Den rekordstarka Bath:en

 
Viktigt att hålla produktion inom landet och inte bara exportera råvaror och idéer. Export genererar pengar. Så klart kommer investerar om de tror på Sverige, men så som Sverige är skött så kommer det ta ett tag. Finns väl knappast något parti så slår vakt om Sverige, knappast ens SD och inte moderaterna. Synd att dra in politik men som skrevs man måste se på Sverige som en helhet och inte på att en ägare käkar mer på att flytta ut produktion.
 
Funnits många branscher och företag i Sverige som gjort många investerare rika.
Skog, malm, stål, andra metaller.
Gäller bara att vara uppdaterad.
Sverige är inget copyland men mycket produktion läggs i Asien.
Gjort, vad som gjorts historiskt spelar ingen roll idag.
Ligger produktionen i Asien är det Asien som får del av inkomsten.
Bara för IKEA är grundat av en Svensk så får Sverige ingen större del av det.
Samma gäller Ericsson, Electrolux, SKF, allt vad det heter.

Tror du att Euro kommer hålla sig bra långsiktigt i krisen? Stänger större delen av EU ner och det ska tryckas pengar för att bekämpa krisen måste det väl påverka väldigt negativt?
Dom stänger ner hela världen om du har missat det?
Bara Kina som startar upp nu.
Euro har stått sig rätt bra det sista.
Nu öppnar Kina och resten av världen stänger.
Tror som sagt att drar Kina igång sin produktion fullt nu så kan vi kora en vinnare i handelskriget, corona kom som en gudasänd gåva till dom.
 
Senast ändrad:
Nu är det helg, kallduschen kan komma på måndag då handeln öppnar på allvar.
Men jag tror ändå att NOK är ett klipp till 0,87 över tre månader.
Ja vi får se den hoppar mycket nu, var 0,85 sen 0,94 sen nu tillbaks 0,87.
Norska riksbanken pratar på att köpa Norsk krona så får se efter helgen.
Men ok med dålig växelkurs nu, om jag skall bo i Sverige nästa avmönstring så kommer jag ju leva på baht som jag växlat bättre innan, så blir billigare att köpa halvspecial, pizza och hembrännt.
 
Gjort, vad som gjorts historiskt spelar ingen roll idag.
Ligger produktionen i Asien är det Asien som får del av inkomsten.
Bara för IKEA är grundat av en Svensk så får Sverige ingen större del av det.
Samma gäller Ericsson, Electrolux, SKF, allt vad det heter.


Dom stänger ner hela världen om du har missat det?
Bara Kina som startar upp nu.
Euro har stått sig rätt bra det sista.
Nu öppnar Kina och resten av världen stänger.
Tror som sagt att drar Kina igång sin produktion fullt nu så kan vi kora en vinnare i handelskriget, corona kom som en gudasänd gåva till dom.
Köp SSAB, SCA, Holmen och Boliden, där är produktionen kvar i Sverige.
Sandviken är världsledande inom specialstål.
Samtliga har gått bra på börsen för den vaksamma placeraren.
Mitt tips är SCA som är väldigt innovativa inom skogsprodukter och energi.
Nog den bästa placeringen över tid och bra utdelning till aktieägarna årligen.
 
Köp SSAB, SCA, Holmen och Boliden, där är produktionen kvar i Sverige.
Sandviken är världsledande inom specialstål.
Samtliga har gått bra på börsen för den vaksamma placeraren.
Mitt tips är SCA som är väldigt innovativa inom skogsprodukter och energi.
Nog den bästa placeringen över tid och bra utdelning till aktieägarna årligen.
Nu är du nog i fel tråd, snackade valutan varför SEK går så dåligt.
Inte om man kan göra ett kap på börsen.
Jag har inga pengar i Sverige.
Kan säkert göra klipp i andra länder med.
Hade du köpt indexfond i Thailand vid stängning på Torsd och sålt dom vid stängning på Fred hade du gjort 9%.
På Månd kanske det rasar eller så sticker Kina och drar med sig dom andra asiaterna.
Vem vet som världen är nu.

Någon återhämtning av krona kan vi dock glömma på några år.
Får dock Thailand coronaspridning i byarna under songkran då kan baht krascha i Maj.
Så önskar man det så är det nog ända möjligheten för bättre växelkurs.

Klarar dock Thailand och andra ASEAN länder att hålla undan smittspridningen med sina tilltag så hakar dom nog på Kina när resten av världen står still.
 
Klarar dock Thailand och andra ASEAN länder att hålla undan smittspridningen med sina tilltag så hakar dom nog på Kina när resten av världen står still.

Det var det jag var inne på gällande Euron och hur stark den är när det är över. Hämtar sig Asien långt innan EU och även USA blir det inte särskilt positivt för Euron misstänker jag. Vem vet, jag kanske får begära förflyttning till Kina eller USA när detta är över :p
 
Någon återhämtning av krona kan vi dock glömma på några år.

Nu ska vi inte ge upp hoppet! Med lite tur blir vår nuvarande regering avsatt efter Coronakrisen och får inte ett par år till på sig att sänka Sverige, det är väl där jag sätter mitt hopp just nu. KD verkar i alla fall fiska lite efter det och man ska nog inte vara säker på att folk är på jätteglatt humör framåt hösten/vintern när de smakat på arbetslösheten och andra tråkigheter....
 
Du borde kunna förhandla till dig lön i
någon annan valuta. Ha du kollat det.
Nej det kan jag inte, vi är anställda enligt fackavtal, finns inget utrymme för privata löneförhandlingar.
Lön, valuta och andra löneförmåner är avtalsbundna för skandinaver, take it or leave it.
Sen skulle jag byta till dollarlön så skulle den krascha, så det funkar i min värld 55555 ;)
 
Nu är du nog i fel tråd, snackade valutan varför SEK går så dåligt.
Inte om man kan göra ett kap på börsen.
Jag har inga pengar i Sverige.
Kan säkert göra klipp i andra länder med.
Hade du köpt indexfond i Thailand vid stängning på Torsd och sålt dom vid stängning på Fred hade du gjort 9%.
På Månd kanske det rasar eller så sticker Kina och drar med sig dom andra asiaterna.
Vem vet som världen är nu.

Någon återhämtning av krona kan vi dock glömma på några år.
Får dock Thailand coronaspridning i byarna under songkran då kan baht krascha i Maj.
Så önskar man det så är det nog ända möjligheten för bättre växelkurs.

Klarar dock Thailand och andra ASEAN länder att hålla undan smittspridningen med sina tilltag så hakar dom nog på Kina när resten av världen står still.
Du har väl skrivit sönder massor av trådar om dina placeringar på både lång och kort sikt.
Fast ingen ändrar sig så ofta som du.
Från ena dagen till att lägga av till nästa att gå all in eller inte röra en placering på 20år...

Nja, bättre kan du. ;)
 
Ja vi får se den hoppar mycket nu, var 0,85 sen 0,94 sen nu tillbaks 0,87.
Norska riksbanken pratar på att köpa Norsk krona så får se efter helgen.
Men ok med dålig växelkurs nu, om jag skall bo i Sverige nästa avmönstring så kommer jag ju leva på baht som jag växlat bättre innan, så blir billigare att köpa halvspecial, pizza och hembrännt.
Norska riksbanken har väl redan stödköp vilket hjälpt till att den inte faller mer. Med sjunkande oljepris kanske det snart inte är lönsamt med olja i Norge och då går väl kursen rakt ner.
 
Nej det kan jag inte, vi är anställda enligt fackavtal, finns inget utrymme för privata löneförhandlingar.
Lön, valuta och andra löneförmåner är avtalsbundna för skandinaver, take it or leave it.
Sen skulle jag byta till dollarlön så skulle den krascha, så det funkar i min värld 55555 ;)

Byt båt det går ju inte att förlita sig på kronor i framtiden.
 
Nej det kan jag inte, vi är anställda enligt fackavtal, finns inget utrymme för privata löneförhandlingar.
Lön, valuta och andra löneförmåner är avtalsbundna för skandinaver, take it or leave it.
Sen skulle jag byta till dollarlön så skulle den krascha, så det funkar i min värld 55555 ;)
Du ska ju ha i kinesisk valuta.
 
Det är montageindustrin som drar in pengar.
1 gubbe med en ide drar inte in mycket pengar till landet.
1 gubbe med en ide vs 100.000 monterare, företaget betalar ju skatt där produkten monteras.
Håller inte ett dugg med dig. Varje produkt har en livskurva lever och dör. De som har idéerna vinner. Vill du köpa en videospelare idag? Vi är duktiga på tillverka och använda robotar i Sverige. I det företag som jag jobbar använder vi 15 robotar som kör dygnet runt(82 mans jobb).
Den tieden som man behövde folk för att kriga är pase'.
 
Håller inte ett dugg med dig. Varje produkt har en livskurva lever och dör. De som har idéerna vinner. Vill du köpa en videospelare idag? Vi är duktiga på tillverka och använda robotar i Sverige. I det företag som jag jobbar använder vi 15 robotar som kör dygnet runt(82 mans jobb).
Den tieden som man behövde folk för att kriga är pase'.

Går aldrig att nå samma effektivitet med människor som med robotar/automation inom större delen av all tillverkning. Svårt att optimera människor men desto enklare att optimera automatiserade produktionsflöden.
 
 
 
Tillbaka
Topp