kolla här alla klimatskeptiker

 
Jag har googlat därför jag frågar för får inte upp nåt som heter första, andra, tredje kusi
GenerationRikssvenska[4]Ålderdomligt[4]GotlandNorrland*FinlandSödra Sverige**
1:a generationenSyskon
2:a generationenKusinTvåmänningFörstakusinKusin
3:e generationenSysslingTremänningA-kusinAndrakusinSmåkusinNästkusin
4:e generationenBryllingFyrmänningB-kusinTredjekusinSysslingSyssling[1]
5:e generationenPysslingFemmänningC-kusinFjärdekusinPyssling
6:e generationenTrasslingSexmänningD-kusinFemtekusinBrylling
* Bland annat i Tornedalen. ** Blekinge, Skåne och Halland
 
GenerationRikssvenska[4]Ålderdomligt[4]GotlandNorrland*FinlandSödra Sverige**
1:a generationenSyskon
2:a generationenKusinTvåmänningFörstakusinKusin
3:e generationenSysslingTremänningA-kusinAndrakusinSmåkusinNästkusin
4:e generationenBryllingFyrmänningB-kusinTredjekusinSysslingSyssling[1]
5:e generationenPysslingFemmänningC-kusinFjärdekusinPyssling
6:e generationenTrasslingSexmänningD-kusinFemtekusinBrylling
* Bland annat i Tornedalen. ** Blekinge, Skåne och Halland
Ok, Norrländskt, därför jag aldrig hört det och kom inte upp när jag googlade.
Dom rikssvenska benämningarna kunde jag.
 
GenerationRikssvenska[4]Ålderdomligt[4]GotlandNorrland*FinlandSödra Sverige**
1:a generationenSyskon
2:a generationenKusinTvåmänningFörstakusinKusin
3:e generationenSysslingTremänningA-kusinAndrakusinSmåkusinNästkusin
4:e generationenBryllingFyrmänningB-kusinTredjekusinSysslingSyssling[1]
5:e generationenPysslingFemmänningC-kusinFjärdekusinPyssling
6:e generationenTrasslingSexmänningD-kusinFemtekusinBrylling
* Bland annat i Tornedalen. ** Blekinge, Skåne och Halland
Enda gången jag förstått finska :)
 
Har dom diskuterat oljan ännu? Med tanke på att det är en oljeshejk som är värd för mötet. Vad tycker alla PK svenskar om det? :laugh2:
Kommersiellt jippo är vad det är. 28e mötet och dom har fortfarande inte kommit fram till et skit, bra jobbat :thumbsup:
 
Jorden har funnits i 4,5 miljarder år utan några tipping points. Koldioxidhalten har växlat och toppat kring 7.000 ppm.
Då växte det så det dundrade och speciellt under CARBONIFEROUS bildades all den kol och olja som vi idag förbränner. Även under JURASSIC var det frodigt. Någon som sett filmen?

Tack vare att vi förbränner olja befinner vi oss över "DÖDSLINJEN", 200 ppm CO2. Under denna nivå svälter grödan och vi människor och djur dör ut från vår Planet.
Då kan vi tala om tipping point!

Jag betraktar Erika Bjerström som ett skadedjur som frodas i skuggan av SVT´s propagandamaskin.
Hon är oantastlig och saknar kunskap för att ställa upp i ett samtal om klimatet med exempelvis Elsa Widding.
Hysteriska personer som Erica Bjerström och Johan Rockström har ingenting att göra i det civiliserade samhälle som vi skapat genom att ta tillvara den energi som Jorden skapat.

TIDEN.jpg
 

Vad som exakt omfattar ”hela centrala Stockholm” vet jag inte och det kanske inte är definitivt beslutat angående ännu? Oavsett här är artikleln i sin helhet utan de flesta av bilderna.​


Fel i stadens uträkning: Stockholms miljözoner blir dyrare​

PUBLICERAD: 06 DEC 2023, KL 14:27UPPDATERAD: 06 DEC 2023, KL 14:42
ÄMNEN I ARTIKELN: STOCKHOLM SVERIGE RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN VISA FLER...
Statliga forskningsinstitutet RISE underskattar kostnaden för att genomföra miljözoner i Stockholm.


Stockholms stad kommer att förbjuda alla bensin- och dieselbilar i hela centrala Stockholm om sex år. Bara renodlade elbilar och gasbilar ska få köra i stadens centrum.
Fordonsbeståndet i Stockholms län består av nästan en miljon personbilar, men trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) ser inte kostnaden som ett problem.

– I Stockholm så byts bilarna ut snabbt. På tio år har fordonsflottan bytts ut. År 2030 kommer 95 procent av fordonsflottan i Stockholm att vara laddbar, säger Lars Strömgren till Teknikens Värld.

Lars Strömgren har tagit uppgifterna från en rapport från RISE, statens forskningsinstut.
I rapporten står det att fordonsflottan i Stockholms län byts ut snabbt. Omkring 100 000 nya bilar registreras varje år i Stockholm och med ledning av det slår statliga RISE fast att det tar tio år byta ut vagnparken i länet som består av en miljon bilar.

”Prognosen är relativt känslig för antalet nyregistreringar och utbytestakten, men andelen renodlade elbilar är 2030 sannolikt 50-80 procent av fordonsflottan, och mer än 95 procent kommer att vara laddbar” skriver RISE.

Felaktig beräkning​

Men siffrorna från RISE och Stockholms stad stämmer inte. I verkligheten kommer hundratusentals stockholmare att köra bensin- och dieseldrivna bilar 2030.
Felet beror dels på att RISE felaktigt antar att nyregistrerade bilar i Stockholms län också körs i länet. Men eftersom många stora finansbolag har sitt säte i Stockholm är stora leasingflottor också registrerade i Stockholm. Dock körs bilarna av förare i hela landet.

I dag är ungefär 300 000 bilar registrerade på företag och finansbolag i Stockholm i det officiella bilregistret, 32 procent av länets personbilsregistreringar. Det är dessa siffror som statliga RISE utgår från.

– Jag uppskattar att minst 100 000 av dessa bilar körs i andra delar av landet, säger Ronny Svensson, en av landets främsta tjänstebilsexperter och vd på Tjänstebilsförlaget. Denna överrepresentation i statistiken är väl känd sedan många år tillbaka.

Prognoserna för hur snabbt bilparken elektrifieras kompliceras också av det faktum att den absoluta merparten av bilbeståndet som ägs av privatpersoner omsätts i betydligt långsammare takt. Privatägda bilar i länet utgör enligt fordonsanalysföretaget Vroom 75 procent av fordonsbeståndet och dessa bilar används betydligt längre. Hälften av de privatägda bilarna är äldre än åtta år. Därför kan inte vagnparken bytas ut på tio år.

Dessutom startar elektrifieringen från en låg nivå. Bland de privatägda bilarna i Stockholms län är 23 000 eldrivna 2022, motsvarande en andel på 3,5 procent. Det nyregistrerades 28 000 bilar på privatpersoner i Stockholm 2022. I år har försäljningen minskat, och andelen elbilar bland privatkunderna har planat ut på omkring 36 procent.

Elbilssegmentets tillväxt​

Bland företagsägda bilar är el-andelen i beståndet 13 procent i dag och andelen eldrivna bilar i nytillskottet omkring 50 procent.
2024 väntas ingen större tillväxt av elbilssegmentet, men 2025 lär det ta fart. Om vi skattar att elbilsandelen i nyförsäljningen ökar linjärt från 40 procent 2023 till 100 procent 2029 skulle det innebära att det sammantaget tillförs 147 000 elbilar till det privatägda beståndet via nyregistreringen.
Om vi dessutom skattar att samtliga 250 000 företagsbilar är eldrivna 2030, så innebär det att det i Stockholms län i början av 2030 kommer att finnas drygt 400 000 elbilar, omkring 43 procent av fordonsbeståndet.
Detta ska jämföras med prognosen RISE gör för Stockholms län, 50-80 procent elbilar.

Det betyder att kostnaden för invånarna i Stockholm blir större. De flesta kommer inte som stadsledningen antagit att ha tillgång till en elbil 2030.

Prognoser är dock inte mer än prognoser, verkligheten är mer komplicerad. De senaste åren har vi haft en stor export av nyare begagnade bilar. 2023 är den rekordstor, närmare 150 000 begagnade bilar exporteras från Sverige under året. Eftersom det huvudsakligen exporteras bilar yngre än fem år innebär begagnatexporten att elektrifieringen fördröjs.

Våra bilar blir allt äldre​

Fordonsanalysföretaget Vroom menar att mycket pekar på att fordonsbeståndet kommer att bli äldre i Sverige.
Detta är en konsekvens av att privatpersoner behåller sina fordon längre och att yngre, attraktiva fordon exporteras eftersom den svenska kronan är svag, säger Johan Hildor på Vroom.

Just nu är trendan att fordonen skrotas senare och att färre fordon skrotas varje år.

– I dag är genomsnittsåldern på skrotbilarna 20 år, för fem år sedan var den 18 år, säger Johan Hildor.

Det höga ränteläget påverkar också intresset för dyra bilar.

– Även om försäljningen och andelen elbilar är högre just nu än tidigare år är marknaden generellt svagare på grund av vikande köpkraft. Dessa trender talar för att utbytet av fordonsparken kan ta längre tid än vad som tidigare räknats på, säger Johan Hildor.

MISSA INTE: Läs hela intervjun med Stockholms trafikborgarråd

Elbilar i relation till hela bilbeståndet​

Andel renodlade elbilar jämfört övriga bilar i totala beståndet i Stockholms län uppdelat på privata ägare och företag under 2022–2029. Bastal: 970 000 bilar i beståndet, varav 724 000 privatägda, övriga ägda av företag. Tabellen visas i tusental.

20222023202420252026202720282029
Privatägda ej elbilar699687675654633609582552
Privatägda elbilar2537527091115142172
Företagsbilar ej elbilar213188158123833800
Företagsbilar elbilar335888123163208246246

KOMMENTAR​

Förutsatt att elbilsförsäljningen ökar stadigt och samtliga nya bilar som säljs 2029 är renodlade elbilar så kommer 43 procent av det totala bilbeståndet i Stockholms län att utgöras av elbilar när vi går in i 2030. Det är dessa (och ett fåtal gasbilar) som kommer att få köras i stadens centrala delar. Stockholms stad uppskattar däremot andelen elbilar i länet till 50-80 procent år 2030, vilket förutsätter att 100 000-tals bensinbilar på något sätt försvinner.
Underlag: Andelen elbilar i dagens bestånd bland privatägda bilar är 3,5 procent och 13 procent bland företagsbilar. Under 2023, januari-september, ligger andelen elbilar i nybilsförsäljningen i länet på 36 procent bland privatköpare och 48 procent bland företag. Noteras bör att många av dessa nyregistrerade elbilar är bilar som subventionerats med miljöbonus eftersom de beställdes när bonusvillkoren gällde.
Nyförsäljningen till privatpersoner i länet var 28 000 bilar under 2022. Under 2023 har försäljningen kraftigt minskat och lär stanna på drygt 20 000 bilar. Vi har antagit att det i genomsnitt kommer att säljas 30 000 nya bilar per år i genomsnitt till privatpersoner i länet. Under 2022 nyregistrerades 58 500 bilar på företag och finansbolag i länet. En stor del av dessa körs utanför länet. Vi har antagit att 50 000 bilar i verkligheten tillförs länets företag per år. Begagnatexporten har inte tagits hänsyn till, men den är så stor i dag att den kommer kommer att fördröja elektrifiering. Begagnatexporten har gjort att landets totala fordonsbestånd minskade 2022 och lär minska 2023. I vår prognos har vi dock antagit att fordonsbeståndet är oförändrat.
Vi har för enkelhetens skull antagit att alla elbilar som köps in av företag behålls i företagens vagnparker. I verkligheten så föder företagsbilarna privatmarknaden med nyare begagnade bilar, vilket relativt sett ökar elektrifieringstakten på privatsidan framför allt i slutet av perioden.
 
Klimatkrisen är ett missförstånd
Det kanske man skulle kunna säga, då man försöker hantera den på ett felaktigt sätt. Att jorden har blivit varmare sedan den lilla istiden är ett faktum och att det medför stora förändringar i flora och fauna är oundvikligt - detta är så klart en "kris" för de som påverkas.

Att tro att man kan "frysa klimatet" genom att påverka via människans CO2-utsläpp är däremot närmast voodoo eller regndans. :xmas_smiley:
 
har 80 forskare från 16 länder gått igenom all tillgänglig kunskap om hur koldioxidhalten i atmosfären har varierat och försökt städa upp bland studier och data. Deras slutsats är att jordens klimat är betydligt mer känsligt för växthusgaser än vad nuvarande modeller visar


80 forskare bara det var 4000 nyss.. det här ser inte ut att hålla..

Nästa år blir det väl bara Rockström kvar..?
 
har 80 forskare från 16 länder gått igenom all tillgänglig kunskap om hur koldioxidhalten i atmosfären har varierat och försökt städa upp bland studier och data. Deras slutsats är att jordens klimat är betydligt mer känsligt för växthusgaser än vad nuvarande modeller visar


80 forskare bara det var 4000 nyss.. det här ser inte ut att hålla..

Nästa år blir det väl bara Rockström kvar..?
Läser man artikeln så verkar dem tycka koldioxidhöjningen är positivt för jorden och allt liv frodas men kanske inte för människan.
 
Kommer aldrig ge mig in i en klimatdiskussion på ett Thailandsforum men oavsett om man tror att våra koldioxidutsläpp påverkar vårt klimat eller inte så borde absolut alla som inte jobbar inom oljeindustrin hålla med om att vi så snabbt som möjligt bör göra oss oberoende av fossila bränslen. Varför ska vi demokratiska länder årligen skicka biljoner till länder som styrs av militanta islamister, militanta kommunister, militanta afrikaner och rabiata längdskidåkare? Jag ser hellre att vi behåller de pengarna själva och det helt oberoende av om Sverige blir varmare, kallare eller bredare.
 
Kommer aldrig ge mig in i en klimatdiskussion på ett Thailandsforum men oavsett om man tror att våra koldioxidutsläpp påverkar vårt klimat eller inte så borde absolut alla som inte jobbar inom oljeindustrin hålla med om att vi så snabbt som möjligt bör göra oss oberoende av fossila bränslen. Varför ska vi demokratiska länder årligen skicka biljoner till länder som styrs av militanta islamister, militanta kommunister, militanta afrikaner och rabiata längdskidåkare? Jag ser hellre att vi behåller de pengarna själva och det helt oberoende av om Sverige blir varmare, kallare eller bredare.
Jo vi kan väl utvinna vårt eget uran? Och eventuellt metaller för batteridrivna fordon. Bara att klubba igenom utökad fissionskraft.. men icke!
 
 
 
Tillbaka
Topp