kolla här alla klimatskeptiker

 
Ja dom fysiska förutsättningarna finns ju inte direkt där vindkraft byggs idag. Okej vi struntar i vindkraften. Hur skall naturen ”räcka till” om alla skall köra elbil, lastbilar på el, bussar på el osv. Även privatbostäder rekommenderas att installera batterier. Kanske finns hur mycket metall som helst till dessa batterier andra metaller finns det ju gott om.
I Norrbotten vill man bygga vindkraftverk i anslutning till anläggningar för grönt stål.
Överskottet av el ska användas för att framställa vätgas till produktionen. Överskottsel inte är möjlig att leverera söderut av kända orsaker.
Man vill bli mer självförsörjande.
 
I Norrbotten vill man bygga vindkraftverk i anslutning till anläggningar för grönt stål.
Överskottet av el ska användas för att framställa vätgas till produktionen. Överskottsel inte är möjlig att leverera söderut av kända orsaker.
Man vill bli mer självförsörjande.
Intressant det där med Norrbottens och Västerbottens expandering med Grönt Stål och batterier o.s.v.
Det kommer ju att behövas en massiv invandring.
Är det några sörlänningar som är sugna på att flytta norrut?
jag tror att hela projektet kommer att falla på att ingen vill upp till snöelände, och på sommaren mygg och knott.
Personligen tänker jag inte flytta mig en mm norrut.
 
Intressant det där med Norrbottens och Västerbottens expandering med Grönt Stål och batterier o.s.v.
Det kommer ju att behövas en massiv invandring.
Är det några sörlänningar som är sugna på att flytta norrut?
jag tror att hela projektet kommer att falla på att ingen vill upp till snöelände, och på sommaren mygg och knott.
Personligen tänker jag inte flytta mig en mm norrut.
Norrland kan befolkas av utbildade tyskar och holländare som gillar den delen av landet.

Arbetslösa sörlänningar har inte vad som krävs i de moderna high tech fabriker som är på gång och de med jobb stannar kvar söderut.
Är mängden snö avgörande är många områden söder om Dalälven olämpligt.
 
Tur att jag inte bor i närheten av Stockholm!

Låst artikel på Aftonbladet Plus så jag klipper in den istället.

Nu räknar jag med att höra lite sympatier för de stackars 08-ttorna?
-----------------------------------

Miljözon 3 gör att luften blir sämre där folk bor​

Glenn Lindberg om fossilförbudet i Stockholm City​

Det är dåligt för hälsan att andas in avgaser.

Så ja, beläggen för att förbjuda fossiltrafik i city är glasklara.

Med den vetskapen – varför införs de nya reglerna på en plats där ingen bor?

3ea18629-b410-4e8c-b06c-a4d60fce9ea0

Den nya miljözonen ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in-och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.

Stockholm blir första stad i Sverige att införa stränga miljözon 3, vilket innebär att all fossildriven trafik förbjuds i stadskärnan.

Området ligger innanför Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Hamngatan och Sveavägen, en rätt stor yta på 20 kvarter, och beslutet träder i kraft 31 december 2024.

Hälsobeläggen är så klart fullt rimliga. Miljöpartiet hänvisar till en studie från Karolinska institutet där spädbarn boende på adresser med förhöjda halter av luftföroreningar har försämrad lungfunktion.

En anledning god nog till att premiera elbilen i stadskärnan.

Jag kommer att ta en omväg​

Problemet är väl bara att det inte bor någon i det beslutade förbudsområdet, här finns endast butiker, kontor och restauranger.

Ingen människa kommer tänka ”hmm, detta drabbar ju mig, jag måste gå och köpa mig en elbil”. Jag själv kör en 20 år gammal bensinbil, vilket kommer resultera i att jag tar en omväg.

En omväg där människor bor.

Jag, och många andra, kommer köra över Östermalm eller genom Vasastan och luften kommer bli sämre där folk faktiskt lever sina liv. Där barn leker.

Att även Klaratunnelns in- och utfarter ligger inom området gör att all fossiltrafik kommer leta sig upp på Sergels torg.

Förbjud fossiltrafik på Östermalm i stället​

Riktig förändring hade skett om man, ptja låt säga, förbjöd fossiltrafik på Östermalm. Där öppnade nyligen Sveriges längsta laddgata, och där om någonstans bör de boende ha råd med en elbil. Kanske att de kan få bra pris på sin Range Rover i inbyte.

Men det är också pudelns kärna. Där bor människor, där finns det risk att någon (läs: många) kommer klaga.

Att det till slut inte blev ett förbud i Gamla stan är bra.

På pappet låter förbudet nämligen som en god idé. Sköra byggnader och turister som skyddas mot farliga avgaser och samtidigt helt uddlöst. Som att förbjuda bilkörning på Östersjön. För vem kör bil genom Gamla stans trånga gränder? Ingen.

Men då Slussen fortfarande är en byggarbetsplats och vägen förbi slottet är en viktig led ut till Nacka eller över till Södermalm hade det varit som att klippa en pulsåder.

Istället gör man sig av med över 100 parkeringsplatser i stadsdelen. Men vilken besökande parkerar i Gamla stan? Inga turister i alla fall, de kommer till fots. Endast de boende lär bli lidande – de gör bäst i att sälja bilen – eller parkera på Östermalm.
 
Tur att jag inte bor i närheten av Stockholm!

Låst artikel på Aftonbladet Plus så jag klipper in den istället.

Nu räknar jag med att höra lite sympatier för de stackars 08-ttorna?
-----------------------------------

Miljözon 3 gör att luften blir sämre där folk bor​

Glenn Lindberg om fossilförbudet i Stockholm City​

Det är dåligt för hälsan att andas in avgaser.

Så ja, beläggen för att förbjuda fossiltrafik i city är glasklara.

Med den vetskapen – varför införs de nya reglerna på en plats där ingen bor?

3ea18629-b410-4e8c-b06c-a4d60fce9ea0

Den nya miljözonen ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in-och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.

Stockholm blir första stad i Sverige att införa stränga miljözon 3, vilket innebär att all fossildriven trafik förbjuds i stadskärnan.

Området ligger innanför Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Hamngatan och Sveavägen, en rätt stor yta på 20 kvarter, och beslutet träder i kraft 31 december 2024.

Hälsobeläggen är så klart fullt rimliga. Miljöpartiet hänvisar till en studie från Karolinska institutet där spädbarn boende på adresser med förhöjda halter av luftföroreningar har försämrad lungfunktion.

En anledning god nog till att premiera elbilen i stadskärnan.

Jag kommer att ta en omväg​

Problemet är väl bara att det inte bor någon i det beslutade förbudsområdet, här finns endast butiker, kontor och restauranger.

Ingen människa kommer tänka ”hmm, detta drabbar ju mig, jag måste gå och köpa mig en elbil”. Jag själv kör en 20 år gammal bensinbil, vilket kommer resultera i att jag tar en omväg.

En omväg där människor bor.

Jag, och många andra, kommer köra över Östermalm eller genom Vasastan och luften kommer bli sämre där folk faktiskt lever sina liv. Där barn leker.

Att även Klaratunnelns in- och utfarter ligger inom området gör att all fossiltrafik kommer leta sig upp på Sergels torg.

Förbjud fossiltrafik på Östermalm i stället​

Riktig förändring hade skett om man, ptja låt säga, förbjöd fossiltrafik på Östermalm. Där öppnade nyligen Sveriges längsta laddgata, och där om någonstans bör de boende ha råd med en elbil. Kanske att de kan få bra pris på sin Range Rover i inbyte.

Men det är också pudelns kärna. Där bor människor, där finns det risk att någon (läs: många) kommer klaga.

Att det till slut inte blev ett förbud i Gamla stan är bra.

På pappet låter förbudet nämligen som en god idé. Sköra byggnader och turister som skyddas mot farliga avgaser och samtidigt helt uddlöst. Som att förbjuda bilkörning på Östersjön. För vem kör bil genom Gamla stans trånga gränder? Ingen.

Men då Slussen fortfarande är en byggarbetsplats och vägen förbi slottet är en viktig led ut till Nacka eller över till Södermalm hade det varit som att klippa en pulsåder.

Istället gör man sig av med över 100 parkeringsplatser i stadsdelen. Men vilken besökande parkerar i Gamla stan? Inga turister i alla fall, de kommer till fots. Endast de boende lär bli lidande – de gör bäst i att sälja bilen – eller parkera på Östermalm.
Bra att dom får bättre stadsluft, stinker ju avgaser i delar.
 
För min del så kan dom förbjuda fossila fordon i hela Stockholms innerstad. Dom få gånger jag besöker stan så är det oftast tvång via något företagsevent ändå.
 
d718bdcd-8d29-4895-a6af-3bbb1aeb32f2.jpeg


Allas våran ögonsten och lilla klima(k)terie stinna Greta Thunberg, riskerar att få en egen lägenhet med inkluderade 3st måltider på svenskafolket bekostnad efter sina senaste utförda tilltag...


@JBK.Ltd.
 
Tur att jag inte bor i närheten av Stockholm!

Låst artikel på Aftonbladet Plus så jag klipper in den istället.

Nu räknar jag med att höra lite sympatier för de stackars 08-ttorna?
-----------------------------------

Miljözon 3 gör att luften blir sämre där folk bor​

Glenn Lindberg om fossilförbudet i Stockholm City​

Det är dåligt för hälsan att andas in avgaser.

Så ja, beläggen för att förbjuda fossiltrafik i city är glasklara.

Med den vetskapen – varför införs de nya reglerna på en plats där ingen bor?

3ea18629-b410-4e8c-b06c-a4d60fce9ea0

Den nya miljözonen ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in-och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.

Stockholm blir första stad i Sverige att införa stränga miljözon 3, vilket innebär att all fossildriven trafik förbjuds i stadskärnan.

Området ligger innanför Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Hamngatan och Sveavägen, en rätt stor yta på 20 kvarter, och beslutet träder i kraft 31 december 2024.

Hälsobeläggen är så klart fullt rimliga. Miljöpartiet hänvisar till en studie från Karolinska institutet där spädbarn boende på adresser med förhöjda halter av luftföroreningar har försämrad lungfunktion.

En anledning god nog till att premiera elbilen i stadskärnan.

Jag kommer att ta en omväg​

Problemet är väl bara att det inte bor någon i det beslutade förbudsområdet, här finns endast butiker, kontor och restauranger.

Ingen människa kommer tänka ”hmm, detta drabbar ju mig, jag måste gå och köpa mig en elbil”. Jag själv kör en 20 år gammal bensinbil, vilket kommer resultera i att jag tar en omväg.

En omväg där människor bor.

Jag, och många andra, kommer köra över Östermalm eller genom Vasastan och luften kommer bli sämre där folk faktiskt lever sina liv. Där barn leker.

Att även Klaratunnelns in- och utfarter ligger inom området gör att all fossiltrafik kommer leta sig upp på Sergels torg.

Förbjud fossiltrafik på Östermalm i stället​

Riktig förändring hade skett om man, ptja låt säga, förbjöd fossiltrafik på Östermalm. Där öppnade nyligen Sveriges längsta laddgata, och där om någonstans bör de boende ha råd med en elbil. Kanske att de kan få bra pris på sin Range Rover i inbyte.

Men det är också pudelns kärna. Där bor människor, där finns det risk att någon (läs: många) kommer klaga.

Att det till slut inte blev ett förbud i Gamla stan är bra.

På pappet låter förbudet nämligen som en god idé. Sköra byggnader och turister som skyddas mot farliga avgaser och samtidigt helt uddlöst. Som att förbjuda bilkörning på Östersjön. För vem kör bil genom Gamla stans trånga gränder? Ingen.

Men då Slussen fortfarande är en byggarbetsplats och vägen förbi slottet är en viktig led ut till Nacka eller över till Södermalm hade det varit som att klippa en pulsåder.

Istället gör man sig av med över 100 parkeringsplatser i stadsdelen. Men vilken besökande parkerar i Gamla stan? Inga turister i alla fall, de kommer till fots. Endast de boende lär bli lidande – de gör bäst i att sälja bilen – eller parkera på Östermalm.
Bra att 08 fär röra på fläsket lite gynnar sjukvården, stäng hela Stockholm från bilar
 
Norrland kan befolkas av utbildade tyskar och holländare som gillar den delen av landet.

Arbetslösa sörlänningar har inte vad som krävs i de moderna high tech fabriker som är på gång och de med jobb stannar kvar söderut.
Är mängden snö avgörande är många områden söder om Dalälven olämpligt.
Å så dialekten.
Jag gick omkring med en thaitjej i Pattaya bland en massa andra turister.
När hon hörde någon prata så frågade hon mig var de var ifrån, vad pratade de för språk?
Det var tyskar, norrmän, engelsmän, australiensare o.s.v. och så ibland även svenskar.
Sedan passerade vi en karl som med överspänd, bred och pubertal stämma upplyste sin son om motorstyrkan på en bil som åkte förbi.

Tä täär dö!, sade han högt och pekade undervisande åt sonen
Jag bara väntade på att han skulle börja bräka om nästa snöskoter som förmodligen inte alls skulle köpa.
Jag sneglade lite nervöst på tjejen och hoppades tyst att hon inte skulle fråga vad det var för ett språk som lät så bonnigt och skrävlande.
Det gjorde hon givetvis och jag fick ägna mig åt att förklara att det bara var några få svenskar som lät så där.
Dom bor långt upp i Norra Sverige och äter rutten fisk.
 
Å så dialekten.
Jag gick omkring med en thaitjej i Pattaya bland en massa andra turister.
När hon hörde någon prata så frågade hon mig var de var ifrån, vad pratade de för språk?
Det var tyskar, norrmän, engelsmän, australiensare o.s.v. och så ibland även svenskar.
Sedan passerade vi en karl som med överspänd, bred och pubertal stämma upplyste sin son om motorstyrkan på en bil som åkte förbi.

Tä täär dö!, sade han högt och pekade undervisande åt sonen
Jag bara väntade på att han skulle börja bräka om nästa snöskoter som förmodligen inte alls skulle köpa.
Jag sneglade lite nervöst på tjejen och hoppades tyst att hon inte skulle fråga vad det var för ett språk som lät så bonnigt och skrävlande.
Det gjorde hon givetvis och jag fick ägna mig åt att förklara att det bara var några få svenskar som lät så där.
Dom bor långt upp i Norra Sverige och äter rutten fisk.
Måste varit en tornedaling.
Tänk dig honom och en skåning debattera med varandra.
 
Å så dialekten.
Jag gick omkring med en thaitjej i Pattaya bland en massa andra turister.
När hon hörde någon prata så frågade hon mig var de var ifrån, vad pratade de för språk?
Det var tyskar, norrmän, engelsmän, australiensare o.s.v. och så ibland även svenskar.
Sedan passerade vi en karl som med överspänd, bred och pubertal stämma upplyste sin son om motorstyrkan på en bil som åkte förbi.

Tä täär dö!, sade han högt och pekade undervisande åt sonen
Jag bara väntade på att han skulle börja bräka om nästa snöskoter som förmodligen inte alls skulle köpa.
Jag sneglade lite nervöst på tjejen och hoppades tyst att hon inte skulle fråga vad det var för ett språk som lät så bonnigt och skrävlande.
Det gjorde hon givetvis och jag fick ägna mig åt att förklara att det bara var några få svenskar som lät så där.
Dom bor långt upp i Norra Sverige och äter rutten fisk.
Jag är från norra Sverige, äter inte rutten fisk och fattar nada av ditt inlägg !
 
I Luton i England finns en flygplats där häromdagen ett tusental bilar brann upp.
Snabbt, utan att veta orsaken, påpekades att "det var nog ingen elbil som startade branden"
När P-huset byggts upp igen, kommer man att förbjuda att elbilar parkeras där såvida de inte förvaras i ett vattenbad?

vatten.jpg
 
I Luton i England finns en flygplats där häromdagen ett tusental bilar brann upp.
Snabbt, utan att veta orsaken, påpekades att "det var nog ingen elbil som startade branden"
När P-huset byggts upp igen, kommer man att förbjuda att elbilar parkeras där såvida de inte förvaras i ett vattenbad?

vatten.jpg
Jag läste att eventuellt så hade branden startat i en parkerad Range Rover som gissningsvis var en ladd-hybrid med ett tämligen stort batteri av typ Litium NMC (Nickel, Manganese, Cobolt) som är betydligt mera instabila och farliga än LFP (Litium, Ferrous, Phosfate) batterier. Kanske bilen stod på laddning jämte andra laddhybrider eller rena elbilar och är ett antal bilar fått fyr så blev det omöjligt att släcka. De som har rena elbilar följer ofta rådet att under normala omständigheter hålla laddningen mellan 20-80 % och laddar bara till 100% när de behöver detta för längre resa då man aldrig skall ladda till 100% och låta bilen stå…Tyvärr så laddas dock ofta just ladd-hybrider till 100% för att maximera räckvidden. Det är ju sällan att en bensinbil eller dieselbil börjar att brinna när den står parkerad.
 
Ångrar mig. Jo det börjar bli vanligt att även rena bensin och dieselbilar börja brinna när de står parkerade i Sverige. Men det brukar inte bero på att en spontanbrand uppstår utan att rutorna krossas och att det sätts fyr på bilarna
 
Ångrar mig. Jo det börjar bli vanligt att även rena bensin och dieselbilar börja brinna när de står parkerade i Sverige. Men det brukar inte bero på att en spontanbrand uppstår utan att rutorna krossas och att det sätts fyr på bilarna
Kanske kommer det en förklaring någon gång.
När jag tankar vår bil fyller jag tanken tiöö 100%, det vore märkligt att bara fylla den till 80%.
Emellertid har också en iPhone 12 Pro som jag brukar ladda över natten. iPhone 15 Pro lär kunna ställas in så att batteriet laddas till max 80%. Den möjligheten borde alla nya mobiltelefoner i EU ha, viktigare än att kunna byta batteri.
 
Kanske kommer det en förklaring någon gång.
När jag tankar vår bil fyller jag tanken tiöö 100%, det vore märkligt att bara fylla den till 80%.
Emellertid har också en iPhone 12 Pro som jag brukar ladda över natten. iPhone 15 Pro lär kunna ställas in så att batteriet laddas till max 80%. Den möjligheten borde alla nya mobiltelefoner i EU ha, viktigare än att kunna byta batteri.
Sådant är ju programstyrt så kanske alla telefoner har det, min Samsung har det och den är ju inte nyaste modell, borde ju bara krävas en programuppdatering.
 
Kanske kommer det en förklaring någon gång.
När jag tankar vår bil fyller jag tanken tiöö 100%, det vore märkligt att bara fylla den till 80%.
Emellertid har också en iPhone 12 Pro som jag brukar ladda över natten. iPhone 15 Pro lär kunna ställas in så att batteriet laddas till max 80%. Den möjligheten borde alla nya mobiltelefoner i EU ha, viktigare än att kunna byta batteri.
Tankade alltid precis över reserven när jag bodde i Sverige, mindre bensin, mindre vikt, mindre bränsleförbruk ;) 5555
 
 
 
Tillbaka
Topp