Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

JanneMan61

Aktiv medlem
Sitter här hemma och filosoferar över strömförsörjning och solceller. Solpaneler har sjunkit kraftigt i pris medan inverter/ev batterier är fortsatt dyra (tycker jag).

En fråga till er som är "elektriskt kunniga"..

Ifall man sätter en eller flera brytare efter elcentralen i huset som stänger av ingående ström från nätet och kopplar in elen från solcellerna (Man behöver naturligtvis ha säkringar efter brytarna). Kan man på detta sätt leda in strömmen från solcellerna/invertern (220v) och använda husets elnät för att distribuera strömmen till hela huset eller till vissa förbrukare, till exempel AC:n?

Brytarna får vara av en typ som gör att strömmen inte kan gå ut på nätet så man inte råkar ut för att någon elektriker stryker med.

Om detta skulle fungera behöver jag bara slå över några brytare dagtid för att reducera elförbrukningen.

Fördelar/nackdelar med ett sådant system?

StefanXErixon

Forumräv
Sitter här hemma och filosoferar över strömförsörjning och solceller. Solpaneler har sjunkit kraftigt i pris medan inverter/ev batterier är fortsatt dyra (tycker jag).

Ifall man sätter en eller flera brytare efter elcentralen i huset som stänger av ingående ström från nätet och kopplar in elen från solcellerna (Man behöver naturligtvis ha säkringar efter brytarna). Kan man på detta sätt leda in strömmen från solcellerna/invertern (220v) och använda husets elnät för att distribuera strömmen till hela huset eller till vissa förbrukare, till exempel AC:n?

Brytarna får vara av en typ som gör att strömmen inte kan gå ut på nätet så man inte råkar ut för att någon elektriker stryker med.

Om detta skulle fungera behöver jag bara slå över några brytare dagtid för att reducera elförbrukningen.

Visst finns det sådana, det är lagkrav på att det ska sitta brytare så att du inte släpper ut ström på nätet så att du grillar en stackars ovetande el arbetare(rätt skrivet Tulpan?) vid evt ledningsarbete.

Belarus

Medlem

Säkringen ska vara före brytaren och 2 polig för säkerhetens skull. Skilja på nät och spänning från inverter ska du en 3 läges brytare och ska vara 2 polig, läge 1 t.ex. nät, läge 0 allt frånkopplat, läge 2 t.ex från inverter.

JanneMan61

Aktiv medlem
Säkringen ska vara före brytaren och 2 polig för säkerhetens skull. Skilja på nät och spänning från inverter ska du en 3 läges brytare och ska vara 2 polig, läge 1 t.ex. nät, läge 0 allt frånkopplat, läge 2 t.ex från inverter.
Förutsätt nu att jag inte vet något om ellära, koppling med mera..

2 polig säkring före brytaren så att både ström från nät och inverter slås av vid fel innan den kommer till 3 läges brytare?

Med ett sånt här arrangemang har man väl tillgång till ström dagtid (om solen lyser) även vid strömavbrott på nätet?

Ifall solcellerna inte producerar tillräckligt med el (och man har flera 3 poliga brytare bör man väl kunna köra en del över nätet och annat tex AC:n över invertern ifall solelen räcker till det?

JanneMan61

Aktiv medlem
Invertern känner av om spänning på nätet finns.

Nu får ni allt läsa på lite hur man bör göra.

Läs på svenska sidor först.
Jag förstår att invertern känner av nätet på en on-grid anläggning. En on-grid anläggning stänger väl av ifall det blir ström avbrott på nätet. Men det vi diskuterar är väl inte on-grid ?

JanneMan61

Aktiv medlem
Anledningen varför jag funderar på en sådan här lösning är att jag rimligtvis bör slippa den Thailändska byråkratin. ..

Jag får ingen mätare som går baklänges (vilket skulle sänka elräkningen) Jag säljer inte något överskott (vilket skulle generera inkomster) men tänker jag rätt får jag ett okomplicerat, enkelt, billigt och säkert system utan att behöva krångla med Thailändska myndigheter då det är ett Off-Grid system separerat från nätet via brytaren... Men tänker jag rätt?

Belarus

Medlem
Jag förstår att invertern känner av nätet på en on-grid anläggning. En on-grid anläggning stänger väl av ifall det blir ström avbrott på nätet. Men det vi diskuterar är väl inte on-grid ?
Jag antar att du tänker ha det som reservkraft och kanske spara en slant med eget producerat kraft. Att köra AC med enbart solpanel kräver en rejäl panel, ACn jag har vill ha ca 1500 W så panelen måste producera med ett överskott så batterier kan vara bra o ha. Dom flesta Thai hus har väl allt på en säkring, hos mig har ACn en egen resten på den andra, även duschvatten värmaren. Dom prylar du vill köra med solpanel och inte har en egen säkring får man dra en egen kabel till där du tänker ha din nät/inverterväljare. Med tanke på säkerhet har jag monterat jordfelsbrytare i huset, dom har 2 polig brytning, finns även varianter med inbyggt säkring, även gemensam jordtag för vattenpump och tvättmaskin. Gissar att inverter har också jord uttag, har inte sett nån av större storlek.

PanPan

Forumveteran
Vi har 4 a/c i huset och 4 a/c säkringar 1 för varje A/C.
Inget vi sa till om så det installerats i varje hus där vi bor, så kanske börjar förändras?

20190616_195227.jpg

JanneMan61

Aktiv medlem
Det är ett bra antagande..

Min förhoppning är att kunna köra till exempel kylskåp, frys, fläktar dagtid då det är soligt. Jag har förhoppningen att kunna köra en ac av invertertyp när rummet väl är nerkylt och ac:n har varvat ner. Kylskåp, frysen är ju naturligtvis lurigt ifall solen går i moln och ingen är hemma.

Jag såg 320W solpaneler för 4500 Bath för ett tag sedan. 3200W för 45000 Bath tycker jag börja bli prisvärt... Sedan kommer naturligtvis kostnaden för invertern..

Liknande trådar

Topp