50 % av dom testade Thailändska korvarna innehöll för höga halter av nitrit kopplat till cancer.

Mängden kött är inte så hög, mycket utfyllnad av stärkelse och smakämnen.

I stort sett är allt kött sådant som inte går att sälja över disk utan att vara dåligt.
Man borstar ur benen på de sista köttslamsorna maskinellt.
Kör man inte benen i en centrifug för att få ut det sista "köttet"? Inte mycket till "kött".

I Sverige står det i alla fall på innehållsförteckningen "maskinurbenad köttprodukt" de köper jag ALDRIG...

Finns många bra charkuterier runt om i Sverige som gör riktigt bra korv , Själv gör jag på hobbynivå både prinskorv grillkorv salami och coopa som e helt ok , Lite nörd på o köpa o kolla jämföra , Då jag e inköpare till jobbets restaurang så blir det mycket test på olika korvar . Favoriten för mig e Per i Vikens bamsekorv i mitt tycke den absoluta perfekta korven, Sen finns många som kommer på andra plats som typ Scans gatukökskorv Lindvalls frukostkorv o många fler små charkuterier som poppar upp mer o mer ...Sen när jag är i Thailand brukar jag naturligtvis köpa o jämföra där med, De jag hittat e naturligtvis de Tyska som e godast , Men att korvar i Thailand skall ha för mycket nitrit i sig har jag inte märkt något av o då testar jag allt från Seven till de stora matvaruaffärerna..O e det för mycket nitrit så märker man ju det direkt , Finns tyvärr många större matproducenter i Sverige som pumpar in nitrit i vårt fläsk bacon osv osv så det knappt går o äta...Köp närproducerat o gärna på de små charkuterier runtomkring dig ....

Nja, jag tänker på de billiga korvarna och "köttbullar" som finns i Sverige. Som har maskinurbenat kött.
Skulle tro att det mesta som säljs som färdiglagade innehåller maskinurbenat kött.

Så är det garanterat också med färdigförpackad smörgåsskinka som är pressad av en smet.

Vill man slippa så är det att handla egna råvaror i charken och aldrig äta junkfood som pizza, korv på bensinstationer, dagens lunch på enklare ställen.

När korv, schnitzlar och köttbullar kostar mindre än köttfärs är det de billigaste råvaror som används.
Samma med produkter av kyckling och kalkon.

Skulle tro att det mesta som säljs som färdiglagade innehåller maskinurbenat kött.

Så är det garanterat också med färdigförpackad smörgåsskinka som är pressad av en smet.

Vill man slippa så är det att handla egna råvaror i charken och aldrig äta junkfood som pizza, korv på bensinstationer, dagens lunch på enklare ställen.

När korv, schnitzlar och köttbullar kostar mindre än köttfärs är det de billigaste råvaror som används.
Samma med produkter av kyckling och kalkon.
Om det innehåller maskinutbenat "kött" så är det krav på att det skall stå på innehållsförteckningen. Jag kollar där, det är svårare med junkfood men det blir sällan eller aldrig för mig.

I bilaga I till direktiv 2000/13, medan det i punkt 18 i nämnda bilaga VII anges att ”[a]lla produkter som omfattas av definitionen av 'maskinurbenat kött'” ska benämnas som ”'Maskinurbenat kött' i kombination med namnet/namnen på den eller de djurarter som det kommer från.”

Om det innehåller maskinutbenat "kött" så är det krav på att det skall stå på innehållsförteckningen. Jag kollar där, det är svårare med junkfood men det blir sällan eller aldrig för mig.

I bilaga I till direktiv 2000/13, medan det i punkt 18 i nämnda bilaga VII anges att ”[a]lla produkter som omfattas av definitionen av 'maskinurbenat kött'” ska benämnas som ”'Maskinurbenat kött' i kombination med namnet/namnen på den eller de djurarter som det kommer från.”
Möjligt.

2005 blev det tillåtet att även sälja även rått maskinurbenat kött som biffar och burgare i livsmedelsbutikers kyldiskar i Sverige.

Vet inte om det gäller även gris och fågel eller bara nötkött som hade galna kosjukan en period?

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
988
Anonymius
A
W
Svar
0
Visningar