Den rekordstarka Bath:en

Absolut är exporten mycket viktig men läste någonstans att importen för tillfället är högre än exporten. Nettominus alltså.
Om jag inte minns helt tokigt uppskattades turisminkomsten till runt 20% av BNP innan C19 slog till med många miljoner som sysselsattes där.
Nu har det även stängts ner fabriker som har mycket covid, infrastrukturprojekt står stilla, båda dessa slår i sin tur på transportsektorn.
Det ser inget vidare ut för Thailand framöver.

/ SatanG
Hej

Håller med, alla länder påverkas ju mer eller mindre negativt på olika sätt av pandemin och Thailand med sin stora turistindustri är nog inget undantag, arbetslösheten ökar liksom missnöjet, dessutom lånas det ju friskt och dom pengarna ska ju också betalas tillbaka någon gång.

Mvh isan lover

Absolut är exporten mycket viktig men läste någonstans att importen för tillfället är högre än exporten. Nettominus alltså.
Om jag inte minns helt tokigt uppskattades turisminkomsten till runt 20% av BNP innan C19 slog till med många miljoner som sysselsattes där.
Nu har det även stängts ner fabriker som har mycket covid, infrastrukturprojekt står stilla, båda dessa slår i sin tur på transportsektorn.
Det ser inget vidare ut för Thailand framöver.

/ SatanG
Stämmer bra, många kritiserar Sverige som ville undvika en sån Domino effekt. Sverige har gjort bra tycker jag.

Hej

Håller med, alla länder påverkas ju mer eller mindre negativt på olika sätt av pandemin och Thailand med sin stora turistindustri är nog inget undantag, arbetslösheten ökar liksom missnöjet, dessutom lånas det ju friskt och dom pengarna ska ju också betalas tillbaka någon gång.

Mvh isan lover
Jag har noterat att begagnade bilar har fått ett rimligare pris nu. Massor med erbjudande på t.ex facebook.

Nu är det i och för sig ett tag sedan jag var på IKEA. Men sist jag var där var jag förvånad över hur mycket som var märkt MADE IN THAILAND.
Ett annat ex. på vad som exporteras till Sverige är värmepumpar. Enligt en installatör så är nästan alla han installerar från Thailand. Såg hos honom flera stycken där Nibes etiketter klistrats över ursprungsfabrikens märke.
Vet inte hur det är idag men min gamla dator har många delar som är märkta made in Thailand.
Fast det är klart att några av de stora på mobiltelefoner har minskat sin produktion i Thailand till förmån för Vietnam.
Finns säkert fler ex.
Årets Julklapp, värmepump från Thailand.

Sen är THB räddad.

När det gäller Kina så gäller det kommunistregeringens makt över allt. Politiska åsikter spelar in.

För Thailands del är väl det militärens del av styret. Det är både en fördel och nackdel. Stabilitet är det viktiga, inga översvämmade fabriker när någon enskild minister har fått en ide. 555
Ett av Thailands största problem är att mycket tillverkning och montering av fordon, vitvaror, AC är inte thailändska varumärken utan utländska.
Man har lagt produktionen där för den thailändska marknaden och för att slippa höga importavgifter och tullar.
Mycket av de vitvaror och hushållsmaskiner är utgående modeller som lagts ner i hemlandet.
Man fortsätter montera så länge det finns komponenter.
När modellen är slut ersätts den inte av en ny.

Samma sak i andra länder i ASEAN.

Mån.

Screenshot_20210816-074953.png

Ja en robot kostar sannolikt lika mycket oavsett var den står. Sedan har leveranssäkerheten en viss betydelse. En båt som får haveri kan nog innebära någon veckas stopp för en fabrik.
Vi har 4 avancerade robotar som bockar rostfritt plåt dygnet runt, de har betalat sig om 2 år. Vi har jätte problem med Kina angående leveranssäkerheten, pandemin var bra för framtidsplaneringarna, det är dags att tänka om.

Hej

Thailand uppges vara i behov av nya stora lån på 1 trillion baht, vilket motsvarar 29.9 miljarder USD.

2021-08-16T065353Z_1_LYNXMPEH7F09O_RTROPTP_4_THAILAND-ECONOMY-CENBANK.JPG
FILE PHOTO: Thai baht notes are seen at a Kasikornbank in Bangkok, Thailand, REUTERS/Athit Perawongmetha

BANGKOK (Reuters) - Thailand needs a further 1 trillion baht ($29.9 billion) to help support jobs and income losses, its central bank's governor said on Monday, as the country struggles with its biggest COVID-19 outbreak to date.

The projected amount equivalent to 7% of GDP "is reasonable" given the problems the economy is facing, Bank of Thailand Governor Sethaput Suthiwartnarueput told a news conference.

reuters_logo.jpg
-- © Copyright Reuters 2021-08-16

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Beror på vem de lånar från.
Se på lånen som många länder lånade av Kruger. Vet inte hur många som betalat tillbaka Rumänien var det första. Kan nog fortfarande finnas de som inte har betalat.
Dessutom tas lånen internt i landet så kan de antagligen skrivas av.

Men frågan är var pengarna hamnar. Inte säkert att hela köpeskillingen går dit. Finns upplägg där fakturan går via ett bolag i tredje land.
7% är väl numera garanterad kommer troligen att öka. Var något av de största nyheterna efter G7 mötet. Påverkar tydligen svenska företag negativt. 15% verkar inte vara en omöjlighet då USA tydligen hade detta som ett möjlig siffra.

Nu är det i och för sig ett tag sedan jag var på IKEA. Men sist jag var där var jag förvånad över hur mycket som var märkt MADE IN THAILAND.
Ett annat ex. på vad som exporteras till Sverige är värmepumpar. Enligt en installatör så är nästan alla han installerar från Thailand. Såg hos honom flera stycken där Nibes etiketter klistrats över ursprungsfabrikens märke.
Vet inte hur det är idag men min gamla dator har många delar som är märkta made in Thailand.
Fast det är klart att några av de stora på mobiltelefoner har minskat sin produktion i Thailand till förmån för Vietnam.
Finns säkert fler ex.
Hårddiskar idag från WD tillverkas i Thailand, det är riktigt bra kvalitet jämfört med seagate jag hade tidigare som tillverkats i china eller singapore.

Nu är Bahten uppe i 3.79 efter ett litet dyk...

Senast ändrad:
Hårddiskar idag från WD tillverkas i Thailand, det är riktigt bra kvalitet jämfört med seagate jag hade tidigare som tillverkats i china eller singapore.

Nu är Bahten uppe i 3.79 efter ett litet dyk...

Seagate har länge haft tillverkning i Korat, och kontor nära mig i förorten till Bangkok.
Frugan jobbade där när vi träffades.

/ SatanG

Tillbaka
Topp