Är Isaan det riktiga Thailand?

Det är inga problem så länge frugan lever vi har mycket lite kontakt med familjen men bra kontakt. Problemet uppstår om hon dör och tror faktisk inte det är någon skillnad för mig gentemot andra. Har själv sett detta hända och då sa min fru tror du mig nu då.
Att jag skall lämna landet är en försiktighets åtgärd då problem lätt kan uppstå. Känner ingen fruktan för mitt liv. Men att jag eller ni andra skulle ärva något finns inte på kartan enligt min fru. Hon tycker också att jag skall ta ett farväl som passar mig den dagen hon går bort och den thailändska begravningen vill hon inte jag är med på överhuvudtaget. Och i det falet håller jag med henne efter alla begravningar här i Thailand.
Du måste skämta nu!
Är man gifta och har levt tillsammans till slutet tar man väl självklart farväl av sin älskade på ett värdigt sätt. Verkar helt sjukt att du skulle behöva lämna landet. Finns inte på kartan att jag skulle göra något sånt. Är det någon knarkmaffia eller?

Du måste skämta nu!
Är man gifta och har levt tillsammans till slutet tar man väl självklart farväl av sin älskade på ett värdigt sätt. Verkar helt sjukt att du skulle behöva lämna landet. Finns inte på kartan att jag skulle göra något sånt. Är det någon knarkmaffia eller?
Det är den buddistisk begravningen som antingen jag eller min fru tycker om. Finns ingen värdighet i den. Mår dåligt av att bara tänka tanken på det.

Men om jag köpt en lägenhet i Göteborg och även hyrt boende i thailand så blir summan: ca 2,5 milj. Kr i utgifter och jag säljer lägenheten i Göteborg för 1,5 idag ligger jag fortfarande 1 miljon kr back. Hyresinkomsten från lägenheten hade i bästa fall täckt förlusten. Nej, jag är inte övertygad.
5555 antar att du inte fick mensa på testet [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Du tror att din frus släkt ger dig 12 mån? Grattis.
Många svennar som kommer till Thailand och tror att allt e lugnt bara man har papper skrivna. Tji fick dom..
Vet inte vad du syftar på för oskrivna bylagar. Jagar de falanger med påk ur huset om man blir änkeman!
Ge dig nu. Jag mycket bra kontakt med thaifamiljen. De hjälper till med mycket utan några som helst anspråk. Varför skulle de jaga mig ur huset? Alla syskon till frun har egna hus och svärföräldrarna är inte i livet längre. Ni målar nog fan på väggen här när ni utgår från att alla thailändare är giriga och våldsbenägna som hänsynslöst skulle fördriva en änkeman typ samma dag kärringen är död. Säkert finns skräckexempel men då har knappast familjebanden varit bra tidigare heller. Det kan väl t.o.m. varit så att farangen kanske vart en snål skitstövel som inte haft nåt intresse av att umgås med thaifamiljen.

Visst får jag ärva men kan inte få lagfart.

Vad man också måste ta hänsyn till är det extremt starka besittningsrätten i thailändsk lag. Den närmar sig äganderätt i styrka. Det finns heller inga tvingande regler om skifte av dödsbo, det kan äga bestånd mycket länge och vem är dödsboförvaltare? jo, den som har störst arvslott. Och vem är då det? Jo, det är Du...Och dödsboet kan få en tillfällig lagfart, det är ju en egen juridisk person. Det här har jag från säker källa, en tysk som brukar sitta och dricka öl vid stenbordet utanför 7/11 i Patthaya, han är mycket vederhäftig. Nej, jag skojar. Källan är tingsrätten i Mouang Phon, jag kollade upp just vad som kan hända om frugan dör före mig. Men ett testamente är nog lika förbaskat en god ide, vi har en advokat som jobbar på det nu.

Är nog enkelt att inom 12 månader hitta en ny thaidam som vill ha en tomt med hus helt gratis[emoji6]

Dersom du bygger ditt hus på en del av familiens eiendom i landsbyen så tror jeg nok at det kan bli litt vanskelig å få en ny kvinne til å bo der sammen med deg. :D

Vet inte vad du syftar på för oskrivna bylagar. Jagar de falanger med påk ur huset om man blir änkeman!
Ge dig nu. Jag mycket bra kontakt med thaifamiljen. De hjälper till med mycket utan några som helst anspråk. Varför skulle de jaga mig ur huset? Alla syskon till frun har egna hus och svärföräldrarna är inte i livet längre. Ni målar nog fan på väggen här när ni utgår från att alla thailändare är giriga och våldsbenägna som hänsynslöst skulle fördriva en änkeman typ samma dag kärringen är död. Säkert finns skräckexempel men då har knappast familjebanden varit bra tidigare heller. Det kan väl t.o.m. varit så att farangen kanske vart en snål skitstövel som inte haft nåt intresse av att umgås med thaifamiljen.

Det är många faranger som känner sig utanför bland thailändarna och till sist väljer att distansera sig istället för att fortsätta försöka ta sig in, och då blir det också större och större plats för de negativa scenarierna.

Jag hade själv en svacka efter en längre period av optimism, men insåg vartefter mer och mer vad mycket man kan påverka situationen själv och vad mycket positiva upplevelser som finns inom räckhåll. :)

Om det generellt sett skulle vara så att thailändare är elaka mot oss faranger, så har det ju ändå ingen betydelse om det inte stämmer in på det specifika fallet.

Jag vet dock inte om jag har haft otrolig tur med vilka thailändare jag träffar på, men jag tycker iaf att det är trevligt och funkar bra med dem. :)

Det är många faranger som känner sig utanför bland thailändarna och till sist väljer att distansera sig istället för att fortsätta försöka ta sig in, och då blir det också större och större plats för de negativa scenarierna.

Jag hade själv en svacka efter en längre period av optimism, men insåg vartefter mer och mer vad mycket man kan påverka situationen själv och vad mycket positiva upplevelser som finns inom räckhåll. :)

Om det generellt sett skulle vara så att thailändare är elaka mot oss faranger, så har det ju ändå ingen betydelse om det inte stämmer in på det specifika fallet.

Jag vet dock inte om jag har haft otrolig tur med vilka thailändare jag träffar på, men jag tycker iaf att det är trevligt och funkar bra med dem. :)
Har hur mycket falang vänner som helst så känner inget behov av att ta mig in bland Thai, föredrar att umgås med folk som delar samma språk och humor. Tycker att bla bristen på själv ironi är kass hos Thai, dom kan ju omöjligt bjuda på sig om det kan innebära minsta lilla risk att förlora fejan. Har många ytligt bekanta Thai på gymmet å dyl men det räcker för mig.

Har hur mycket falang vänner som helst så känner inget behov av att ta mig in bland Thai, föredrar att umgås med folk som delar samma språk och humor. Tycker att bla bristen på själv ironi är kass hos Thai, dom kan ju omöjligt bjuda på sig om det kan innebära minsta lilla risk att förlora fejan. Har många ytligt bekanta Thai på gymmet å dyl men det räcker för mig.
Kul att du trivs i Thailand då. Hade jag känt likadant hade jag stannat kvar i Sverige men det är min högst personliga åsikt.

Undrar i mitt stilla sinne vad Thaifolket tycker om dig.

Kul att du trivs i Thailand då. Hade jag känt likadant hade jag stannat kvar i Sverige men det är min högst personliga åsikt.
Menar du att man måste umgås med Thai bara för att man bor här? Då har du verkligen missat nåt, eller rättare sagt du har ju inte upplevt så mycket här än.
Jag gör precis likadant i Sverige, blir inte vän med eller umgås med folk som inte tilltalar mig, gör du?

Jag har gärna både svenskar och andra nationaliteter som vänner också förståss. :) Tycker dock att thailändare är väldigt go'a på många sätt. Skickar med mat till mig som de vet att jag tycker om, och ser till att bjuda på sådant som jag tycker om. Allmänt hjälpsamma, lättpratade, gladlynta osv.

Ironi kräver nog att man känner varandra mer i Thailand, så om det är viktigt så kan det kanske kännas lite trist.

Men, som sagt, det är ju bra att du trivs iaf. :)

Nu har ju jag inte varit så många gånger i Thailand 5 gånger totalt, då i Ao Nang samt Khon kaen, har aldrig varit i Pattaya, Puket eller Hua Hin men tycker att AoNang är en helt underbar plats även så khon Kaen hoppas verkligen att jag får tillfälle att besöka Pattaya samt Puket någon gång i framtiden. Hua Hin ligger väldigt långt ner på listan att besöka, men finns där inget annat så kan det väl hända att jag åker dit nån gång.

Menar du att man måste umgås med Thai bara för att man bor här? Då har du verkligen missat nåt, eller rättare sagt du har ju inte upplevt så mycket här än.
Jag gör precis likadant i Sverige, blir inte vän med eller umgås med folk som inte tilltalar mig, gör du?

Skulle du kunna utveckla den där sista meningen lite mer, känns som att det fattas en hel del.:)

Nu har ju jag inte varit så många gånger i Thailand 5 gånger totalt, då i Ao Nang samt Khon kaen, har aldrig varit i Pattaya, Puket eller Hua Hin men tycker att AoNang är en helt underbar plats även så khon Kaen hoppas verkligen att jag får tillfälle att besöka Pattaya samt Puket någon gång i framtiden. Hua Hin ligger väldigt långt ner på listan att besöka, men finns där inget annat så kan det väl hända att jag åker dit nån gång.

Ja fantastiskt egentligen hur olika man tycker och tur är väl det, Ao Nang är nog den mest intetsägande platsen jag varit på, tyckte jag faktiskt bättre om Karon och Patong i Phuket och då är de inga höjdare heller:):)

Sen gillar jag Krabi för övrigt!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp