Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Må så vara men jag skulle kunna köra ett antal extra mil till @mackes café bara för att slippa eländet. Har bara smakat Birdy en gång och det kändes som en nära döden upplevelse. :eek:
Håller med om det, men gillar Thiländarna nu detta elände som Birdy, så ska väl utomstående inte tala om det för dom.
Låt dom upptäcka det själva, det tar tid och marknaden är väl inte redo för ett gott kaffe.

Håller med om det, men gillar Thiländarna nu detta elände som Birdy, så ska väl utomstående inte tala om det för dom.
Låt dom upptäcka det själva, det tar tid och marknaden är väl inte redo för ett gott kaffe.
Så är det förvisso men det är ju ingen som tvingar dom att frekventera mackes etablissemang. Jag vet att det kommer att ta tid att vänja sig av med hemskheterna, vill dom plåga sig med den söta ävjan så skall då jag inte hindra någon. Väl bekomme!

I sort sett alla kulturer har en gång i tiden använt hedersbegreppet innan staten tog över ansvaret med lagar och regler då det i stort sett inte behövdes längre. Sedan försvinner inte hedersbegreppet på en dag, det tar lång tid och många moderna samhällen har inte haft den tiden att släppa hedersbegreppet. Större delen av Asien och Afrika har det kvar, framförallt på landsbygden, medan Europa arbetat bort det och även Nordamerika som ju består till större delen av européer.

Jag säger inte att hederskultur är bra eller på något sätt nödvändigt i ett modernt samhälle som Thailand, vad jag säger är att jag tycker det är ofattbart att människor reser över halva världen och sedan när de kommer fram kräver att urinvånarna skall leva efter deras egna logik och regler. Total avsaknad av ödmjukhet vilket i och för sig också brukar känneteckna kolonisationen.

Samma människor tycker det är alldeles fel när personer från andra kulturer kommer in i deras hemmiljö och vill leva som de alltid har gjort, nej, de skall ändra sig och leva "svenskt" vilket uppenbarligen inte vi behöver göra när vi flyttar utomlands för vi är ju de som har "rätt".

Jag bara efterlyser lite ödmjukhet inför att andra människor lever på andra sätt men framförallt att man inte håller fast vid en dubbelmoral där olika regler gäller för en själv och andra.
Dina åsikter är ju så enfaldiga så det finns inte. Begriper du verkligen inte bättre än så här?
Du jämför dom som kommer till Sverige och blir försörjda och inte bidrar med annat än stenkastning å skit med falanger som betalar både för sig själva och även försörjer en å annan Thai.
Och vem kräver att Thai ska leva efter våra seder? Är ju ingen som tvingar dem att bli ihop med en falang, finns ju massor av singel Thaimän om dom vill ha Thaikultur.

Nä Mackes dina argument är urdåliga och du verkar lida av total avsaknad av läsförståelse så illa som du tolkar det andra skriver här.

Nä om alla vore PK fjantar som la sig på rygg med bena i vädret så är det självklart att det inte är våran ideologi som kommer få övertaget.

Jag tänker inte anpassa mig till någon stenålderskultur, jag kommer leva efter den ideologi jag anser mest rättvis vill någon från en annan kultur prata med mig får dom anpassa sig efter mig och respektera min kultur så skall jag nog respektera deras.
Det är ingen enkelriktad väg som många PK fjantar tror att det bara är vi som skall vika oss.

Hemma lever vi något mellanting Väst möter Öst, hushållet domineras mest av väst i möbler, äts inte på golvet längre, möblemanget är väl mer IKEA, maten är Isaan, språket Thai och Eng, skolan Eng, religionen Budda (fru och son) då jag är religionslös.
Jag kanske är en kolonisatör av stora mått för min kultur sätter nog stor prägel på hemmet och våran livstil.
Vi lever mer likt ett Svenskt hushåll i Thailand än en by i Isaan.
Jag har inget mål med att gå tillbaks i tiden, leva på stenåldersvis eller fostra barnen till det, någon jäkla by-standard skall vi absolut inte ha.

Förlora face gäller väl i hela världen är väl ingen som vill bli bortgjord offentligt?
Är det någon som gjort fel så tar man väl det även i Sverige oftast ansikte mot ansikte, när någon blir uthängd tar dom väl lika illa vid sig i Sverige.
Försök få rätt mot en myndighets person i Sverige även om denna har helt fel, även om personen vet att dom har helt fel, aldrig.
Eller en politiker, dom ljuger in till döden för att inte förlora face ;)
Känner inte att det är så stor skillnad här nere gällande det så det påverkar mitt vardagsliv så mycket så jag ens tänker på det vanligtvis.
Enda gången det kommer upp är när man läser det här på forumet, här läggs det mer vikt vid det.

Sen tycker många gånger myndigheter är mycket lättare att ha att göra med här nere, extremt mycket lättare att få tag på och oftast finns det en punktlista för oss faranger att följa för att få det vi vill ha (behöver inte sitta i telefonkö i en vecka innan man får en kö-lapp, för att få uträttat sitt ärende).
Många som gnäller på den biten här nere tror jag har glömt hur det var i Sverige.

Bra skrivet Jonas, upplever saker på ungefär liknande sätt.
Inget överdrivet konstigt med thailivet även för mig som lever utan kontakter med faranger här i Thailand.
Angående hederskoderna med ingående övervakning på kvinnors liv speciellt, så kommer det att föravinna med mera utbildning och kunskap.
Tycker det är nästan lika svårt med statlig övervakning även ekonomiskt som sker extremt tydligt i Sverige idag och då övervakas alla. Den personliga friheten som en del pratar här är ju nästan borta.
Märker det tydligt nu när jag bygger, ingen lägger sig i som i Sverige. Fast vi kanske vill ha både hängslen och livrem.

Jag tror inte ni förstår hur jag tänker. Det har aldrig fallit mig in att tvinga någon till något som missionärerna gjorde. Inte heller att påstå att de inte vet sitt eget bästa som en besserwisser.

Att erbjuda eller att visa på något nytt och att ge folk ett fritt val, gillar de inte det nya så köper de inte. Det är inte kolonisation, det är utveckling, precis som när pizzan kom till Sverige. Kolonisation är att tvinga på folk något de inte vill ha med maktmedel eller att inte respektera deras invanda beteende.

Jag försöker att inte vara varken missionär eller besserwisser, jag erbjuder bara produkter som är populära i väst men inte fått fotfäste här än. Det är väldigt tydligt att de som vågar testa är utbildade och unga människor, inte äldre bönder. De kommer aldrig att dricka sådant kaffe. Sakta men säkert kommer fler och fler yngre människor som uppskattar gott kaffe. Järnvägsbygget som går förbi oss har också inneburit många nya kunder bland ingenjörerna förutom de vi redan har från sjukhus, kommuner och polis.

En sak vi måste göra för att ha en chans lyckas är art erbjuda deras eget "Iskaffe". Det innehåller så mycket socker att jag själv inte skulle dricka det och som är ett sätt att ta död på den beska smaken från dåligt kaffe. Fördelen är att med bra kaffe så smakar iskaffet ännu bättre och folk börjar alltmer åka långt och beställa "inte sött" iskaffe, en helt ny upplevelse för många.

Hos oss så är mina slantar våra slantar , hennes slantar är hennes ,helt seriöst , är det detta som kallas Feminism ?:(
Detta känner jag igen! De tycks ha inställningen att mannen tar in pengar till familjen och kvinnan gör slut på desamma! Kan ha att göra med vilken socialgrupp de tillhör? Vet inget om de rika!

Rätt kul grej med kaffe. Folk här har alltid förvånats mitt svarta kaffe. Beskt säger det, men nyfikenheten har tagit över. Jag säger alltid att riktig kaffe utan socker ät hälsosamt och man sover så bra eften en kopp. (faktiskt sant i mitt fall även min äldsta dotters)
Först började Noi min sambo testa och nu dricker hon kaffe med lite mjölk. Chefen på kontoret en kvinna såg jag häromdagen komma med en rykande kopp svart kaffe. Jag frågade har du socker i, nej var svaret, det är riktig kaffe. Vad skall man säga, så kul för kaffe är ju en del av livet, för mig i alla fall.

Det
Dina åsikter är ju så enfaldiga så det finns inte. Begriper du verkligen inte bättre än så här?
Du jämför dom som kommer till Sverige och blir försörjda och inte bidrar med annat än stenkastning å skit med falanger som betalar både för sig själva och även försörjer en å annan Thai.
Och vem kräver att Thai ska leva efter våra seder? Är ju ingen som tvingar dem att bli ihop med en falang, finns ju massor av singel Thaimän om dom vill ha Thaikultur.

Nä Mackes dina argument är urdåliga och du verkar lida av total avsaknad av läsförståelse så illa som du tolkar det andra skriver här.
Det kan ju också vara på det viset att vissa här skriver rätt dåligt och ganska obegripligt......

Jag förstår att du kände dig träffad. Annars hade du väl bara ignorerat så idiotiska påståenden. Svårt att försvara dubbelmoral.

Jag förstår att du kände dig träffad. Annars hade du väl bara ignorerat så idiotiska påståenden. Svårt att försvara dubbelmoral.
Skulle aldrig känna mig träffad av idiotiska påstpenden men däremot träffad av dina idiotiska påhopp.
Du borde snart hamna i samma bås som mr newdawn.

Detta känner jag igen! De tycks ha inställningen att mannen tar in pengar till familjen och kvinnan gör slut på desamma! Kan ha att göra med vilken socialgrupp de tillhör? Vet inget om de rika!

Själv fattar jag inte att det finns män som går med på detta. Helt sanslöst!
Om båda har inkomst får väl båda bidra, hur svårt kan det vara?

/ SatanG

Själv fattar jag inte att det finns män som går med på detta. Helt sanslöst!
Om båda har inkomst får väl båda bidra, hur svårt kan det vara?

/ SatanG
Kulturella skilnader! Kan nog finna många skäl om man tittar i lagstiftningen. Har hört att en farang man kan inte äga mark i Thailand medan en farang kvinna kan! vet inte om det är sant!

Kulturella skilnader! Kan nog finna många skäl om man tittar i lagstiftningen. Har hört att en farang man kan inte äga mark i Thailand medan en farang kvinna kan! vet inte om det är sant!

Kulturella skillnader? Att båda jobbar i Sverige och mannen betalar allt medans kvinnan behåller hela sin lön.
Finns inga såna kulturella skillnader varken i Sverige eller Thailand, bara kvinnor som utnyttjar och män som låter sig utnyttjas.
Självklart jobbar även min fru och vi hjälps åt med ekonomin, hur självklart som helst.
Det finns ju naturligtvis även män som inte vill att frugan ska jobba och då måste de naturligtvis ta den ekonomiska bördan för detta men det är något helt annat.

/ SatanG

Kulturella skillnader? Att båda jobbar i Sverige och mannen betalar allt medans kvinnan behåller hela sin lön.
Finns inga såna kulturella skillnader varken i Sverige eller Thailand, bara kvinnor som utnyttjar och män som låter sig utnyttjas.
Självklart jobbar även min fru och vi hjälps åt med ekonomin, hur självklart som helst.
Det finns ju naturligtvis även män som inte vill att frugan ska jobba och då måste de naturligtvis ta den ekonomiska bördan för detta men det är något helt annat.

/ SatanG
Exakt så. Jag har inte velat att hon skall jobba så länge lilleman var riktigt liten men det blir snart ändring på det.

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp