Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

Vad gäller titta på kor i en by så är det knappast så vanligt bland turister, varken västerländska eller kinesiska turister har det på sin önskelista.
De flesta kinesiska turister har dessutom bara en vecka semester per år och väljer andra attraktioner noga.

Hej

Jag tror att du underskattar Kineserna lite, vad det gäller billig massturism så stämmer nog din teori, men det finns gott om Kinesiska turister som reser till ex.vis Sverige och Finland för att uppleva vildmark, vandra i skog och mark, njuta av ensamheten, uppleva något så exotiskt som tystnad, andas ren luft, kunna dricka vatten direkt ur en bäck eller i en sjö är också upplevelser som lockar.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att du underskattar Kineserna lite, vad det gäller billig massturism så stämmer nog din teori, men det finns gott om Kinesiska turister som reser till ex.vis Sverige och Finland för att uppleva vildmark, vandra i skog och mark, njuta av ensamheten, uppleva något så exotiskt som tystnad, andas ren luft, kunna dricka vatten direkt ur en bäck eller i en sjö är också upplevelser som lockar.

Mvh isan lover

Precis!
Ren luft vill dom ha. Därför lär du inte se dom i några risbyar

Ja, mycket som blivit billigare som var mycket dyrare innan.
Min Switch, Samsung telefon ca. 1000kr billigare än elgiganten som jag jämförde med, tablet ca. 700kr billigare än elgiganten.
Det var ju dyrare här nere förr.
När jag flyttade, köpte jag sådana saker i Sverige och tog med mig, inte nu längre, nu köper jag här nere.
ja det motsvarar piratkopieringsskatten. Och tar man hänsyn till skillnad i moms så innebär det att Elgiganten har lägre vinst per telefon än den Thailändska handlaren

ja det motsvarar piratkopieringsskatten. Och tar man hänsyn till skillnad i moms så innebär det att Elgiganten har lägre vinst per telefon än den Thailändska handlaren

Inte helt säkert. Den enda skatten vi ser är momsen.
Staterna kan plocka in en massa andra skatter innan den kommer till slutkund.
Elektronikskatten kan vi inte heller se på kvittot.
Importskatter är likadant

Vad är billigare? Tycker allt kostar mer i Thailand. Ja utom skräp då. Menar brands :oops:

Köpte ett par Marshall hörlurarna nu. Har flera stycket i sve och kör Bose när jag flyger. Men dessa kostade typ 1600kr. I sve 1200kr.

Elektronik är känt för att vara billigt i sve. After kronraset kanske det är annorlunda?

Vad är billigare? Tycker allt kostar mer i Thailand. Ja utom skräp då. Menar brands :oops:

Köpte ett par Marshall hörlurarna nu. Har flera stycket i sve och kör Bose när jag flyger. Men dessa kostade typ 1600kr. I sve 1200kr.

Elektronik är känt för att vara billigt i sve. After kronraset kanske det är annorlunda?
Mycket som blivit billigare än Sverige här nere nu.
Min Samsung telefon var 1000kr billigare än Sverige.
Nitendo switch köpte jag för 10500 baht på tukcom i julas kostar 3400kr på elgiganten nu, på Lazada säljs den för 9800 baht nu.
Min Samsung tablet var ca 700 kr billigare här nere.
Priserna har jag dock bara jämfört med elgiganten.
Men för 5 år sen var det tvärtom.

Senast ändrad:

Det skiljer från fall till fall, från modell till modell och dag till dag men jag har köpt ny mobil här som just den dagen var styvt 1000 kr billigare än lägsta priset på prisjakt.se och pricerunner.
En premium tv av senaste modell är ofta svindyr här jämfört med i Sverige.
Det går inte att säga att elektronik alltid är billigare i ena eller andra landet men generellt ligger nog Sverige bättre till.
Ex black friday finns inte i Thailand.

Det skiljer från fall till fall, från modell till modell och dag till dag men jag har köpt ny mobil här som just den dagen var styvt 1000 kr billigare än lägsta priset på prisjakt.se och pricerunner.
Det går inte att säga att elektronik alltid är billigare i ena eller andra landet men generellt ligger nog Sverige bättre till.
Finns lågsäsong då butikerna kör med upp till 75% rea par dagar, iallafall här i Pattaya.
Reorna här är ju riktigt bra ibland.

Finns lågsäsong då butikerna kör med upp till 75% rea par dagar, iallafall här i Pattaya.
Reorna här är ju riktigt bra ibland.
Jo som jag skrev så är det dag till dag vad som är bäst, även Sverige har stora reor, troligtvis betydligt fler än Thailand.
Gäller att vara uppmärksam och ha lite flyt.
När jag köpte ny tv så sa dom när jag skulle betala att kom i morgon så har vi 10% i rabattkuponger till dom första kunderna, så jag la en handpenning och hängde på låset dan efter och fick 7000 i kuponger att handla elektronik för.

Jo som jag skrev så är det dag till dag vad som är bäst, även Sverige har stora reor, troligtvis betydligt fler än Thailand.
Gäller att vara uppmärksam och ha lite flyt.
När jag köpte ny tv så sa dom när jag skulle betala att kom i morgon så har vi 10% i rabattkuponger till dom första kunderna, så jag la en handpenning och hängde på låset dan efter och fick 7000 i kuponger att handla elektronik för.
Ja ni kanske har dåligt med reor på den sidan?
Här har vi betydligt fler och större än i Sverige, kan finna reor och stora rabatter varje dag.

Ja ni kanske har dåligt med reor på den sidan?
Här har vi betydligt fler och större än i Sverige, kan finna reor och stora rabatter varje dag.
Fast har ju inga stora nationella reor som i Sverige men dom är ju mest bluff.
I det stora hela hittar jag mer reor och rabatter här.
Men jag hänger ju mycket i köpcentrumena, är ju där flera gånger i veckan, vissa veckor dagligen så kanske ser mer av det?

Är väl rea en gång i veckan i Thailand, finns väl ingen som köper brands för "fullpris". Ja förutom premiummärkena då möjligtvis.

/ SatanG

Absolut. Men handlar inte det om skatten?

Ja exakt. Modell mot modell. Jag tror ändå att modell/ modell är det inte lika billigt.

Men det är vad jag sett. Kan såklart ha fel. Som oftast

Hej

Mvh isan lover
Än har jag aldrig sett kinesiska turister i Norrlands skogar och fjäll.
Gott om dom är det knappast.
Dock dominerande kinesiska turister Gamla stan, Drottninggatan och Kungliga slottet i augusti.

Kina har egen skog på närmare håll.

Ja exakt. Modell mot modell. Jag tror ändå att modell/ modell är det inte lika billigt.

Men det är vad jag sett. Kan såklart ha fel. Som oftast
Det är väl självklart man jämför samma modell?
Det behöver la man knappast skriva?
Det är la inte svårare än att gå ner till en Samsungbutik i Thailand, kolla priset på en Samsung S10, gå in på Svensk hemsida och jämför så ser du att den är billigare här nere.
Om den nu inte blivigt billigare i Sverige sista månaden, modellen köptes väl in innan sista kronraset.
Samma med Apple-varor gå in och kolla en imac i Thailand och jämför priset så ser du att den nu är billigare i Thailand.
Jag får dock säkra mig lite, jag har inte vart hemma i Thailand sen sista månadens kronras, så varor som köptes på lager i Svenska butiker innan raset sista månaden kan nu ha blivit billigare.

Mycket som är billigare här nere nu.

Det är la inte svårare än att gå ner till en Samsungbutik i Thailand, kolla priset på en Samsung S10, gå in på Svensk hemsida och jämför så ser du att den är billigare här nere.
Om den nu inte blivigt billigare i Sverige sista månaden, modellen köptes väl in innan sista kronraset.
Samma med Apple-varor gå in och kolla en imac i Thailand och jämför priset så ser du att den nu är billigare i Thailand.
Jag får dock säkra mig lite, jag har inte vart hemma i Thailand sen sista månadens kronras, så varor som köptes på lager i Svenska butiker innan raset sista månaden kan nu ha blivit billigare.

Ja vad sa jag om moms/skatt?

”La” inte alltid det framgår. Varor är billigare än Sverige pga momsen i Sverige.

Sverige har varit billigast av de billiga när det gäller elektronik sen länge. Kan kanske hänt nåt senaste månaderna.

Klart det jämförs äpplen och päron. Det älskar ju du. Äkta kläder hit och dit. Får väl gälla ”la” även här.

• Like
Reactions: sss

Men du hade fått tillbaka rätt duktigt på momsen om du köpt den i Sverige.

Ja vad sa jag om moms/skatt?

”La” inte alltid det framgår. Varor är billigare än Sverige pga momsen i Sverige.

Sverige har varit billigast av de billiga när det gäller elektronik sen länge. Kan kanske hänt nåt senaste månaderna.

Klart det jämförs äpplen och päron. Det älskar ju du. Äkta kläder hit och dit. Får väl gälla ”la” även här.
Ooooh my budda skall du jämföra varors pris momsfritt nu 555555 ja det är ju vad svensson betalar i butik.
Snacka om att jämföra äpplen och päron.

Ooooh my budda skall du jämföra varors pris momsfritt nu 555555 ja det är ju vad svensson betalar i butik.
Snacka om att jämföra äpplen och päron.
Jag ser varors pris i Thailand. Jag ser att priser ligger lite lägre. Jag anser det är pga moms/skatt.

Anser att priset i Sverige inte är dyrare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp