Den rekordstarka Bath:en

Ser att några använder Wise. Själv har jag skickat med Xoom en längre tid, men märker att Wise tydligen är bättre. Med Xoom 500€, blir det 17831,60 THB just nu. Från mitt konto debiteras då 502,99€. Med Wise blir 500€ 18288,15 THB. Jag betalar 500€, då kostnaden på 6,13€ dras av från beloppet som jag avser att sända. Totalkurs blir 36,58 mot 35,45 med Xoom.
Jag har kört Wise i drygt två år och tycker det funkar kanon. Innan skickade vi pengar till Thailand via vår bank SEB men Wise är snabbare och ger bättre kurs. Xoom har jag inte testat.

Men grattis Kentha !! Men dom nu som inte har nåt eget bankkonto i Thailand, vilket jag tror är en del, vart ska dom adressera pengarna dom skickar via Wise ?
Noi kan vara bulvan ;) :cool:

Skämt åsido men det finns väl aktörer som Western Union dit man skickar till sig själv och kan plocka ut sina pengar utan konto.
Backpackers är experter på detta.
Palawan Express är en annan.
Man får en kod som SMS och email, visa den tillsammans med passet och hämta ut kontanterna.

Senast ändrad:
Skämt åsido men det finns väl aktörer som Western Union dit man skickar till sig själv och kan plocka ut sina pengar utan konto.
Backpackers är experter på detta.
Palawan Express är en annan.
Man får en kod som SMS och email, visa den tillsammans med passet och hämta ut kontanterna.

Ser att några använder Wise. Själv har jag skickat med Xoom en längre tid, men märker att Wise tydligen är bättre. Med Xoom 500€, blir det 17831,60 THB just nu. Från mitt konto debiteras då 502,99€. Med Wise blir 500€ 18288,15 THB. Jag betalar 500€, då kostnaden på 6,13€ dras av från beloppet som jag avser att sända. Totalkurs blir 36,58 mot 35,45 med Xoom.
Om man skickar pengar till sig själv med Wise kan man ta ut pengarna hos 7/11 ?

Om man skickar pengar till sig själv med Wise kan man ta ut pengarna hos 7/11 ?
Ett annat sätt är att skaffa Wise debit kort.
Men kommer man undan uttagsavgift?

Wise har konton i massor av banker som kan lösa den biten.
Värt att kolla upp för de som saknar egna bankkort.

Screenshot_20220930-074646_Wise.jpg

Ett annat sätt är att skaffa Wise debit kort.
Men kommer man undan uttagsavgift?
Nej man kommer inte undan uttagsavgift. Jag gjorde följande.
Skickade skr till Wise. Converterade till baht (här åker man också på en avgift). Hämtade ut i ATM. Se avgifter på bilden nedan då jag tog ut 15 000baht. Denna metod gav väl lite bättre växling mot om jag hade tagit ut pengar med mitt vanliga svenska kort (SEB).

A2ECF5FE-5EB4-4544-B7CA-8511F62321ED.jpeg

Så här skriver Wise om ATM fees, se bild. Det som förbryllar är att jag i alla fall fick betala avgift :unsure: Det var första och enda gången jag använt mitt Wise debit i en ATM.

FAE39439-B30C-4A82-9F9E-E5DD41A563E9.png
Sista raden är intressant.

Always choose to pay in the local currency.

Pengar som redan finns i banken av Wise?
Ingen fee for withdrawal
samt växling ?

Så här skriver Wise om ATM fees, se bild. Det som förbryllar är att jag i alla fall fick betala avgift :unsure: Det var första och enda gången jag använt mitt Wise debit i en ATM.

FAE39439-B30C-4A82-9F9E-E5DD41A563E9.png
Du har fått betala uttagsavgift helt enligt villkoren hos Wise.

Du har tagit ut ca 350 GBP max uttag är 2 stycken 200 GBP, då får du betala 1,75 % på 150 GBP. Uttaget är över 200 GBP så förmodligen 0.5 GBP uttags avgift ytterligare. Summa uttagsavgifter ca 120 baht.

Det är tyvärr mycket vanligt med dessa begränsningar i hur mycket man får ta ut utan avgifter på gratiskorten.

Jag har hittat ett kort som inte har begränsningar i antal uttag eller belopp, inte heller någon uttagsavgift eller valutapåslag. Det är Lunar

Du har fått betala uttagsavgift helt enligt villkoren hos Wise.

Du har tagit ut ca 350 GBP max uttag är 2 stycken 200 GBP, då får du betala 1,75 % på 150 GBP. Uttaget är över 200 GBP så förmodligen 0.5 GBP uttags avgift ytterligare. Summa uttagsavgifter ca 120 baht.

Det är tyvärr mycket vanligt med dessa begränsningar i hur mycket man får ta ut utan avgifter på gratiskorten.

Jag har hittat ett kort som inte har begränsningar i antal uttag eller belopp, inte heller någon uttagsavgift eller valutapåslag. Det är Lunar

Ja jag läste lite mer noggrant och insåg det senare. Tur att man kan använda kort mer och mer nu i Thailand.

Tillbaka
Topp