Skogaholms eget recept.
I Sverige använde jag Brödsirap.
Efter gräddningen penslade jag också med denna sirap.
Angående vetemjöl skall du inte använda Kärnvetemjöl (Alltså inte vetemjöl special) eftersom det mjölet har låg proteinhalt och är avsett att baka kakor o annat som är platt. Blir alltså svårt få den att resa sig.
Jag har inte ugn här i thailand så jag har inte provat. Allt finns iaf på Macro som är där jag handlar. Jäst får kanske ta torrjästen istället, för jag har inte sett den färska jästen ännu.
Blanda jäst med jummet vatten
Blanda i övriga ingredienser, men ta gärna saltet sist eftersom det lätt förstör mjölets gluten. Du behöver gluten för att skapa hinna utanpå som håller kvar luften så brödet kan resa sig.
Knåda tills degen håller ihop och kan dras isär utan att den delar på sig. Skall bli långa trådar och ev en hinna mellan delarna du försöker separera.
Jäs till dubbla storleken, i bunken. Brukar ta 30 minuter i Sverige men antagligen kortare i Thailand eftersom det är varmare.
Enligt detta recept, dela degen i två delar, forma till två limpor och låt jäsa ordentligt Typ 40-45 minuter.
Börja gräddningen med 250 grader i ca 5 minuter, och fortsätt med lägre temp 200 grader i typ 25-30 minuter.
Låt det svalna på galler så det inte fastnar i bordet och blir kladdigt.
Jag hade en restaurangungn så jag kunde ställa in att tillföra vatten i duschar under gräddningen. Brödet blir saftigare och skorpan blir inte bränd så fort i värmen. Du kan försöka efterlikan det med att spray in lite vatten i ugnen under starten av gräddningen.
En del ställer en liten kopp med vatten i ugnen på golvet i ugnen.
Det är därför jag kallar den skogaholmslimpa för jag använde deras recept.
Det finns variationer när du söker på nätet. Filmjölk gillar en del som använder det till nästan allt. Större andel rågsikt gillar en del.
Rågsikt är inte ett rent rågmjöl utan en mycket finare mald rågmjöl uppblandat med vetemjöl, så den totala halten vetemjöl blir större än vad man ser i receptet.