Saker att reta sig pa, utan att for den skull riva ner land och rike!?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Tankte skapa en ny ganska kankse vardelos trad, men tror anda att det kan bli ganska roligt! Kanske finns det en likande trad nagonstans i forumet, men jag orkar inte leta och det ar val ganska vanligt, det skapas tradar och sen ar den aktiv i ett antal dagar och sen gloms den bort och ligger dar nagonstanns i forumet och skvalpar i ingenmansland ;D

Under gangens lopp nar man reser till olika kulturer, sa upptacker man ju saker som ar mycket annorlunda fran det vi ar vana vid hemifran var kultur.

For varje gang upptacker vi mer och mer och det ar ju det som ar tjusningen, men manga ganger moter vi saker och ting som upprepas gang pa gang och det ar da det borjar bli javligt patagligt.

Saker som ju egentligen inte ar nagot som man egentligen hetsar upp sig for, men dar vart logiska tankande i Sverige t ex kommer i konflikt med kulturer som kanske inte har samma logiska tankande som vi.

En sak som jag lagt marke till under alla dessa ganger jag varit i Thailand och Indien med for den delen, for de har ju samma struktur pa saker och ting ar "badrummen, toaletterna"

Pa bra stallen dar det finns vasterlandska toaletter och duschar mm, finns dar ju aven ett handfat med en spegel ovan. Det jag lagt marke till ar ju att dessa speglar ar i 9 fall av 10 stallbara.

Kanonbra, dar har de tankt till, vasterlanningar ar langre och Thai sma, sa man slipper att sta pa knana for att kamma sig ;D. Under denna spegel finns ju som ofta ocksa hos oss en liten hylla dar man kan stalla diverse saker som rollon, raklodder, glas med tandborste mm.

Allt bra sa langt, men denna hylla ar alltid for nara placerad till spegeln ca 10cm. Vad hander, jo Linda har varit pa toaletten och efter kommer jag, som da maste reglera spegeln, alltsa vinkla spegeln sa att jag kan se mig sjalv.

Vad far jag da gora, jo flytta alla burkar annars river jag ju ner allt som star pa den, sa vad ar denna hylla till for egentligen? Jag har ju sett detta under alla ar och detta ar en sak jag inte kan forsta, varfor kan man inte fatta att denna hylla skall flyttas ner minst 10 cm till, sa att man kan ha saker pa den och samtidigt vinkla spegeln utan att behova ta bort allt som star dar.

Sa nu har jag sagt till Linda samma sak och naturligtvis far man bitska blickar, for att kritisera en sadan bagetell ar ju meningslost, men jag tror att budskapet gick fram, satt inget som inte passar under spegeln ;D ;D.

Har ni liknande grejer som ni forundrar er over i Thailand? :D

Mvh Peter :wai:
 
Jag har tänkt på samma sak som du faktiskt, det är precis likadant hemma. Inte går det att vinkla spegeln utan att flytta på alla burkar och tandborstar etc.

Sen har jag, precis som legolas, retat mig på nedskräpningsmentaliteten. Det tog ett bra tag innan jag lyckades lära ungarna att dom inte får slänga skiten precis där dom står. Men nu är det förhållandevis rent och snyggt i trädgården där nere och här hemma finns inte ett papper. ::)
 
"Berralund " sa:
Jag har tänkt på samma sak som du faktiskt, det är precis likadant hemma. Inte går det att vinkla spegeln utan att flytta på alla burkar och tandborstar etc.

Sen har jag, precis som legolas, retat mig på nedskräpningsmentaliteten. Det tog ett bra tag innan jag lyckades lära ungarna att dom inte får slänga skiten precis där dom står. Men nu är det förhållandevis rent och snyggt i trädgården där nere och här hemma finns inte ett papper. ::)

Roligt att aven du har samma erfarenheter med hyllan och detta med nedskrapning, ja det ar ju att gissel, grannen slanger till grannen och den grannen slanger over det till nasta granne och sa haller det pa ;D

Vet i Bangkok, i och omkring Siam Paragon mm i de nyare omradena och affarscentren, 2000 bath i boter om du slanger skare pa gatan, men finns dar en enda papperkorg eller askopp...nejda, hur tanker man???

Mvh Peter :wai:
 
Exakt samma sak har jag retat mig pa. Valde att demostrera det for byggmastren pa vart bygge genom att stalla lite prylar pa hyllan och sedan kalla pa honom och sedan saga, att jag kan ju inte se mig sjalv i spegelen. Han vinklade da spegelen uppat vilket fick alla prylar att ramla ner i handfatet. Da verkade det faktiskt som nagot borjade fungera i logiskt tankande. Till slut blev det i alla fall ett spegel skap dar man kan stalla in alla prylar som man annars inte vet var man ska gora av med i ett badrum,, finns hundratals saker till,, men tror att det ar bast som du sager att inte hetsa upp sig over sma saker som dessa, men kul trad.
 
"legolas " sa:
Ångrade mig just!!!!!

Någon som känner igen den här grejen då?? Jo du blir meddelad (i bästa fall) att det skall komma besök hem till Er ifrån någon släkting eller bekant.
Jasså, va roligt säger du då! Vilken tid kommer de?? - "Det vet väl inte jag", blir då svaret!! ja du kunde väl ha frågat..... Nä,!!!! svarar hon!!!

OK då! vad tror du när kommer de?? Om du gissar alltså??? jag vet inte, sade jag ju!!! ja men du kan väl GISSA då? ??? ? Ingen aning och nu är ilskan klart där och man struntar i allting. Och säger bara avslutningsvis.

Jag vill bara att thai skall respektera tiden de tar ifrån sina medmänniskor. Tid som vi hade kunnat använda till något annat än bara sitta på arslet och vänta på folk som är för lata för att ens respektera och skynda sig. Tid som Buddah gav till MIG att förbruka under min tid på jorden!!!!!!! Han gav inte MIN tid till andra människor att förbruka som de kände för........

Nu ligger jag ännu mer pyrt till, och jag drar på mig cykelhandskarna allt medan jag sakta backar ut ur mitt egna hem..... fartvinden som smeker mitt ansikte när jag seglar ut på risfälten med hojjen är en himla go skillnad till den stora hög av kulturskillnader som alltid ligger där och pyr. ;D ;D ;D ;D

men livet skall väl vara utmaningar, och varför då inte ta alla dessa skillnader enbart som utmaningar och fixa dom.... fast det känns stundtals som ett steg framåt och två steg tillbaka...
;) ;) ;)

Det där med att stjäla tid är det värsta som finns. Stulna saker kan ersättas men tid får man aldrig igen.
Den där mentaliteten tar sig många uttryck smaka på den här:

På kvällen diskuterar vi dvs Jag och min fru, två systrar en bror och en hög ungar att vi skall åka till ett vattenfall i morgon. Trevlig idé det bestämms att vi äter frukost hos svärmor sedan åker vi.
Vid 8 tiden så sitter jag och frugan där och äter fram till ca 11.00 kommer resten av gänget i olika omgångar.
De växlar om mellan att äta och åka och hämta mer mat. Mitt på dagen så måste de fixa lite lunch. vid två tiden så kommer vi iväg. Till vatten fallet? Nä nu åker vi till en sådan där trevlig restaurang där man sitter och äter på små flottar i sjön. Trevlig? -mycket enligt plan NEJ.

Det fanns mycket som vi kunde gjort fram till klockan två. Nu satt vi bara där och smååt (heter det så?) och förlorade tid. Tid som aldrig kommer igen.

/Anubaan
 
Jag kan bara stämma in i kören här, det är få saker som jag retar mig så på som folk som inte håller tiden. Jag kräver detta av mig själv och det kräver jag också av andra. Detta har familjen fått lära sig, både här hemma och i Thailand. Och det går framåt, om än med "myrsteg" så dock. Nu är det näst intill perfekt. 8)
 
"ledarn " sa:
Frugan som är Thai hatar, verkligen hatar när folk inte håller tider..... ?

Hon riktigt älskar att boka tider med folk.. Vi har nästan aldrig träffat människor heller som vi bokar tid med :)

Säger hon att vi ska åka till Chayiaphum och handla så frågar alltid någon granne om dom får följa med i bilen.
Visst säger frugan, vi åker 09:00 t,ex.... Aldrig att det är någon som följer oss i bilen :) Vi åker nämligen 09:00...

Om någon vill komma hem till oss så åker vi hemifrån när tiden kommer för mötet...
Slashasarna som kommer sent möts av ett låst och tomt hem :)

Och både jag och frugan säger samma sak...... Sådana "vänner" kan vi vara utan :)

Erat sätt tror jag är ett bra sätt att få folk att lära sig att passa tiden med tiden. :thumbsup:
 
Okey, det borjar ju arta sig, roligt med alla vara sma mysstunder med Thaialnd och den thailandska kulturen samt mentaliteten.

Vi tar en till:

Tror alla som har en thaifru, vet att de aldrig kan avsluta ett samtal med, "hej da, vi hors" eller liknande. Na de bryter mitt i samtalet och mitt i en mening.

Jag har hort detta sa manga ganger och jag har fragat min Linda, vad fan ar detta, sager ni aldrig " hej da, tack vi hors senare, ha det sa bra"????

Na, sager hon till mig " not same falang, thai no speak bye", Jassa varfor inte det? Not same. Varfor not same? Not same.

Sa uttommande svar far man med en man skall leva med resten av livet ;D ;D.

Skamt och sido, men det ar ju markligt, men detta beteende att bara bryta mitt i en mening, foljer ju andra betenden, som att bara ge sig ivag utan att saga nagot och komma tillbaka fem timmar senare som om inget har hant.

Eller detta med att ange en summa, vikt, en ungefarlig tid, ungefarlig kvantitet mm. Omojligt.

Jag fragade hur manga blir det pa brollopsfesten? Not to many people, sager hon da ;D. Linda du maste farsta om jag skall betala maste jag veta pa ett ungefar hur manga manniskor vi blir sa att jag vet hur mycket mat jag skall kopa. Not too many people kan ju innebara mellan 10-100 manniskor for en thai.

Men sa ar det, likadant i Indien, de overlater till dig att bestamma och manga ganger vet vi ju sallan traditionerna eller sederna vad som galler och vi hamnar i fallan.

Men vi alskar ju vara thaifruar, sa vi kan ju inte bli forbannade utan vi ler och farlater henne...eller hur!!!

I typ lander som Thailand eller Indien, sa kor man alltid med "up to you" eller 'How much do you want to pay", alltsa detta ar det varsta jag vet, for manga ganger vet du ju egentligen inte vad som ar skaligt och du faller dit i alla fall.

Nu har man ju lart sig med tiden, men risken finns alltid att du faller dit, men da ler vi igen...eller?

Mvh Peter :wai:
 
"ledarn " sa:
Mycket irriterande detta med att bara "lägga på luren"......

Men har upplevt det samma med norrlänningar... ?


"Up To You" var det första jag "tog ur" min fru då vi lärde känna varandra.
Jag förklarade för henne att slutar du inte med det snacket kan jag inte vara tillsammans med dig.
Det försvann ganska snabbt som tur är.. :)


haha... Ledarn du ar ju en riktig harding du ;D. Kul som sagt var att det som sags har inte bara ar taget ur luften, utan det ager en viss sanning.

Jo, det dar med "up to you" har jag ocksa forklarat for henne att det duger inte i langa loppet, kanske har jag inte kommit sa langt som du annu ;D ;D

Den har da! Bord som aldrig kan sta still, utan vickar pa sig hela tiden, sa flaskor och annat faller.

En annan sak som ar jobbig, nar man bestaller dricka mm, sa vet ni ju att kallt skapar kondens i varmen och det tar inte mer en 5 minuter sa ar bordet helt sjoblott av vatten och man lagger armarna pa bordet och allt bara rinner overallt...haha.

Sen skall man forsoka att torka upp detta med "pappret! i rullar ni vet, papper som loser upp sig och ar sa tunna och sma sa man far anvanda 3 ton papper for att torka bordet....hahaha.

Tror jag kommit pa varfor toapapper och servetter ar sa vardelost tunna, tror det beror pa att manga ganger kan du inte slanga toapapper i toaletterna, for risken ar ju da att det blir stopp, sa kanske detta ar i preventivt syfte, for vi falanger slanger sakert toapappret i toaletten och andra ocksa for den delen. Tror att avloppssystemet inte har tillrackligt stora ror och det blir latt stopp...eler vad tror ni?

Mvh Peter :wai:
 
Toalettpapperet är ju ett kapitel för sig, det har väl avhandlats i en annan tråd för ett tag sedan. Men visst är det en sak som jag retar mig oerhört på, det är inte gjort för oss falanger som inte använder thaiduschen till att rengöra "krysset" med.

Det spricker och så sitter man där med lämningarna på fingrarna, usch och tvi. Men det finns någon sort av bättre kvalitet som lego tipsade om tidigare.

Och visst är bordsservetterna näst intill värdelösa också. Hemma i LOS används dock mest toalettpapper som servetter (lite bättre).
 
När man är ute och går på en trottoar och det kommer en mc förare som kör förbi en och stannar precis framför en. Dom skulle ju enkelt kunna sakta ner och låta en gå framåt och parkera bakom en men inte........
 
"ledarn " sa:
Hur "vickar" du på ett bord som står stadigt ? (Tänk på den du) :laugh: :laugh:

Efter ett antal Singha sa kanske det ar jag som vickar istallet ;D

"Plasten pa alla vattenflaskor kring skruvkorken som ar nast intill omojlig att fa bort om man inte har langa naglar. Numer har jag lost det genom att ta ett kraftigt tag om korken och vrida till utav bara fan, sa allt lossnar pa en gang. Nackdelen med detta ar ju att jag far en massa vatten pa mig, for de ar ju alltid fyllda till bredden, men det far jag ta" ;D ;D

Mvh Peter :wai:
 
Tankte ta en annan sak, som kanske ar mer allvarlig och det har hur man konstruerat motorvagarna i Thailand. Thailands vagnat ar ju over lag valdigt bra och de har ju ofta separata vagar for trafiken, sallan man ser stora huvudleder med motande trafik och det ar ju bra.

Men motorvagarna forstar jag inte hur de tankt dar med tanke pa olyckrisker mm. Det finns ju precis som hos oss pafarter och avfarter, men sen finns ocksa var kilometer eller vad det nu ar "U-Turn", sa att du kan vanda tillbaka igen om du skulle vilja och det finns till och med utfarter???

Alltsa detta kan jag inte forsta, dar star bilar som skall vanda tillbaka och vantar pa att fa kora ut. Alla som kort i Thailand vet ju att alla haller minst 150 kilometer i timmen eller gasen i botten.

Att avstandsbedomma bilar i den farten ar ju som ni vet svart och detta ar ju som gjort for att skapa en trafikfalla. Jag fattar inte detta att man kan ha U-Turn pa en motorvag, skulle man ju aldrig se i Sverige.

Jag vet sjalv nar jag tog motorcykeln till Pattaya och skulle tillbaka, da var jag tvungen gena mellan de tva korriktningarna och det var jakligt svart att avgora nar jag kunde sticka ut och nar jag val gjorde det sa var det ju gasen i botten for att komma ivag fran bakomvarande och jag kan tanka mig att det ar likadan kansla vid de har "U-Turn". Hade ju varit enklare om det funnits en pafart.

Lindas son skulle visa oss en genvag ut pa motorvagen, men jag hade ju hellre akt lite langre sa jag kunde tagit en pafart.

Mvh Peter :wai:
 
U-turn är väl ett sätt att komma billigare undan. Det är ju mycket dyrare att bygga broar över alt tunnlar under motorvägen. Kan det vara anledningen? Trafiksäkerheten skiter man i alla fall i.
 
"Berralund " sa:
U-turn är väl ett sätt att komma billigare undan. Det är ju mycket dyrare att bygga broar över alt tunnlar under motorvägen. Kan det vara anledningen? Trafiksäkerheten skiter man i alla fall i.
Ja du har ju rätt det blir ju billigare. Om du skulle bygga svensk standar med viadukter så kan man ju fundera på hur många mil motor väg de hade byggt. Så jag menar att trafiksäkerheten tänker man nog på.

Har man lärt sig hur det fungerar med U-turn inga problem efter att kört några tusen mil har jag aldrig råkat ut för någon som kör i 150 när jag skall över vägen, så inga problem.
 
"Golden " sa:
Ja du har ju rätt det blir ju billigare. Om du skulle bygga svensk standar med viadukter så kan man ju fundera på hur många mil motor väg de hade byggt. Så jag menar att trafiksäkerheten tänker man nog på.

Har man lärt sig hur det fungerar med U-turn inga problem efter att kört några tusen mil har jag aldrig råkat ut för någon som kör i 150 när jag skall över vägen, så inga problem.


Och för det mesta finns det ju en gul varningslampa innan man kommer fram till en U-turn. Om nu någon bryr sig om den vill säga.
 
Thailändska övergångsställen. Varför finns det sådana överhuvudtaget? Det verkar ju som att ett sådant i thai:s ögon betyder full gas så att ingen gående skall få chansen att komma över. Ingen zebralag där inte. :eek:
 
På tal om övergångsställen.
Min fru säger att i Sverige är bilarna rädda för människor.
I Thailand är människor rädda för bilar.
Det ligger onekligen något i detta

/Anubaan
 
Intressanta synpunkter pa U-Turn. Men jag korde idag till Rayong med motorcykeln, var pa Leamtong (ungefar som BigC) och gumman lagade telefonen och tiden gick och vi kom inte ivag forran 5 och i varsta rusningstrafiken...hahaha!

Men en sak ar ju saker att motorcyklarna ar ju varst helt klart som Ledarn sa, men lar man sig mentaliteten nogorlunda och flyter med i god hastighetet sa brukar det ga bra, det som ar varst ar alla som helt plotsligt bara kommer pa att de skall byta fil eller ocksa glommer de av att stanga av blinkers och man vet inte vad de skall ta sig till samt alla de som pa utfarter bara sticker fram nosen i full fart.

Att ha framforhallning och se langt fram samt spana av sidorna ar ju inget understatment precis ;D, att speglarna ar dina basta vanner ar ju heller ingen underdrift.

SALTKAR, ett land dar RIS ar nastan religion har man annu inte kommit pa knepet med att ha lite riskorn i saltkaret for att undvika att det klumpar sig :eek:, men sen kommer jag att tanka pa att det ar ju sa fuktigt jamt sa man skulle val bli tvungen att sikta saltet varje dag och i med nya korn ;D, battre att anvanda Naam Bpla kanske :thumbsup:

Sen maste jag ju ge kredit ocksa, till de snalla paret i standet dar jag kopte telefonen, de bytte ut silikonpackningen i Lindas telefon for boetten eller skalet eller vad det nu kallas hade lossnat och de satte dit ny tejp av nagot slag sa nu blev den som ny och det kostade inte en enda Bath, kanske for att jag kopte en telefon for 8 600 bath ;D

Mvh Peter :wai:
 
"insayt " sa:
Intressanta synpunkter pa U-Turn. Men jag korde idag till Rayong med motorcykeln, var pa Leamtong (ungefar som BigC) och gumman lagade telefonen och tiden gick och vi kom inte ivag forran 5 och i varsta rusningstrafiken...hahaha!

Men en sak ar ju saker att motorcyklarna ar ju varst helt klart som Ledarn sa, men lar man sig mentaliteten nogorlunda och flyter med i god hastighetet sa brukar det ga bra, det som ar varst ar alla som helt plotsligt bara kommer pa att de skall byta fil eller ocksa glommer de av att stanga av blinkers och man vet inte vad de skall ta sig till samt alla de som pa utfarter bara sticker fram nosen i full fart.

Att ha framforhallning och se langt fram samt spana av sidorna ar ju inget understatment precis ;D, att speglarna ar dina basta vanner ar ju heller ingen underdrift.

SALTKAR, ett land dar RIS ar nastan religion har man annu inte kommit pa knepet med att ha lite riskorn i saltkaret for att undvika att det klumpar sig :eek:, men sen kommer jag att tanka pa att det ar ju sa fuktigt jamt sa man skulle val bli tvungen att sikta saltet varje dag och i med nya korn ;D, battre att anvanda Naam Bpla kanske :thumbsup:

Sen maste jag ju ge kredit ocksa, till de snalla paret i standet dar jag kopte telefonen, de bytte ut silikonpackningen i Lindas telefon for boetten eller skalet eller vad det nu kallas hade lossnat och de satte dit ny tejp av nagot slag sa nu blev den som ny och det kostade inte en enda Bath, kanske for att jag kopte en telefon for 8 600 bath ;D

Mvh Peter :wai:
[/quote
Körde motor cyckel ett år men lärde mig att jag lekte nog med livet.
Så jag förstod att störst var först o så blev det, så jag lever ännu annars hade jag ju inte kunnat skriva här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

D
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar
1 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
R
 
Tillbaka
Topp