Bjuda in svärmor

sune11

Nykomling
Jag och min sambo som är thailändsk medborgare med svenskt PUT tänkte bjuda in hennes mamma till Sverige till våren.

Tänkte försöka förklara upplägget. Om ni läser något som inte låter korrekt får ni gärna ge mig lite mer info.

Vi fyller i inbjudan blanketten och hjälper henna att fylla i Schengen visa blanketten. Skriver att ansökan ska gälla mellan april-juni

Förutom Schengen och inbjudan blanketten så tar hon med sig pass, id kortet, försäkring som gäller april-juni, passfoto och lönespec från mig eller sambon.

När ansökan blivit godkänd så köper vi en enkelbiljett med utresa mitten på april. Sen köper vi hembiljetten när hon är i Sverige och känner att hon vill hem.

Frågor:

1.Spelar det någon roll vem av mig och min sambo som bjuder in henne?
2. Behöver hon ta med husboken?

Ja. Visumet ska gälla april maj och juni. Sen vet vi inte exakt vilka datum hon ska komma hit eftersom vi köper flygbiljetter när visumet är klart

Ja. Visumet ska gälla april maj och juni. Sen vet vi inte exakt vilka datum hon ska komma hit eftersom vi köper flygbiljetter när visumet är klart

Jag har uppfattningen att visumet är på max 90 dagar, April-Juni blir 91 dagar sen tror jag nog inte att man kan "beställa" ett visum mellan specifierade datum, och ingen flygbokning behöver visas upp?

Senast ändrad:
Returbiljett bör ni nog köpa innan för att visa att hon har tänkt att åka tillbaka. En del flygbolag kräver dessutom returbiljett.

Returbiljett bör ni nog köpa innan för att visa att hon har tänkt att åka tillbaka. En del flygbolag kräver dessutom returbiljett.
Har ju varit diskussion om många gånger här, flygbiljett uppvisning för besök är inget krav längre.
Bara krav på turistvisum.

Och för att slippa diskussion igen gällande det så finns infon här vad som krävs, enkla checklistor hos ambassaden, bara att ladda ner och följa.

Checklist for Visa Applications

Har ju varit diskussion om många gånger här, flygbiljett uppvisning för besök är inget krav längre.
Bara krav på turistvisum.

Och för att slippa diskussion igen gällande det så finns infon här vad som krävs, enkla checklistor hos ambassaden, bara att ladda ner och följa.

Checklist for Visa Applications

Ok. Tack för checklistan.

Någon som vet om Norwegian kräver returbiljett?

Svärmor jobbar med att sälja mat på marknader. Vet inte om hon har något som kan "bevisa" att hon jobbar med det.

Finns det minsta misstanke på att hon inte ska åka tillbaka inom 90 dagar brukar Schengenvisum avslås.

Ju starkare band hon har till Thailand ju större chans att få visum.
Make, barn, fastigheter och dokumentation på jobb är bra att visa upp.
Även TOR biljetter stärker ansökan.

Svärmor jobbar med att sälja mat på marknader. Vet inte om hon har något som kan "bevisa" att hon jobbar med det.

När tjejen flög till Sverige för nästan två år sedan med Norwegian krävde Norwegian att hon skulle visa upp returbiljett när hon skulle checka in. Hon hade returbiljett med ett annat bolag, minns inte vilket. Om det alltid kontrolleras via deras checkin system som gnäller om det inte syns en returbiljett eller om det är personalen som gör kontroller vet jag inte.

När tjejen flög till Sverige för nästan två år sedan med Norwegian krävde Norwegian att hon skulle visa upp returbiljett när hon skulle checka in. Hon hade returbiljett med ett annat bolag, minns inte vilket. Om det alltid kontrolleras via deras checkin system som gnäller om det inte syns en returbiljett eller om det är personalen som gör kontroller vet jag inte.
Det syns på deras skärm vid incheckning om det är en enkel eller en med retur.
Nästa ställe är passpolisen i Sverige som kan börjar ställa frågor och ev returbiljett.

Verkar mera som att en flytt är på G, "Någon som vet om Norwegian kräver returbiljett?" vad är problemet med att köpa en tur och retur? ombokningsbar...eller menar Du att det kommer inte att behövas en returbiljett?

Verkar mera som att en flytt är på G, "Någon som vet om Norwegian kräver returbiljett?" vad är problemet med att köpa en tur och retur? ombokningsbar...eller menar Du att det kommer inte att behövas en returbiljett?

Tror inte att någon försöker flyga hit svärmor och gömma henne. Till skillnad mot hur en del andra behandlas så lär polis dyka upp hemma hos en vanlig svensson om du försöker gömma någon som inte har tillstånd att vara här.

ok så långt....varför är det så viktigt med en enkelbiljett? hon ska åka tillbaka, eller? varför då inte köpa en tur och retur? ombokningsbar, om man inte känner till exakt datum för returresan?

En ombokningsbar biljett kostar grymt mycket mer. Och anledning till varför vi inte vill boka en returbiljett är att vi inte vet hur länge hon vill stanna. Hon kanske är nöjd efter 3 veckor. Då blir det ju jobbigt om hon måste stanna i 3 månader.

Tillbaka
Topp