För min del ser jag en markant ökning sedan i våras. Förra året ingenting annat än prat om nollvisionen etc. Sedan i våras från ungefär Mars börjar polisen bli aktiv, videokampanjer på youtube om TM30 börjar föras fram i olika forum.
Passpolisen på Thaisidan i PoiPet lägger i extra lappar i passet som informerar om kravet TM30 och TM47.
Rapporter på Thaivisa börjar strömma in.
Så något markant har hänt på sista tiden.
Passkontrollen har bestått i att jämföra mitt foto i passet med mig, titta på stämpel och bläddra vidare till sidan med ankomstkort och kvittot för adressrapporten. Sedan tack och adjö.
Det här har i huvudsak skett i anslutning till järnvägen som i mitt fall kommer direkt från gränsen Kambodja, varifrån det är en mycket stor andel illegala som kommer dagligen.
Något tillfälle har det skett på marknaden. Även marknaden är vanligaste tillhållet för illegala kambodjaner då de försöker sälja saker där.
På stormarknader som Lotus, BigC, Macro, MegaHome etc, har jag aldrig sett till en polis.
Lokala älvbadet här har poliser dykt upp på i princip varje gång jag varit där, men då mest koncentrerat sig på att kolla passet på de som har marknadsstånd där. Mig har de inte kollat då.