Äktenskapsförord

Marken är hennes, men man den betingar ett värde.
Allt man skriver under i Thailand kan man ”ångra” upp till ett år efter skilsmässan.
Ja därför jag skrev att skulle det bli skiljsmässa får hon hus och mark och jag tar bil och condo 50/50.
Fast köper ni mark när äktenskapet ingåtts så måste farangen skriva under papper på att den är köpt med hennes pengar och att han inte gör någon anspråk på den.
Det är det lag på och tror varenda mäklarsida och advokatsida jag varit inne på informerar om det.
Därför jag var tvungen att åka med till landoffice när frugan skulle överta mark i byn.
Hon fick inte skriva marken i sitt namn föränns jag var med och signerade.
Så vid skiljsmässa här nere är ju frågan hur det räknas?
Men man får ju äga huset ;)

Tror det är så att om inte det pappret är signerat kan hon förlora marken då hon inte får köpa mark för utlännings pengar om hon inte fått dom och dom är hennes så inte en utlänning kan komma och göra anspråk på Thailändsk mark..

Ett tag var det till och med förbjudet för Thailändare gifta med utlänningar att köpa mark efter ingånget äktenskap, men den lagen ändrades och nu måste ett sådant intyg signeras.

14 år sedan, tingsrätten på den tiden, och det är som Matt säger - skriftligt och med bådas underskrifter. Hon lär aldrig kunna föra besvär mot det i en svensk domstol, så din svenska egendom är skyddad.

Vad det gäller ev. thailändsk egendom är den nog att betrakta som förlorad - även om några faranger tydligen har lyckats med att bli behandlade enligt landets skilsmässo/bodelnings-lagar. :wai:
Ska dela 50/50 och gäller även mark, dvs den ska säljas eller hon lösa ut maken

Ska dela 50/50 och gäller även mark, dvs den ska säljas eller hon lösa ut maken
Är du 100% säker på detta?
För läser du på thailändska advokatfirmor och mäklarsidor så står det att papper måste skrivas under av utlänning att dom inte gör någon anspråk på mark och att pengarna hon köper för är bara hennes enligt paragraf...kapitel....
Som sagt jag har själv fått underteckna sådant papper när frugan tog över mark.
För mig att det även stod att mark som köpts av Thai gift med utlänning där inte sådant dokument signerats vid köp av mark efter äktenskap ingåtts, riskerar att förlora rätten över den marken.
Dock aldrig hört om någon som råkat ut för det, bara läst på advokat och mäklarsidor.

Vore ju konstigt då om hon skulle bli tvungen att sälja mark köpt i Thailand och dela 50/50 då.

Vill gjärna att du länkar lagtext på det och ingen hörsägen.

För det är ju bra om det du skriver stämmer, men skulle helst vilja se en lagstadgad text på det.

The Thai and foreign spouse must prove to the land official upon ownership registration of the land that the money used for the purchase is personal property of the Thai spouse according to section 1471 and 1472 Civil and Commercial Code and/ or supply an land office official certify letter (copied below) stating that the spending on land is separate property (Sin Suan Tua) or personal asset of the Thai spouse, and not a personal property of the foreign spouse or jointly owned property (sin som ros) between husband and wife. This way it is under Thai Civil law governing 'property of husband and wife' assured that the land is owned and managed by the Thai spouse alone and will not become a jointly owned marital asset with a foreign spouse

Ja därför jag skrev att skulle det bli skiljsmässa får hon hus och mark och jag tar bil och condo 50/50.
Fast köper ni mark när äktenskapet ingåtts så måste farangen skriva under papper på att den är köpt med hennes pengar och att han inte gör någon anspråk på den.
Det är det lag på och tror varenda mäklarsida och advokatsida jag varit inne på informerar om det.
Därför jag var tvungen att åka med till landoffice när frugan skulle överta mark i byn.
Hon fick inte skriva marken i sitt namn föränns jag var med och signerade.
Så vid skiljsmässa här nere är ju frågan hur det räknas?
Men man får ju äga huset ;)

Ja, men man kan återta sin underskrift inom ett PR efter skilsmässan.
Man kan nog inte göra krav på land, men halva värdet kan man nog göra krav på.
Dessutom så måste marken vara egenfinansieraf och inte köpt med farangens pengar. Det ör svårt att bevisa om man inte haft något jobb.

Ja, men man kan återta sin underskrift inom ett PR efter skilsmässan.
Man kan nog inte göra krav på land, men halva värdet kan man nog göra krav på.
Dessutom så måste marken vara egenfinansieraf och inte köpt med farangens pengar. Det ör svårt att bevisa om man inte haft något jobb.
Nej, eller ja pengarna måste vara egna och med signering av det dokumentet så har du skrivit under att det är hennes egna pengar.
Om dom sen kommer ifrån dig ifrån början spelar ingen roll, du har avsagt dig rätten till dom, och dom är nu hennes egna.
Läs vad som står, tycker det står rätt tydligt att du kommer inte kunna göra några framtida anspråk på vare sig mark eller dess värde.

This way it is under Thai Civil law governing 'property of husband and wife' assured that the land is owned and managed by the Thai spouse alone and will not become a jointly owned marital asset with a foreign spouse

Nej, eller ja pengarna måste vara egna och med signering av det dokumentet så har du skrivit under att det är hennes egna pengar.
Om dom sen kommer ifrån dig ifrån början spelar ingen roll, du har avsagt dig rätten till dom, och dom är nu hennes egna.
Läs vad som står, tycker det står rätt tydligt att du kommer inte kunna göra några framtida anspråk på vare sig mark eller dess värde.

This way it is under Thai Civil law governing 'property of husband and wife' assured that the land is owned and managed by the Thai spouse alone and will not become a jointly owned marital asset with a foreign spouse
Som sagt så kan man dra tillbaka detta inom ett år efter skilsmässa

Som sagt så kan man dra tillbaka detta inom ett år efter skilsmässa
Dra tillbaks vad, det pappret skall signeras vid markköp, pratar du om dokumentet som skall signeras vid skiljsmässa, känns som vi pratar om olika saker för jag hänger inte med på detta inlägg?
Dokumentet som måste signeras för att Thai gift med utlänning skall få köpa mark.
Menar du att det kan annuleras inom 1 år från skiljsmässan?

Dra tillbaks vad, det pappret skall signeras vid markköp, pratar du om dokumentet som skall signeras vid skiljsmässa, känns som vi pratar om olika saker för jag hänger inte med på detta inlägg?
Dokumentet som måste signeras för att Thai gift med utlänning skall få köpa mark.
Menar du att det kan annuleras inom 1 år från skiljsmässan?

Nej, det som man signerar vid markköpet kan annulleras, konstigt nog.

Hittade lite text

627EDD08-DE49-48F0-BC0D-2CD322D0EDFE.jpeg

Senast ändrad:
Och gäller det utlänning?
Dokumentet vid landoffice är ju just för att vi inte skall kunna göra anspråk på mark.
Och gäller det mark, det står property, vi får äga property men inte marken den står på.

Ja, det gäller utlänning.
Vi gör inte anspråk på marken, men vi har all rätt att dra tillbaka underskriften.
Sedan kan man göra anspråk på värdet, dock ej marken i sig.

Man kan alltid skriva i sitt äktenskapsförord att Svensk lagstiftning skall gälla vid en eventuell bodelning. Då blir risken att åka på en riktigt rejäl blåsning mindre om man nu inte flyttat varenda krona till Thailand, skrivit över pengarna på frugan, köpt land och förlorar i Thailändsk domstol. Ser dock inte när eller varför man nu skulle kasta alla ägg i samma korg.

Själv hade jag räknat med att pengar som investerades i mark i Thailand var borta för alltid. Egendom och tillgångar i Sverige hade jag sett som lite mer skyddade, om man nu har egendom i Sverige och Thailand samtidigt.

Ja, det gäller utlänning.
Vi gör inte anspråk på marken, men vi har all rätt att dra tillbaka underskriften.
Sedan kan man göra anspråk på värdet, dock ej marken i sig.
Ok, låter konstigt men säger du det så får jag väl tro på det.
Men kollade vidare, property köpt under äktenskapet blir "sin somros" gemesamt ägande, MEN det gäller inte oss utlänningar vid markköp då man måste skriva under dokument på land office att det är ett Sin Suan Tua, den ene personens egna ägande som inte motparten kan göra anspråk på.

Men kanske du har rätt att det går att annulera sådant statligt dokument, jag har missat det bara.

Vid allt annat så gäller Sin somros.
Sin Somros consists of:

1. property acquired during marriage;
  2. property acquired by either spouse during marriage through a will of gift made in writing if it is declared by such will or document of gift to be Sin Somros (Marital Assets);
Men just detta avskriver du dig på land office annars skall inte Thaimedborgaren få föra över mark i sitt namn.
Men om det funkar så överallt i praktiken vet jag inte.
Frugan fick inte skriva över i sitt namn pga att jag inte var med.
Hon fick skriva det på hennes morsa och sen när jag kom hem var vi tvungna att åka upp igen och skriva under det dokumentet på landoffice för att hon skulle få marken i sitt namn.

Civil and Commercial Code: Marriage (Section 1465-1493) | Thailand Law Library

Lite vad som gäller.

Ok, låter konstigt men säger du det så får jag väl tro på det.
Men kollade vidare, property köpt under äktenskapet blir "sin somros" gemesamt ägande, MEN det gäller inte oss utlänningar vid markköp då man måste skriva under dokument på land office att det är ett Sin Suan Tua, den ene personens egna ägande som inte motparten kan göra anspråk på.

Men kanske du har rätt att det går att annulera sådant statligt dokument, jag har missat det bara.

Vid allt annat så gäller Sin somros.
Sin Somros consists of:

1. property acquired during marriage;
  2. property acquired by either spouse during marriage through a will of gift made in writing if it is declared by such will or document of gift to be Sin Somros (Marital Assets);
Men just detta avskriver du dig på land office annars skall inte Thaimedborgaren få föra över mark i sitt namn.
Men om det funkar så överallt i praktiken vet jag inte.
Frugan fick inte skriva över i sitt namn pga att jag inte var med.
Hon fick skriva det på hennes morsa och sen när jag kom hem var vi tvungna att åka upp igen och skriva under det dokumentet på landoffice för att hon skulle få marken i sitt namn.

Civil and Commercial Code: Marriage (Section 1465-1493) | Thailand Law Library

Lite vad som gäller.

Ja, en thai sommar gift har väl svårt att förvärva mark utan ett sådant kontrakt.

Man kan alltid skriva i sitt äktenskapsförord att Svensk lagstiftning skall gälla vid en eventuell bodelning. Då blir risken att åka på en riktigt rejäl blåsning mindre om man nu inte flyttat varenda krona till Thailand, skrivit över pengarna på frugan, köpt land och förlorar i Thailändsk domstol. Ser dock inte när eller varför man nu skulle kasta alla ägg i samma korg.

Själv hade jag räknat med att pengar som investerades i mark i Thailand var borta för alltid. Egendom och tillgångar i Sverige hade jag sett som lite mer skyddade, om man nu har egendom i Sverige och Thailand samtidigt.
Kanske bättre att låta bli att investera i mark, varför investera i nåt man inte kan äga?
Köpa mark för hus etc. kan jag ju förstå men jag ser inte det som en investering utan en boplats.
Själv har jag bara några gamla skolböcker i Sverige.
Vet inte ens om jag har nåt bankkonto i Sverige längre, inte vart inne på banken och kollat på ett par år så det kanske är stängt, fanns 16 kronor där sist jag kollade.
Skulle jag mot förmodan skilja mig så hoppas jag det går lika lätt som sist 15 minuter på amphoe, fast nu har vi ju barn så tveksam, skiljsmässor verkar tendera till att bli värre då verkar det som.
Dom jag känner till som skiljt sig i Sverige har genomgått en bra mycket jobbigare process än min skiljsmässa i Thailand som inte alls stämde överens med stenbordsskrönorna man hörde innan.

Kanske bättre att låta bli att investera i mark, varför investera i nåt man inte kan äga?
Köpa mark för hus etc. kan jag ju förstå men jag ser inte det som en investering utan en boplats.
Själv har jag bara några gamla skolböcker i Sverige.
Vet inte ens om jag har nåt bankkonto i Sverige längre, inte vart inne på banken och kollat på ett par år så det kanske är stängt, fanns 16 kronor där sist jag kollade.
Skulle jag mot förmodan skilja mig så hoppas jag det går lika lätt som sist 15 minuter på amphoe, fast nu har vi ju barn så tveksam, skiljsmässor verkar tendera till att bli värre då verkar det som.
Dom jag känner till som skiljt sig i Sverige har genomgått en bra mycket jobbigare process än min skiljsmässa i Thailand som inte alls stämde överens med stenbordsskrönorna man hörde innan.

Ja med barn inblandade så blir det lätt mycket värre :(

Nu menade jag inte investera för ekonomisk avkastning utan snarare för boende när jag skrev investera i mark i Thailand.

Tror definitivt att precis som du skriver så går det rätt smidigt när man gör det riktigt istället för att ta ut förlusten i förskott vid stenbordet.

Träffade en svenne häromdagen som ansåg att han hade erfarenhet och kunde en massa om hur det går till, han hade blivit blåst på 5st hus i Thailand och bilar å moppar mm men nu vet han till nästa hur han ska göra sa han...
Han ansåg också att man inte kunde byta fruntimmer hur som helst, hade man träffat en och haft sex med henne så fick man allt vara med henne sen.
Tror inte att han är blåst för sista gången.

Allvarligt grabbar, inte ens ett äktenskapsförord i Sverige skyddar er, har en nära vän som blev av med sin bostadsrätt då hans blivande x ansågs behöva den bättre.
Avtal i Thailand är det ännu värre med, visst man kanske har rätt enligt dokumenten men ett domstolsärende här kostar oftast mer än vad man strider om och tar låååång tid. Allt uppgjort för att falangen alltid ska förlora.

Träffade en svenne häromdagen som ansåg att han hade erfarenhet och kunde en massa om hur det går till, han hade blivit blåst på 5st hus i Thailand och bilar å moppar mm men nu vet han till nästa hur han ska göra sa han...
Han ansåg också att man inte kunde byta fruntimmer hur som helst, hade man träffat en och haft sex med henne så fick man allt vara med henne sen.
Tror inte att han är blåst för sista gången.

Allvarligt grabbar, inte ens ett äktenskapsförord i Sverige skyddar er, har en nära vän som blev av med sin bostadsrätt då hans blivande x ansågs behöva den bättre.
Avtal i Thailand är det ännu värre med, visst man kanske har rätt enligt dokumenten men ett domstolsärende här kostar oftast mer än vad man strider om och tar låååång tid. Allt uppgjort för att falangen alltid ska förlora.

Då fick hon nog betala för bostadsrätten. Visst kan man få behålla bostaden om ena parten anses ha ett större behov men då är det oftast barn inblandade och du får inte ta över en bostadsrätt eller hus "gratis".

Hur tråkigt det än är med skilsmässor och orättvist det kan kännas så är det inte så att ena parten bara kan plocka allt av värde, behålla bostaden och den andra parten tar lånet. Ja förutom i filmen Yrrol :p

Tillbaka
Topp