Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Den var bra @udonit :thumbsup:

"Detta är en vandringssägen som med jämna mellanrum poppar upp efter en felaktig studie på åttiotalet där man av misstag såg höga nivåer av aluminium i alzheimerhjärnor, men det visade sig vara en kontamination."

Mokbe är ju såna där knyten i bananblad som kan innehålla lite vad som helst..
Mina favoriter är Fläsk (Moo) Bambu (Nomai) Fiskrom (Kai Phla)

555 Jo dessa brukar jag köpa när jag är på egen hand på marknader. Vissa är riktigt goda. Det blir lite som en överraskning om vad som finns i:) Typ en Aladinask för en blind person:D eller

Hej

Att maten i Isaan skulle vara hemsk är nog en myt, det finns massor av god mat i princip överallt, i byarna, längs vägarna och inte minst på alla marknader.

Tycker att man ska prova sig fram, det finns enligt mig inte någon stor risk att bli magsjuk eller andra problem, själv har jag blivit riktigt magsjuk en gång på över 30 års resor, då behövdes det t.o.m en spruta i skinkan.

Min favoritmat är Neua Heng (torkat kött) som grillas eller steks precis innan man äter det med klibbris, köttet kan variera mellan ko, gris, häst och vattenbuffel, klart bäst är vattenbuffel, detta kan fås på dom flesta marknader i Isaan, där det säljs i lösvikt, men det ska inte förväxlas med Kinesiska varianten som säljs paketerad samt är lite söt och doppad i Sesam frö.

Går man på en Isaan restaurang beställer jag gärna grillad buffel eller kotunga (Lin) som man sedan får tunt skivad på en tallrik tillsammans med grönsaker, man doppar sedan en bit tunga i någon sås t.ex Nam Plik, sitter fint till ölen.

Lab av olika typer av kött är också ett säkert kort, men jag äter den inte rå utan vill ha den tillagad, knaprig Kep Moo (fläsksvålar) är ju också något som finns nästa överallt.

Olika sorters fisk, kokt, stekt, ångkokt eller grillad är ju också något som finns nästan överallt, längs vägar och på marknader, man kan ju även köpa levande och tillaga hemma om man har lust, Phla Nin är ju en odlad fisk men den smakar gott både ångkokt tillsammans med grönsaker eller grillad med skinnet täckt av salt.

Lite mer udda är det väl med insekter, grodor, ormar, råttor och annat som byborna fångar, men även här är jag övertygad om att många falanger blir positivt överraskade av något av detta.

Sen vimlar det ju av goda grönsaker och frukter efter säsong, så ingen lär behöva gå hungrig i Isaan, det är bara att prova sig fram.

Mvh isan lover

Att din favorit är Neua Heng var intressant, du måste ha tänder av stål, det finns väll inget segare än det..
Vatten buffel kött går att äta om man häller Biff tenderaiser pulver på det så senorna ruttnar annas år det inte att tugga

Att din favorit är Neua Heng var intressant, du måste ha tänder av stål, det finns väll inget segare än det..
Vatten buffel kött går att äta om man häller Biff tenderaiser pulver på det så senorna ruttnar annas år det inte att tugga

Hej

Jag tror att du har haft lite otur där, är det torkade köttet skurit tvärs över fibrerna så är det inte segt alls, men det gäller förstås att kolla upp och välja rätt bitar när man handlar på marknaden.
Får man bitar med senor och hinnor i så spelar det i princip ingen roll vilket djur köttet kommer eftersom det då alltid är segt, men med rätt bitar så blir det helt annorlunda.

Vad det gäller buffelkött så är det enligt mig helt överlägset ex.vis nötkött, i Australien höll man en gång en tävling om landets godaste grillade stekar, tävlingen var bara avsedd för nötkött, alla stekar provades sedan utan att någon visste vilken ras köttet kom ifrån och en vinnare utsågs, men det visade sig att någon hade smugit in vattenbuffelkött i tävlingen och det var den som utsågs till Australiens godaste kött.

Det som enligt mig gör vattenbuffelköttet så bra är att det finns en viss viltsmak, det är lite mörkare i färgen och har en lite annorlunda lukt än ex.vis nötkött, en entrecote, file' eller mör söndagsstek på buffel är underbart gott.

Mvh isan lover

Neua Heng är en av mina favoriter också. Tycker inte så farligt segt. Min fru brukar torka i Sverige på sommaren också.

Buffelkött klarar jag inte, segt så in i norden. Kanske felstyckat men bara växer i käften.

Neua Heng är en av mina favoriter också. Tycker inte så farligt segt. Min fru brukar torka i Sverige på sommaren också.

Buffelkött klarar jag inte, segt så in i norden. Kanske felstyckat men bara växer i käften.

Hej

Samma här, frugan torkar kött i Sverige också, allt ifrån gris, nöt till rådjur.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hejsan har du mörat kött i th,för det förekommer inte så ofta .Jag skall testa det när jag kommer till Udon-Thani i början av december,skall vara ca 2 veckor i HH först har min bil där.
Hej

I Sverige är ju köttet mörat genom att det har hängt en tid, men i Thailand brukar dom möra köttet med ananas som dom stryker på köttet, fungerar väldigt bra, köttet blir då mört på några timmar.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att du har haft lite otur där, är det torkade köttet skurit tvärs över fibrerna så är det inte segt alls, men det gäller förstås att kolla upp och välja rätt bitar när man handlar på marknaden.
Får man bitar med senor och hinnor i så spelar det i princip ingen roll vilket djur köttet kommer eftersom det då alltid är segt, men med rätt bitar så blir det helt annorlunda.

Vad det gäller buffelkött så är det enligt mig helt överlägset ex.vis nötkött, i Australien höll man en gång en tävling om landets godaste grillade stekar, tävlingen var bara avsedd för nötkött, alla stekar provades sedan utan att någon visste vilken ras köttet kom ifrån och en vinnare utsågs, men det visade sig att någon hade smugit in vattenbuffelkött i tävlingen och det var den som utsågs till Australiens godaste kött.

Det som enligt mig gör vattenbuffelköttet så bra är att det finns en viss viltsmak, det är lite mörkare i färgen och har en lite annorlunda lukt än ex.vis nötkött, en entrecote, file' eller mör söndagsstek på buffel är underbart gott.

Mvh isan lover
Jag tror mera på SC som varit här sedan 1976

Undrar d
Hej

Mvh isan lover
Det var nog en stor bluff det, att Kwai kött skulle slå Australiensiskt kött. Segare kött finns inte man måste ha Biff tenderaiser för att hjälpa till med ruttnings prosessen. Jag sålde Vattenbuffel biffar i Patong dom första åren jag var där, innan man kunde få importerat kött

Jag själv gillar mest Pla Heng, gryta av det är jöttegot. Har aldrig smakat torkat nöt på samma sätt eller buffel som också bör vara nöt.
Däremot biltong som är torkad renbiff. helt ok men segt.
Här äts nästan inte nöt om inte jag köper det. Få se om jag hittar denna delikatess här i Norr för bufflar finns det som i Isaan.

Annars maten i Isaan är det mesta nästan överdrivet starkt. Gjorde en Somtam i Udon Thani en gång och frågade en kvinna hur många chilli skall jag ha i en krok, hon svarade sådär tolv stycken. :confused:
Det säger väl allt. Annars gillar jag stark mat men det bör finnas gränser.

Jag tror mera på SC som varit här sedan 1976

Hej

Du får naturligtvis tro på vem du vill och vad som helst, det är helt upp till dig.
Själv har jag dock oerhört svårt att förstå var tanken på att just kött ifrån vattenbuffel skulle vara segare och mer fyllt av senor än en ko.
Att man själv äter mört och gott buffelkött är ju gott nog, märkligt nog begär även min gamle chef stek på buffelkött när han besöker oss varje vinter, han äger skog och äter mycket älg i Sverige, enligt honom är det lika gott.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp