Den rekordstarka Bath:en

Isan Lover

Forumveteran
Nä visst är det skillnad om man har pengar, men det är ju också skillnad på inkomster. Hade de förlorat på det så är det nog få som skulle stanna. Det är ju skolplikt dessutom så det är ju inga jättekostnader att ha kidsen i skolan även för låginkomsttagare eller hur.
Sure visst finns det ytterligheter åt båda hållen och allt där i mellan, jag håller med dig fullt ut att det blir antagligen minst utgifter om man sitter hemma och käkar löv från tomten :)
Vill man inte satsa/flytta, har låga ambitioner, begränsad kapacitet eller saknade möjligheter så hamnar man antagligen i det nedre skiktet och motsatt också. Det går ju lyckas hyffsat även om man kommer från Isaan och många miljoner av dom finns utspritt över hela stan.

Bostadskostnader de gånger frugan hjälper någon att flytta hit så brukar de ligga runt 1500 B/mån för en enkel enrummare men det är ju i förorten. Problemet är väl snarare att ytan är mindre för familjer än om de skulle valt att stanna kvar i hembyn samt svårare för kidsen att leka ute på ett någorlunda säkert sätt. Slumområden blir ju färre och färre men befolkningen ökar i Bkk så man får väl utgå ifrån att standarden höjs för de flesta. Skulle även tro det blir färre och färre invånare, särskilt thai, i t.ex. Klong Toey.

/ SatanG

Hej

Om vi tar skolan som exempel så innebär bara att förse barnen med skoluniform, skor, idrottskläder samt bekosta skolskjuts och skicka med 10-20 baht till något att äta en relativt stor kostnad för dom som tjänar lite, har man då flera barn så är det ändå dyrare.

1500 baht låter väldigt billigt tycker jag, våra släktingar brukar få betala minst det dubbla eller t.o.m det tredubbla beroende på var i staden det är, men dom som har haft ”turen” att få tag i ett skjul längs en Klong eller under en bro centralt i Bangkok får ofta betala betydligt mer, oftast vill man ju försöka hitta ett boende nära arbete och skola åt barnen.

Sen är det ju som du säger inte någon rolig och säker miljö att låta sina barn växa upp och leka utomhus på, det är ju ofta en väldigt torftig omgivning där barackerna med billigt boende finns, många jobbar olika skift och det är sällan tyst och lugnt, fylla, droger och kriminalitet förekommer, är det folk med olika etnicitet och religioner blandat i ett område så kan det bli spänningar mellan dessa också.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Jo-Be

Forumveteran
Fre.

Screenshot_20210409-090232.png

Kokostrollet

Aktiv medlem
Till skillnad mot slutet av 90-talet och Asienkrisen så har Thailand idag en stor valutareserv och en låg nivå av lån i USD, så man har definitivt lärt sig den läxan. Valutarisken för THB är väsentligt lägre idag, så ett generellt ras i THB är rätt osannolikt som jag ser det. Man har även etablerat fina överskott i handelsbalansen över flera år nu även om Corona och hur det nu påverkar turismen kan slå rejält åt andra hållet. Thailand är inne i en rätt intressant omstrukturering av hela sin ekonomi nu med både Coronakrisen och samtidigt möjligheterna med samsrbetet runt RCEP och att verkligen ändra inriktning för landet på allvar. Att man kommer närma sig Kina är rätt uppenbart och helt rätt med tror jag.

Kollar man den andra sidan av valutaekvationen, dvs. SEK, ser det ändå rätt ok ut. Vi är redan nere på nollränta och jiddrar med köp av bostadsobligationer och företagsobligationer och Ingves har tack och lov inte längre samma möjligheter att medvetet försöka sänka SEK. Vår handelsbalans går åt rätt håll också just nu och låg statsskuld jämfört med de flesta länder.

På kort sikt tror jag vi kommer se 4 SEK inom 12-18 månader, men på lång sikt, 10-15 år, tror jag sannolikheten faktiskt är större att det vänder i andra riktningen och vi till slut når paritet och 1 SEK = 1 THB än några 7+ SEK igen. Men hoppas ha fel på den långa gissningen så klart.

6 mån sedan jag skrev ovan och halvvägs till 4 sek sedan dess. Kan nog rassla uppåt snabbt om covid tar fäste på allvar i Thailand den här vågen.

Isan Lover

Forumveteran
Kanske mer THB som varit mer övervärderad relativt sett? Eller vilka fundamenta bygger du denna analys på?
Hej

Det är nog en kombination av båda sakerna, den svenska kronan har ju enligt bedömare varit undervärderad en längre tid, samtidigt råder det väl inget tvivel om att den Thailändska bathen har varit övervärderad en del har ju gått så långt att dom har ansett bathen vara manipulerad, nu börjar allt se mer normalt ut.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp