Den rekordstarka Bath:en

 
Hej

Håller med helt, det är ju lätt för välbeställda Svenskar att kalla Thailändare för lata, säga att det finns hur mycket jobb som helst och att lönerna är höga o.s.v, så ser det absolut inte ut för den stora majoriteten.

Visst kan man som du säger få ihop 10-20 000 i månaden men till vilket pris, jag är helt övertygad om att ingen av dom Svenskar som normalt klagar på dom ”lata Thailändarna” själva skulle ta dessa jobb och än mindre stå ut med att utföra dom och leva det liv som dessa Thailändare tvingas till.

Det är lätt att prata och tala om för andra vad dom borde göra och hur lätt allt är om man inte är lat.

Mvh isan lover
Precis jag beundrar dessa lantarbetare som sliter, jag har själv provat på att skörda ris kasava å sockerrör jag säger bara respekt
 
Precis jag beundrar dessa lantarbetare som sliter, jag har själv provat på att skörda ris kasava å sockerrör jag säger bara respekt

Hej

Samma här, jag gör det ju istället för att gå på gym och för att ha en sysselsättning i byn och inte för att jag måste för att överleva, tappade ca 4kg på att jobba i skogen med att ta ned och lasta eucalyptus i värmen, gissa om jag sov gott om natten.

Sen har jag ju besökt släktingar i Bangkok, Korat och Chonburi på deras arbetsplatser, byggen o.s.v, bott med dom i deras trånga baracker och plåtskjul, ibland sovit med dom på betongen inne i dom byggnader dom jobbade på, använt samma toaletter som ofta är ett hål i marken eller en hink, tvättat sig utomhus, lagat och ätit våra måltider direkt på marken, det är ingen avundsvärd situation men folk behöver pengara.

Det är inte heller ovanligt att en del även med sig sina barn i den här miljön. om dom är tonåringar så jobbar en del redan, hur det är för 12-14 åriga tjejer och killar att bära tunga hinkar med betong eller langa tegelsten på smala plankor lagda på ställningar som ingen seriös myndighet skulle ha godkänt kan man ju räkna ut, tänk också på att det ofta är 30-37 grader varmt också.

Mvh isan lover
 
Hej

Samma här, jag gör det ju istället för att gå på gym och för att ha en sysselsättning i byn och inte för att jag måste för att överleva, tappade ca 4kg på att jobba i skogen med att ta ned och lasta eucalyptus i värmen, gissa om jag sov gott om natten.

Sen har jag ju besökt släktingar i Bangkok, Korat och Chonburi på deras arbetsplatser, byggen o.s.v, bott med dom i deras trånga baracker och plåtskjul, ibland sovit med dom på betongen inne i dom byggnader dom jobbade på, använt samma toaletter som ofta är ett hål i marken eller en hink, tvättat sig utomhus, lagat och ätit våra måltider direkt på marken, det är ingen avundsvärd situation men folk behöver pengara.

Det är inte heller ovanligt att en del även med sig sina barn i den här miljön. om dom är tonåringar så jobbar en del redan, hur det är för 12-14 åriga tjejer och killar att bära tunga hinkar med betong eller langa tegelsten på smala plankor lagda på ställningara meningarr som ingen seriös myndighet skulle ha godkänt kan man ju räkna ut, tänk också på att det ofta är 30-37 grader varmt också.

Mvh isan lover
Nu får du ta det lugnt Satan blir ju svettig bara efter några meningar.
 
Hej

Det går inte att jämföra delar av Bangkok och Pattaya med hur löneläget är i stora delar av landet, man har i alla tider tjänat mer på vissa platser, men det är inte representativt för landet, för en majoritet är det nog tyvärr 300-350 baht om dagen som gäller om dom överhuvudtaget har ett jobb, många har ju bara den inkomsten i perioder eller säsongsvis.

Det är just dom stora löneskillnaderna som gör att många lämnar sina hem på landsbygden för att ta ett arbete i Bangkok, Chon Buri, Rayong, Korat o.s.v, där finns möjligheten att tjäna betydligt mer även för outbildade, men vinsten blir inte alltid så stor ändå eftersom man där måste hyra bostad och att prisläget är betydligt högre, men många kan ändå t.ex klara av att avbetala på en moppe eller begagnad bil som dom sen kan ta med hem till byn.

Mvh isan lover

Som jag ser det applicerar du lönerna i yttersta Nakorn Nowhere med Bangkok/städer.
Självklart är det högre i Bangkok/städer än landsbygden.

/ SatanG
 
Hej

Samma här, jag gör det ju istället för att gå på gym och för att ha en sysselsättning i byn och inte för att jag måste för att överleva, tappade ca 4kg på att jobba i skogen med att ta ned och lasta eucalyptus i värmen, gissa om jag sov gott om natten.

Sen har jag ju besökt släktingar i Bangkok, Korat och Chonburi på deras arbetsplatser, byggen o.s.v, bott med dom i deras trånga baracker och plåtskjul, ibland sovit med dom på betongen inne i dom byggnader dom jobbade på, använt samma toaletter som ofta är ett hål i marken eller en hink, tvättat sig utomhus, lagat och ätit våra måltider direkt på marken, det är ingen avundsvärd situation men folk behöver pengara.

Det är inte heller ovanligt att en del även med sig sina barn i den här miljön. om dom är tonåringar så jobbar en del redan, hur det är för 12-14 åriga tjejer och killar att bära tunga hinkar med betong eller langa tegelsten på smala plankor lagda på ställningar som ingen seriös myndighet skulle ha godkänt kan man ju räkna ut, tänk också på att det ofta är 30-37 grader varmt också.

Mvh isan lover

Hinner de byta om från skoluniformen först?
Känns lite 80-tal på det inlägget.

/ SatanG
 
Som jag ser det applicerar du lönerna i yttersta Nakorn Nowhere med Bangkok/städer.
Självklart är det högre i Bangkok/städer än landsbygden.

/ SatanG

Hej

Man måste applicera lönerna i yttersta Nakorn Nowhere med Bangkok/städer när man pratar löner i Thailand eftersom en stor del av landets befolkning lever där och försörjer sina familjer på dom där 300-350 baht dom i bästa fall tjänar på en dag.

Mvh isan lover
 
Hinner de byta om från skoluniformen först?
Känns lite 80-tal på det inlägget.

/ SatanG
Hej

Alla barn går fortfarande inte i skolan och en del går sporadiskt, men jag håller med dig om att det var mycket vanligare förr att barn jobbade heltid på byggen och liknande, numera, det ska man vara ärlig och erkänna.

Mvh isan lover
 
Utanför Phayao så byggdes ett nytt fängelse, är nog klart nu, där hjälpte småungarna till hela dagarna under den tid jag var där. Tror det var långt skollov då.
 
Hej

Man måste applicera lönerna i yttersta Nakorn Nowhere med Bangkok/städer när man pratar löner i Thailand eftersom en stor del av landets befolkning lever där och försörjer sina familjer på dom där 300-350 baht dom i bästa fall tjänar på en dag.

Mvh isan lover

Absolut ska man göra det men det verkar inte som du tog med de som ligger på minst 10k/mån och upp i städerna. Bara Bkk har väl 20 miljoner invånare. Men vi får väl enkelt vara överens om att vi tror olika om löner i Thailand.
När jag träffade frugan 2008 hade hon en ordinär tjänst som accountant på Seagate och låg på mellan 25-30k/månad.
Finns ju rätt många som jobbar på kontor och det är nog ytterst få som inte tjänar över 15k/mån.
Just 15k/mån tror jag genomsnittet ligger på för alla som har ett heltidsjobb men andra får gärna fortsätta tro att alla thailändare är fattiga, tjänar skit och får stryk varje dag på jobbet :)

/ SatanG
 
Absolut ska man göra det men det verkar inte som du tog med de som ligger på minst 10k/mån och upp i städerna. Bara Bkk har väl 20 miljoner invånare. Men vi får väl enkelt vara överens om att vi tror olika om löner i Thailand.
När jag träffade frugan 2008 hade hon en ordinär tjänst som accountant på Seagate och låg på mellan 25-30k/månad.
Finns ju rätt många som jobbar på kontor och det är nog ytterst få som inte tjänar över 15k/mån.
Just 15k/mån tror jag genomsnittet ligger på för alla som har ett heltidsjobb men andra får gärna fortsätta tro att alla thailändare är fattiga, tjänar skit och får stryk varje dag på jobbet :)

/ SatanG

Hej

Säger inte att du har fel om dina bekantas löner och konoristernas m.fl, men du måste tänka på alla andra i kedjan, börja med den som städar kontoren, sopar gatan utanför, asfalterar gatorna vi kör på, lägger betongplattorna vi går på, fyller på bränsle i vår bil, tvättar fönster, klipper häckar och planterar blommor, tömmer soptunnorna, står på gatan och säljer frukt och mat, kör mc taxi eller jobbar åt Grab o.s.v.

Ser man sen lite längre på hela kedjan så kan man ju undra vad den som odlade det ris eller den mango man äter på kontoret tjänade, vad den som skördade tjänade, vad den som transporterade detta till staden tjänade, vad den på marknaden som sen sålde detta tjänade, vad den som sen lagade till detta tjänade och vad kunden till sist betalade.

Mvh isan lover
 
Mån.

Screenshot_20210329-155655.png
 
Får man fråga alla fina riskdal-experterna att vilken väg är det bästa att överföra pengar till Thailand utan att bli rånad av Swedbank.
Belopp över 100k kr.
 
Absolut ska man göra det men det verkar inte som du tog med de som ligger på minst 10k/mån och upp i städerna. Bara Bkk har väl 20 miljoner invånare. Men vi får väl enkelt vara överens om att vi tror olika om löner i Thailand.
När jag träffade frugan 2008 hade hon en ordinär tjänst som accountant på Seagate och låg på mellan 25-30k/månad.
Finns ju rätt många som jobbar på kontor och det är nog ytterst få som inte tjänar över 15k/mån.
Just 15k/mån tror jag genomsnittet ligger på för alla som har ett heltidsjobb men andra får gärna fortsätta tro att alla thailändare är fattiga, tjänar skit och får stryk varje dag på jobbet :)

/ SatanG
Vet inte hur vanligt det är. Pratade med några som lämnat Bangkok eftersom de högre kostnaderna åt upp vad de hade i högre lön.
 
Vet inte hur vanligt det är. Pratade med några som lämnat Bangkok eftersom de högre kostnaderna åt upp vad de hade i högre lön.

Ja för en del är nog Bkk dyrare. Personligen ser jag inte Bkk som särskilt dyrt, många saker är ju rätt bra prissatta med tanke på att det är en hubb för det mesta men det gäller ju att veta vart man ska gå också.
En del av det jag vill ha finns inte eller är dyrare i Isaan. Många marknader nära mig är ju t.ex. riktade mot Khmer och andra låglönegrupper.
Men visst, jag är nog inte rätt riktmärke för att säga att Bangkok inte är dyrt för vissa andra grupper som inte tjänar så bra. Men vi har ju flera i släkten som frugan hjälpt flytta hit för att få jobb. Ibland flyttar de tillbaka men gissar det ofta istället beror på ensamhet.

/ SatanG
 
Ja för en del är nog Bkk dyrare. Personligen ser jag inte Bkk som särskilt dyrt, många saker är ju rätt bra prissatta med tanke på att det är en hubb för det mesta men det gäller ju att veta vart man ska gå också.
En del av det jag vill ha finns inte eller är dyrare i Isaan. Många marknader nära mig är ju t.ex. riktade mot Khmer och andra låglönegrupper.
Men visst, jag är nog inte rätt riktmärke för att säga att Bangkok inte är dyrt för vissa andra grupper som inte tjänar så bra. Men vi har ju flera i släkten som frugan hjälpt flytta hit för att få jobb. Ibland flyttar de tillbaka men gissar det ofta istället beror på ensamhet.

/ SatanG
Ensamhet i storstadsdjungeln är ett känt fenomen.
 
 
 
Tillbaka
Topp