Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

Är det någon som upplever problem med för låg/hög spänning på elnätet ute i byarna eller annorstädes. Någon som använder en spännings stabilisator?

Vi har inga problem med elen, där i mot med vattnet. Vi kommer borra efter eget vatten nästa resa.
Torkan som varit sista tiden slår hårt i byarna.
Svärmor och svärfar borrade efter vatten för drygt ett år sedan. Totalkostnad ca 35 000 Bath (totalkostnad med installation, pump, rördragning, vatten garanti. borrade två gånger pga grumligt vatten men gratis andra gången) De är mycket nöjda och glada över säker vattentillgång ..

El:en i byn verkar också vara undermånlig. Har ej mätt men fått för mig att det är för låg spänning..

Svärmor och svärfar borrade efter vatten för drygt ett år sedan. Totalkostnad ca 35 000 Bath (totalkostnad med installation, pump, rördragning, vatten garanti. borrade två gånger pga grumligt vatten men gratis andra gången) De är mycket nöjda och glada över säker vattentillgång ..
Skiljer sig stort på priset över landet, vattentillgången.
Jag betala 500 baht plus att vi dela på en flaska Hong Thong.
Första vi fråga ville ha 5000 baht, men det tyckte Thaisen var för dyrt, så hitta dom en som gjorde det för 500 baht.
Men hört dom som betalat närmare 100.000 baht.
I svärföräldrarnas by säger frugan runt 20.000 men där har vi aldrig borrat.

Skiljer sig stort på priset över landet, vattentillgången.
Jag betala 500 baht plus att vi dela på en flaska Hong Thong.
Första vi fråga ville ha 5000 baht, men det tyckte Thaisen var för dyrt, så hitta dom en som gjorde det för 500 baht.
Men hört dom som betalat närmare 100.000 baht.
I svärföräldrarnas by säger frugan runt 20.000 men där har vi aldrig borrat.
Här kom en lastbil med borrtorn och de borrade ca 60 meter. 35 000 var med pump och allt. Detta var nog normalpris i byn. Jag var överhuvudtaget inte inblandad i det hela. Men jag råkade vara i byn när de borrade..

Gjorde ett försök i våras, 8000 skulle det kosta inkl. pump. Efter 6 m gav dom upp, för hårt, inge vatten, inge pengar. Borr maskin var ett hemma bygge, riktig herrejösses maskin, kronan var nåt som likna en sked.

Så här såg det ut när de borrade.. Den förste som ser det anmärkningsvärda på bilden vinner äran i att vara snabbtänkt :)

Borrning.png

Borrning.png

Senast ändrad:
Här kom en lastbil med borrtorn och de borrade ca 60 meter. 35 000 var med pump och allt. Detta var nog normalpris i byn. Jag var överhuvudtaget inte inblandad i det hela. Men jag råkade vara i byn när de borrade..

60m! Det var djupt. Frågade faktiskt när vi var uppe i byn nu. Frugans släkting med farmen hade fått borrat 35m för 15k baht. Endast borrningen om jag förstod rätt.

Hej, jag undrar är den någon som har blivit lurad av husbyggare.
Jag bygger ett hus och har betalat ur 90% av avtalat pris men det saknas en hel del av
Av saker som skulle redan vara klara..
Har man möjligheter att anmäla byggfirma ?
Hur ska man göra ?
Tacksam för tips
IsaZek

Jag bygger ett hus och har betalat ur 90% av avtalat pris men det saknas en hel del av
Hur ska man göra ?
Tacksam för tips
IsaZek
Hej

En bra tumregel är väl att hålla inne större delen av betalningen tills jobbet är färdigt, alternativt betala per dag eller i etapper, är det en seriös större firma och ett bra kontrakt finns så går det väl att driva ärendet, men då gäller det nog att ha ett kontrakt som är tydligt och korrekt utformat.

Mvh isan lover

Hur ska man göra ?
Tacksam för tips
IsaZek
Ja du har möjlighet att anmäla, jag är väl lite på och skall ha det jag köpte.
Det finns motsvarande som typ det vi har i Sverige, vet inte vad man skall kalla det, reklamation?
Vattenledningarna på huset var ju inte dragna på samma sätt som jag såg på visningshuset.
Jag klagade och dom sa det får du fixa själv, tog kontakt med advokatfirma, fick svar ta kontackt med myndighet xxxxxxx i Chonburi.
Skall kolla upp namnet imorrn på myndigheten men räckte jag skicka hot om den så byggde dom om efter min vilja.
advokaten sa att annars är dom tvingade att betala tillbaks hela köpesumman för falsk marknadsförning då visningshusen hade annan vattendragning.
Dom fick lägga om..

Jag kan börja med att säga att jag läst hela din "byggtråd" flera gånger om. Tack för en trivsam och givande läsning..

Har du någon uppfattning om hus stor skillnad det gör på enkelvägg kontra dubbelvägg när det gäller värme eller ljudisolering?
Hej! Jag har itmonbau väggar det blir rätt tyst och glöm inte isolering i taket! Jag tror att det blir ungefär lika tyst som dubbel vägg vi valde lite tjockare väggar

Ja eller att ha taksprång på 3 meter eller tjocka lättbetong block typ itmonbau funkar bra hos oss dubbel vägg kan vara bra om dom förstår annars bostad för diverse kryp!
Hej

Det gör gott, det gäller ju att hindra solen att värma upp betongväggarna, men glöm inte betydelsen av palmer och träd runt huset som också gör oerhört stor skillnad.

Vi har ju en rai stor tomt och den är helt full med olika sorters träd och palmer, då inte bara fruktträd utan även vanliga hardwood träd, så det der ut som om huset ligger i en skog, detta gör oerhört stor skillnad under den varma årstiden och många kommer till oss och pustar ut i skuggan under träden.

E458BB67-5156-4A9C-9EE6-8F7FBA9133AB.jpeg

Här ser man hur skuggit det blir på tomten mitt på dagen.

0A7683DA-18B1-4E24-B0F6-998AA90588ED.jpeg

Den här bilden är nog ca 5 år gammal, nu är träd och palmer mycket större och skuggar nästan huset helt.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp