag tror det har mer att gör med storleken.
När jag som exempel bodde I Borlänge med 50 000 invånare var man rätt säker på att det var stor risk bli tagen för t.ex. rödljuskörningar etc. När jag bodde i Stockholm visste man att man göra i princip hur man vill utan nämnvärd risk för något.
I större områden tappar man överblicken över vad som pågår.
Vad gäller tidningsartiklar i det här ämnet är det just de större som Pattaya etc som nämns och då enbart de absolut största tillslagen och inte vardagsarbetet, vad som sker på landet rapporteras sällan i någon form.
Inte läst om någon TM.30 raid i Pattaya.
Här är det alltid poliskontroll någonstans så att man kör genom en poliskontroll ser jag mer som en självklarhet men dom har inte vart intresserad av min TM.30.
Dom som jag hört haft problem med TM.30 så har det vart när dom vart hos immigration, inte på stan.

Som sagt du är den förste jag hört talas om som då och då blir stoppad på gatan för att visa upp TM.30 när någon ny polis inte känner igen dig.

Förutom alla rapporterna om det på Thaivisa då.
Ja du och folket på Thaivisa (fast dom hade jag inte hört talas om innan du skrev det nu) verkar bli kollade då och då av poliser på gatan.
Frågan är, är det ett landsbyggdsproblem och vanligare på landsbyggden?
För hade det förekommit så ofta i Pattaya så att en och samma person blir stoppade flera gånger mitt på gatan för att visa upp TM.30 så borde jag ha blivit det minst en gång.
Som sagt jag är mycket i centrum dagtid och då några timmar och förflyttar på mig i olika miljöer, där om det kollades bland vanligt folk regelbundet utanför barmiljöer så borde det vara runtomkring där jag oftast rör mig.

Som sagt du är den förste jag hört talas om som då och då blir stoppad på gatan för att visa upp TM.30 när någon ny polis inte känner igen dig.
Under mina 7 år här så har jag aldrig blivit kollad av polisen annat än i några få trafikkontroller och aldrig någonsin har dom velat se mitt pass, oftast inte ens kollat mitt kk, för det mesta kikar dom in snabbt i bilen och vinkar oss sen vidare.
Här bryr dom sig mer om falanger på moppar som dom kan plocka på en 5 hundring än att kolla att folk har en tm30.

Förresten, jag gjorde en 24 tim rapport när vi kom från Bali förra veckan, fyllde inte i ett enda papper, det blev precis som en vanlig 90 rapport.

Under mina 7 år här så har jag aldrig blivit kollad av polisen annat än i några få trafikkontroller och aldrig någonsin har dom velat se mitt pass, oftast inte ens kollat mitt kk, för det mesta kikar dom in snabbt i bilen och vinkar oss sen vidare.
Här bryr dom sig mer om falanger på moppar som dom kan plocka på en 5 hundring än att kolla att folk har en tm30.

Förresten, jag gjorde en 24 tim rapport när vi kom från Bali förra veckan, fyllde inte i ett enda papper, det blev precis som en vanlig 90 rapport.
Samma sak för min del, i bilen bara vinkad vidare.
På moppe stoppad och fick böter en gång för jag hade inte körkort, jag tog fram passet, det ville han inte se utan bad mig stoppa tillbaks det.
Jag hade bara internationellt körkort för bil på den tiden.

Samma sak för min del, i bilen bara vinkad vidare.
På moppe stoppad och fick böter en gång för jag hade inte körkort, jag tog fram passet, det ville han inte se utan bad mig stoppa tillbaks det.
Jag hade bara internationellt körkort för bil på den tiden.
Samma här hos mig jag måste se så tråkig ut, blir aldrig stoppat, fn.

För min del ser jag en markant ökning sedan i våras. Förra året ingenting annat än prat om nollvisionen etc. Sedan i våras från ungefär Mars börjar polisen bli aktiv, videokampanjer på youtube om TM30 börjar föras fram i olika forum.
Passpolisen på Thaisidan i PoiPet lägger i extra lappar i passet som informerar om kravet TM30 och TM47.
Rapporter på Thaivisa börjar strömma in.
Så något markant har hänt på sista tiden.
Passkontrollen har bestått i att jämföra mitt foto i passet med mig, titta på stämpel och bläddra vidare till sidan med ankomstkort och kvittot för adressrapporten. Sedan tack och adjö.
Det här har i huvudsak skett i anslutning till järnvägen som i mitt fall kommer direkt från gränsen Kambodja, varifrån det är en mycket stor andel illegala som kommer dagligen.
Något tillfälle har det skett på marknaden. Även marknaden är vanligaste tillhållet för illegala kambodjaner då de försöker sälja saker där.
På stormarknader som Lotus, BigC, Macro, MegaHome etc, har jag aldrig sett till en polis.
Lokala älvbadet här har poliser dykt upp på i princip varje gång jag varit där, men då mest koncentrerat sig på att kolla passet på de som har marknadsstånd där. Mig har de inte kollat då.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar