X-RAY Outlaw

Jag gav min tjej chansen att dra med 1 milj baht när vi köpte bilen, hon hade flera tim på sig men pengarna låg kvar orörda när jag kom hem. 1 milj baht har jag råd att bli blåst på så det var ett litet test.
Nu när relationen är bra så litar jag på henne, men att tro att risken för skilsmässa inte finns oavsett hur bra det är just nu nä den grejen gör jag inte.
Det jag och många med mig vet är att vid en skilsmässa kan man helt plötsligt få träffa en person man aldrig sett förut trots att man levt många år ihop, spec när det kommer till pengar och inte minst här i Thailand, då lägger sig hela tjocka släkten i.
Nope det där hoppar jag gärna över men ni andra gör som ni vill, en del av er har råd, andra inte, vågar sätta en bra slant på att inom några år har det varit minst en skilsmässa där en forummedlem varit delaktig. Inte helt ovanligt om en säger trots att kärleken blomstrade igår.

Funderar på vad Du menar, kunnat blivit blåst på en mille Bath? du kan väl knappast blivit blåst, när Du själv erbjudit pengarna?

Så kan det säkert vara och vissa ångrar bittert efteråt att dom tänkte som dom gjorde.

Personligen så skulle jag inte köpa ett hus i tjejens namn även om hon var från en familj med hög samhällsklass. Rika människor kan var minst lika giriga som fattiga, ibland värre.
Jag tillhör dem som inte gillar att ångra mig efteråt, försöker göra rätt från början istället men ibland dabbar man sig iaf. Sånt e livet.

Hej

Håller med dig helt, enligt mina erfarenheter är fattiga människor generellt t.o.m klart ärligare än rikare, men det är ju min högst subjektiva slutsats, själv har jag ju frivilligt valt att vistas, bo och arbeta bland relativt fattiga bönder i Thailand periodvis under drygt 30 år, jag upphör aldrig att förvånas över hur generösa, ärliga, snälla och trevliga dessa är att leva tillsammans med.

Dom enda gånger jag blir misstänksam är när någon välklädd person som dessutom pratar hyfsad engelska närmar mig någonstans i Thailand eller övriga världen, då ringer varningsklockorna, ofta är det någon bedragare av något slag som försöker luras på något vis, erbjuda sin hjälp och plocka en på pengar, stjäla eller råna.

Med den läggning du har som tänker efter först är det helt logiskt att du planerar och försöker minska riskerna, själv går jag mer på känsla och impuls än ägnar mig åt logisk planering, jag får istället ta hand om problem när dom har dykt upp, om dom nu gör det, men det är ju högst personligt och beror på hur man är och fungerar som människa, vi är är och agerar olika, sen finns det ju som sagt inget rätt eller fel, var och en bör nog göra som dom känner för.

Mvh isan lover

Det är ju en variant men vem betalar amorteringarna och hur blir det när huset är fullbetalt?
Då är det ju du som köpt det i hennes namn iaf ;)
Men i ditt fall så har jag förståelse, du är ju ung och kan lätt jobba ihop nya pengar och ni är ju gifta med barn ihop.
Klart att du vill satsa på din familj.

Alla har vi olika förutsättningar och om man är mallig för att man köpt 150 kubiks versionen av Honda Click så har man väl inte så mycket att förlora att det spelar någon roll.
Ja det har jag, och jag kan betala av lånet på dom åren det är upplagt, då är vi båda gammla och oatraktiva när det är klart.
Vad jag menar att det kan vara en typ av säkerhet.
Skulle det bli skiljsmässa får hon betala lånet själv.
Håller vi ihop tills huset är betalt och hon skulle dra då så har jag fått ett hus som jag vill ha det till samma pris som om jag skulle hyrt och barnen har ett arv.
Sen kan jag bestämma själv om jag vill lösa lånet tidigare det är up to me.

Har jag erbjudit pengarna?
Var läste du det?

Detta läste jag i denna tråd, inlägg 214...skrivet av nmax.

Så det blir fel om Du säger att Du blivit blåst, och absolut att Du erbjudit pengarna.

#Jag gav min tjej chansen att dra med 1 milj baht när vi köpte bilen, hon hade flera tim på sig men pengarna låg kvar orörda när jag kom hem. 1 milj baht har jag råd att bli blåst på så det var ett litet test. #

Detta läste jag i denna tråd, inlägg 214...skrivet av nmax.

Så det blir fel om Du säger att Du blivit blåst, och absolut att Du erbjudit pengarna.

#Jag gav min tjej chansen att dra med 1 milj baht när vi köpte bilen, hon hade flera tim på sig men pengarna låg kvar orörda när jag kom hem. 1 milj baht har jag råd att bli blåst på så det var ett litet test. #
Att en å annan läsare inte förstår vad man skriver får man väl räkna med.
Nog ingen idé att förklara mer, tror inte att det hjälper dig.

Att en å annan läsare inte förstår vad man skriver får man väl räkna med.
Nog ingen idé att förklara mer, tror inte att det hjälper dig.

Lätt att slingra sig, då tycker jag att Du ska vara mer tydlig när Du skriver så läsarna förstår vad Du menar...

Det är ju en variant men vem betalar amorteringarna och hur blir det när huset är fullbetalt?
Då är det ju du som köpt det i hennes namn iaf ;)
Men i ditt fall så har jag förståelse, du är ju ung och kan lätt jobba ihop nya pengar och ni är ju gifta med barn ihop.
Klart att du vill satsa på din familj.

Alla har vi olika förutsättningar och om man är mallig för att man köpt 150 kubiks versionen av Honda Click så har man väl inte så mycket att förlora att det spelar någon roll.

Man får väl tänka på det som att man betalar hyra helt enkelt. Den dagen det skiter sig har man hyrt bostaden och likt en hyresrätt så får man lämna och inte tänka så mycket på det :)

Lite lustigt att folk tolkar att man planerar för en separation bara för att man vill skydda sina slantar lite.
Ungefär som att planera för att båten ska förlisa bara för att man använder flytväst.

Nä som jag ser det är det inget annat än sunt förnuft.
samma misstanke kan riktas mot de som tecknar brandförsäkring

Vi har färdiga papper för både ev skilsmässa och dödsfall. Inget konstigt, hon tar huset i Thailand jag sverige, hon har sina sparade slantar, jag har mina värdepapper.
Vi har gemensamt konto, funkar alldeles utmärkt. Skulle aldrig orka gå och vara orolig över vad som kan hända, då hade jag hellre levt ensam. Snål har jag aldrig varit, tvärtom.
Sådan är jag;)
kul att ni har pratat om den saken

Kul å kul:rolleyes:men vi har barnen i fokus, om nått händer, skall det va raka papper;)
Hur fungerar det vid dödsfall, även vi har snackat om detta.
Då vi båda vill att jag skall kunna bo kvar om frugan dör och ta hand om båda barnen.
Kan frugan avskriva ena barnet ifrån arv?
inte för att vi inte vill att han skall få nåt, skall nog se till att det blir rättvist fördelat i slutändan.
Men eftersom äldste sonen inte är min så kommer ju vårdnaden och förmyndardelen falla på släkten och då hans del av huset.
Och vare sig jag eller frugan litar på hennes syrra, affärskvinna från topp till tå, ser hon en baht någonstans, går hon över lik för att fånga den.

Då vi båda vill att jag skall kunna bo kvar om frugan dör och ta hand om båda barnen.
inte för att vi inte vill att han skall få nåt, skall nog se till att det blir rättvist fördelat i slutändan.
Men eftersom äldste sonen inte är min så kommer ju vårdnaden och förmyndardelen falla på släkten och då hans del av huset.
Och vare sig jag eller frugan litar på hennes syrra, affärskvinna från topp till tå, ser hon en baht någonstans, går hon över lik för att fånga den.
E ju detta med släkten här, en Usufrucht hjälper väl en del?

Nu kommer många att säga emot mig, i Sverige har vi en arvsordning, men helt lagligt kan man själv bestämma vem som ska ärva, och vad som ska ärvas, och med detta upplägg så kan man även stänga ute bröstarvingar ifrån ett eventuellt arv, upplägget får Ni finna ut själva.

Över lik då har du troligen inte så många möjligheter men koll upp vad som gäller är ju helt riktigt så slipper man spekulera. Jag är inte längre så fäst vid något utan jag kan lämna allt och gå vidare. Skaffa pass till barnen och dra vidare under en tid. När det känns bra återvänd.

Kan du inte adoptera stora pojken?

Går någon av oss föräldrar bort, har vi en klausul där förälder sitter i orubbat bo. Vilket innebär att arvsdelen ej kan sätta förälder på bar backe;)

Kan du inte adoptera stora pojken?

Går någon av oss föräldrar bort, har vi en klausul där förälder sitter i orubbat bo. Vilket innebär att arvsdelen ej kan sätta förälder på bar backe;)

Detta är nog inte så gällande som Du tror, att skriva bort en lag, genom att skriva en klausul...

Tillbaka
Topp