Den rekordstarka Bath:en

 
Oooh my Buddha !!

Screenshot_20201222-163409.png


Nu, stiger kursen och man kan inte vara där och slå till och ha kul med slanten.
:(:D:(
 
Ha kul, December 1997 var man kung i baren när man fick 7,25 som bäst, det var riktigt kul och något jag aldrig skulle orka med idag :beer:
Det var inte lika kul hösten 1992 när man 2.87.

Hej

Undrar om man får uppleva det igen, då var det extra roligt att växla sina kronor, själv passade jag på att växla in pengar till nästa års vintervistelse i Thailand också, med facit i hand ångrar man naturligtvis att man inte växlade ännu mer.

Mvh isan lover
 
Till skillnad mot slutet av 90-talet och Asienkrisen så har Thailand idag en stor valutareserv och en låg nivå av lån i USD, så man har definitivt lärt sig den läxan. Valutarisken för THB är väsentligt lägre idag, så ett generellt ras i THB är rätt osannolikt som jag ser det. Man har även etablerat fina överskott i handelsbalansen över flera år nu även om Corona och hur det nu påverkar turismen kan slå rejält åt andra hållet. Thailand är inne i en rätt intressant omstrukturering av hela sin ekonomi nu med både Coronakrisen och samtidigt möjligheterna med samsrbetet runt RCEP och att verkligen ändra inriktning för landet på allvar. Att man kommer närma sig Kina är rätt uppenbart och helt rätt med tror jag.

Kollar man den andra sidan av valutaekvationen, dvs. SEK, ser det ändå rätt ok ut. Vi är redan nere på nollränta och jiddrar med köp av bostadsobligationer och företagsobligationer och Ingves har tack och lov inte längre samma möjligheter att medvetet försöka sänka SEK. Vår handelsbalans går åt rätt håll också just nu och låg statsskuld jämfört med de flesta länder.

På kort sikt tror jag vi kommer se 4 SEK inom 12-18 månader, men på lång sikt, 10-15 år, tror jag sannolikheten faktiskt är större att det vänder i andra riktningen och vi till slut når paritet och 1 SEK = 1 THB än några 7+ SEK igen. Men hoppas ha fel på den långa gissningen så klart.
 
Vi är redan nere på nollränta och jiddrar med köp av bostadsobligationer och företagsobligationer och Ingves har tack och lov inte längre samma möjligheter att medvetet försöka sänka SEK
Vi är UPPE på nollränta efter att haft minusränta under några år. Riksbankenhar redan börjat "muttra" om att gå ner på minusränta igen ifall kronan blir för stark och om inflationen inte sätter fart.
 
Ha kul, December 1997 var man kung i baren när man fick 7,25 som bäst, det var riktigt kul och något jag aldrig skulle orka med idag :beer:
Det var inte lika kul hösten 1992 när man 2.87.

Som många andra så har man bara hört talas om den där höga kursen, själv, så har min högsta kurs i LOS varit 5,58 en gång men sen har det sakta men säkert sjunkit.
Min karriär i LOS började 2002 efter min 40 års dag, så jag är lite färsking när det kommer till Thailand, men jag har hört storys från "Stor Henkan" redan från 1983 när han började segla med Wallenius som motorman.
 
Spiken med ”Tom Yam Kung” -krisen i juli 1997 syns rätt tydligt på den här grafen.

4F41B38B-726B-4482-A618-52787F1998A0.png
 
Och? Vad är din poäng?
Min poäng var att Riksbanken (Ingves) definitivt fortfarande har stora möjligheter att sänka SEK. Vi har kommit upp till nollränta från en minusränta och vissa i Riksbanksstyrelsen har börjat prata om att sänka till minus igen vilket åtminstone jag tycker är vansinnigt. Varför dumpa värdet på Svenska företag så att utländska intressen kan köpa dessa billigt.?

Du skrev citat " Vi är redan nere på nollränta och jiddrar med köp av bostadsobligationer och företagsobligationer och Ingves har tack och lov inte längre samma möjligheter att medvetet försöka sänka SEK" slut citat.
 
Min poäng var att Riksbanken (Ingves) definitivt fortfarande har stora möjligheter att sänka SEK. Vi har kommit upp till nollränta från en minusränta och vissa i Riksbanksstyrelsen har börjat prata om att sänka till minus igen vilket åtminstone jag tycker är vansinnigt. Varför dumpa värdet på Svenska företag så att utländska intressen kan köpa dessa billigt.?

Du skrev citat " Vi är redan nere på nollränta och jiddrar med köp av bostadsobligationer och företagsobligationer och Ingves har tack och lov inte längre samma möjligheter att medvetet försöka sänka SEK" slut citat.

Ok, då är jag med och håller självfallet med om vansinnet med minusränta och alla andra ”stimulanser” de kör med som bara syftar till att sänka den egna valutan för att försöka ge exportindustrin konstlade fördelar.

Däremot tror jag faktiskt inte alls att de är så sugna på att sänka till minus igen som de vill låta påskina...

För det första, höjde de till 0 i ett synnerligen konstigt läge där det ej var motiverat att höja. De har undvikit att ge något tydligt resonemang kring den höjningen i media, men av Riksbankens egna rapporter från den tiden framgår det att många stora företag klagat på icke önskvärda effekter av minusräntan. Skall se om jag kan leta upp några konkreta exempel lite senare.

För det andra, har de nu under Corona-krisen trots allt avstått från att röra räntan öht. Man kan tycka att den största och mest akuta nedgången i svensk ekonomi sedan Lehman-kraschen borde iaf genererat en eller ett par räntesänkningar, men inget har hänt annat än att de verbalt sagt att det är ”möjligt” att ta till. Hade vi inte legat på 0 redan när Coronakrisen slog till och hade vi inte redan testat minusränta hade de garanterat sänkt och gjort det nu. Nu hände inget alls vilket jag tycker känns som ett tydligt bevis på att de undviker det annat än att snacka om det.

Jag tror att Riksbanken MYCKET ogärna sänker under 0 igen och gör de det, blir det maximalt ner till -0,5%. Helt enkelt då de vet att det inte har någon effekt förutom ren psykologi och att det till och med kan ge negativa effekter för hur ekonomin fungerar. Därav mitt resonemang att de (tack och lov) har ett väldigt begränsat utrymme att sänka kronan just nu.
 
Ok, då är jag med och håller självfallet med om vansinnet med minusränta och alla andra ”stimulanser” de kör med som bara syftar till att sänka den egna valutan för att försöka ge exportindustrin konstlade fördelar.

Däremot tror jag faktiskt inte alls att de är så sugna på att sänka till minus igen som de vill låta påskina...

För det första, höjde de till 0 i ett synnerligen konstigt läge där det ej var motiverat att höja. De har undvikit att ge något tydligt resonemang kring den höjningen i media, men av Riksbankens egna rapporter från den tiden framgår det att många stora företag klagat på icke önskvärda effekter av minusräntan. Skall se om jag kan leta upp några konkreta exempel lite senare.

För det andra, har de nu under Corona-krisen trots allt avstått från att röra räntan öht. Man kan tycka att den största och mest akuta nedgången i svensk ekonomi sedan Lehman-kraschen borde iaf genererat en eller ett par räntesänkningar, men inget har hänt annat än att de verbalt sagt att det är ”möjligt” att ta till. Hade vi inte legat på 0 redan när Coronakrisen slog till och hade vi inte redan testat minusränta hade de garanterat sänkt och gjort det nu. Nu hände inget alls vilket jag tycker känns som ett tydligt bevis på att de undviker det annat än att snacka om det.

Jag tror att Riksbanken MYCKET ogärna sänker under 0 igen och gör de det, blir det maximalt ner till -0,5%. Helt enkelt då de vet att det inte har någon effekt förutom ren psykologi och att det till och med kan ge negativa effekter för hur ekonomin fungerar. Därav mitt resonemang att de (tack och lov) har ett väldigt begränsat utrymme att sänka kronan just nu.

Här en bra krönika från Per Lindvall kring just detta från i våras:


"Men den sanning som åtminstone jag ser bakom beslutet att ligga kvar på noll-ränta är att man inte vill dra ner byxorna på sig själv. För mellan raderna kan man ana att det finns en insikt om att minusräntor inte är eller har varit något effektivt grepp, och kan göra mer skada än nytta. För minusränta är inget effektivt sätt att få igång efterfrågan i ekonomin. För dess ”transmissionsmekanismen”, som det heter, är lite diffusa."
 
 
 
Tillbaka
Topp