Den rekordstarka Bath:en

kurant

Forumveteran
Om den starka THB.

Newton’s law looms over the Thai baht.

Meanwhile, the Thai baht continues to be the best performing currency in Asia. The Thai currency is riding a 6-year high against the USD and, this year, has surged 8% against the US currency.

But the strong baht is causing knock-on effects to the rest of the Thai economy, battering exports and stifling tourist growth. Economists note Thailand’s solid economic fundamentals and stability, the current account surplus and high foreign reserves, together, are reasons the baht is so attractive to investors and currency speculators.

Hela artikeln

PanPan

Forumveteran
Kan det vara så som här att många arbetsgivare hellre anställer utlänningar eller betalar övertidsersättning än anställer de som finns lokalt?
Bristande kompetens och osäker hälsa brukar inte vara något som gynnar fastanställning.
Har ju Thailand låg arbetslöshet.
När min svåger och svägerska bodde hos oss några månader tog han en sväng på moppen och fick anställning på byggfirma.
Men efter par dagar tyckte han det var för tungt, väntade tills han fick lön, sen åkte han inte dit igen.
Åkte till familymart, fick jobb, blev skickad på kurs och där stannade han i 3 månader.
Sen var dom nöjda och åkte upp till byn och bodde där tills pengarna tog slut.
Han har säkert bytt jobb 6-8 gånger dom senaste åren i Bangkok och nu i Korat.
Och det är han som slutar och han är inte ensam om att göra så.
Var många som gjorde samma sak när jag bodde i Petchabun.
Hade han stannat på Familymart där han hade hyfsad lön, hade han kanske kunnat bli butikschef efter några år, hans fru kunde fixat jobb i området med så hade dom haft ut 30-40K i månaden ihop.

Isan Lover

Forumveteran
Förra gången vi hade friår gällde det inte folk i bristyrken. En förutsättning var jun att finna en som arbetsgivaren går med på att ersätta dig. Friår gäller nog bara för de som arbetar i lågkvalificerade yrken. Inte kommer jag på fråga eftersom chefen gnäller över svårt att hitta folk.
Hej

Lite så är det ju, jag var inte heller aktuell för något friår sa min dåvarande chef på den tiden det begav sig.

Mvh isan lover

ulflan

Aktiv medlem
Har ju Thailand låg arbetslöshet.
När min svåger och svägerska bodde hos oss några månader tog han en sväng på moppen och fick anställning på byggfirma.
Men efter par dagar tyckte han det var för tungt, väntade tills han fick lön, sen åkte han inte dit igen.
Åkte till familymart, fick jobb, blev skickad på kurs och där stannade han i 3 månader.
Sen var dom nöjda och åkte upp till byn och bodde där tills pengarna tog slut.
Han har säkert bytt jobb 6-8 gånger dom senaste åren i Bangkok och nu i Korat.
Och det är han som slutar och han är inte ensam om att göra så.
Var många som gjorde samma sak när jag bodde i Petchabun.
Hade han stannat på Familymart där han hade hyfsad lön, hade han kanske kunnat bli butikschef efter några år, hans fru kunde fixat jobb i området med så hade dom haft ut 30-40K i månaden ihop.
Har släktingar som har ett företag i BKK. De upplever ungefär samma fenomen, som du beskriver. Folk kommer och går. Detta händer oftast i samband med lön. Jämfört med Sverige rör det sig om korta anställningar. Kanske uppfattar man att gräset är grönare längre bort!?

PanPan

Forumveteran
Har släktingar som har ett företag i BKK. De upplever ungefär samma fenomen, som du beskriver. Folk kommer och går. Detta händer oftast i samband med lön. Jämfört med Sverige rör det sig om korta anställningar. Kanske uppfattar man att gräset är grönare längre bort!?
Här har det inte handlat om att gräset är grönare på andra sidan.
Dom har fått ihop dom pengar dom skulle ha för den gången.
Ett exempel systersonen ville köpa ny mobil, han åkte till Bangkok jobbade några månader, köpte ny mobil och åkte hem till byn igen.

Samet

Forumräv
Ett exempel systersonen ville köpa ny mobil, han åkte till Bangkok jobbade några månader, köpte ny mobil och åkte hem till byn igen.
Precis så. Thai jobbar för pengarna så de kan vara lediga. Inte för någon stolthet eller ansvar.

Brittisk vän på ön som gav personalen en lite nyårsbonus. Dagen efter kom bara några få... de andra släntrade in efter några dagar... -Du gav oss ju lön för flera dagar, så vi festade... var svaret varför de varit borta.

PanPan

Forumveteran
Precis så. Thai jobbar för pengarna så de kan vara lediga. Inte för någon stolthet eller ansvar.

Brittisk vän på ön som gav personalen en lite nyårsbonus. Dagen efter kom bara några få... de andra släntrade in efter några dagar... -Du gav oss ju lön för flera dagar, så vi festade... var svaret varför de varit borta.
Vad gött det lät jobba så man kan vara ledig, kanske dom har rätt Thailändarna trots allt.
Ta 1 månad ombord sen ledig 11 månader ;)

ulflan

Aktiv medlem
Inte lätt att vara arbetsgivare under sådana villkor. Låter märkligt att thai inte har några lite mer långsiktiga mål.

PanPan

Forumveteran
Inte lätt att vara arbetsgivare under sådana villkor. Låter märkligt att thai inte har några lite mer långsiktiga mål.
Finns nog en hel del driftiga målmedvetna Thai med långsiktiga.
Drar inte alla över en.....
Dessa Thai jag har erfarenhet av är bythai, långt ute på rismarken som verkar gilla sin frihet bland risfält, dricka sin laokhao och hänga med folket i byn.

nmax

Forumveteran
Ja mat har dom ju gratis, bara ut å plocka bland buskar å träd så varför arbeta

ulflan

Aktiv medlem
Finns nog en hel del driftiga målmedvetna Thai med långsiktiga.
Drar inte alla över en.....
Dessa Thai jag har erfarenhet av är bythai, långt ute på rismarken som verkar gilla sin frihet bland risfält, dricka sin laokhao och hänga med folket i byn.
Tyvärr råkar dina erfarenheter sammanfalla med vad jag har hört från mina släktingar i BKK. En förklaring kan möjligen vara att det rör sig om outbildad personal och att läget är annorlunda för alla som har en yrkesutbildning. Det kan också röra sig om tillfälligheter. Thailand har ju en stor befolkning.

Krister

Forumveteran
Ja mat har dom ju gratis, bara ut å plocka bland buskar å träd så varför arbeta
När jag träffade mitt x så la svärfar ut nät och drog upp tillräckligt med fisk för en dag, var det mer så såldes det för typ 100B.
Ris fick man från farfars mark och sedan sydde henners morsa byxor för 7B per st.. Detta kunde de betala elräkningen med.
Har man så låga krav på tillvaron så klarar man sig. De var varken fattiga eller rika de tog hand om sig själva.
Mina nuvarande svärföräldrar lever till viss del också av jorden men de har en förmåga att springa och låna pengar så fort de får chansen. Varför de måste låna ja det fattar jag inte... blir det ett litet lån någonstans så springer de ner till guldaffären eller köper godis till barnbarnen.

mats

Medlem
Ursäkta OT, lägger ner diskussionen av detta i denna tråden iaf. Diskussioner med strutsar och indoktrinerade "nyttiga idioter" lönar sig knappast.

2018 var invandringen till Sverige 132k varav ca 12k återvändande svenskar. 16k svenskar drog.

2019-2022 beräknas asyl- anhöriginvandringen bli 306k, grattis till alla svenska skattebetalare och brottsoffer.

Här kan den som vill se exempel på hur utvecklingen av detta blir, och inte blir det bättre.

/ SatanG
från samma site vad ska man tro?

Screenshot_20190909_213200_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Dr Chang

Nykomling
Hejsan, jag har ett litet räkneproblem som jag bara blir snurrig av och undrar om någon av er kunniga kan hjälpa mig med.

Ska till Thailand om två veckor. Min kompis är skyldig mig 10k sek och undrar om han kan betala mig 1100 usd istället.

Tjänar jag på att växla dessa usd på t.ex. superrich (läste att det skulle vara ett bra växlingskontor) eller är det bättre att få in det på kontot i sek och ta ut det via bankomaten på plats (Norwegiankort)?

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Hejsan, jag har ett litet räkneproblem som jag bara blir snurrig av och undrar om någon av er kunniga kan hjälpa mig med.

Ska till Thailand om två veckor. Min kompis är skyldig mig 10k sek och undrar om han kan betala mig 1100 usd istället.

Tjänar jag på att växla dessa usd på t.ex. superrich (läste att det skulle vara ett bra växlingskontor) eller är det bättre att få in det på kontot i sek och ta ut det via bankomaten på plats (Norwegiankort)?
338C92A9-358F-4966-A8A3-D725125BD2A6.png

Topp