äktenskapsförord

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej,
Man vill inte tro något men finns det något liknande svenskt "äktenskapsförord" när man ingår thailändskt giftermål?
Det verkar svårt att hitta info im att gifta sig, jag har förstått att det behövs en del "papper" från sverige för att kunna registrera giftermålet efter cermonin om inte det görs så anses giftermålet som ogiltigt. Tacksam om någon med erfarenhet/info kan dela med sig
mvh
TE

Ge dej till tåls du kommer få ett svar under dagen, experterna har väl fikarast :D

Ja man kan skriva ett thailändskt äktenskapsförord som skiljer sig lite från ett svenskt äktenskapsförord på grund av den thailändska lagstiftningen.

Ett thailändskt äktenskapsförord ska alltid registreras tillsammans med själva äktenskapet.

Thaikonsult skriver både svenska och thailändska äktenskapsförord om någon så önskar.

Mvh Thaikonsult

Bilen,codo,motorbiken som står på mig pengarna på mitt konto allt är rökt vid en skilsmässa.
Är det vad du menar Legolas även om man är gifta i Sverige och har svenskt äktenskapsförord och sedan vid återkomst till Thailand registrera äktenskapet i Thailand så förlorar man allt vid skilsmässa.

Vi har ett registrerat äktenskapsförord i Sverige, frugan tyckte det var naturligt att ha ett sådant när vi diskuterade det innan giftermålet. -Jag hade ju inget när jag kom hit sa hon.

Huset i Thailand får hon behålla vid en (Gud förbjude) skilsmässa. Det skulle jag ändå inte ha ett dugg intresse av i ett sådant fall.

Det som är lite knivigt med ett äktenskaps förord är att om du dör och har barn tidigare får hon inget överhuvudtaget dina tidigare barn får allt. De flesta skriver äktenskapsförord som skall gälla vid skilsmässa men tänker inte på vad som händer vid exempel dödsfall.
Vad jag har förståt skall man skriva ett testamente där man fördelar det man lämnar efter sig och på så vis gäller inte äktenskapsförordet som skulle givit mina tidigare barn alla mina tillgångar.
Jag skrev ett sådant med hjälp av advokat i Sverige innan flytten som nu ligger i mitt bankfack i Sverige.
Om detta testament gäller vore bra att få med säkerhet bekräftat av någon mera.
Enligt min advokat kunde jag inte skriva mera än hälften av det som jag lämnar efter mig på frugan.
Vilket är rent ut sagt skit då mina ungar aldrig hör av sig och är dessutom vuxna nog att ta hand om sig själva.
Så i mitt fall innebär det att skriva över allt på frugan medans man lever vi har inga gemensamma barn annars skulle detta varit en möjlighet. Men med tanke på hur jag lever rullan på nätterna så vågar jag inte skriva över för mycket det är ett dilemma detta.

Tycker du har en konstig ton Legolas om man inte vill dela lika med sin käresta. Jag har delat och delar allt lika med min fru men om jag eller hon av någon anledning väljer att gå olika vägar så finner jag ingen anledning att jag delar lika längre. Utan då delar jag efter mitt tycke efter som det är mina pengar. Jag tror inte ens du skickar halva din pension till ditt ex efter hon sparkat ut dig. Utan den halvan ger du till någon sött flicka i berrbaren i det läget.

Annars håller jag med dig ger inte mycket för den Thailändska rättvisan men att hon skulle få det som du äger i Thailand med någon form av automatic tror jag inte. Det som jag har hört gälla är att vid en skilsmässa har du inte rätt att sälja något utan båda är med på det.
Vilket betyder har du en condo som du vill sälja kan du inte detta under en skilsmässa du måste göra det innan eller i samförstånd.

Jamen Lego har man äktenskapsförord så tar ju var och en med sej det som man hade med sej in i boet

Så om du har dina tillgångar i pension och jag har mina i direkta tillgångar så skall det delas olika vid en skilsmässa
Jag har valt att pensionera mig nu vid 50 vilket bettyder att jag lever på in arbetad pension i form av tillgångar.
Så du tycker att skillnaden kommer när man blir 60 och kan ta ut pension via försäkringsbolag då behöver man inte dela lika utan behåller allt själv.

Jag och min fru har faktiskt hunnit med två skilsmässor vid dessa tillfällen delade vi så att hon lade armarna om mig båda gångerna och sa jag älskar dig. Om jag inte hade varit advokat domare och åklagare skulle jag aldrig haft kvar min fantastiska fru. Så länge hon står vid min sida tar jag hand om henne.

"Rolf " sa:
Jamen Lego har man äktenskapsförord så tar ju var och en med sej det som man hade med sej in i boet

Precis, Lego. Det är vad ni hade med er in i boet som inte delas. Tycker du att det hade varit rätt att dela lika om någon skulle skiljas efter ett år där ena parten inte hade ett dugg med sig in i boet? Då skulle ju han/hon kunna ta upp till hälften av vad du ägde innan ni gifte er. Är det rätt?

Det tycker inte jag och inte min fru heller, det var ingen diskussion överhuvudtaget om detta. För mig var detta inte avgörande, men hennes svar och inställning visar ju för mig att hon verkligen tycker om mig. Och den känslan är härlig!

Ska man ha ett äktenskapsförord ska man också ha något av värde som man vill undanta från en bodelning.

Ett äktenskapsförord reglerar som bekant förhållandet mellan två makar och deras tillgångar. Där finns inga barn inblandade. Önskar man av någon anledning reglera en arvsfråga, blir det att skriva ett testamente.

På frågan hur mycket en västerlänning (farang) har att sätta emot en thailändsk medborgare (kvinna) i en skilsmässa, beror mycket på var i landet och hos vilken myndighet skilsmässan hamnar. Även om man enligt den thailändska lagstiftningen ska hälftendela boet inkl. skulderna, så hamnar oftast västerlänningen i underläge. Nu är det inte så illa om parterna är överens att skiljas och skilsmässan avgörs av kommunen (amphur). Värre är om skilsmässan hamnar i domstolen. Man har hört riktigt skrämmande exempel på hur lite en västerlänning är värd i förhållande till thailändaren.

Så fundera först kring nyttan med ett äktenskapsförord. Först därefter kan man anlita någon att författa ett hållbart äktenskapsförord.

Mvh Thaikonsult

Som nygift med en thailändska och snart 2 barn tillsammans, har jag nada funderingar på något äktenskapsförord, av en enkel anledning. Om med stort O vi skulle separera i framtiden, skulle jag lika faan önska att hon får en tryggad framtid. Det här med bälte och hängslen i en relation med någon och speciellt då man har barn tillsamans är inte riktigt min grej.
Rätt eller fel vet jag inte men jag står för min uppfattning

Mats

Hej. Inga problem att gifta sig här. Har gjort det för ca 1 år sedan. Lite papper JA. Du skall skicka efter ett personbevis där det framgår att du är ogift i Sverige. Efter cermonin (giftemålet) åker ni till Svenska Ambassaden i Bangkok. Där registreras äktenskapet. Ni får sedan åka ut till Thailänska Utrikesministeriet och där får ni sitta och vänta i X antal timmar. Mig själv 8. När ni fått stämplarna där och översättning sedan till det lokala kommunkontoret och där får ni äktenskapsbevis. Inte svårt men det tar tid. Skicka sedan en kopia på äktenskapscertifikatet till skattemyndigheten i Sverige så registreras det i Sverige. Begär ett personnummer där det framgår att du är lagligt gift i Sverige. Det är lite jobb. Lycka till.

"Khuntan " sa:
Det är klart att man delar lika och önskar sin ex fru en bra framtid vid en skilsmässa när man inget har.

För mig handlar det inte om vad man har eller inte ! Frågan är väl istället varför gick man in i en relation överhuvudtaget om man är så rädd att förlora sina tillgångar ?? Ett bra citat kanske att tänka på emellanåt " Du kan inget ta med dig när du dör "

Mats

Ett äktenskapsförord är inget tvingande, det står var och en fritt att göra vad han/hon vill vid en ev skilsmässa.

Man framstår ju nästan som en knöl när man läser inläggen här. Det är inte alls fråga om att ställa henne på bar backe om det mot förmodan skulle gå illa. Absolut inte!!! Så att vi har ett äktenskapsförord har ICKE med snikenhet att göra överhuvudtaget.

Nä Berra du har rätt. Var och en gör ju som han själv vill. Under en livtid kan så mycket hända som man inte har kontroll över. Kan inte förstå vad det är för fel på ett Äktenskapsförord. Det man tar med sej in i äktenskapet tar man med sej vid en ev. skilsmässa. Det man skaffar under äktenskapet delar man på. Hur svårt kan det va.

Håller med.
Det är upp till var och en att avgöra hur dom vill ha det. :wai:

Man har väl hört detta innan att självklart ska man dela på allt, sen har man ju hört när och om det brakar åt skogen, att det där jävla exet blåste mig på så och så mycket.

"ledarn " sa:
Ja.... Det är knepig sak detta med att den ena partnern har mer än den andra...

I första läget tycker jag att om du är så j...vla rädd om dina pengar kan du sitta där och r*nka till din bankbok...
Det skulle bli lite fel enligt mig att skilja på vad som är mitt och ditt i ett förhållande...
Kanske du som har pengarna inte tycker det, men din partner kanske tycker annat ? Även fast hon inte säger det...

Hon sa faktiskt helt spontant utan någon betänketid alls: Självklart, jag hade ju ingenting... Tro´t om ni vill.

Men jag vill än en gång betona att det inte har med snålhet att göra. Och jag hoppas innerligt att det aldrig blir aktuellt med något annat än resten av livet tillsammans!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp