Äktenskapsförord

Då fick hon nog betala för bostadsrätten. Visst kan man få behålla bostaden om ena parten anses ha ett större behov men då är det oftast barn inblandade och du får inte ta över en bostadsrätt eller hus "gratis".

Hur tråkigt det än är med skilsmässor och orättvist det kan kännas så är det inte så att ena parten bara kan plocka allt av värde, behålla bostaden och den andra parten tar lånet. Ja förutom i filmen Yrrol :p
Nej hon betalade inget för bostadsrätten, hon blev helt enkelt tilldömd den pga hon ansågs behöva den trots äktenskapsförord.
Låter helt sjukt men så blev det.

Nej hon betalade inget för bostadsrätten, hon blev helt enkelt tilldömd den pga hon ansågs behöva den.

Så din kompis fick behålla lånen, fick inte en krona för en bostadsrätt de köpt gemensamt eller han ägde innan och värdet räknades inte in i bodelningen på något sätt?

Märkligt för det finns reglerat både för sambo och gifta makar.

Vid ett övertagande av bostaden skall motparten ersättas för bostadens värde om man är sambo. Vid skilsmässa skall bostadens värde räknas in i giftorättsgodset.

Så din kompis fick behålla lånen, fick inte en krona för en bostadsrätt de köpt gemensamt eller han ägde innan och värdet räknades inte in i bodelningen på något sätt?

Märkligt för det finns reglerat både för sambo och gifta makar.

Vid ett övertagande av bostaden skall motparten ersättas för bostadens värde om man är sambo. Vid skilsmässa skall bostadens värde räknas in i giftorättsgodset.
Fanns inga lån på den och han fick inte ett öre för den.
Märkligt javisst, håller med men så var det, han är inte dåligt sne över detta.

Vid vilken tingsrätt lyckades han få till en dom som direkt strider mot svensk lagstiftning? Varför överklagade han inte?

Om det stämmer så är det nog dags att kontakta tidningarna.
Han gjorde nog allt som gick, den gubben lurar man inte på pengar.
Ska dra ur honom lite mer detaljer vid tillfälle.

Jag och min fru har ingenting av någonting, hon äger allting i Thailand. Vi har köpt marker för längesedan, som hon kan sälja med bra förtjänst. men nu pratar vi om före år 2000, då det gick att handla billigt. Vi, eller frugan har sålt av 60-70 rai, med en god vinst. Hon har resten som en pensions försäkring, om det inte blir någon pension för henne i Sverige., när den dagen kommer. Men eftersom jag äger ingenting i Thailand, så rekommderar jag ingen , att göra som jag har har gjort. Men även om det värsta skulle hända mig, att jag får dra härifrån, så har jag sett till för längesedan!!!! Att ha en ekonomiskt BAKDÖRR, som du enbart har kontroll över själv. Tror inte det kommer att hända mig, men man kan aldrig vara säker. Tyvärr har jag sett allför många som det inte har gått bra för. Men det är inte ovanligt, har sett fall, som det kostat X antal millar i Svenska pengar.

Jag har 800,000 på min egen bank som jag använder en gång om året. när det gäller extension . Samt att jag har xxx kronor på mitt Svenska konto. Dessa 800,000 bath kan inte min fru få heller. Men det är hon som har satt in dessa pengar. Allt detta är ett krångelsamhälle? Men det är inte mina problem, hur alla ska lösa sina " VISUM " har hjälpt några. Men nu är mina ambitioner slut,

Hej. Jag är gift sedan två år tillbaka med en Thailändsk medborgare. Jag är skriven i Sverige och vi besöker varandra mha turistvisum i resp land. Har en undran ang äktenskapsförord.
Då min fru hade skulder i sitt hemland så valde jag att ta fram ett äktenskapsförord. Vi är gifta i Sverige, ej i Thailand, således är det bara registrerat hos skatteverket.
Dokumentet är på svenska, då min partner inte kan läsa eller skriva på engelska. Jag talar ingen thai heller, men vi kommunicerar bra på engelska.
Jag förklarade innebörden av äktenskapsförordet och fick därefter en underskrift.
Men jag undrar såhär i efterhand om det är giltligt juridiskt? Då min fru skulle kunna hävda att hon inte visste vad som stod? Skatteverket kan inte svara på frågan. Jag fattar ju att det hade varit bäst med en thailändsk översättning från början. Men så blev det aldrig.
Har någon erfarenhet av detta?Antar att det krävs att hon ska dra igång ett mål med advokater för att ogiltligförklara äktenskapsförordet.

Jag får väl registrera en översättning med ny signatur i efterhand, men det finns en misstanke att hon nu har ändrat sig och skulle vägra, då hon har satt sig i ytterligare skulder på eget bevåg.

Någon ide?
Är äktenskapsförordets dokument registrerat i svensk domstol ?

De tre kraven för att ett äktenskapsförord ska bli giltigt är att det ska vara skriftligt, att bådas underskrift är med och att det registreras hos Skatteverket.

Att underteckna ett avtal och i efterhand hävda att man inte förstod innebörden är inte skäl för att jämka ett avtal. Såvida du inte fört in oskäliga villkor som inte hade införts om motparten hade förstått vad som stod.

Hur som helst kan du enkelt ringa en jurist och få gratis rådgivning. Bland annat juristprogrammet i Lund har jourtelefon där studenter kan hjälpa dig gratis med enklare frågor som den här.

Äktenskapsförord ska vara registrerat vid Tingsrätten och inte Skatteverket /

Tillbaka
Topp