Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Har ingen större erfarenhet av Isaanmat. Däremot så lämnar deras sätt att hanskas med såväl råvaror som tillagad mat en hel del övrigt att önska. Det som bekyrar mig mest är dock användningen av vad de kallar "vitaminer" och bekämpningsmedel på sina grödor. Såg till och med nu, på min senaste resa, besprutade bananstockar täckta
med plastsäckar. Hjälpte till med bevattning en kväll på en lökodling. Grannarna på fältet mitt emot höllt på med
besprutning. Stannade och hälsade men fick skynda därifrån p.g.a. andningsbesvär från kemikalerna de använde.

Buffeln användes för besprutning. Tänkte ta en bild på 200-litersfatet med bekämpningsmedel men stod inte ut med stanken. Själv skyddade de sig med en tygbit runt snoken...

upload_2018-2-16_16-39-29.png

God tillgång till vatten året runt...

upload_2018-2-16_16-40-36.png

Besökte en familj i en liten by i Buriram. På gränsen till Kambodja. Deras köksträdgård var imponerande
och de odlade helt ekologiskt. Dessutom var de absolutister. Helt klart hälsomedvetna.

upload_2018-2-16_16-38-23.png

Tevlig liten by. Den besöker jag snart igen...

Visa bilaga 65653

Man märker knappast chilismaken. Väldigt lite chili i glassen. Annars är chili och sötma en utsökt kombination.
Chili-socker blandning på zappaloten. Yummie...
Jodå, den blandningen har jag allt smakat på hemma, verkligen skitgott! Men jag äter zappalot i rimliga mängder, den innehåller väldigt mycket syra.

Hej

Dom flesta kan säkert lära sig att äta stark mat, det är väl egentligen bara allergiker och folk med krånglande mage som aldrig kan det, började också försiktigt en gång i tiden och äter sedan många år normalstark mat, så jag beställer alltid mat med tillägget ”Pet tamada”.

Många tror ju inte att falanger kan äta stark mat och gör därför rätterna svagare om en falang beställer, detta har hänt mig många gånger, då blir maten smaklös och oaptitlig, så jag säger alltid till att det ska vara normal starkt när jag är på en restaurang för första gången.

Men jag har falangvänner som reagerar kraftigt på chili i alla dess former och får näst intill panik, men här handlar det nog om allergi.

Mvh isan lover

Vill fråga dig, säger man pet tamada i detta sammanhang när det gäller mat, alltså "tamada"? Tydligen fungerar det, prova เผ็ดปานกลาง får vi se hur de reagerar เผ็ด stark ปานกลาง bpaan glaang = medium.

Thai chili är i sig inte särskilt stark. Mer mängden i sådana fall. För någta år sedan tog jag med mig lite egenodlad torkad chili, 7 Pot Bubblegum, till Isaan. Inte ens en av byns mest notoriska chili-lover pallade den. C.a 15-20 gånger hetare än chilin de normalt konsumerar i Isaan. För den som undrar vad man skall med så stark chili till så använder jag den som smaksättare i t.ex. egen lagad salsa, gelé, chili con/sin carne m.m.

Handlar mina fröer från...;

http://jalapeno.nu/chili.html

7 Pot Bubblegum

bubblegum_plant.jpg

Ja det är riktigt, thaichili då främst de två vanliga bird-chili runt 70-80 olika sorter och i varierande styrka, man brukar säga att african bird-chili är bland de starkaste och då pratar vi mellan 50000-100000 scoville och พริกชี้ฟ้า prik chii faa Capsicum frutescens, den röda lite längre. Den tycker jag många gånger är starkare än Bird-chilin.

Det skall jämföras med vissa Habanero som ligger mellan 200000-500000 scoville. Red Savina Habanero som i bilden nedan från USA är bra mycket starkare.
hot.jpg

Ja det är riktigt, thaichili då främst de två vanliga bird-chili runt 70-80 olika sorter och i varierande styrka, man brukar säga att african bird-chili är bland de starkaste och då pratar vi mellan 50000-100000 scoville och พริกชี้ฟ้า prik chii faa Capsicum frutescens, den röda lite längre. Den tycker jag många gånger är starkare än Bird-chilin.

Det skall jämföras med vissa Habanero som ligger mellan 200000-500000 scoville. Red Savina Habanero som i bilden nedan från USA är bra mycket starkare.
hot.jpg
Det är ju ett vackert namn på den vänstra i bild. Ett större intag av den kräver kanske en helrenovering av den kroppsöppningen dagen efter. :eek: :eek: :eek:

Hej

Håller nog nte med riktigt här, själv har jag ex.vis aldrig ätit någon mat i Södra USA som har varit lika stark som den dom äter på landsbygden i Isaan, var på en restaurang i USA med ett gäng amerikanare som varnade mig för deras starka såser, det fanns 28 olika och enligt dom var det omöjligt att äta dom starkaste, jag beställde då in den starkaste dom hade och åt upp en hel skål själv, sen frågade jag om dom inte hade något starkare, det var mest för att skoja med dom, visst var det starkt men inte som chilin i Thailand.

Men jag håller med dig om att folk i ex.vis Thailand där chili används flitigt ofta har problem med en del andra kryddor t.ex peppar, själv gillar jag när maten har hela kvistar med färsk peppar i, äter då oftast upp all peppar själv, medans Thailändarna storögda tittar på, dom tycker peppar är jättestarkt, men så är ju inte fallet jämfört med chili.

Sen tycker jag nog att chili mer tillför smak och berikar rätten än döljer oönskade smaker.

Mvh isan lover

Jo, håller med och har sagt det förut chili dödar inga smaker, tvärtom förhöjer andra smaker. Vill man döda smaker skall man hälla på vitpeppar eller liknande. Sen finns ingen vits i att ösa på chili heller men styrkan från chili i kombination med väl avvägda och balanserade andra smaker sött, salt och surt blir himmelsk manna!

Sen är ju detta med mat och styrka, sälta, sötma och tillagning högst personligt. Jag gillar ju Isaanmat för den innehåller många gånger beska smaker och det gillar jag i kombination med sälta, syra och styrka, jag tror att den kombon kan vara svår för många västerlänningar och därför har man kanske samma eufori för Isaanmat eller kanske svårt för den.

Peppar som du pratar om och då antar jag att du menar grönpeppar färsk är ju mumma till t ex stekt eller grillad fisk!

Det är ju ett vackert namn på den vänstra i bild. Ett större intag av den kräver kanske en helrenovering av den kroppsöppningen dagen efter. :eek: :eek: :eek:

hahaha..., nja har faktiskt aldrig problem med den öppningen på grund av chili som många pratar om här, det som kommer ut är högst normalt.:)

Hade en till flaska som är slut som hette Burn in hell Osama....hahaha, ja dessa amerikanare!

Hej

Dom flesta kan säkert lära sig att äta stark mat, det är väl egentligen bara allergiker och folk med krånglande mage som aldrig kan det, började också försiktigt en gång i tiden och äter sedan många år normalstark mat, så jag beställer alltid mat med tillägget ”Pet tamada”.

Många tror ju inte att falanger kan äta stark mat och gör därför rätterna svagare om en falang beställer, detta har hänt mig många gånger, då blir maten smaklös och oaptitlig, så jag säger alltid till att det ska vara normal starkt när jag är på en restaurang för första gången.

Men jag har falangvänner som reagerar kraftigt på chili i alla dess former och får näst intill panik, men här handlar det nog om allergi.

Mvh isan lover
Tack för tipset, pet tamada har jag aldrig använt innan, skall göras!. Jag brukar överdriva och säga Pet mak flera gånger för just den anledningen du säger (dom gör den svagare för oss ändå). En gång var jag på en Isaan/Tysk resturang och beställde nån sorts kycklingsallad. Och sa gör den pet snälla. Tallriken kommer in och jag har aldrig sett så blek mat i hela mitt liv, dom hade verkligen inte lagt i en enda krydda utan jag fick bara torkad chili vid sidan att hälla på själv, haha ja omtänksamt ju men det smakade bara stekt kyckling och koriander.

Äter man det ofta och kontinuerligt så kommer du känna smakerna bortom chilin iallafall (om vi inte pratar överdrivna nivåer av chili som jag håller med, det är ingen mening ens). Det är ju inte bara den brännande känslan jag gillar utan själva smaken av all sorts chili/stark frukt. Chili eller något starkt över huvud taget lyfter fram hela rätten tycker jag personligen. Jag skulle likna suget av stark mat vid suget man kan få efter saltlakrits. Det finns liksom bara en grej som kan bota det, eller typ som suget efter vinäger och liknande. Det behöver inte alltid ens vara rätten i sig som är stark, att bara ha nått starkt att doppa ris/maten i är halva grejen också för mig.

Sen har jag med fått höra av thai vänner att södra thailand ska ha starkare mat än norra. Men jag har aldrig varit i södra så kan inte uttala mig men jag tvivlar inte på det. Indisk mat har jag ätit riktigt stark med, men jag tycker det ändå är i nivå med thai maten på de rätter jag testat iallafall. Men självklart finns det alltid nått värre, precis som med folk.

Men sen på ämnet kycklingfötter/inälvor och liknande, ja det äter inte jag heller (bara om det är sönderhackat som köttfärs och inte för stor del) men jag har släktingar som ätit sånt när jag växt upp som barn så även om jag tycker det är lite nasty så fick jag lära mig att äta soppa när de simmar runt kycklignfötter i den så jag blir inte så avskräckt av det jag bara väljer aldrig sånna rätter.

Senast redigerad av en moderator:
Har väldigt sällan problem med att mat är för stark, visst det finns, men det är inte det första jag tänker på när det handlar om Isaanmat. Starkare mat kan man hitta i många delar av värden. För mig är smakerna inte balanserande i Isaanmat. Gillar inte smakerna bara och inte en del av ingredienserna heller ...

Tack för tipset, pet tamada har jag aldrig använt innan, skall göras!. Jag brukar överdriva och säga Pet mak flera gånger för just den anledningen du säger (dom gör den svagare för oss ändå). En gång var jag på en Isaan/Tysk resturang och beställde nån sorts kycklingsallad. Och sa gör den pet snälla. Tallriken kommer in och jag har aldrig sett så blek mat i hela mitt liv, dom hade verkligen inte lagt i en enda krydda utan jag fick bara torkad chili vid sidan att hälla på själv, haha ja omtänksamt ju men det smakade bara stekt kyckling och koriander.

Äter man det ofta och kontinuerligt så kommer du känna smakerna bortom chilin iallafall (om vi inte pratar överdrivna nivåer av chili som jag håller med, det är ingen mening ens). Det är ju inte bara den brännande känslan jag gillar utan själva smaken av all sorts chili/stark frukt. Chili eller något starkt över huvud taget lyfter fram hela rätten tycker jag personligen. Jag skulle likna suget av stark mat vid suget man kan få efter saltlakrits. Det finns liksom bara en grej som kan bota det, eller typ som suget efter vinäger och liknande. Det behöver inte alltid ens vara rätten i sig som är stark, att bara ha nått starkt att doppa ris/maten i är halva grejen också för mig.

Sen har jag med fått höra av thai vänner att södra thailand ska ha starkare mat än norra. Men jag har aldrig varit i södra så kan inte uttala mig men jag tvivlar inte på det. Indisk mat har jag ätit riktigt stark med, men jag tycker det ändå är i nivå med thai maten på de rätter jag testat iallafall. Men självklart finns det alltid nått värre, precis som med folk.

Men sen på ämnet kycklingfötter/inälvor och liknande, ja det äter inte jag heller (bara om det är sönderhackat som köttfärs och inte för stor del) men jag har släktingar som ätit sånt när jag växt upp som barn så även om jag tycker det är lite nasty så fick jag lära mig att äta soppa när de simmar runt kycklignfötter i den så jag blir inte så avskräckt av det jag bara väljer aldrig sånna rätter.

Jag resonerar som du, smaken, finns ju väldigt många olika smaker på chili. Många bara associerar chili med starkt.

Habanero t ex är ju vansinnigt god en friskhet och fruktighet som slår det mesta.

Lite pinsamt men jag har aldrig testat korvarna, är det någon som kan fylla i med erfarenhet? Vad smakar dom? Går de likna vid nån korv man känner till? Har alltid velat testa men jag vet inte varför jag varit osäker på just dom. Men ångrar varje gång att jag inte testat. Är dom som isterband? eller som Chorizo i smaken? Antagligen inget av det men bara för o jämföra med något.

Jag resonerar som du, smaken, finns ju väldigt många olika smaker på chili. Många bara associerar chili med starkt.

Habanero t ex är ju vansinnigt god en friskhet och fruktighet som slår det mesta.
Precis! Det finns ju så många och olika, och grillar man vissa sorter chilis/jalapenos etc kan man till och med känna en viss sötma i smaken tycker jag.

Lite pinsamt men jag har aldrig testat korvarna, är det någon som kan fylla i med erfarenhet? Vad smakar dom? Går de likna vid nån korv man känner till? Har alltid velat testa men jag vet inte varför jag varit osäker på just dom. Men ångrar varje gång att jag inte testat. Är dom som isterband? eller som Chorizo i smaken? Antagligen inget av det men bara för o jämföra med något.

Det finns ju olika men vanligast tycker jag de jag smakat är lite lika isterband. Så det finns goda korvar.

Det som för mig som gör issanmaten avvikande är råvarorna och hanteringen av dessa. Praktiskt ingenting slängs, allt används från fötter, inälvor till fågelhuvuden, orensad fisk som fångas i diken och vägtrummor under regnperioden.

Visst är det exotiskt att varit med om att äta vanliga svartråttor, levande räkor, flera typer av insekter, grodor och ormar men när det mesta bara choppas i småbitar med ben och allt tillsammans med chili tappar jag många gångar aptiten.
Men maten blir inte godare med massor av chilli, det döljer dock en del oönskade smaker.

Jag gjorde Issan-premiär tidigare i vintras när vi var och hälsade på min flickväns familj några dagar. Hon hade förvarnat mig, men just kvaliteten på köttet var den största chocken. Jag har aldrig varit så nära att bli vegetarian.

Många gånger insåg man att man hade något i munnen där valet stod mellan att svälja snabbt eller att omärkligt spotta ut i handen och vidarebefordra till närmaste hund. Jag fattar inte hur de tandlösa gubbarna lyckades äta.

Säga att jag äter allting vore sn stor lögn, men jag äter säkert fler konstiga anrättningar och ingredienser än vad gemene man hade klarat av. Jag avstår t ex från larver och insekter samt viss inälvsmat, även kycklingfötter går bort. Palaa skall vara ordentligt kokt, annars ratas den. Lyckligtvis finns sådan att köpa på flaska i thaiaffären där hemma. Utan en smaskig Som Tam då och då kommer abstinensen som ett brev på posten (dock inte PostNord för då kommer det aldrig fram). :)
Ja drar man i sig risråtta utan zero är man inte nogräknad:p:D:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp