Den rekordstarka Bath:en

Så här såg det ut efter gatan med streetfood.
Helst inga kontanter.
Betala med appen.

IMG_20221220_185430.jpg
IMG_20221220_185558.jpg

Nej, men GCash går att ta ut pengar med i Thailand.

Det var mer ett exempel på hur snabbt eWallets sprids och behovet av kontanter och kort minskar.

En eWallet i en smartphone är ett elektroniskt debit-kort.

TrueMoney, Rabbit Line Pay och PromptPay är vanligaste i Thailand.

I Sverige är Swish dominant.

Fördelarna med dessa är enorma och man kan betala mellan personer som man inte kan med kort.

Fysiska plast-kort är snart också historia då terminaler är för dyra för mindre handlare.

Med samarbete med aktörer som Ali Pay går GCash att använda i flera länder.
Man måste ha roaming på.

Betala via QR kod i affärer och restauranger internationellt.

1. Japan
  2. Singapore
  3. Malaysia
  4. South Korea
  5. United Kingdom (Coming Soon)
  6. France (Coming Soon)
  7. Italy (Coming Soon)
  8. Germany (Coming Soon)
  9. Australia (Coming Soon)
Förrutom att det är smidigt ser man resultatet direkt i telefonen att rätt belopp är draget från saldot vilket inte alltid sker med kort.

Har du bankapp i mobilen här i Thailand så har du promptpay, i Sverige heter det swisch tror jag.
När frugan beställer hem mat från nåt av småställena hemma hänger dom ofta bara maten på grinden och skickar QR kod eller tel nummer så för hon över på promptpay.
Köpte soffan genom scanna QR kod i bankappen och betala med promptpay.
Transferwise använder med promptpay nu.

Transfers to Thai baht

In Thailand, we linked up with PromptPay. PromptPay lets you easily receive money, using your Citizen ID or mobile phone number instead of a bank account number.
Transfers up to 50,000 baht are paid out using PromptPay and should arrive instantly (between 1am to 7pm Thailand time). We’re working to increase the transfer limit and make it 24/7 over the coming months.
Thanks to PromptPay, 13% of transfers to THB arrive in under 20 seconds. And as more banks in Thailand adopt Promptpay and we increase the limit these numbers will only increase!

Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.

Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går klart snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.
Vad är det som går så långsamt med kort?
Jag handlar bara med kort och blippar, går vare sig långsammare eller snabbare än i Sverige.....
Inbillning säger jag som betalar 90% av allt jag handlar här nere med kort.

Vad är det som går så långsamt med kort?
Jag handlar bara med kort och blippar, går vare sig långsammare eller snabbare än i Sverige.....
Inbillning säger jag som betalar 90% av allt jag handlar här nere med kort.
Sist jag handlade med kort på Friendship skulle kortet dras i en avläsare (?) som stod lite dumt till och därefter skulle det letas fram en penna och underlägg som jag skulle skriva under nåt kvitto på innan det var klart. Nåt blippande som man gör hemma i Sverige var det definitivt inte frågan om.

Sist jag handlade med kort på Friendship skulle kortet dras i en avläsare (?) som stod lite dumt till och därefter skulle det letas fram en penna och underlägg som jag skulle skriva under nåt kvitto på innan det var klart. Nåt blippande som man gör hemma i Sverige var det definitivt inte frågan om.
Testa i annan butik än FS, 7/11 blippar jag bara, Big-C beror vem som sitter i kassan, ibland kan där sitta någon stofil som inte förstår att det finns blipp ;)
Så varierar lite, 7/11 personalen verkar dock fått blipp förklarat för sig, bara håll kortet ovanför glaset på maskin.
Större summor krävs ibland underskrift, använder ju inte kod som man måste slå in i Sverige på köp över 400kr har jag för mig.

Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.
Ja det är inte än lika smidigt som i Sverige eller Singapore där det går att blippa med svenska kort.

Men att det skulle vara krångligt att rikta telefonen mot en QR kod och bekräfta belopp håller jag inte med om.
Behövs ingen kod.

Andra fördelar med appar och smartphone är när man reser, checka in online och få ett elektroniskt bordingcard med en QR kod. Bara att gå direkt till gate via säkerhetskontrollen.
Det är samma med bussar, tåg mm.
ebiljett i telefonen.
Scanna QR koden och man släpps ombord.
För inte tala om att åka taxi med Grab boka och betala via appen.
Priset får man vid bokningen så traditionella blåsningar finns inte.

Ja det är inte än lika smidigt som i Sverige eller Singapore där det går att blippa med svenska kort.

Men att det skulle vara krångligt att rikta telefonen mot en QR kod och bekräfta belopp håller jag inte med om.
Behövs ingen kod.
Det är väl det att telefonen ska letas fram och ställas in för betalning som tar tid verkar det som.

Tillbaka
Topp