Är s.k. religiösa människor extra knepiga?

Där vi bor finns det 2 kyrkor på 500 personer.
Kör jag mot Ulricehamn eller Falköping är det knappt 3km mellan varje kyrka.
Hur religösa folk är där vet jag dock inte än, enda jag vet är en jäkla massa raggare och epatraktorer mellan städerna.
Ute på landsbygden är det ju vanligt med mkt kyrkor och dom är ofta gamla.
För 100år sedan var dom nog fulla vid varje högmässa.
Idag är många stängda och används knappas alls.

Ute på landsbygden är det ju vanligt med mkt kyrkor och dom är ofta gamla.
För 100år sedan var dom nog fulla vid varje högmässa.
Idag är många stängda och används knappas alls.

Förr var ju också storleken på kyrkan ett mått på hur rika bönderna var i byn. I vår grannby har dom en kyrka som är enorm katedralsliknande medans i våra by ligger kyrkan inte ens i byn utan ett par kilometer utanför byn vid den stora gården/herrgården

Så jag kan inte hävda att det inte finns riktiga troll i min källare utan det är bara något som jag tror eftersom jag inte kan bevisa till 100% att jag vet ?
Jag tror nog vi med 100% säkerhet kan säga att ingenting i gamla testamentet är vetenskapligt korrekt, alltså finns det ingen gud som sitter på ett moln och skapade världen på sex dagar. Däremot kan det ju finnas ett ”gudomligt väsen” som satte igång hela universum och på avstånd observerar sin skapelse. Jag tror inte det, men det är inte omöjligt.

På samma sätt kan vi nog med 100% säkerhet säga att det inte finns några troll i din källare, åtminstone inte så som troll beskrevs i mina sagoböcker. Att det finns någon form av ”trolskt väsen” i din källare kan vi dock inte helt utesluta, även om inte jag tror på det.

I mitt fall handlar det alltså om att inte helt utesluta något som vissa säger sig tro på och även upplevt. Jag tror dock inte på det.

Varför kallar du dig för Pastorn om du inte är troende ? Eller är det bara i Pattaya
Det är inte jag som kallar mig för Pastorn utan andra. För många år sen råkade jag påpeka att jag tyckte att det var för mycket svordomar i inläggen på MPR och en av dom som kände sig träffad kallade mig för Pastor Fritz på ett hånfullt sätt. Jag tog det hela med en klackspark och gillar när folk kallar mig det.

Enligt bibeln är Gud god och allsmäktig. Jag har alltid undrat varför en god och allsmäktig Gud tillåter all ondska på jorden som vi sett sen tidernas begynnelse.
Det rimmar inte.
En god Gud hade ingripit och satt stopp för all ondska och elakhet.
Den kyrklige Berralund kanske har ett bra svar på vad kyrkan säger om detta?

BTT

Förr var ju också storleken på kyrkan ett mått på hur rika bönderna var i byn. I vår grannby har dom en kyrka som är enorm katedralsliknande medans i våra by ligger kyrkan inte ens i byn utan ett par kilometer utanför byn vid den stora gården/herrgården
Så är det, det är ganska korta avstånd mellan dom 6 kyrkorna som tillhör vår församling. En av dessa är kallstängd på vintern och används endast vid förrättningar. Det är kostsamt att underhålla kyrkorna men dessa är ett kulturarv som skall bevaras och dom får normalt sett inte rivas. Länsstyrelsen utövar tillsyn över både kyrkor och kyrkogårdar.

Enligt bibeln är Gud god och allsmäktig. Jag har alltid undrat varför en god och allsmäktig Gud tillåter all ondska på jorden som vi sett sen tidernas begynnelse.

Du är liksom inte den förste som har funderat. :-)

"Teologiska och filosofiska diskussioner kring varför ondska existerar trots Guds existens, ofta kallat teodicéproblemet, har varit centrala inom många trosuppfattningar, särskilt inom kristendomen. Ett vanligt svar är att ondska är en konsekvens av människans fria vilja och att Gud inte ingriper för att bevara denna frihet. Andra förklaringar inkluderar att ondska är en brist på det goda, en konsekvens av syndafallet, eller att den behövs för att uppnå större godhet."

Att ha bibeln som vägledning känns väl lite som att bli tillrättavisad av något lillgammalt och grötmyndigt barn.
Att man inte ska dräpa, stjäla och sätta på grannens fru, borde man väl fatta utan bibel?
Nu händer sådant ändå, inte minst av folk som påstår sig läst just bibeln och andra s.k. heliga skrifter.
Sedan kan man ju även undra över en del andra råd angående kvinnor m.m. i de där skrifterna.
Jag gick ur Svenska kyrkan när striden om kvinnliga präster rasade som värst.
Jag tyckte kyrkan var trångsynt, men samtidigt så hade jag svårt att förstå kvinnor som ville sprida det där budskapet.

Nu mera är det mycket vanligt med både kvinnliga präster, homosexuella både män och kvinnor.
Jag har aldrig förstått varför folk söker sig till sådant som egentligen är mot dem själva.

Jag tycker allt sådant där är ologiskt.
Varför söker sig vissa till auktoriteter som förfäktar saker som är rakt mot dem själva?

Ja förlåt, nu börjar det dra iväg här...

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Att det finns en gud där uppe bland molnen har nog alla som har flugit insett inte stämmer, men i princip alla dom stora religionerna går ju i stort sett ut på att ge människor vissa grundläggande regler att följa, till största delen är dessa väldigt lika varandra oavsett religion, så religionernas påverkan på samhället och hur vi människor lever har väl ändå en religiös bakgrund och påverkan fortsatt även om vi själva nu blir allt mindre och mindre religiösa.

Mvh isan lover

Jag är inte ens konfirmerad, jag är inte medlem i svenska kyrkan och jag har gift mig borgerligt.
Sen får alla andra göra och tro vad dom vill. Jag är i varje fall 100% ateist.
Troende och religiösa är precis lika mycket människor oavsett.
Dom "farliga" är väl dom som är fanatiker oavsett religion?

Jag är inte ens konfirmerad, jag är inte medlem i svenska kyrkan och jag har gift mig borgerligt.
Sen får alla andra göra och tro vad dom vill. Jag är i varje fall 100% ateist.
Troende och religiösa är precis lika mycket människor oavsett.
Dom "farliga" är väl dom som är fanatiker oavsett religion?
Det värsta är väl att barn
7 - 8 år blev i skolan lärt en massa dumheter som Adam och Eva oc konfimtion skulle alla ta, där lärde man sej en massa lögner och skulle kunna en massa psalmer utantill Dubbel HUVA

Hej

Att det finns en gud där uppe bland molnen har nog alla som har flugit insett inte stämmer, men i princip alla dom stora religionerna går ju i stort sett ut på att ge människor vissa grundläggande regler att följa, till största delen är dessa väldigt lika varandra oavsett religion, så religionernas påverkan på samhället och hur vi människor lever har väl ändå en religiös bakgrund och påverkan fortsatt även om vi själva nu blir allt mindre och mindre religiösa.

Mvh isan lover

Många religioner har uppkommit efter behov.
När samhället sedan fungerar bra så har religionen överlevt sig själv, mer eller mindre.

Ungefär som en fackförening och dess egna terrorceller.

Jag tycker fler som säger sig vara ateister, vilket jag brukade göra när jag var yngre, borde fundera på om de inte egentligen är agnostiker. Att vara säker på att det inte finns en gud är för mig lika märkligt som att vara säker på att det finns en gud. I båda fallen är det en fråga om en tro som aldrig kan bevisas.
Då kan du inte heller helt säker säga att inte tomten finns antar jag.

Det rimmar inte.
En god Gud hade ingripit och satt stopp för all ondska och elakhet.
Den kyrklige Berralund kanske har ett bra svar på vad kyrkan säger om detta?

BTT
Det finns ingen Gud i den bemärkelsen som bibeln föreskriver, att förhålla sig till de 10 budorden är ett normalt beteende som jag ser det , i övrigt är jag nog ateist

Något fatwa liknande kommer vi nog att få uppleva i framtiden, om det blir p.g.a. Putin, Trump, Allha, EU, Agenda 20-30, globalisterna, kan göra detsamma. Hoppas bara att vi kan få till en tvåstatslösning här i Sverige.;)
Läs historien, Araberna har tidigare försökt ta över Europa men inte lyckats , Denna gång kommer de att lyckas var så säker :mad:
Arabernas försök att ta herraväldet över Europa var en period av militära expansioner och erövringar som kulminerade på 700-talet. Även om de lyckades etablera sig i delar av Iberiska halvön (Spanien och Portugal) och delar av Frankrike, hejdades deras framfart i Europa vid slag som Poitiers (732) och vid Konstantinopel.

Här är en mer detaljerad förklaring:
  • Tidig expansion:
    Efter profeten Muhammeds död påbörjade araberna en snabb expansion och erövrade stora områden i Mellanöstern, Nordafrika och delar av Europa.

• Iberiska halvön:
    Araberna korsade Gibraltar sund och erövrade större delen av Iberiska halvön under 700-talet, där de etablerade det muslimska riket Al-Andalus.

• Frankrike:
    Araberna trängde in i Frankrike och mötte hårt motstånd från de frankiska styrkorna under ledning av Karl Martell. Slaget vid Poitiers 732 markerade en viktig vändpunkt och stoppade den arabiska expansionen i Västeuropa.

• Östfronten:
    I östra Europa hejdades den arabiska expansionen vid Konstantinopel, huvudstad i det bysantinska riket. Bysantinska riket lyckades effektivt försvara staden mot flera arabiska belägringar.

• Kulturellt inflytande:
    Trots att den militära expansionen hejdades, lämnade araberna ett betydande kulturellt och vetenskapligt avtryck i de erövrade områdena, särskilt i Spanien, där de bidrog till en rik kulturell blomstring.
Sammanfattningsvis var arabernas försök att ta herraväldet över Europa en komplex period med både militära framgångar och motgångar. Även om de inte lyckades erövra hela Europa, hade de en betydande och varaktig inverkan på kontinentens historia och kultur.

Läs historien, Araberna har tidigare försökt ta över Europa men inte lyckats , Denna gång kommer de att lyckas var så säker :mad:
Arabernas försök att ta herraväldet över Europa var en period av militära expansioner och erövringar som kulminerade på 700-talet. Även om de lyckades etablera sig i delar av Iberiska halvön (Spanien och Portugal) och delar av Frankrike, hejdades deras framfart i Europa vid slag som Poitiers (732) och vid Konstantinopel.

Här är en mer detaljerad förklaring:
  • Tidig expansion:
    Efter profeten Muhammeds död påbörjade araberna en snabb expansion och erövrade stora områden i Mellanöstern, Nordafrika och delar av Europa.

• Iberiska halvön:
    Araberna korsade Gibraltar sund och erövrade större delen av Iberiska halvön under 700-talet, där de etablerade det muslimska riket Al-Andalus.

• Frankrike:
    Araberna trängde in i Frankrike och mötte hårt motstånd från de frankiska styrkorna under ledning av Karl Martell. Slaget vid Poitiers 732 markerade en viktig vändpunkt och stoppade den arabiska expansionen i Västeuropa.

• Östfronten:
    I östra Europa hejdades den arabiska expansionen vid Konstantinopel, huvudstad i det bysantinska riket. Bysantinska riket lyckades effektivt försvara staden mot flera arabiska belägringar.

• Kulturellt inflytande:
    Trots att den militära expansionen hejdades, lämnade araberna ett betydande kulturellt och vetenskapligt avtryck i de erövrade områdena, särskilt i Spanien, där de bidrog till en rik kulturell blomstring.
Sammanfattningsvis var arabernas försök att ta herraväldet över Europa en komplex period med både militära framgångar och motgångar. Även om de inte lyckades erövra hela Europa, hade de en betydande och varaktig inverkan på kontinentens historia och kultur.
Lyssnade på en intervju här i Svergie på radion för 30-40 år sedan, det var en intervju med en muslim som sa bl.a. att vi kan förlora ett två tre krig det fjärde vinner vi och då är det slut på demokratin, jag fattade inget vad skulle vi få som inte var demokrati.

Islam är en ve*******ig religion. Finns väl runt 50-talet muslimskt styrda nationer i världen, av dessa är det väl endast Egypten, Indonesien och Turkiet som är något sånär demokratiska.
Överallt denna religion sprider sig blir det kaos och minoriteter och andra religioner rensas ut.
Blir alltid lite full i skratt när palestinakramarna anklagar Israel för att vara en apartheidstat, det är ju enda landet i regionen där araber, kristna och judar lever sida vid sida. Finns ca 2 miljoner araber i Israel och de har samma rättigheter som alla invånare har. Rösträtt, kan jobba inom stat och myndigheter etc...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp