Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Det är min erfarenhet också. Några bilder på chili jag odlade för några år sedan.
Totalt c:a 120 plantor. Ett djävla jobb blev det, Förutom vattning fick jag sköta
pollineringen (med tops). Dessutom så skräpade de ner en hel del. Sedan dess
endas några enstaka plantor...

GetAttachmentThumbnail

upload_2018-2-16_14-41-27.png

upload_2018-2-16_14-40-34.png

GetAttachmentThumbnail
Bor du i närheten av Göteborg så finns Saigon cash billig bra chili;)å du slipper topsen:D
Men visst lite exotiskt att odla själv:)

Lite pinsamt men jag har aldrig testat korvarna, är det någon som kan fylla i med erfarenhet? Vad smakar dom? Går de likna vid nån korv man känner till? Har alltid velat testa men jag vet inte varför jag varit osäker på just dom. Men ångrar varje gång att jag inte testat. Är dom som isterband? eller som Chorizo i smaken? Antagligen inget av det men bara för o jämföra med något.
VITLÖK:rolleyes:

Det finns ju olika men vanligast tycker jag de jag smakat är lite lika isterband. Så det finns goda korvar.

Ja, faktiskt lite som isterband dock tycker jag vissa är för söta. Imorgon skall vi faktiskt köpa korv "sai oua och isaan". sai oua nja så där, är ju den där som man rullar ihop. Är ju från norra Thailand. Isaan är okey!

Senast redigerad av en moderator:
Svarade ju fel person, Jkon skulle det ju vara:

Balans och vilka smaker man föredrar är ju två helt skilda saker.:)
...... så ordningen återställd!:)

Bor du i närheten av Göteborg så finns Saigon cash billig bra chili;)å du slipper topsen:D
Men visst lite exotiskt att odla själv:)

Håller till på andra sidan. Framsidan m.a.o.:D:D:D Men tack för tipset. De sorter jag brukar odla har jag hittills
inte hittat i någon butik. Topsandet mest för att undvika korspollinering och dessutom brist på flygfän inomhus...

Vid mina besök på Anarchist Mountain, B.C., så blir det alltid en tripp in till Osoyoos för att inhandla
några flaskor Ogopogo Stupidly Hot Butt Burner. Hobbyodling av chili är stort i Okanagan Valley.
Var på en skördefest där och fick smak för hemlagad Habanerogelé...

Ja vad gör man. Någon hobby skall man ha och man kan inte spela golf varje dag...

23147947761_48abc8e05b_b.jpg

Vill fråga dig, säger man pet tamada i detta sammanhang när det gäller mat, alltså "tamada"? Tydligen fungerar det, prova เผ็ดปานกลาง får vi se hur de reagerar เผ็ด stark ปานกลาง bpaan glaang = medium.

Hej

Det fungerar utmärkt med ”Pet tamada”, även frugan brukar använda detta när hon beställer mat, då får man maten med ”vanlig” styrka precis som dom flesta Isaanbor vill ha den, men det går säkert att få det på andra sätt också.

Frågade frugan om ”bpaan glaang” som mycket riktigt betyder medium, men enligt henne får jag då mindre kryddstark mat än med ”Pet tamada”.

Mvh isan lover

Jo, håller med och har sagt det förut chili dödar inga smaker, tvärtom förhöjer andra smaker. Vill man döda smaker skall man hälla på vitpeppar eller liknande. Sen finns ingen vits i att ösa på chili heller men styrkan från chili i kombination med väl avvägda och balanserade andra smaker sött, salt och surt blir himmelsk manna!

Sen är ju detta med mat och styrka, sälta, sötma och tillagning högst personligt. Jag gillar ju Isaanmat för den innehåller många gånger beska smaker och det gillar jag i kombination med sälta, syra och styrka, jag tror att den kombon kan vara svår för många västerlänningar och därför har man kanske samma eufori för Isaanmat eller kanske svårt för den.

Peppar som du pratar om och då antar jag att du menar grönpeppar färsk är ju mumma till t ex stekt eller grillad fisk!
Hej

Håller med dig helt här, ja den gröna färska pepparen på kvist är underbar och som tur är finns den ju att köpa i asiatiska butiker i Sverige också.

Mvh isan lover

Jag gjorde Issan-premiär tidigare i vintras när vi var och hälsade på min flickväns familj några dagar. Hon hade förvarnat mig, men just kvaliteten på köttet var den största chocken. Jag har aldrig varit så nära att bli vegetarian.

Många gånger insåg man att man hade något i munnen där valet stod mellan att svälja snabbt eller att omärkligt spotta ut i handen och vidarebefordra till närmaste hund. Jag fattar inte hur de tandlösa gubbarna lyckades äta.

Hej

Förstår inte riktigt varför många upplever kvaliteten på köttet som ett problem i Isaan, det finns ju nyslaktat och färskt kött både ifrån kor, bufflar, grisar, vildsvin, ankor, kalkoner, höns och gäss o.s.v.

Det är ju bara att köpa det man gillar samt välja dom delar av djuret som man tycker är godast, vill man möra köttet så är det ju bara att förvara det i kylen tills det blir lagom mört eller möra det med ananas om man har bråttom.

Men jag håller med många om att man ofta hackar sönder kött och då även hackar ned brosk, tarmar och annat som utlänningar normalt inte äter, men det går ju att ändra på genom att lägga undan några bitar som man själv lagar till.

Sen får ofta kött en speciell smak i Isaan eftersom man i vissa rätter även använder sig av blod, galla och tarmsaft som man får med sig gratis när man köper nötkött, själv åt jag inte heller detta förr, men numera går även detta ned, men jag föredrar att dom inte har haft detta i maten.

Mvh isan lover

Har ingen större erfarenhet av Isaanmat. Däremot så lämnar deras sätt att hanskas med såväl råvaror som tillagad mat en hel del övrigt att önska. Det som bekyrar mig mest är dock användningen av vad de kallar "vitaminer" och bekämpningsmedel på sina grödor. Såg till och med nu, på min senaste resa, besprutade bananstockar täckta
med plastsäckar. Hjälpte till med bevattning en kväll på en lökodling. Grannarna på fältet mitt emot höllt på med
besprutning. Stannade och hälsade men fick skynda därifrån p.g.a. andningsbesvär från kemikalerna de använde.

Buffeln användes för besprutning. Tänkte ta en bild på 200-litersfatet med bekämpningsmedel men stod inte ut med stanken. Själv skyddade de sig med en tygbit runt snoken...

upload_2018-2-16_16-39-29.png

God tillgång till vatten året runt...

upload_2018-2-16_16-40-36.png

Besökte en familj i en liten by i Buriram. På gränsen till Kambodja. Deras köksträdgård var imponerande
och de odlade helt ekologiskt. Dessutom var de absolutister. Helt klart hälsomedvetna.

upload_2018-2-16_16-38-23.png

Tevlig liten by. Den besöker jag snart igen...

Visa bilaga 65653

Hej

Ja användningen av gifter i jordbruket skrämmer verkligen, därför odlar frugan helst eget eller köper direkt ifrån odlare som hon vet inte sptutar, det sprutas alldeles för mycket och med starka grejor som förmodligen är förbjudna i många andra länder.

Mvh isan lover

Hej

Förstår inte riktigt varför många upplever kvaliteten på köttet som ett problem i Isaan, det finns ju nyslaktat och färskt kött både ifrån kor, bufflar, grisar, vildsvin, ankor, kalkoner, höns och gäss o.s.v.

Det är ju bara att köpa det man gillar samt välja dom delar av djuret som man tycker är godast, vill man möra köttet så är det ju bara att förvara det i kylen tills det blir lagom mört eller möra det med ananas om man har bråttom.

Men jag håller med många om att man ofta hackar sönder kött och då även hackar ned brosk, tarmar och annat som utlänningar normalt inte äter, men det går ju att ändra på genom att lägga undan några bitar som man själv lagar till.

Sen får ofta kött en speciell smak i Isaan eftersom man i vissa rätter även använder sig av blod, galla och tarmsaft som man får med sig gratis när man köper nötkött, själv åt jag inte heller detta förr, men numera går även detta ned, men jag föredrar att dom inte har haft detta i maten.

Mvh isan lover
det skulle slaktas ett vildsvin i grannbyn den hade rymt för många ggr och ätit upp ankorna. Varför inte
stänga in den ordentligt ?. Jag ville köpa båda fileerna men se det gick inte det skulle " hackas " sönder
hela grisen

Är det fortfarande någon som vill höja den Isaanska kulinariska konstarten till skyarna?
Att man inte rensar maten är en kvarleva från tiden när det inte fanns så mycket mat.

Jag tycker inläggen här talar för sig själva.

Man hanterar råvarorna precis som allt annat, utan att egentligen ta ansvar för resultatet, skulle det smaka för djävligt vilket det ofta gör använder man mycket chili. Sås för att höja smakupplevelsen existerar inte.

Vad gäller matkultur i Thailand så vinner södra landet med hela upploppet och även i styrka för de som har det högst på önskelistan.
Men jag kan förstå de som inte varit i södra delen eller kanske bara har minnen från charterresan till Phuket.
En krämig Panang Curry med bitar av potatis är en favorit.

Vill fråga dig, säger man pet tamada i detta sammanhang när det gäller mat, alltså "tamada"? Tydligen fungerar det, prova เผ็ดปานกลาง får vi se hur de reagerar เผ็ด stark ปานกลาง bpaan glaang = medium.
Är ju skit kass på Thai men mitt x lärde mig att pet pokati betyder normal starkt, rätt eller fel?

Vad gäller matkultur i Thailand så vinner södra landet med hela upploppet och även i styrka för de som har det högst på önskelistan.
Men jag kan förstå de som inte varit i södra delen eller kanske bara har minnen från charterresan till Phuket.
En krämig Panang Curry med bitar av potatis är en favorit.
Kanske Massaman du tänker på då?

Hej

Själv använder jag också mig av massaman och paneng ibland, gillar det verkligen och det brukar även släktingar och grannar göra, men det är nästan ingen annan i byn som lagar detta.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp