ATM eller växlingskontor?

Hej

Själv tycker jag nog att Thailand snarare uppvisar alla tänkbara tecken på att vara just en ”bananrepublik”, det är väl också det landet brukar kallas i media i olika sammanhang.

Har själv aldrig gått runt och kollat bankers, små valuta växlings kontor eller guldhandlares tillstånd, har aldrig hört talas om någon annan Thailändare eller Svensk som har gjort det heller, borde det inte vara myndigheter och polisens ansvar?

Kollar du själv att av gatuförsäljare, på marknader, på stranden och längs vägarna har tillstånd och betalar skatt innan du köper något av dessa?

Kollar du att bussar, mc-taxi, taxibilar, moppeuthyrare, färjor och speedboat m.m har tillstånd och betalar skatt innan du betalar något till dom?

Nej det bästa är nog att överlåta dessa och andra kontroller till dom myndigheter som är tillsatta för att övervaka sånt här och så gör nog dom flesta, sen att ett land som Thailand är just en ”bananrepublik” gör ju att nästan ingenting fungerar som det borde om man jämför med ex.vis Sverige men det är ju en annan sak och knappast något som vi utlänningar kan påverka eller göra något åt.

Mvh isan lover
Vi kan alltid dra vårt strå till stacken genom att använda oss av auktoriserade valuta växlare.

Att låtsas som att det inte skulle gå, eller att det är någon annans ansvar, är rent hyckleri.

Taxi mellan flygplatsen och Patong kostar 800 bath.Kusten runt Patong är mellan 25 till 50 procent dyrare än resten av Phuket.Ät på Lotus eller BigC eller där thai äter men undvik Isaanmat.Handla där thai handlar att Phuket är dyrt är en skröna.

Varför skall man undvika Isaanmat, är det enda vi äter när vi är där, både där och Krabi!

Varför skall man undvika Isaanmat, är det enda vi äter när vi är där, både där och Krabi!
Du har humor i alla fall..... 55555
Finns det Isaanmat i Krabi?
Där äter jag hellre riktigt god thaimat som jag skrivit om tidigare, Panang Curry, Masaman och riktig seafood.

Där äter jag hellre riktigt god thaimat som jag skrivit om tidigare, Panang Curry, Masaman och riktig seafood.
Frugan hittade en Isaanrestaurang i Ao Nang Krabi men den var skitdyr jämfört med Thaimatrestaurangerna och hon fick fråga sig fram och gå en bit för att hitta en.

Hej

Hur det ligger till med det är ju omöjligt att veta som kund, Kinesen kan ju göra en massa olika saker med pengarna, för frugan som kund är ju en bra kurs det intressanta.

Mvh Isan lover

Jag har undvikit att diskutera thailändsk politik på TS och jag skulle givetvis kunna hoppa över det den här gången också, men det här är nog det mest uppseendeväckande inlägg jag läst under alla år på alla Thaiforum.

För de som inte varit med på MPR kan Isan Lovers inlägg verka helt oskyldigt och obetydligt och jag kan hålla med; hade någon annan skrivit det hade jag bara bläddrat förbi, det är ju relativt harmlöst att svartväxla och jag har gjort värre saker själv. Isan Lover har dock i ett årtionde varit Isaans fattiga befolknings största förespråkare och har i tusentals inlägg spytt galla över de han nedsättande kallar "kineser"; alltså thailändska medborgare som ofta är 5e generationens invandrare.

Att korruptionen är Thailands största problem håller nog alla med om men så fort rika företagare och politiker kollas upp så har de bara några futtiga hundra miljoner Baht, en ointressant förmögenhet som oftast kan förklaras så uppenbarligen förvaras inte deras rövargods i Thailand. Rika Thailändares favoritdestinationer, off-shore banker i Hongkong och Singapore, har dock blivit känsliga och accepterar inte längre Baht i större mängder så allt stöldgods måste omvandlas till USD, EUR, HKD, SGD eller andra valutor. Att turister och politiskt ointresserade inte är medvetna om den enorma penningtvätt som görs av svartväxlare och tveksamma legala fronter har jag all förståelse för men att någon så politiskt intresserad som IL skulle ha missat att han genom att svartväxla stöder de som snott pengar från HIV-smittade etc har jag svårt att köpa. Guldaffärer och skumma företag som Super Rich erbjuder högre växelkurser än den officiella kursen, framförallt för de valutor jag nämnde ovan, är inte det märkligt? Super Rich är helt legalt men borde givetvis ha stängts ned samma dag som det öppnades; 100% penningtvätt som "alla" känner till. Har man bara rätt personer bakom sig så är man dock försäkrad. Att de tillåts verka helt öppet är värre än att skjuta en svart leopard kan jag tycka men så är krafterna bakom Super Rich också starkare än Italian Thai, vilka redan de skulle kunna köpa upp och asfaltera halva Isaan.

Jag är långt ifrån Guds bästa barn och generellt sett gillar jag Isaan Lover skarpt; det här var dock hyckleri på högsta nivå.

Man går inte till krogen, utan in på tempelområden, där står Isaangummorna med sina puttrande grytor av goda curry och annat!

Man går inte till krogen, utan in på tempelområden, där står Isaangummorna med sina puttrande grytor av goda curry och annat!
Aldrig sett en Isaanrätt där man använder curry?
Finns väl nästan bara moskeer och böneutropare i Krabi, såg flera såna men inget tempel.

Aldrig sett en Isaanrätt där man använder curry?
Finns väl nästan bara moskeer och böneutropare i Krabi, såg flera såna men inget tempel.
Att du inte har sett en Isaanrätt med curry beror ju inte på att det inte finns, det beror nog mest på din okunskap om Isaan.
Det finns MASSOR av Isaan rätter med curry :)

Vi kan alltid dra vårt strå till stacken genom att använda oss av auktoriserade valuta växlare.

Att låtsas som att det inte skulle gå, eller att det är någon annans ansvar, är rent hyckleri.

Hej

Själv har jag dock inga planer på att gå runt och kontrollera olika tillstånd i Thailand, men det är ju upp till var och en, men jag undrar ju lite hur en sån här privat kontroll av Thailändska företags tillstånd skulle gå till?

Ska man ha som rutin att bara knalla in till alla växlingskontor, guldsmeder och olika butiker som man tänker växla eller köpa något i och begära att få se deras tillstånd?

Sen undrar man ju lite om ett tillstånd verkligen skulle göra så stor skillnad i ett land som Thailand, landet är ju ökänt för omfattande korruption, allt går ju att köpa även tillstånd, sen är ju även myndigheterna som ska urräthålla lagen och utföra kontrollerna också med största sannolikhet korrupta o.s.v.

Knallar man runt på ex.vis en turistort finns det ofta små växlingskontor utan koppling till någon bank, är det hyckleri att använda dom också eller är man bara en hycklare om man växlar hos Kinesiska guldhandlare?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp