bild på fruktbarhets buddha? vilken buddha e vilken dag?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
har någon bilder eller namn på frukbarhets gudinnan/ buddhan
och vilken är namnen för vilken dag i veckan man är född+
dottern e född på en torsdag vilken blir hennes buddha..
ja e född 29jul 1980?? ingen anning om vad det var för dag... all hjälp tas emot tacksamt!
 
Hej,

29 juli 1980 var en tisdag ... bra med dator ... resten får någon annan svara på men jag skulle vilja veta samma som du frågade ....
 
:wai:Sawasdee krub Khun Vanessa och Khun Janne
För Tisdagen är det Phra Paang Sai Yaat (พระปางไสยาสน์) eller Phra non (พระนอน) den vilande buddhan

För Torsdagen är det Phra Paang Nang Samathi (พระปางสมาธิ) den sittande mediterande buddhan
 
Eftersom det verkar som jag inte har någon redigerar knapp vid mina inlägg så får jag redigera i efterhand och besvära er kära läsare med ännu ett inlägg från mig. Ser att jag glömde skriva hela namnet på den sittande mediterande buddhan. Ska vara: พระปางนั่งสมาธิ
 
:wai: Khun SuperRookieBoy.

Tack så mycket! Då jag inte är insatt så mycket i Buddism, vad betyder det att man är född en tisdag (Phra Paang Sai Yaat den vilande buddhan)? Betyder det att man behöver mer vila, eller finns det någon annan förklaring?

Min blivande är född en lördag vilken Buddha är det då?

MVH,
Janne
 
Sawasdee krub Khun Janne :wai:
Om din blivande är född en lördag så är det Phra Paang Naak Prok พระปางนากปรก (samma dag som jag ;D)

Dagarna är förknippade med vissa egenskaper som den personen får som är född i den dagen, trots att jag är buddhist själv så är jag inte så insatt i all betydelse ::) men tog mig friheten att leta rätt på länk som kan förklara mycket av det du undrar. Bloggen är skriven på engelska :thumbsup:

http://cultureandreligionofthailand.blo ... dhism.html

Enjoy na krub :wai:
 
Sawasdee krub Khun SuperRookieBoy :wai:

Tack igen för du delar med dig din kunskap ... intressant sida du länkade med ... ska läsa mer när tillfälle ges ... Man vill ju förstå bättre och mycket i världen bygger ju på religion.

I Thailand lär man ju sig mycket om människor genom språket också, så jag försöker lära mig det ... men det är ju inte så lätt ;)

Jag önskar att kunna tala flytande (så flytande en farang kan) för att förstå mer. Thailand är ju lite som Sverige, på landsbyggden lever mer traditioner kvar och i storstäder börjar allt mer suddas ut ... Men detta var ju off topic ...

/Janne
 
tack så mycket för all hjälp!!
tänkte utöka budda sortimentet hemma, vi har ju även nhang khua eller hur det stavas (pengar till hemmet) och hon fungerar utmärkt :-D
tack
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
A
Svar
2
Visningar
1 K
G
T
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
11
Visningar
3 K
nakonsawan
N
N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar
3 K
A
A
Svar
4
Visningar
6 K
A
 
Tillbaka
Topp