ATM eller växlingskontor?

Kenta

Medlem
Hej!
Jag såg att det var ett par år sedan det skrevs något i ämnet, så nu är det kanske dags att ta upp hur det ser ut idag, eller hur! Jag reser ner till Phuket om drygt 2 veckor och nu undrar jag vilket som är bäst?
Ska jag ta med mig cash och växla till baht på något av växlingskontoren där, eller är det smartare att använda ATM? Det kostar ju en del varje gång man hämtar ut pengar via kort och dessutom skiljer det sig i hur mycket man kan ta ut. Vissa ATM går det endast att plocka ut 10 000, andra 20 000 eller ibland 30 000 baht! Ni som bor där helt eller delvis bör ju veta detta bättre!
Jag har inte tidigare varit i Phuket, men flera ggr i Pattaya. vad tycker ni? Ska jag växla på något kontor eller ta ut med Master Card?
En annan fråga för mig som inte varit där tidigare, finns det någon bar/restaurang/ställe för oss svenska och/eller nordiska män/kvinnor i Phuket?
Jag vet ju sedan tidigare att man gärna försöker lura till sig mer pengar av oss faranger i olika sammanhang! Vad ska jag ge för taxiresan från Phuket airport in till Patong Beach?
Tacksam för svar främst från er som bor där helt eller delvis!

Är väl främst @gunnarg som bor i Phuket

Generellt är bättre att ta ut via ATM än ta med kontanter, men beror vilka villkor du har på ditt kort och vilken kurs du får när du växlar kontanter. De flesta här har nog ett thaikonto de skickar pengar till och tar ut i ATM, betydligt billigare, men finns ju några svenska kort som inte tar ut avgifter. Se till att inte be bankomaten växla på plats be att få kostnaden i baht, annars blir det riktigt dåligt!

Nu var det väl 10 år sedan jag var i Phuket men kändes som alla barer och restauranger försökte få in Skandinaver. Känner inte till om det finns några specifika skandinaver går till ...

Angående taxi så vill jag minnas att 700 Baht var vanligt mellan flygplatsen och Karon och ... men @gunnarg har nog mer up to date info.

@Pepsi häll väl också till i Phuket?

Om du bara bryr dig om vad som är billigast, så är det att ta med kontanter och välja rätt växlingskontor. I Bangkok tex Super rich.
Men det är ju alltid en risk att släpa på cash, så jag väljer att använda ATM. Det handlar ju bara om tior och hundralappar, så det funkar för mig.

Taxisvängen i Phöket har jag ingen aning om.

Taxi mellan flygplatsen och Patong kostar 800 bath.Kusten runt Patong är mellan 25 till 50 procent dyrare än resten av Phuket.Ät på Lotus eller BigC eller där thai äter men undvik Isaanmat.Handla där thai handlar att Phuket är dyrt är en skröna.

Hej

Själva får vi bäst kurs med kontanter hos Kinesika guldhandlare, så brukar frugan växla i Udon Thani, i guldaffärerna är kursen alltid högre än på banken, men det är ju bekvämt med kort.

Dom guldhandlare som växlar pengar brukar ha några sedlar ifrån olika länder i skyltfönstret, men det är inte alla guldhandlare som växlar pengar.

Mvh isan lover

Hej

Själva får vi bäst kurs med kontanter hos Kinesika guldhandlare, så brukar frugan växla i Udon Thani, i guldaffärerna är kursen alltid högre än på banken, men det är ju bekvämt med kort.

Dom guldhandlare som växlar pengar brukar ha några sedlar ifrån olika länder i skyltfönstret, men det är inte alla guldhandlare som växlar pengar.

Mvh isan lover
Gud ske lov för kineserna i Thailand ;)
men själv tvekar jag att gynna dom :D

Tack för era svar! Det verkar som det är bäst med Master Card. Jag kan göra 10 uttag utomlands utan avgift. Jag har också hört av andra som varit i Phuket att det är dyrare än t.ex Pattaya, men det får man väl stå ut med.
Tack i alla fall för att ni tog er tid och svarade!
Kenta

Inte mellan er båda, men kineserna använder detta för att ”tvätta” svarta pengar och för att slippa skatter.
Dom vill bli av med baht och föra västvaluta ur landet för sina affärer. Dom har svårare att föra ut baht och växla i annat land. Det lämnar för mycket spår.
Pengar som skulle ge landet behövliga resurser i slutänden.
En samvetsfråga och moral.
Thailand blir lurad.

Inte mellan er båda, men kineserna använder detta för att ”tvätta” svarta pengar och för att slippa skatter.
Dom vill bli av med baht och föra västvaluta ur landet för sina affärer. Dom har svårare att föra ut baht och växla i annat land. Det lämnar för mycket spår.
Pengar som skulle ge landet behövliga resurser i slutänden.
En samvetsfråga och moral.
Thailand blir lurad.
Hej

Så är det nog men en oslagbar kurs ger dom i vart fall och den är förhandlingsbar.

Mvh isan lover

Och tar man och nyttjar denna tjänst så är man i samma fulspel som Prauyt, Taksin, klockmannen mfl korrupta.... Om än i en lägre division.
Hej

Att växla utländsk valuta till baht ser åtminstone jag som något brottsligt, inte heller korruption, vet inte hur du tänker där?

Mvh isan lover

Hej

Att växla utländsk valuta till baht ser åtminstone jag som något brottsligt, inte heller korruption, vet inte hur du tänker där?

Mvh isan lover
Han menar att man är del av en penningtvätt då de inte vill redovisa vinsten i Thailand och bli beskattade ....

Han menar att man är del av en penningtvätt då de inte vill redovisa vinsten i Thailand och bli beskattade ....

Hej

Hur det ligger till med det är ju omöjligt att veta som kund, Kinesen kan ju göra en massa olika saker med pengarna, för frugan som kund är ju en bra kurs det intressanta.

Mvh Isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Hur det ligger till med det är ju omöjligt att veta som kund, Kinesen kan ju göra en massa olika saker med pengarna, för frugan som kund är ju en bra kurs det intressanta.

Mvh Isan lover
Jo så kan det vara med de luktar penningtvätt ... men får man riktigt kvitto så!

Finns det inte regler på vilka aktörer som får utföra växlingar i Thailand, är de godkända är det väl grönt!

Hej

Mvh Isan lover
Jo så kan det vara med de luktar penningtvätt ... men får man riktigt kvitto så!

Finns det inte regler på vilka aktörer som får utföra växlingar i Thailand, är de godkända är det väl grönt!
Självklart är detta med valuta växling reglerat, Thailand är inte vilken bananrepublik som helst.

Om man inte växlar hos någon som har en foreign exchange licenses by the Minister of Finance så stödjer man indirekt korruption och skatteundandragande.

Här bör man ransaka sitt eget samvete och fråga sig om man vill gå den breda vägen eller den smala. Vill man beröva barnen skolgång och bidra till lyxklockor eller inte.

Växlar man hos en auktoriserad har man i alla fall försökt att undvika risken.

Hej

Kvitto får man men vad det innebär i Thailand vet man ju aldrig i.o.f.s.
Själv har nog aldrig frugan ens funderat på att det skulle vara något problem förknippat med att växla utländsk valuta, hon väljer bara det företag som ger bäst kurs.

Mvh isan lover

Självklart är detta med valuta växling reglerat, Thailand är inte vilken bananrepublik som helst.

Om man inte växlar hos någon som har en foreign exchange licenses by the Minister of Finance så stödjer man indirekt korruption och skatteundandragande.

Här bör man ransaka sitt eget samvete och fråga sig om man vill gå den breda vägen eller den smala. Vill man beröva barnen skolgång och bidra till lyxklockor eller inte.

Växlar man hos en auktoriserad har man i alla fall försökt att undvika risken.

Hej

Själv tycker jag nog att Thailand snarare uppvisar alla tänkbara tecken på att vara just en ”bananrepublik”, det är väl också det landet brukar kallas i media i olika sammanhang.

Har själv aldrig gått runt och kollat bankers, små valuta växlings kontor eller guldhandlares tillstånd, har aldrig hört talas om någon annan Thailändare eller Svensk som har gjort det heller, borde det inte vara myndigheter och polisens ansvar?

Kollar du själv att av gatuförsäljare, på marknader, på stranden och längs vägarna har tillstånd och betalar skatt innan du köper något av dessa?

Kollar du att bussar, mc-taxi, taxibilar, moppeuthyrare, färjor och speedboat m.m har tillstånd och betalar skatt innan du betalar något till dom?

Nej det bästa är nog att överlåta dessa och andra kontroller till dom myndigheter som är tillsatta för att övervaka sånt här och så gör nog dom flesta, sen att ett land som Thailand är just en ”bananrepublik” gör ju att nästan ingenting fungerar som det borde om man jämför med ex.vis Sverige men det är ju en annan sak och knappast något som vi utlänningar kan påverka eller göra något åt.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp