Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

Hej

Vad som är fin utsikt, bo bra och var man tycker om att handla kan ju faktiskt variera ifrån person till person, en del njuter kanske av skyskrapor och köpcenter medans andra ser en tjusning i att en flock kor eller bufflar promenerar genom byn på morgonen på väg till sina beten, andas ren luft och njuter av lugnet.

Mvh isan lover

Det är dock alltid trevligare att studera buffelröv sittandes i jacuzzin.

Nu var det tal om BKK och inte någon sketen by.
Är man i en liten risby så finns det väl knappast några hotell över huvudtaget. Då kan man sitta och se ut över åkrarna, vilket även jag har gjort.
Är jag i Bangkok så är det inte första prioritet att se hur mycket pengar jag kan spara.
Både byaliv och Bangkok har jag fått nog av efter en vecka i stöten.

Det är inte så att jag åker till Bangkok för att bo på hotell. Men när man ändå är där så är det fan så mycket trevligare att bo lite bättre.

Ren luft hittar du kanske i Sverige. I de rökskadade byarna i Thailand har du nog svårt att hitta ren luft.

Det är dock alltid trevligare att studera buffelröv sittandes i jacuzzin.

Nu var det tal om BKK och inte någon sketen by.
Är man i en liten risby så finns det väl knappast några hotell över huvudtaget. Då kan man sitta och se ut över åkrarna, vilket även jag har gjort.
Är jag i Bangkok så är det inte första prioritet att se hur mycket pengar jag kan spara.
Både byaliv och Bangkok har jag fått nog av efter en vecka i stöten.

Det är inte så att jag åker till Bangkok för att bo på hotell. Men när man ändå är där så är det fan så mycket trevligare att bo lite bättre.

Ren luft hittar du kanske i Sverige. I de rökskadade byarna i Thailand har du nog svårt att hitta ren luft.
Tror att det här med dålig luft på många orter är lokala företeelser, ser ju själv att där jag bor i HH så är värdena aldrig ens i närheten av det luftindex appen visar.
Troligtvis sker dom mätningarna mitt inne i smeten där all trafik är. Nära havet och långt ut på landet milsvis från storstan är det nog inte så illa som man ju kan tro mer än i de områden där man eldar mycket.
Har ingen spåkula så jag gissar bara men tror inte att jag är så fel ute med den teorin.

Tror att det här med dålig luft på många orter är lokala företeelser, ser ju själv att där jag bor i HH så är värdena aldrig ens i närheten av det luftindex appen visar.
Troligtvis sker dom mätningarna mitt inne i smeten där all trafik är. Nära havet och långt ut på landet milsvis från storstan är det nog inte så illa som man ju kan tro mer än i de områden där man eldar mycket.
Har ingen spåkula så jag gissar bara men tror inte att jag är så fel ute med den teorin.
Den standardiserade mäthöjden för PM2,5 är 4m från marken så självklart får du avvikande värden med egna mätningar där man bor.
Mätutrustningen ska också vara godkänd och kalibreras regelbundet.

Den standardiserade mäthöjden för PM2,5 är 4m från marken så självklart får du avvikande värden med egna mätningar där man bor.
Mätutrustningen ska också vara godkänd och kalibreras regelbundet.
Vet du på vilken höjd över marken jag mäter?

Idag säger appen 51 för Hua Hin.
Hemma hos mig är värdet 10 utomhus och det är samma värde både 1m som 4m över marken. Har terrass i 2 våningar så jag kan kolla och skiljer som sagt ingenting

Mellan marknivå och 3,96m???
Vilken nivå är det?

Kaliberad godkänd mätutrustning utgår jag ifrån.
Jag har arbetat en hel del med kalibrerad dyr utrustning i mitt arbete där det var krav på att visa kalibrations intyg och kan säga att en billig Kina pryl må inte visa helt rätt men 500% fel visar dom inte, normalt kanske 5-10% fel men ofta bara nån enstaka % och det är helt ointressant här.
Ingen raketforskning vi snackar om.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror @nmax använder sig av luftrenarens mätare, denna brukar han hissa upp i närmaste träd titt som tätt innan han läser av med kikare :)
Ni två skulle behöva ta en broderlig fylla tillsammans :)

/ SatanG
Tack men nej tack, har trevliga gubbar att ta en fylla med när så önskas.

Extra kul på detta forum är att många är så otroligt förutsägbara 5555:):)

Extra kul på detta forum är att många är så otroligt förutsägbara 5555:):)

Skulle säga att även du tillhör den gruppen.
Mest förutsägbart är ju när pensioner och politik tas upp.

Det är väl bekräftat sedan många år tillbaka i tiden att kineserna spenderar mer pengar än européerna och ute då bara totalt sett utan även per person.

Visst kan det bero på att kineser stannar en kortare stund, men dom är trots allt fler.

När svenskar shoppar så är det billiga kopieshorts.
Kineserna fyller lyxbutikerna.
Det verkar göra ont för väldigt många att vi inte är
Den ekonomiska attraktion som vi önskar att vara.

Det är väl bekräftat sedan många år tillbaka i tiden att kineserna spenderar mer pengar än européerna och ute då bara totalt sett utan även per person.

Visst kan det bero på att kineser stannar en kortare stund, men dom är trots allt fler.

Det är ju för sjutton det som är tjusningen, köpa kopior och pruta så mycket det går. Det är ju skitroligt!

Det är ju för sjutton det som är tjusningen, köpa kopior och pruta så mycket det går. Det är ju skitroligt!

Jag själv ser inte riktigt poängen i det hela.
Jag är väl av den sorten som inte vill stödja kopieringsbranchen av en massa olika anledningar.
Jag kan gärna köpa något billigt inhemskt märke i Thailand då det oftast kan vara rätt ok kvalitet på dessa.
Att hålla på att ”dekaltrimma” sina prylar känns som när folk klistrade på ”Turbo” dekaler på sin gamla Toyota Cressida

Räcker väl att stå i kön till VAT-return så ser man på ett ungefär hur mycket kineser och araber spenderat på bara prylar i Thailand... Var så jag skämdes när jag köade ett bra tag för typ 4000baht och resten i kön plockade väl mer i VAT-return än många charterturister från Sverige spenderat totalt på semestern...

Nu är det väl dessutom billigare att handla väldigt mycket i Sverige än i Thailand så det börjar bli helt meningslöst att spendera pengar på annat än mat, hotell och nöjen i Thailand känner jag. Största utgiften där är nog hotell för min del då jag inte har någon större lust att jaga 3-500bahts rum med någon fläkt utan föredrar ordentligt med plats, bra säng, bra internet, bra service och helst en stabil frukost. Tyvärr har kineser och även japaner tagit över de hotell jag gillade så frukosten är nu anpassad för dessa och inte för mig... Hjälper inte att jag lägger mig ner och gråter och sparkar i backen :(

Räcker väl att stå i kön till VAT-return så ser man på ett ungefär hur mycket kineser och araber spenderat på bara prylar i Thailand... Var så jag skämdes när jag köade ett bra tag för typ 4000baht och resten i kön plockade väl mer i VAT-return än många charterturister från Sverige spenderat totalt på semestern...

Nu är det väl dessutom billigare att handla väldigt mycket i Sverige än i Thailand så det börjar bli helt meningslöst att spendera pengar på annat än mat, hotell och nöjen i Thailand känner jag. Största utgiften där är nog hotell för min del då jag inte har någon större lust att jaga 3-500bahts rum med någon fläkt utan föredrar ordentligt med plats, bra säng, bra internet, bra service och helst en stabil frukost. Tyvärr har kineser och även japaner tagit över de hotell jag gillade så frukosten är nu anpassad för dessa och inte för mig... Hjälper inte att jag lägger mig ner och gråter och sparkar i backen :(
Dom hotell i Bangkok ja varit på där de är mycket kineser har personalen delat upp så vesterlänigar har liksom fått en egen hörna

Samtidigt så börjar en hel del varor bli billigare i Thailand än det var förut. Idag kan man köpa många saker billigare i Thailand där man tidigare fick betala dubbla priset.

Samtidigt så börjar en hel del varor bli billigare i Thailand än det var förut. Idag kan man köpa många saker billigare i Thailand där man tidigare fick betala dubbla priset.
Ja, mycket som blivit billigare som var mycket dyrare innan.
Min Switch, Samsung telefon ca. 1000kr billigare än elgiganten som jag jämförde med, tablet ca. 700kr billigare än elgiganten.
Det var ju dyrare här nere förr.
När jag flyttade, köpte jag sådana saker i Sverige och tog med mig, inte nu längre, nu köper jag här nere.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp