Den rekordstarka Bath:en

Jag har växt upp och gått över nästan helt till elektronisk hantering av pengar. Ytterst sällan man använder kontanter numera även i Thailand.
Man, vem är det. Jag ser det hela tiden märkligt. Vi umgås i helt skilda kretsar tror jag. Köpa lunchmat med mobilen för 40 bath, Nehej , det blir det inget av med, växt upp :laugh2::laugh2::laugh2:

Man, vem är det. Jag ser det hela tiden märkligt. Vi umgås i helt skilda kretsar tror jag. Köpa lunchmat med mobilen för 40 bath, Nehej , det blir det inget av med, växt upp :laugh2::laugh2::laugh2:
På landsbygden kanske, men det blir vanligare och vanligare med att betala med olika appar i telefonen även för en nudelsoppa i ett hål i väggen.
Thailand ligger längre framme i utbyggnaden av internet än flera grannländer.
Fördelarna för en liten butik eller handlare är att slippa kontanter för rånrisk och att anställda försnillar pengar då pengarna går direkt in på kontot.

Minst hälften av våra inköp, betala vatten,el, ladda telefonen, äta ute betalas elektroniskt via telefonen. (GCash)
Kortköp och kontanter minskar hela tiden.

Praktiskt när man blir van.

På landsbygden kanske, men det blir vanligare och vanligare med att betala med olika appar i telefonen även för en nudelsoppa i ett hål i väggen.
Thailand ligger längre framme i utbyggnaden av internet än flera grannländer.
Fördelarna för en liten butik eller handlare är att slippa kontanter för rånrisk och att anställda försnillar pengar då pengarna går direkt in på kontot.

Minst hälften av våra inköp, betala vatten,el, ladda telefonen, äta ute betalas elektroniskt via telefonen. (GCash)
Kortköp och kontanter minskar hela tiden.

Praktiskt när man blir van.
El och vatten drar dom varje månad direkt från mitt bankkonto.

Hej undrar ni som är i Thailand, är det möjligt att växla svenska kontanter ? (Phuket) Har inte varit nere i Thailand sedan före pandemin, men upplevde i somras problem i Frankrike med växla svenska kontanter, så tänker jag frågar er med kunskap om Thailand innan jag åker.

Hej undrar ni som är i Thailand, är det möjligt att växla svenska kontanter ? (Phuket) Har inte varit nere i Thailand sedan före pandemin, men upplevde i somras problem i Frankrike med växla svenska kontanter, så tänker jag frågar er med kunskap om Thailand innan jag åker.
Jag har inte varit i Phuket men andra orter fungerar bra att växla, rekommenderar 500 lappar.

Det är nog snarare att butiker i Thailand likt i Sverige inför "kontantfrihet" och inte tar emot kontanter alls. Ganska vanligt i Sverige redan
Ja stackars gamla människor som ibland knappt hittar plånboken nu ska börja pilla på en mobil, undrar om de har tänkt på de med parkinson´s sjukdom.
Som jag skrev förut, en egen kassa med mobilbetalning.

Det kan gärna finnas appar qr-kod och annan teknisk teknik att betala med i affärer och varuhus men de skulle ha en egen kassa.
Ja appar med QR kod är nutid.
Men knappast något för turister då det är kopplat till ett inhemskt konto.
Då passar eWallets bättre där man fyller på pengar på 7Eleven eller i ATM.
Scanna QR koden och godkänn belopp och det klart.

De flesta varuhus har olika kassor för kontanter och kortbetalning.
Kön för kontanter är tre gånger så lång.

Ja appar med QR kod är nutid.
Men knappast något för turister då det är kopplat till ett inhemskt konto.
Då passar eWallets bättre där man fyller på pengar på 7Eleven eller i ATM.
Scanna QR koden och godkänn belopp och det klart.

De flesta varuhus har olika kassor för kontanter och kortbetalning.
Kön för kontanter är tre gånger så lång.
Inte så mycket här men jag var hos BigC när det stod en och pillade på sin mobil, ändå var det en skylt men ONLY CASH och jag påtalade det och fick en sur blick.
Därför att de flesta än så länge har kontanter, inte konstigt alls.

Inte så mycket här men jag var hos BigC när det stod en och pillade på sin mobil, ändå var det en skylt men ONLY CASH och jag påtalade det och fick en sur blick.
Därför att de flesta än så länge har kontanter, inte konstigt alls.
Klarar man inte av att pilla på en mobil och stå i rätt kassa ska man fortsätta med kontanter.

Trots allt det tar längre tid.

Besöka barer, det finns väl 80-åringar med parkinsons´s som vill köpa 1/2 kilo kaffe.
Det behövs nog ett halvt kilo kaffe för att få i sig en kopp kaffe med Parkinsons sjukdom.
Bättre än Alzheimers då man glömmer varför man besökde baren och minns inte om man betalat notan två eller tre gånger.

Det behövs nog ett halvt kilo kaffe för att få i sig en kopp kaffe med Parkinsons sjukdom.
Bättre än Alzheimers då man glömmer varför man besökde baren och minns inte om man betalat notan två eller tre gånger.
Men då är de hemma och kan ta upp kaffet den tid det nu tar och hindrar inte andra med köbildande.
Ja då kan de ju även glömt koden i mobilen när de ska betala sina varor i butiken.

Kontanter är kung, när jag handlade i alkohol i Tyskland såg jag de som betalade mycket höga summor med kort, vilka knallkorkar.

Men då är de hemma och kan ta upp kaffet den tid det nu tar och hindrar inte andra med köbildande.
Ja då kan de ju även glömt koden i mobilen när de ska betala sina varor i butiken.

Kontanter är kung, när jag handlade i alkohol i Tyskland såg jag de som betalade mycket höga summor med kort, vilka knallkorkar.
Kontanter är bra, ha bara inte för mycket i plånboken bara.

Helst inte när du drar till barerna i Udon och ringer i klockan hela kvällen.

Tillbaka
Topp