Anna Karin lever sin dröm i Thailand.

magunnar

Forumveteran
Jag med. De kunder som köpte dessa gillade dem också. Friska väl definierade smaker sade de. Man kan bara tacka och buga.
Frugan som normalt sett inte äter burgare, började äta mina, även pizzorna, men hon ville alltid kleta på med ketchup. Själv tycker jag det räckte bra med pizzasåsen på dem ..
Ja dina pizzor såg fina..
Ja pizzasås borde räcka tycker jag,
men frugan kladdar med chilisås på den.
Fn, vad hungrig jag blir ny.
Skulle vilja vara i BKK nu @PeterSfa

magunnar

Forumveteran
Även bröd fixar jag.
Vaniljdrömmar, Challa, Sirapslimpa, Hamantachen.... Jag har rostbröd också.
När jag har ugn får du komma hit för Pizzan. ;):)
Visa bilaga 78744 Visa bilaga 78745 Visa bilaga 78746 Visa bilaga 78747
När jag tittar på dina flätade bröd.
Kom jag ihåg när jag fick lära mig fläta med 12 bita.
6 på varje sida och armar i kors och fläta
Farsan hade bageri och detta var varje fredag hur många som helst.
Tur att man valde ett annat yrke @PeterSfa .

PeterSfa

Aktiv medlem
Ja dina pizzor såg fina..
Ja pizzasås borde räcka tycker jag,
men frugan kladdar med chilisås på den.
Fn, vad hungrig jag blir ny.
Skulle vilja vara i BKK nu @PeterSfa
När jag skaffat ugn här, tänkte jag försöka sälja lite. Se om det finns intresse.
Jag använder lite olja i pizzadegen, därmed blir den inte riktig knaprigt bränd. Inte mjuk heller utan precis lagom så även kanterna blir ätbara.
Min pizzor är bättre än de typ amerikanska de säljer här på orten iaf. Svensk/Italiensk stil och smak.

PeterSfa

Aktiv medlem
När jag tittar på dina flätade bröd.
Kom jag ihåg när jag fick lära mig fläta med 12 bita.
6 på varje sida och armar i kors och fläta
Farsan hade bageri och detta var varje fredag hur många som helst.
Tur att man valde ett annat yrke @PeterSfa .
Haha, det här var vardagschalla, dessutom på gränsen för lätt gräddad. Till Sabbath hör den mer avancerat flätade (alltså fredag).
Att jobba som bagare skulle inte vara kul i längden. För mycket pill. Beundrar de som klarar detta som livsbröd.
Säger jag som programmerar. 30 000 till 40 000 rader med kod är bara starten i ett datorprogram.
Livet är inte lätt.

Hittade mina andra bröd också.
Vita rostbrödet till vänster och Sirapslimpan till höger (Sirapslimpan är alltså typ Skogaholmslimpa men jag gör den i form för jag gillar högre formen).
I Thailand är det svårt hitta bröd. Jag längtar efter min ugn.
12729307_732172310251917_8795274067796014357_n.jpg

PanPan

Forumveteran
Svensk pizza! Du har inte svensk pizza i Thailand! ;)

Fast det finns ett par som är rätt bra även i Thailand. Hells Kitchen i Patong om det finns kvar har "svenska" pizzor. En gammal norrlänning som drev det om jag inte minns fel.
Börjar bli sämre utbud på Svensk pizza sen two lion och Siambylla la ner.
Finns en nyöppnad dock men minns inte namnet, @Samet har tipsat om den innan i någon tråd.

Såhär såg two Lions pizza meny ut innan han la ner och det var Svensk pizza.

menu-eng-A3-2-1.png

När jag skaffat ugn här, tänkte jag försöka sälja lite. Se om det finns intresse.
Jag använder lite olja i pizzadegen, därmed blir den inte riktig knaprigt bränd. Inte mjuk heller utan precis lagom så även kanterna blir ätbara.
Min pizzor är bättre än de typ amerikanska de säljer här på orten iaf. Svensk/Italiensk stil och smak.
Blanda i lite öl i degen så ska du se vilken god smak det blir, Italienska gubbar gjorde det på pitezerierna i umeå. Nu är
det 10 år sen jag åt en pizza ute gör dom själv med lite öl i degen, skit goa

PanPan

Forumveteran
Känner en Svensk dam boende i Thailand i samma ålder, vet att hon inte är så lycklig igentligen och haft mycket personliga problem under sina 12 år här, mycket har handlat om alkohol, inte funnit ro och rota sig, hälsoproblem etc.
Dock inte samma tjej, så påstår inget.

PeterSfa

Aktiv medlem
Blanda i lite öl i degen så ska du se vilken god smak det blir, Italienska gubbar gjorde det på pitezerierna i umeå. Nu är
det 10 år sen jag åt en pizza ute gör dom själv med lite öl i degen, skit goa
Öl fungerar också bra som marinad eller del av marinad för olika grillrätter.
När jag bodde i Sverige hade jag en restaurangugn hemma. Inga problem hålla bra temperatur oavsett rätt. Hade tur en gång i livet och fick den gratis vid avhämtning när en restaurang i stockholm utrustade nytt.
Här är jag fundersam på om jag skall köpa en gasugn eller bygga mig en redig stenugn.
Jag skall testa ölen nästa gång jag gör.

magunnar

Forumveteran
Öl fungerar också bra som marinad eller del av marinad för olika grillrätter.
När jag bodde i Sverige hade jag en restaurangugn hemma. Inga problem hålla bra temperatur oavsett rätt. Hade tur en gång i livet och fick den gratis vid avhämtning när en restaurang i stockholm utrustade nytt.
Här är jag fundersam på om jag skall köpa en gasugn eller bygga mig en redig stenugn.
Jag skall testa ölen nästa gång jag gör.
Gas hade jag tänkt engång här i spenaten. Har sett några fina både enplan och två.
Men är nu så ofta på farten pga jobb, men frugan har frågat efter en vi får se, kanske slutar jag någon dag att jobba.:eek::eek:
@PeterSfa

Haha, det här var vardagschalla, dessutom på gränsen för lätt gräddad. Till Sabbath hör den mer avancerat flätade (alltså fredag).
Att jobba som bagare skulle inte vara kul i längden. För mycket pill. Beundrar de som klarar detta som livsbröd.
Säger jag som programmerar. 30 000 till 40 000 rader med kod är bara starten i ett datorprogram.
Livet är inte lätt.

Hittade mina andra bröd också.
Vita rostbrödet till vänster och Sirapslimpan till höger (Sirapslimpan är alltså typ Skogaholmslimpa men jag gör den i form för jag gillar högre formen).
I Thailand är det svårt hitta bröd. Jag längtar efter min ugn.
Visa bilaga 78753
Sirapslimpa -- ser fint ut // frun vill baka/// hur gör du. Är det två olika typer av mjöl man anvander .. Mörk sirap_ Finns varorna i Thailand //Svenska recept talar om filmjolk //

PeterSfa

Aktiv medlem
Sirapslimpa -- ser fint ut // frun vill baka/// hur gör du. Är det två olika typer av mjöl man anvander .. Mörk sirap_ Finns varorna i Thailand //Svenska recept talar om filmjolk //
Skogaholms eget recept.
I Sverige använde jag Brödsirap.
Efter gräddningen penslade jag också med denna sirap.
Angående vetemjöl skall du inte använda Kärnvetemjöl (Alltså inte vetemjöl special) eftersom det mjölet har låg proteinhalt och är avsett att baka kakor o annat som är platt. Blir alltså svårt få den att resa sig.
Jag har inte ugn här i thailand så jag har inte provat. Allt finns iaf på Macro som är där jag handlar. Jäst får kanske ta torrjästen istället, för jag har inte sett den färska jästen ännu.
Blanda jäst med jummet vatten
Blanda i övriga ingredienser, men ta gärna saltet sist eftersom det lätt förstör mjölets gluten. Du behöver gluten för att skapa hinna utanpå som håller kvar luften så brödet kan resa sig.
Knåda tills degen håller ihop och kan dras isär utan att den delar på sig. Skall bli långa trådar och ev en hinna mellan delarna du försöker separera.
Jäs till dubbla storleken, i bunken. Brukar ta 30 minuter i Sverige men antagligen kortare i Thailand eftersom det är varmare.
Enligt detta recept, dela degen i två delar, forma till två limpor och låt jäsa ordentligt Typ 40-45 minuter.
Börja gräddningen med 250 grader i ca 5 minuter, och fortsätt med lägre temp 200 grader i typ 25-30 minuter.
Låt det svalna på galler så det inte fastnar i bordet och blir kladdigt.
Jag hade en restaurangungn så jag kunde ställa in att tillföra vatten i duschar under gräddningen. Brödet blir saftigare och skorpan blir inte bränd så fort i värmen. Du kan försöka efterlikan det med att spray in lite vatten i ugnen under starten av gräddningen.
En del ställer en liten kopp med vatten i ugnen på golvet i ugnen.

Det är därför jag kallar den skogaholmslimpa för jag använde deras recept.

Det finns variationer när du söker på nätet. Filmjölk gillar en del som använder det till nästan allt. Större andel rågsikt gillar en del.
Rågsikt är inte ett rent rågmjöl utan en mycket finare mald rågmjöl uppblandat med vetemjöl, så den totala halten vetemjöl blir större än vad man ser i receptet.
skarmavbild-2016-02-17-kl-10-26-20.png

Topp