Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Det heter ju för bövelen.. Kanom Jeen... Och bara Mok.. Inte MokBe..
Här bild på Kanom Jeen och Mok Nomai.. Bambu är riktigt gott...

Kanom.jpg

Bambu.JPG

Jo jag är också svag för Isaanmat, vi eller min fru gillar också Isaanmat. kanom jeen naam jaa heter det ju om man skall vara riktigt noga. Naam jaa är ju själva såsen. mook betyder ju "att täcka, gömma. Haa mook bplaa t ex gillar jag.

Isaanmat är mumma.:)

Jo jag är också svag för Isaanmat, vi eller min fru gillar också Isaanmat. kanom jeen naam jaa heter det ju om man skall vara riktigt noga. Naam jaa är ju själva såsen. mook betyder ju "att täcka, gömma. Haa mook bplaa t ex gillar jag.

Isaanmat är mumma.:)
Tack... Då vet jag vad sakerna betyder.. :thumbsup::thumbsup:

Har du förresten någon kontakt med dom gamla "rävarna" Rolf och Kent..??
Dom bor ju där du håller till..

Däremot så fixar jag jästa krabbor mycket bättre

Jo, trevligt men kan vara mycket otrevliga saker i dessa ปูดอง bpuu doong som du avser. Tror nog att du skall vara lite försiktig med sådant. För att du skall vara helt säker bör de hettas upp över 57 grader, gärna mer.

Precis som med bplaa raa, äter aldrig ej upphettad bpla raa.

Tack... Då vet jag vad sakerna betyder.. :thumbsup::thumbsup:

Har du förresten någon kontakt med dom gamla "rävarna" Rolf och Kent..??
Dom bor ju där du håller till..

hehe...nä det var väldigt längesedan. Har faktiskt inte sett till dem sen 2013.

Bor dom inte kvar i mae ramphueng beach..??

Har faktiskt ingen aning, Kent hyrde ju bara men Rolf köpte ju, så jag tror nog att Rolf åtminstone är kvar men kan faktiskt inte uttala mig om det. Har inte blivit av att jag sökt upp dem.

Jag har träffat honom i verkligheten tillsammans med @Jo-Be för några år sedan i Stockholm. Skittrevliga gubbar, saknar verkligen Rolf. Jo-Be dyker ju upp här allt som oftast.

Jodå, inget fel på honom. Har väl träffat han 2 gånger, 1 gång i cafét och en gång hemma hos Kent och fick väl ingen direkt bild av honom egentligen men verkar vara en hyvens gubbe!

Ang Isaan och maten så äter jag själv inte Isaan mat så givet vill jag bo på en plats där utbudet av annan mat, mat som jag gillar, är stort. Min ringa erfarenhet av Isaan är att visst, det finns annan mat men utbudet är inte stort och man kan få leta länge innan man hittar nåt, ex Khon Kaen, på kvällarna var det inga problem, då fanns det gott om bra restauranger med vanlig Thai mat, men på dagarna var dessa stängda så till lunch var det stört omöjligt att hitta nåt annat än Isaan mat om man inte ville äta snabbmat på Central Plaza vilket jag gärna avstår.

I Hua Hin då som motpol så finns i princip allt mat du kan tänka dig tillgänlig hela tiden och utbudet är enormt. Thai, Kines, Indisk, Italiensk, Spansk, Mexican, Engelsk, Tysk, Svensk mm mm, just utbudet på mat är en av dom absolut största fördelarna här och det är billigt.

Sen har vi inga 37gr som dom tydligen har där uppe nu, runt måttliga 30 här och samma i vattnet.

Senast redigerad av en moderator:
Det är nog samma sak soppan/såsen..?? Lite grönaktig i färg tycker jag..??
Inte ser den aptitlig ut i alla fall.. Men gott så in i bomben..
Kolla med frugan din hur hon uttalar det.. Min tycker jag säger: KanomKin Tin Gai...
Brukar ju finnas överallt att köpa ur en stor jäkla gryta och till det en tallrik med kalla nudlar..
På borden finns redan uppskuren sallad, Stringbean och gurka på stora fat...

Mokbe är ju såna där knyten i bananblad som kan innehålla lite vad som helst..
Mina favoriter är Fläsk (Moo) Bambu (Nomai) Fiskrom (Kai Phla)
Frugan gör dom ofta här hemma men då i folie då bananträdet är lite fruset.. Ha, ha, ha...

Du kanske bör passa Dig för mat lagad i folie, aluminiumutfällningen är stor och kopplingen mellan aluminium och Altzheimers är stark.

Du kanske bör passa Dig för mat lagad i folie, aluminiumutfällningen är stor och kopplingen mellan aluminium och Altzheimers är stark.

Det får du nog hitta belägg för.
Jag läste på alzheimer föreningen http://www.alzheimer.ca/en/About-dementia/Alzheimer-s-disease/Risk-factors/Aluminum (källan kan väl anses som trovärdig) följande.

"It would be difficult to significantly reduce exposure to aluminum simply by avoiding the use of aluminum cookware, foil, beverage cans and other products. Even if aluminum were clearly implicated in the development of Alzheimer's disease, these means of exposure contributes only a very small percentage of the average person's intake of aluminum."

Samt:
"In summary
At this point, there is no convincing evidence that aluminum increases a person's risk of developing Alzheimer's disease.

Last Updated: 02/10/16
"

Jo, trevligt men kan vara mycket otrevliga saker i dessa ปูดอง bpuu doong som du avser. Tror nog att du skall vara lite försiktig med sådant. För att du skall vara helt säker bör de hettas upp över 57 grader, gärna mer.

Precis som med bplaa raa, äter aldrig ej upphettad bpla raa.

Intressant att det kan ha salmonella. Men å andra sidan så brukar det oftast "bara" ge ränneskita och eventuellt lite feber, även om allvarligare tillstånd kan uppstå.

Här bild på Kanom Jeen och Mok Nomai.. Bambu är riktigt gott...

Tydligen så har jag enligt min fru ätit kanon jeen. Tyckte det såg gott ut på din bild så jag visade bilden med önskan att vi kunde äta det inom kort:)

Bambuskott är gott att peta ner i nästan all mat. Helst när man varit med ute och plockat. Samma med vattenkastanjer. Tärna dom och ner i köttfärssåsen mmm mumma...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp