Nä om alla vore PK fjantar som la sig på rygg med bena i vädret så är det självklart att det inte är våran ideologi som kommer få övertaget.
Jag tänker inte anpassa mig till någon stenålderskultur, jag kommer leva efter den ideologi jag anser mest rättvis vill någon från en annan kultur prata med mig får dom anpassa sig efter mig och respektera min kultur så skall jag nog respektera deras.
Det är ingen enkelriktad väg som många PK fjantar tror att det bara är vi som skall vika oss.
Hemma lever vi något mellanting Väst möter Öst, hushållet domineras mest av väst i möbler, äts inte på golvet längre, möblemanget är väl mer IKEA, maten är Isaan, språket Thai och Eng, skolan Eng, religionen Budda (fru och son) då jag är religionslös.
Jag kanske är en kolonisatör av stora mått för min kultur sätter nog stor prägel på hemmet och våran livstil.
Vi lever mer likt ett Svenskt hushåll i Thailand än en by i Isaan.
Jag har inget mål med att gå tillbaks i tiden, leva på stenåldersvis eller fostra barnen till det, någon jäkla by-standard skall vi absolut inte ha.
Förlora face gäller väl i hela världen är väl ingen som vill bli bortgjord offentligt?
Är det någon som gjort fel så tar man väl det även i Sverige oftast ansikte mot ansikte, när någon blir uthängd tar dom väl lika illa vid sig i Sverige.
Försök få rätt mot en myndighets person i Sverige även om denna har helt fel, även om personen vet att dom har helt fel, aldrig.
Eller en politiker, dom ljuger in till döden för att inte förlora face
Känner inte att det är så stor skillnad här nere gällande det så det påverkar mitt vardagsliv så mycket så jag ens tänker på det vanligtvis.
Enda gången det kommer upp är när man läser det här på forumet, här läggs det mer vikt vid det.
Sen tycker många gånger myndigheter är mycket lättare att ha att göra med här nere, extremt mycket lättare att få tag på och oftast finns det en punktlista för oss faranger att följa för att få det vi vill ha (behöver inte sitta i telefonkö i en vecka innan man får en kö-lapp, för att få uträttat sitt ärende).
Många som gnäller på den biten här nere tror jag har glömt hur det var i Sverige.