De dem eller dom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

blacka

Gäst
Om man är osäker på hur man använder de eller dem,varför helt enkelt inte
skriva dom.På många sitter det nog i ryggmärgen att dom är förbjudet att skriva
men duger när man pratar.

Om man är osäker är det enklast är att uttala ordet. Då hör man om det är rätt eller fel. Uttala dem som "däm":
"däm ska åka hem" - Nä, det låter fel.

"blacka " sa:
Om man är osäker på hur man använder de eller dem,varför helt enkelt inte
skriva dom.På många sitter det nog i ryggmärgen att dom är förbjudet att skriva
men duger när man pratar.

Kanske det är så att vi får skilja på "subjekt och objekt"

Dem är objekt, de är subjekt.

Jag tänker inte ge dem ledigt i morgon (objekt)
De är lediga imorgon (subjekt)
Dom är lediga imorgon, man säger inte dem är lediga imorgon men man kan säga att de är lediga imorgon. ;D

...men som du säger, man skriver inte dom men säger dom

insayt

Och här försöker jag vara lite modern och skriver dom!! :-[

Men vad jag har fått lära mig på senare år är det inte fel att skriva som jag gör heller, det är ju många fler ord som man skriver i talspråk. Jag vet att det egentligen är fel att skriva dom men gör det ändå, rätt eller fel. Men jag känner mig träffad av tråden.

"Berralund " sa:

Men vad jag har fått lära mig på senare år är det inte fel att skriva som jag gör heller, det är ju många fler ord som man skriver i talspråk. Jag vet att det egentligen är fel att skriva dom men gör det ändå, rätt eller fel. Men jag känner mig träffad av tråden.

Diskussionsforum tycker jag är ett mellanting mellan tal- och skrivspråk, så dom och annat talspråk tycker jag fungerar bra. Men det ser kanske inte lika bra ut om man t.ex. söker arbete.

Det stör mig inte när folk skriver dom, men det skorrar falskt när folk skriver dem i stället för de. Men jag tycker inte man ska anmärka på det om man inte känner personen. Folk tar det så lätt som personkritik i stället för språkvård.
Så lyder min "dom" ;)

Det finns fler varianter...
Här i Skåne kan man ibland höra "domma" och "dommas". "det är dommas" som i "Det är dommas problem"..

"Sir One " sa:
Det finns fler varianter...
Här i Skåne kan man ibland höra "domma" och "dommas". "det är dommas" som i "Det är dommas problem"..

Hehe, visst är det så, men jag har enbart hört äldre säga så. Min gamla farmor, som dog för fyra år sedan 101 år gammal, hade många konstiga uttryck för sig. Bl a då dom du nämner där, Sir! ;D

I västerbotten är språket helt bedrövligt.
Fast jag tror att det är bedrövligt efter alla älvdalar. Språket har stått still och utvecklats på något konstigt sätt.
Nu är inte min svenska direkt någon perfekt svenska.
Men när barnen får lära sig på dagis och skola att "man får säga hur man vill", ja, då kommer språket att gå rätt över stupet.

Ja, om lärarna uppmuntrar barn att "säga vad de vill" får de ju skylla sig själva om de blir kallade för allehanda saker.

"ano " sa:
Ja, om lärarna uppmuntrar barn att "säga vad de vill" får de ju skylla sig själva om de blir kallade för allehanda saker.

Nja, inte vad dom vil utan HUR dom vill.

I västerbotten är "he" något universalord som jag har kraftig allergi mot.

"He upp tallriken i skåpet"
"He hit bollen"

Ena riktiga "rednecks" är det.

"Berralund " sa:

Det är inte fel att skriva dom,många författare använder dom i sina böcker.

"blacka " sa:
Det är inte fel att skriva dom,många författare använder dom i sina böcker.

Tack blacka, det är så jag har tänkt hela tiden. Man lärde sig det andra sättet i skolan, men varför inte försöka vara lite modern ibland? Det finns ju andra tillfällen när man är mossigare än en gammal sten djupt inne i skogen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonymius
A
W
Svar