Den rekordstarka Bath:en

Det är inte första gången USA utfärdar en sådan lista, den kommer väl ut var 6:te månad och mig veterligen sker inget mer för dom länderna än att dom hamnar på en lista.

Hej

Det som händer är väl att landet kan få straffavgifter på varor dom exporterar till USA, det är väl något som har drabbat
länder på listan, tänker då i första hand på Kina.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att Thailand begår ett misstag om dom nonchalerar USA, dom exporterar ju faktiskt en del dit, men kanske hsr den nuvarande ”regeringen” mer en inriktning mot Kina som tar över alltmer av den roll USA en gång hade i Thailand och regionen.

Mvh isan lover
Tycker att USD borde sättas på någon lista.
Dom manipulerar både valutor och handel efter behag.
Skuldsättning som ökat lavinartat.
EU är för litet för att ta upp kampen, Kina har inte den politiska förmågan än, men har muskler som räcker och blir över på valutamarknaden.
USA och dess listor är till för att pressa länder att anpassa både politik och handel till amerikanska villkor.

Jag har funderat detta med den starka bht, om man nu manipulerar valutan till en starkare bht, finns ju enorma förtjänster att göra med återbetalningen av utlandslån.

Tycker att USD borde sättas på någon lista.
Dom manipulerar både valutor och handel efter behag.
Skuldsättning som ökat lavinartat.
EU är för litet för att ta upp kampen, Kina har inte den politiska förmågan än, men har muskler som räcker och blir över på valutamarknaden.
USA och dess listor är till för att pressa länder att anpassa både politik och handel till amerikanska villkor.

Hej

Det håller jag med om, det är ytterst beklagligt att dom tillåts ha ett så stort inflytande över allt och alla.

Mvh isan lover

Jag har funderat detta med den starka bht, om man nu manipulerar valutan till en starkare bht, finns ju enorma förtjänster att göra med återbetalningen av utlandslån.
Förlusten i Export är bra mycket större och dom gör ju vad dom kan för att försöka sänka den men i slutändan är det marknaden som styr.
Inte mycket ett land kan göra om marknaden siktat in sig på en valuta, det har ju Sverige fått erfara en gång i tiden.
4 räntesänkningar har Thailand gjort på ett år, har inte hjälpt mycket.

Håll i hatten gubbar ! Nu, kommer blåsten..

Screenshot_20201217-172747.png

Ståpälst är att rekommendera.

Hej

Det tycker kanske du och jag, men det är ju USA som anser det och dom är ju stora nog att kunna påverka andra länder, dom vill ju skydda sin egen industri och det gör dom oavsett vad vi tycker om det, så jag tror att Thailand tar det här på allvar.

Mvh isan love
Det roligaste i sammanhanget är ju ändå att USA som leker världspolis är den överlägset värsta valutamanipuleraren av dem alla...

Ja stärkts har den gjort +2,3% sista 3 månaderna.
Men som sagt dollarn har rasat.
Screenshot_20201218-162743_Xe.jpg
Visst men övriga valutor har ju också även fallit mot SEK.
Självklart är det inte Sveriges förtjänst men trevligt att få mera att göra av med varje månad.
Ser många svenskar i Thailand som är väldigt glada nu.

Från dryga 3 till 3,6 på ett drygt år.

Är ju altid någon annans "fel" när svenska kronan stiger i värde. Kan helt omöjligt bero på att något i offentlig verksamhet gjort något rätt i Sverige. Det är en "naturlag" :)

Det någon i offentlig verksamhet ”gjort rätt” är bara att inte sänka ränkan under 0% ännu en gång då det är rätt uppenbart att det funkade illa sist.

Nu köper Riksbanken bostadsobligationer och företagsobligationer istället, fast med räntan på nollan, klämd mellan en sten och en klippa.

Ja, hurra vilken fantastisk utveckling!

Sverige är inte unikt med minusränta.

Länder som sedan 2012 haft minusränta är Danmark, Schweiz, Sverige, Bulgarien, Japan och Ungern.
ECB sänkte i juni2014 sin depositränta till -0,10 %, och blev den dittills största centralbanken med minusränta.

Även Trump tryckte hårt mot FED att sänka räntan till 0% för att få igång exporten.

Sverige är inte unikt med minusränta.

Länder som sedan 2012 haft minusränta är Danmark, Schweiz, Sverige, Bulgarien, Japan och Ungern.
ECB sänkte i juni2014 sin depositränta till -0,10 %, och blev den dittills största centralbanken med minusränta.

Även Trump tryckte hårt mot FED att sänka räntan till 0% för att få igång exporten.
Sverige har väl inte minusränta nu?

Tillbaka
Topp