Hej
Att maten i Isaan skulle vara hemsk är nog en myt, det finns massor av god mat i princip överallt, i byarna, längs vägarna och inte minst på alla marknader.
Tycker att man ska prova sig fram, det finns enligt mig inte någon stor risk att bli magsjuk eller andra problem, själv har jag blivit riktigt magsjuk en gång på över 30 års resor, då behövdes det t.o.m en spruta i skinkan.
Min favoritmat är Neua Heng (torkat kött) som grillas eller steks precis innan man äter det med klibbris, köttet kan variera mellan ko, gris, häst och vattenbuffel, klart bäst är vattenbuffel, detta kan fås på dom flesta marknader i Isaan, där det säljs i lösvikt, men det ska inte förväxlas med Kinesiska varianten som säljs paketerad samt är lite söt och doppad i Sesam frö.
Går man på en Isaan restaurang beställer jag gärna grillad buffel eller kotunga (Lin) som man sedan får tunt skivad på en tallrik tillsammans med grönsaker, man doppar sedan en bit tunga i någon sås t.ex Nam Plik, sitter fint till ölen.
Lab av olika typer av kött är också ett säkert kort, men jag äter den inte rå utan vill ha den tillagad, knaprig Kep Moo (fläsksvålar) är ju också något som finns nästa överallt.
Olika sorters fisk, kokt, stekt, ångkokt eller grillad är ju också något som finns nästan överallt, längs vägar och på marknader, man kan ju även köpa levande och tillaga hemma om man har lust, Phla Nin är ju en odlad fisk men den smakar gott både ångkokt tillsammans med grönsaker eller grillad med skinnet täckt av salt.
Lite mer udda är det väl med insekter, grodor, ormar, råttor och annat som byborna fångar, men även här är jag övertygad om att många falanger blir positivt överraskade av något av detta.
Sen vimlar det ju av goda grönsaker och frukter efter säsong, så ingen lär behöva gå hungrig i Isaan, det är bara att prova sig fram.
Mvh isan lover