Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

För min del ser jag en markant ökning sedan i våras. Förra året ingenting annat än prat om nollvisionen etc. Sedan i våras från ungefär Mars börjar polisen bli aktiv, videokampanjer på youtube om TM30 börjar föras fram i olika forum.
Passpolisen på Thaisidan i PoiPet lägger i extra lappar i passet som informerar om kravet TM30 och TM47.
Rapporter på Thaivisa börjar strömma in.
Så något markant har hänt på sista tiden.
Passkontrollen har bestått i att jämföra mitt foto i passet med mig, titta på stämpel och bläddra vidare till sidan med ankomstkort och kvittot för adressrapporten. Sedan tack och adjö.
Det här har i huvudsak skett i anslutning till järnvägen som i mitt fall kommer direkt från gränsen Kambodja, varifrån det är en mycket stor andel illegala som kommer dagligen.
Något tillfälle har det skett på marknaden. Även marknaden är vanligaste tillhållet för illegala kambodjaner då de försöker sälja saker där.
På stormarknader som Lotus, BigC, Macro, MegaHome etc, har jag aldrig sett till en polis.
Lokala älvbadet här har poliser dykt upp på i princip varje gång jag varit där, men då mest koncentrerat sig på att kolla passet på de som har marknadsstånd där. Mig har de inte kollat då.
Även jag blev kollat 2 gånger i pak khat i våras av Imm personer, fråga om jag har pass med, var jag bor, fotat med Imm person en gång.

För min del ser jag en markant ökning sedan i våras. Förra året ingenting annat än prat om nollvisionen etc. Sedan i våras från ungefär Mars börjar polisen bli aktiv, videokampanjer på youtube om TM30 börjar föras fram i olika forum.
Passpolisen på Thaisidan i PoiPet lägger i extra lappar i passet som informerar om kravet TM30 och TM47.
Rapporter på Thaivisa börjar strömma in.
Så något markant har hänt på sista tiden.
Passkontrollen har bestått i att jämföra mitt foto i passet med mig, titta på stämpel och bläddra vidare till sidan med ankomstkort och kvittot för adressrapporten. Sedan tack och adjö.
Det här har i huvudsak skett i anslutning till järnvägen som i mitt fall kommer direkt från gränsen Kambodja, varifrån det är en mycket stor andel illegala som kommer dagligen.
Något tillfälle har det skett på marknaden. Även marknaden är vanligaste tillhållet för illegala kambodjaner då de försöker sälja saker där.
På stormarknader som Lotus, BigC, Macro, MegaHome etc, har jag aldrig sett till en polis.
Lokala älvbadet här har poliser dykt upp på i princip varje gång jag varit där, men då mest koncentrerat sig på att kolla passet på de som har marknadsstånd där. Mig har de inte kollat då.
Går du runt med passet på dig?

Går du runt med passet på dig?
Ja än så länge gör jag det. Jag har haft funderingar på att per rekommendation av både immigration och polisen här att göra kopior på innehållet.
Jag har dock ännu inte gjort det.
Jag var nära en olycka då jag trillade i plurret med plånbok och pass. Nu var plånboken så tät att den inte tog in vatten, turligt nog.
Och det finns risk för stöld då pass är stöldbegärligt.
Jag skall försöka få fingrarna ur. Här på byn räcker ID kortet då det är så nära hem, men utanför behövs mer.
ID-Kortet räcker eftersom det är Thai-kortet och den anger min adress, den adress mitt pass ligger, om de skulle vara nitiska och prompt vilja ha originalet.

Samma här hos mig jag måste se så tråkig ut, blir aldrig stoppat, fn.

Hej

Blir aldrig heller stoppad oavsett om jag kör en Saleng, bil eller Rod Thai, ändå bär jag inte hjälm på Saleng och moppe, sitter ibland och tar en öl på den mitt i stan o.s.v.

Men vi hade ju ett besök av polis i hemmet en gång, men det var minst 15 år sen, då blev den lokala polisen beordrade ifrån Bangkok att kolla upp alla falanger ute i byarna, dom hade ett formulär med frågor till mig och frugan, besöket var vänskapligt och trevligt.

Mvh isan lover

Hej

Blir aldrig heller stoppad oavsett om jag kör en Saleng, bil eller Rod Thai, ändå bär jag inte hjälm på Saleng och moppe, sitter ibland och tar en öl på den mitt i stan o.s.v.

Men vi hade ju ett besök av polis i hemmet en gång, men det var minst 15 år sen, då blev den lokala polisen beordrade ifrån Bangkok att kolla upp alla falanger ute i byarna, dom hade ett formulär med frågor till mig och frugan, besöket var vänskapligt och trevligt.

Mvh isan lover

Haha, ja
På tal om polisbesök för kontroll, ja hemma hos mig. Vi var tvungna sätta upp en tillfällig skylt med huset på.
Edit: Hmm, tydligen fortfarande dubbla bilder, störande..

2019-06-24 14-13-23.JPG

2019-06-24 14-13-23.JPG

Haha, ja
På tal om polisbesök för kontroll, ja hemma hos mig. Vi var tvungna sätta upp en tillfällig skylt med huset på.
Edit: Hmm, tydligen fortfarande dubbla bilder, störande..

2019-06-24 14-13-23.JPG

2019-06-24 14-13-23.JPG

2019-06-24 14-13-23.JPG
Var det normalbesök eller har du extension baserat på giftermål, isåfall är det inget konstigt.

Hej

Mvh isan lover
Att köra utan hjälm onykter har väldigt lite med 24 timmars rapportering till IM att göra.
Byapolisen är inget problem, problemen kommer när du ska besöka IM för en förlängning eller i annat ärende.

Var det normalbesök eller har du extension baserat på giftermål, isåfall är det inget konstigt.
Det är varianten normalbesök denna gång. Därför jag säger på tal om. Den gången de kom men fullastad pickup har jag inga bilder på.
Den gången vägrade jag befatta mig med dem för det var vanliga polisen och inte immigration.
Jag stängde och låste gallergrinden in i huset och stod på insidan. De gastade en massa på thai och nämnde polis på engelska.
Jag sträckte ut passet till dem och lät dem gasta på tills de tröttnade. Frugan var inte hemma, men hon ringde dem när hon fick reda på och talade om för dem att de har ingen rätt komma in på tomten så länge de inte har en brottsling de skall ta.
En av få gånger jag sett henne riktigt tvärförbannad.

Det är varianten normalbesök denna gång. Därför jag säger på tal om. Den gången de kom men fullastad pickup har jag inga bilder på.
Den gången vägrade jag befatta mig med dem för det var vanliga polisen och inte immigration.
Jag stängde och låste gallergrinden in i huset och stod på insidan. De gastade en massa på thai och nämnde polis på engelska.
Jag sträckte ut passet till dem och lät dem gasta på tills de tröttnade. Frugan var inte hemma, men hon ringde dem när hon fick reda på och talade om för dem att de har ingen rätt komma in på tomten så länge de inte har en brottsling de skall ta.
En av få gånger jag sett henne riktigt tvärförbannad.
Vilken provins bor du i egentligen där dom är såhär, den skall inte jag besöka iallafall.
Ser iofs att det står Chonburi på hans jacka, men va dom verkar vara på dig??
Jag är inne på mitt 9:de år nu och har inte råkat ut för något av allt det du berätta om 1 gång ens.

Hej

Mvh isan lover
Jag fick också farbror brun 3st första året de ville bara veta om jag levde med frugan på rätt adress.
Det blev mat och öl till polisen och grönsaker fick de med så åkte de till Udon, de drack 2st öl vardera men inga problem att köra, men eftersom jag dricker inget så vet jag inte om 2 öl i kroppen påverkar en eller inte?
@Isan Lover
Efter detta första besök aldrig sett röken av polisbesök mer.

Vilken provins bor du i egentligen där dom är såhär, den skall inte jag besöka iallafall.
Ser iofs att det står Chonburi på hans jacka, men va dom verkar vara på dig??
Jag är inne på mitt 9:de år nu och har inte råkat ut för något av allt det du berätta om 1 gång ens.
De är på alla här. Prachin Buri är provinsen och Kabin Buri staden.
Polisen är mycket vaken här.

Skall hålla mig borta ifrån den då ;)
Tack för varningen.
Haha, nåja jag har inte råkat illa ut.
Den polisen på bilden träffade jag igen för bara några veckor sedan, han kom framdykande och skakade handen, gick och köpte vatten till både mig och frugan. Mycket glad och trevlig.

Jag fick också farbror brun 3st första året de ville bara veta om jag levde med frugan på rätt adress.
Det blev mat och öl till polisen och grönsaker fick de med så åkte de till Udon, de drack 2st öl vardera men inga problem att köra, men eftersom jag dricker inget så vet jag inte om 2 öl i kroppen påverkar en eller inte?
@Isan Lover
Efter detta första besök aldrig sett röken av polisbesök mer.
Ja skulle poliserna börja besöka alla utlänningar här nere hade dom väl fått låna hela landets immigration-polisstyrka för att hinna med. ;)

Jag åker igenom den när jag skall till svärföräldrarna, nog den provins jag åkt igenom mest poliskontroller när man kommer till bergen.
Poliskontroller är svårt undvika här. MEN, de normala dagliga där de typ alltid står efter vägen, där viftar de förbi faranger.
Det är inte oss de är på jakt efter, det är pickuperna med folk från Kambodja de jagar. Även ibland stoppar en illa lastad lastbil.

Hade giftemåls uppehållstillstånd för fem¨år sedan under 4år, de kom aldrig på besök.Men sedan för enkelheten skull tog vi under några år det vanliga uppehållstillståndet.
Men i april i år gick vi tillbaka till gifte mål, då fick vi besök av tre st kl nio en lördagskväll.
Skall bli roligt att se om de kommer nästa år, men tror inte det.

Hade giftemåls uppehållstillstånd för fem¨år sedan under 4år, de kom aldrig på besök.Men sedan för enkelheten skull tog vi under några år det vanliga uppehållstillståndet.
Men i april i år gick vi tillbaka till gifte mål, då fick vi besök av tre st kl nio en lördagskväll.
Skall bli roligt att se om de kommer nästa år, men tror inte det.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar