Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har du bankapp i mobilen här i Thailand så har du promptpay, i Sverige heter det swisch tror jag.
När frugan beställer hem mat från nåt av småställena hemma hänger dom ofta bara maten på grinden och skickar QR kod eller tel nummer så för hon över på promptpay.
Köpte soffan genom scanna QR kod i bankappen och betala med promptpay.
Transferwise använder med promptpay nu.
Transfers to Thai baht
In Thailand, we linked up with PromptPay. PromptPay lets you easily receive money, using your Citizen ID or mobile phone number instead of a bank account number.
Transfers up to 50,000 baht are paid out using PromptPay and should arrive instantly (between 1am to 7pm Thailand time). We’re working to increase the transfer limit and make it 24/7 over the coming months.
Thanks to PromptPay, 13% of transfers to THB arrive in under 20 seconds. And as more banks in Thailand adopt Promptpay and we increase the limit these numbers will only increase!
Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.
Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går klart snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.
Vad är det som går så långsamt med kort?
Jag handlar bara med kort och blippar, går vare sig långsammare eller snabbare än i Sverige.....
Inbillning säger jag som betalar 90% av allt jag handlar här nere med kort.
Vad är det som går så långsamt med kort?
Jag handlar bara med kort och blippar, går vare sig långsammare eller snabbare än i Sverige.....
Inbillning säger jag som betalar 90% av allt jag handlar här nere med kort.
Sist jag handlade med kort på Friendship skulle kortet dras i en avläsare (?) som stod lite dumt till och därefter skulle det letas fram en penna och underlägg som jag skulle skriva under nåt kvitto på innan det var klart. Nåt blippande som man gör hemma i Sverige var det definitivt inte frågan om.
Sist jag handlade med kort på Friendship skulle kortet dras i en avläsare (?) som stod lite dumt till och därefter skulle det letas fram en penna och underlägg som jag skulle skriva under nåt kvitto på innan det var klart. Nåt blippande som man gör hemma i Sverige var det definitivt inte frågan om.
Testa i annan butik än FS, 7/11 blippar jag bara, Big-C beror vem som sitter i kassan, ibland kan där sitta någon stofil som inte förstår att det finns blipp
Så varierar lite, 7/11 personalen verkar dock fått blipp förklarat för sig, bara håll kortet ovanför glaset på maskin.
Större summor krävs ibland underskrift, använder ju inte kod som man måste slå in i Sverige på köp över 400kr har jag för mig.
Jag handlar flera gånger i veckan på Friendship och betalar alltid kontant som dom flesta gör. Upplever att det går snabbare än för dom som betalar via nån kod i telefonen. Långsammast går det för dom som ska betala med kort. Saknar hur enkelt och smärtfritt det är att betala med sitt kort i Sverige.
Andra fördelar med appar och smartphone är när man reser, checka in online och få ett elektroniskt bordingcard med en QR kod. Bara att gå direkt till gate via säkerhetskontrollen.
Det är samma med bussar, tåg mm.
ebiljett i telefonen.
Scanna QR koden och man släpps ombord.
För inte tala om att åka taxi med Grab boka och betala via appen.
Priset får man vid bokningen så traditionella blåsningar finns inte.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.