Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

 
Som sagt var trodde jag att kolonisation tillhörde en förgången tid men tydligen inte. Jag tror Hua Hin passar bra för dig, det är ju en västerländsk koloni. Men tro inte ett ögonblick att Thai ser dig som en artig farang, de är som vi sagt var duktiga på att ljuga för att du inte skall tappa ansiktet.

Har du tänkt på att mycket av din argumentation går ut på att få motparten att framstå som en idiot. Det vore effektivare om du stärkte din egen punkt istället för att försöka försvaga motståndaren. Det senare är härskarteknik.
Hur Thai ser på mig är inget jag funderar över, jag umgås bara med folk jag gillar. Men om du tror att jag går runt och talar om för Thai att jag tycker dom är korkade så är du dummare än jag trodde och det säger inte lite.
 
Senast redigerad av en moderator:
Som sagt var trodde jag att kolonisation tillhörde en förgången tid men tydligen inte.

Om inte Thailand hänger med i globaliseringen kommer de bli överkörda, fungerar inte att bara acceptera att de inte gillar att förlora ansiktet.

Tyvärr hr du något önsketänkade att tiden kommer stå stilla och utbildning inte behövs i Thailand.
 
Om inte Thailand hänger med i globaliseringen kommer de bli överkörda, fungerar inte att bara acceptera att de inte gillar att förlora ansiktet.

Tyvärr hr du något önsketänkade att tiden kommer stå stilla och utbildning inte behövs i Thailand.
Alla Mackes åsikter baseras väl på önsketänk och har sällan nån substans av verklighet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om inte Thailand hänger med i globaliseringen kommer de bli överkörda, fungerar inte att bara acceptera att de inte gillar att förlora ansiktet.

Tyvärr hr du något önsketänkade att tiden kommer stå stilla och utbildning inte behövs i Thailand.

Tror du att globaliseringen bara kommer ifrån väst? Asien har dubbelt så många människor och växer mycket snabbare.

När har jag sagt att tiden kommer att stå stilla och att utbildning inte behövs? Förändring kommer att ske men vi vet inte hur.

Uppenbarligen är detta orsaken till våra konflikter, du tolkar det jag säger på ditt eget sätt, men ni verkar ju vara två om det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tror du att globaliseringen bara kommer ifrån väst? Asien har dubbelt så många människor och växer mycket snabbare.

När har jag sagt att tiden kommer att stå stilla och att utbildning inte behövs? Förändring kommer att ske men vi vet inte hur.

Uppenbarligen är detta orsaken till våra konflikter, du tolkar det jag säger på ditt eget sätt, men ni verkar ju vara två om det.

Vem säger väst, kolonisering kan komma från alla håll en glob är rund. Att vara rädd för utveckling och slå vakt om det gamla är inget bra.

Okunskap tillhör inte globalisering.
 
Vem säger väst, kolonisering kan komma från alla håll en glob är rund. Att vara rädd för utveckling och slå vakt om det gamla är inget bra.

Okunskap tillhör inte globalisering.

Du säger att det inte fungerar i en globalisering att inte tillåta att någon tappar ansiktet. Därmed förutsätter du att globaliseringen skall bära västs värderingar och inte östs där det är den rådande kulturen.

Jag ser en motsättning i detta, avsaknaden av hedersbegreppet är inte enbart positivt. Hedern som inte får skadas skyddar den enskilda individen till skillnad från det som vi i väst inte är vana vid där individen inte har något skydd utan kan bli fullständigt krossad. Det är kanske därför man har kvar det. Båda sidor har sina nackdelar men vi vet inte vilken som kommer att få övertaget, det känns respektlöst att förutsätta att det blir "vår" ideologi.

När det gäller bristen på utbildning pekade jag bara på att det har ekonomiska orsaker.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tappa ansikte finns inte i alla kulturer utanför västs. Det kommer inte bli thais förlorade ansikte som kommer dominerar världen.

Större risk med rena lögner och bedrägerier.
 
Nä om alla vore PK fjantar som la sig på rygg med bena i vädret så är det självklart att det inte är våran ideologi som kommer få övertaget.

Jag tänker inte anpassa mig till någon stenålderskultur, jag kommer leva efter den ideologi jag anser mest rättvis vill någon från en annan kultur prata med mig får dom anpassa sig efter mig och respektera min kultur så skall jag nog respektera deras.
Det är ingen enkelriktad väg som många PK fjantar tror att det bara är vi som skall vika oss.

Hemma lever vi något mellanting Väst möter Öst, hushållet domineras mest av väst i möbler, äts inte på golvet längre, möblemanget är väl mer IKEA, maten är Isaan, språket Thai och Eng, skolan Eng, religionen Budda (fru och son) då jag är religionslös.
Jag kanske är en kolonisatör av stora mått för min kultur sätter nog stor prägel på hemmet och våran livstil.
Vi lever mer likt ett Svenskt hushåll i Thailand än en by i Isaan.
Jag har inget mål med att gå tillbaks i tiden, leva på stenåldersvis eller fostra barnen till det, någon jäkla by-standard skall vi absolut inte ha.

Förlora face gäller väl i hela världen är väl ingen som vill bli bortgjord offentligt?
Är det någon som gjort fel så tar man väl det även i Sverige oftast ansikte mot ansikte, när någon blir uthängd tar dom väl lika illa vid sig i Sverige.
Försök få rätt mot en myndighets person i Sverige även om denna har helt fel, även om personen vet att dom har helt fel, aldrig.
Eller en politiker, dom ljuger in till döden för att inte förlora face ;)
Känner inte att det är så stor skillnad här nere gällande det så det påverkar mitt vardagsliv så mycket så jag ens tänker på det vanligtvis.
Enda gången det kommer upp är när man läser det här på forumet, här läggs det mer vikt vid det.

Sen tycker många gånger myndigheter är mycket lättare att ha att göra med här nere, extremt mycket lättare att få tag på och oftast finns det en punktlista för oss faranger att följa för att få det vi vill ha (behöver inte sitta i telefonkö i en vecka innan man får en kö-lapp, för att få uträttat sitt ärende).
Många som gnäller på den biten här nere tror jag har glömt hur det var i Sverige.
 
Tappa ansikte finns inte i alla kulturer utanför västs. Det kommer inte bli thais förlorade ansikte som kommer dominerar världen.

Större risk med rena lögner och bedrägerier.

I sort sett alla kulturer har en gång i tiden använt hedersbegreppet innan staten tog över ansvaret med lagar och regler då det i stort sett inte behövdes längre. Sedan försvinner inte hedersbegreppet på en dag, det tar lång tid och många moderna samhällen har inte haft den tiden att släppa hedersbegreppet. Större delen av Asien och Afrika har det kvar, framförallt på landsbygden, medan Europa arbetat bort det och även Nordamerika som ju består till större delen av européer.

Jag säger inte att hederskultur är bra eller på något sätt nödvändigt i ett modernt samhälle som Thailand, vad jag säger är att jag tycker det är ofattbart att människor reser över halva världen och sedan när de kommer fram kräver att urinvånarna skall leva efter deras egna logik och regler. Total avsaknad av ödmjukhet vilket i och för sig också brukar känneteckna kolonisationen.

Samma människor tycker det är alldeles fel när personer från andra kulturer kommer in i deras hemmiljö och vill leva som de alltid har gjort, nej, de skall ändra sig och leva "svenskt" vilket uppenbarligen inte vi behöver göra när vi flyttar utomlands för vi är ju de som har "rätt".

Jag bara efterlyser lite ödmjukhet inför att andra människor lever på andra sätt men framförallt att man inte håller fast vid en dubbelmoral där olika regler gäller för en själv och andra.
 
Senast redigerad av en moderator:
I sort sett alla kulturer har en gång i tiden använt hedersbegreppet innan staten tog över ansvaret med lagar och regler då det i stort sett inte behövdes längre. Sedan försvinner inte hedersbegreppet på en dag, det tar lång tid och många moderna samhällen har inte haft den tiden att släppa hedersbegreppet. Större delen av Asien och Afrika har det kvar, framförallt på landsbygden, medan Europa arbetat bort det och även Nordamerika som ju består till större delen av européer.

Jag säger inte att hederskultur är bra eller på något sätt nödvändigt i ett modernt samhälle som Thailand, vad jag säger är att jag tycker det är ofattbart att människor reser över halva världen och sedan när de kommer fram kräver att urinvånarna skall leva efter deras egna logik och regler. Total avsaknad av ödmjukhet vilket i och för sig också brukar känneteckna kolonisationen.

Samma människor tycker det är alldeles fel när personer från andra kulturer kommer in i deras hemmiljö och vill leva som de alltid har gjort, nej, de skall ändra sig och leva "svenskt" vilket uppenbarligen inte vi behöver göra när vi flyttar utomlands för vi är ju de som har "rätt".

Jag bara efterlyser lite ödmjukhet inför att andra människor lever på andra sätt men framförallt att man inte håller fast vid en dubbelmoral där olika regler gäller för en själv och andra.
Med andra ord.. Ta seden dit du kommer.:wai:
 
Fast skulle inte acceptera totala felaktigheter, då får de förlora ansiktet. Jag accepterar inte vad som helst.

Vill de inte förstå är det deras problem.
 
För mig jag läste nåt för inte sålängesen minns inte riktigt men handlade nåt om cafe, förbannad, myndighetsperson, skälla ut, tappa ansiktet, inte konstigt att inget fungerar eller har jag drömt det?
 
På tal om tappa ansiktet verkar som Thailändarna själva har blivit mindre rädda för att sätta dit och hänga ut överordnad.
Tycker till och med det blivit väldigt vanligt nu att överordnader som beter sig blir uthängda i både media och social media.
Och det verkar ha effekt för läser om fall nästan varje vecka som uppmärksamats i socialmedia och gått vidare högt upp i hierarkin och något har gjorts åt det.

http://m.bangkokpost.com/news/general/1285190/drunk-prosecutor-faces-new-disciplinary-probe
 
Självklart kommer allt sådant beteende att växa bort liksom den öppna korruptionen, det är ohållbart i ett modernt samhälle.

Men det är värdfolket själva som skall upptäcka och förändra det, inte några utländska besserwissers.
 
Självklart kommer allt sådant beteende att växa bort liksom den öppna korruptionen, det är ohållbart i ett modernt samhälle.

Men det är värdfolket själva som skall upptäcka och förändra det, inte några utländska besserwissers.
Och vad är du besserwissern eller missionären eller både och som kommer dra när han känt att han gjort sitt, frälst folket i sin by, gjort sin goda gärning, lärt upp dom med sin visdom, för det är väl planen?
 
Tror jag inte hänger med, kalla andra kolonisatörer och att man ska ta seden och kulturen dit man kommer och samtidigt starta upp ett café ut i obygden och sen försöka få lokalbefolkningen att besöka caféet för att dricka den nya trenden.
 
Tror jag inte hänger med, kalla andra kolonisatörer och att man ska ta seden och kulturen dit man kommer och samtidigt starta upp ett café ut i obygden och sen försöka få lokalbefolkningen att besöka caféet för att dricka den nya trenden.
Inte helt fel, jag är övertygad om att @mackes kaffe är avsevärt mycket bättre än t ex Birdy som är direkt vidrigt.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T
 
Tillbaka
Topp