Andar och spöken, finns dom?

Khun Leo

Medlem
En liten historia ur det "verkliga livet"

Frugans familj kom på besök och gick en inspektionsrunda på tomten och svägerskan tittade nyfiket ner i vår grävda brunn, 5 m djup, lite klassisk Svensk stil med tak, vev, rep och hink.
Plötsligt hoppar hon baklänges som om hon blev skrämd av något och ger ifrån sig ett ljudligt ”ohhhhuuuh”.
”What happend?” sa jag, men hon tassar tyst iväg utan att svara. Jag blev så klart också nyfiken, tittar ner i djupet, men ser inga konstigheter. Jag fick senare förklaringen att hon fått för sig att det fanns spöken långt där nere i brunnen. Jag försökte utan resultat förklara att dom är snälla och inget att bry sig om.

Thailändare i allmänhet tycks vara väldigt vidskepliga och mycket i deras liv låter sig styras av andar och en massa nedärvd skrock.
På kvällen satt vi hela familjen tillsammans och ämnet kom åter på tal. Jag fick till livs en hel del historier, självupplevda blandat med allmän vidskepelse. Allt från lotterinummer till sängens placering mot rätt väderstreck vilket är viktigare än man tror. De var lite nyfikna på vad jag upplevt och trodde på eftersom min fru berättat att jag inte hängav mig åt religion i någon form, även om jag bär en amulett som hustrun gav mig som en beskyddande symbol för länge sedan. Den innehåller en miniatyr av en berömd gammal munk som jag aldrig kommer ihåg namnet på, men den tycks hålla mig vid liv i alla fall.

Jag växte upp med en mor som var synsk, inget vare sig hon eller vi barn fäste någon större notis om, men i vuxen ålder tänker jag ofta på de konstigheter hon berättade. Nu är jag agnostiker och tror helst bara på sådant som går att bevisa, men min mors förmåga får förbli obesvarad. Hennes gåvor som faktiskt räddade mig från att bli innebränd en gång, men det får bli en annan historia.

Det är Sommar 2008 hemma i Sverige och jag är ute i trädgården när en granne på väg förbi stannar till och vill kolla läget. Min hustru som nyligen gått bort efter en lång tids sjukdom har väckt grannarnas sympatier och jag fick ofta frågan om hur det går för mig. Klart är att, från att varit i tvåsamhet i mer än 35 år till att plötsligt bli ensam är en tuff omställning.
Nämnda granne, en kvinna i 40-års åldern säger plötsligt ”gissa vad jag ska göra ikväll! Jo, jag ska besöka en seans med ett känt medium. Han ska visst vara väldigt skicklig! Ska du följa med? "
Njaaee, inget för mig med tanke på vad jag kämpar mig igenom just nu svarar jag och låter saken bero.
Mot kvällningen kommer hon åter förbi och undrar om jag inte ångrat mig och vill följa med i alla fall.
Vet inte vad som fick mig att plötsligt säga OK då, men fem minuter senare är vi på väg. Väl framme efter ett par mils körning till ett lantställe ute i ingenstans, ser jag ett antal bilar och folk samlade på gården. Helt obekanta människor har samlats till eventet, mest kvinnor i övre medelåldern. Inget bekant ansikte vilket känns bra eftersom jag kände mig lite malplacerad.
Vi beordras in i ett stort vardagsrum med för dagen extra sittplatser. Vi är väl 10-12 personer, några mer upphetsade över vad som skall hända, medan jag och några till försöker hålla en låg profil. Efter en stund kommer så kvällen begivenhet, ”The Medium!” Känd vete väl tusan, i alla fall ingen jag sett förut.
Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men mannen såg ju helt normal ut och hade vare sig konstiga kläder eller något annat som kunde avslöja hans lite udda syssla. Noterade bara att han säg vältränad ut.
Han började med att berätta att han till vardags arbetade inom räddningstjänsten och att han höll tyst på jobbet om sin förmåga ”det är ju inte direkt Macho” säger han med ett leende. På min enda fråga om det var något religiöst inblandat säger han till min förvåning bestämt, ”Nej absolut inget sånt, jag är faktiskt inte religiös!”
Bra tänker jag som har lite svårt för religion ö.h.t
Han skall tydligen vända sig slumpvis till var och en av deltagarna och berätta vad han ser. Han ger oss noggranna order att inte avslöja med vare sig ljud eller miner ifall han ”träffar rätt”
Seansen sätter igång och jag tycker väl att han tar det hela i ganska allmänna ordalag och att det kan stämma in på de flesta i rummet, ingen sensation alltså. Jag hoppades att han skulle låta mig passera obemärkt, men nejdå. Plötsligt ställer han sig framför mig och de närmaste minuterna kom att bli omtumlande minst sagt.
”Du har en äldre man med dig och han vill framföra en hälsning” säger han, vilket kom mig att tänka på min äldre bror som gick bort ett par år tidigare. Jag behåller pokerfejset och avslöjar inget.
”Han är ganska kortväxt och bredaxlad, har keps, blåkläder med hängslen, och ser väldigt glad” ut fortsätter han. Ytterligare några detaljer som kunde passa in på vilken gammal gubbe som helst och så säger han ”Han är noga med att allt ska vara helt rent och fungera, men inte så noga med hur det ser ut”
Här trillar en polett ner och jag ser framför mig min gamle far som varit död sedan sena 60-talet. Ytterligare målande detaljer i beskrivningen bekräftar mina misstankar att det kanske är farsan som hälsar på.
”Han är glad att du sköter ekonomin bra och lite imponerad av att du vågat satsa på börsen!” säger Mediet.
Va f.. är detta? Bra beskrivning på farsan, men min ekonomi lär du inte ha en aning om tänker jag. Dessutom kommer jag på mig med att undra om jag ser ut som en börshaj, men icke då, vanlig småsparare utan vare sig Rolex eller designerkläder, alltså en helt vanlig medelålders gubbe i enkla fritidskläder som sparar i lite pensionsfonder.
”Han visar att det är en järnväg alldeles nära ett hus” säger han plötsligt och här börjar håret resa sig i nacken. Vårt hus stod nämligen nära en bergssida och järnvägen var delvis insprängd i berget ungefär i höjd med vårt köksfönster, så nära huset att på vintern sprutade nysnön från plogen på både fönster och vägg när tåget passerade.
Mediet fortsätter att beskriva min far med diverse detaljer, så det råder för mig knappast mer än små tvivel kvar när han lite förvånat utbrister ” Men vad han går konstigt….han haltar väldigt” Nu var det nära att jag fick andnöd! Min far var nämligen svårt låghalt sedan barnsben med ena benet 5 cm kortare. Specialskor med höjd sula tror jag aldrig att han ägde, så han haltade sig fram genom livet med en mycket vaggande gångstil. Lätt att känna igen, men knappast något som mediet kunnat gissa sig till.
Min far var ateist och avskydde präster och Gudsfolk av alla sorter, alla benämndes gemensamt som Jävla Svartrockar, så om han befann sig i andevärlden så hade han nog smugit in obemärkt.
Tvivlen helt undanröjda och jag sitter helt förstummad när Mediet avslutar seansen och sällskapet drar sig hemåt. Jag noterar igen, att ingen deltagare är någon jag vare sig sett eller talat med tidigare, förutom min granne och hon hade i sin tur aldrig träffat eller talat med Mediet. Jag önskar idag att jag varit förutseende och bandat det hela.

Någon förklaring kan jag inte finna annat än han faktiskt kunde tala med andarna.
Vad tror ni?

Kan inte förklara vad du upplevde i seansen..

Men när det gäller andar och spöken har jag en åsikt.. Janneman brukar slänga sig med referenser hit och dit och gärna en tjock vetenskaplig undersökning på engelska och vill gärna ha faktabaserad argumentation... Tror jag på andar och spöken? Ja..

Senast ändrad:
Jag är inte spökrädd, men jag tror att det finns andar och spöken. Min mor kunde se och spå i framtiden och det skedde så som hon hade sagt. Obeskrivlig känsla. Det finns händelser som mor spådde halvt år tidigare, vad som skulle ske vid mors död, som jag ännu idag kan kännas rätt kusliga.
@Khun Leo, du har träffat en bra seans.

För 30 år sedan va vi på lokal krog i Majorna en fredag, gick ryckte om att det va en snubbe på stället som va synsk. Självklart med lite innanför västen skulle man fram å surra med detta medium. Han vart inte direkt imponerad över min framfusighet, jag gjorde ganska snabbt klart för honom att jag minsann inte trodde på sådant trams.
Efter ett par minuter satt jag bara och stirrade rakt fram och undrade vad som precis hände. Han återberättade saker jag aldrig berättat för någon, drack vatten resten av den kvällen kan jag säga.
Om jag tror på spöken!!? Tveksamt, men att det finns folk med någon form av gåva i form av medium! Absolut.

Hej

Intressanta tankar i den här tråden, själv vet jag inte vad jag ska svara, hjärnan och mitt sunda förnuft säger naturligtvis nej, spöken och andrar finns ju inte enligt vetenskapen.

Men själv är jag kluven, nästan alla i Thailand och stora delar av världen är ju helt övertygade om att spöken och andar självklart finns, under mina mångåriga kontakter med människor i Thailand har jag själv sett, hört och upplevt sånt som inte går att förklara på något naturligt sätt.

Så jag är lite försiktigt avvaktande till detta med spöken och andar, men jag respekterar att andra tror på detta och tar det på allvar, jag ser inte ned på dom för detta, dessutom utgör tron på andar och spöken enligt mig inte direkt några problem eller utgör något hotfullt, snarare blir dessa spöken och andar en naturlig del av livet och håller folktro och traditioner vid liv.

Mvh isan lover

Jag är skeptisk jag med till spöken =) Men jag har varit med om många konstiga saker i Khao Lak. Framförallt att kameran tar bilder av sig själv när jag har den på stativet. Händer alltid på samma hotell.

När jag gifte mig år 2013 i Khao Lak, satte vi kameran på stativet och så satte vi oss på en båt vid lagunen. Jag bad äldsta sonen att trycka på knappen på kameran. Men han vägrade... =) Han var ju inte så gammal då. Då började min kamera ta foton av sig själv. Det blev sammanlagt sju foton, dock blev ingen bra. Man såg mest förvånad ut på fotografierna. Men har hänt med en digitalkamera några år tidigare på samma hotell.

Det finns kanske någon naturlig förklaring till det =). Men tyckte det var häftigt.

Jag har egentligen alltid förnekat förekomsten av spöken och andra övernaturliga väsen. Och egentligen gör jag väl fortfarande det men efter att ha träffat min fru börjar jag nog innerst inne tvivla lite. Frugan är helt övertygad om att spöken finns, inte i Sverige men väl i Thailand. Och hon har berättat saker som faktiskt är svåra att förklara på något annat sätt.

Vår son har ett födelsemärke snett ovanför det högra örat, håret växer inte riktigt ut över detta. Hon är övertygad att detta har gjorts av hennes yngre bror som tragiskt omkom i en MC-olycka för drygt 10 år sedan. Detta är något jag inte vill diskutera för sådant sår faktiskt ett litet frö av tvivel eftersom att han enligt henne hade sagt till henne i drömmen att han skulle göra något sådant med barnet när hon var gravid.

Jag är skeptisk jag med till spöken =) Men jag har varit med om många konstiga saker i Khao Lak. Framförallt att kameran tar bilder av sig själv när jag har den på stativet. Händer alltid på samma hotell.

När jag gifte mig år 2013 i Khao Lak, satte vi kameran på stativet och så satte vi oss på en båt vid lagunen. Jag bad äldsta sonen att trycka på knappen på kameran. Men han vägrade... =) Han var ju inte så gammal då. Då började min kamera ta foton av sig själv. Det blev sammanlagt sju foton, dock blev ingen bra. Man såg mest förvånad ut på fotografierna. Men har hänt med en digitalkamera några år tidigare på samma hotell.

Det finns kanske någon naturlig förklaring till det =). Men tyckte det var häftigt.
Ja i Khao Lak kan allt handa

Tänker jag logiskt så blir svaret nej det finns inga andar i min värld.
Att det har hänt några ytterst märkliga händelser för mig själv några gånger försöker jag inte förklara med just andar, eller spöken.
Det är bara oväntade händelser som jag inte ens försöker förklara.
Om något är övernaturligt eller inte kan vara rätt knepigt att bevisa och då blir det bara en åsikt bland många andra.

Hej

Ett exempel på saker som jag inte kan förklara är hur frugan kan vakna mitt i natten här i Sverige och säga att något hemskt har hänt hemma byn, innan hon hinner ringa dit så ringer hennes syster ifrån Danmark och har samma känsla, när dom ringer hem är deras mamma död, hur förklarar man sånt här?

Liknande saker har inträffat flera gånger och då har någon anhörig blivit allvarligt sjuk, varit med i en trafikolycka eller avlidit, detta har hänt flera gånger.

Mvh isan lover

Hej

Ett exempel på saker som jag inte kan förklara är hur frugan kan vakna mitt i natten här i Sverige och säga att något hemskt har hänt hemma byn, innan hon hinner ringa dit så ringer hennes syster ifrån Danmark och har samma känsla, när dom ringer hem är deras mamma död, hur förklarar man sånt här?

Liknande saker har inträffat flera gånger och då har någon anhörig blivit allvarligt sjuk, varit med i en trafikolycka eller avlidit, detta har hänt flera gånger.

Mvh isan lover

Telepati......

Hej

Mvh isan lover
Liknande händelser har jag erfarenhet på.
En gång fick jag en stark känsla på jobbet att åka till en äldre bekant.
Gjorde det och hans hustru sa till mig när jag kom att tack för at du kom så jag kan sova en stund.
Hon hade suttit bredvid sin man som var dålig.
När jag satt där så dog han framför mina ögon.
Nu skulle jag kunna tro att det var något övernaturlig men jag har efter mycket tänkande kommit till slutsats att det inte är det.
Jag visste att han var dålig att jag åkte till honom just då var en tillfällighet, ingen styrning.
Att någon förutser någons död är förmodligen detsamma. Oftast vet man att någon är dålig och känner oro och då kan saker och ting sammanfalla.
Jag försöker inte säga att jag har fakta utan att jag är mycket skeptiskt lagt för övernaturliga händelser.
Med övertygande bevis är jag beredd att ändra mig men inte om man visar suddiga blder eller videor som oftast är kryddat med mystiskt musik.

Hej

Tror västerlänningar på sånt?

Finns det vetenskapliga belägg för att detta existerar och fungerar?

Mvh isan lover

Var slutar universum? är Bibeln en sanning? finns Gud? när blir en lögn till en sanning? finns änglar? finns det en himmel? eller flera?

Du får ställa din fråga till vetenskapen, men visst finns det en tro på detta, i annat fall så skulle detta inte ha ett namn...

Bibeln förtäljer att Gud slängde ut Satan med anhang från himlarna, i pluralis, alltså flera himlar (i olika dimensioner.)

Det gör inte ont att dö, det gör ont om vi skadar höljet som vi har till låns, att förvara själen i, av jord är Du kommen, och till jord skall

Du åter varda, själen dör inte, själavandring, sen finns det dom som tror på reinkarnation, varför inte, har man levt som ett svin, så kan man

återfödas som ett svin, så nästa gång Ni slår ihjäl en mygga, tänk på att detta kunde ha varit en politiker eller fackpamp i sitt tidigare liv,

surrar och är allmänt otrevliga, och suger ut folket....

Och en lögn blir till en sanning, när majoriteten tror på att lögnen är sanning.

Nä, IL, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, dom är alldeles för svåra för min del.

Hej

Håller med om det du skriver men skulle vilja byta ut ”politiker och fackpamp” mot rasist, mördare och våldtäktsman o.s.v.

Mvh isan lover
Nja, den kategori du nämner anser jag nog inte bör reinkarneras överhuvudtaget. Dessa bör omgående skickas ner i källaren (kanske @Ubon s kolkällare) och pinas av den eviga skärselden. Vad politiker och fackpampar anbelangar så finns det både bra och dåliga sådana precis som i alla andra yrkeskategorier.

Personligen tror jag nog på att det finns något efter detta livet men har ingen aning om vad. Det får man inte veta förrän den dag man ställer tofflorna för gott.

Tror varken på spöken, andar eller tomten. Hade det funnits hade det redan varit bevisat :)
Finns desto fler tvåbenta monster som ställer till det för andra.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonymius
A
W
Svar
0