Den rekordstarka Bath:en

Hej

Att ha stora skulder fungerade dåligt för många länder vid den senaste internationella finanskrisen, just detta drabbade även Thailand hårt, därav lånetaket på 60% av BNP.

Mvh isan lover
Ett lånetak har ett värde för att hålla nere räntekostnaderna. Problemet är att förtroendet för att nivån ligger kvar på rimlig nivå urholkas när det börjar fifflas med takhöjden. då kan det bli dyrare att låna.

Ett lånetak har ett värde för att hålla nere räntekostnaderna. Problemet är att förtroendet för att nivån ligger kvar på rimlig nivå urholkas när det börjar fifflas med takhöjden. då kan det bli dyrare att låna.
Hej

Jag tror att lånetaket hade fler syften t.ex hindra hög belåning för populistisk politik, begränsa hur mycket pengar som kan satsas på försvaret och hindra att politiker genom lån kan föra en oansvarig politik med stora underskott.

Mvh isan lover

En viktig fråga är väl vad man använder lånade pengar till. Utveckla industri, jordbruk och turism eller militära leksaker, som oftast inte är produktiva. Köper man många u-båtar av Kina på krita kan det också vara farligt.

Absolut.
U-båtsaffären blev uppskjuten tills vidare men kan nog dyka upp igen i framtiden.
Tror väldigt mycket har spenderats på soft loans och bidrag som delats ut både högt o lågt.

/ SatanG

Inte nödvändigt med amortering vad det gäller stater. oftast så löser man det där med att låta inflationen urgröpa lånenivån.
Det gick att göra även för privatpersoner på den gamla goda tiden.

Nu när Ingves största problem är just avsaknaden av inflation är det betydligt svårare med detta reptrick. Ingves ringer säker till Yasutoshi Nishimura som har årtionden av deflation som verklighet för att få smarta råd.

Absolut.
U-båtsaffären blev uppskjuten tills vidare men kan nog dyka upp igen i framtiden.
Tror väldigt mycket har spenderats på soft loans och bidrag som delats ut både högt o lågt.

/ SatanG
Hej

Ja mycket pengar har delats ut i dom stödpaket som 14-17 miljoner medborgare har varit berättigade till, men en rad stora militära affärer har också kostat mycket.

Dom senaste åren har militären köpt 120 bepansrade fordon ifrån USA, 3 st Airbus C295 transportflygplan, 50 st VT-4 stridsvagnar ifrån Kina, 38 st VN-1 bepansrade fordon ifrån Kina, 14 st T-50TH tränings stridsflygplan ifrån Sydkorea,
8 st AH6I helikoptrar ifrån USA, 8 st Mi-17V-5 helikoptrar ifrån Ryssland, jag missade säkert en del av inköpen men bara den här listan visar ju tydligt att en betydande del av budgeten går just till militären, till dessa plan, stridsvagnar och helikoptrar tillkommer ju robotar, ammunition och reservdelar m.m som också kostar en hel del.

Mvh isan lover

Hej

Ja mycket pengar har delats ut i dom stödpaket som 14-17 miljoner medborgare har varit berättigade till, men en rad stora militära affärer har också kostat mycket.

Dom senaste åren har militären köpt 120 bepansrade fordon ifrån USA, 3 st Airbus C295 transportflygplan, 50 st VT-4 stridsvagnar ifrån Kina, 38 st VN-1 bepansrade fordon ifrån Kina, 14 st T-50TH tränings stridsflygplan ifrån Sydkorea,
8 st AH6I helikoptrar ifrån USA, 8 st Mi-17V-5 helikoptrar ifrån Ryssland, jag missade säkert en del av inköpen men bara den här listan visar ju tydligt att en betydande del av budgeten går just till militären, till dessa plan, stridsvagnar och helikoptrar tillkommer ju robotar, ammunition och reservdelar m.m som också kostar en hel del.

Mvh isan lover

Tror de flesta länder, utan möjligtvis Costa Rica, har militära inköp i budgeten.

Tror det är långt fler än 14-17 miljoner som det inte delats ut pengar till, räckte ju med att man bodde i en röd provins ett tag.
Året är ju inte slut än heller, får se om den vanliga julklappen delas ut till skattebetalarna. Senare år har de fått dra av inköp på, tror jag, upp till 30k på skatten. Förslag ligger på höjning till 100k, trevligt.

/ SatanG

Tror de flesta länder, utan möjligtvis Costa Rica, har militära inköp i budgeten.

Tror det är långt fler än 14-17 miljoner som det inte delats ut pengar till, räckte ju med att man bodde i en röd provins ett tag.
Året är ju inte slut än heller, får se om den vanliga julklappen delas ut till skattebetalarna. Senare år har de fått dra av inköp på, tror jag, upp till 30k på skatten. Förslag ligger på höjning till 100k, trevligt.

/ SatanG
Hej

Alla länder har nog mycket riktigt militära utgifter i sin budget men i Thailand ökar den på ett sätt som nog inte många länder kan konkurrera med, se grafen nedan, ska vi gissa på att ett nytt rekord slås nu under 2021 ?

Thailand Military Expenditure​

1632153910237.png

Mvh isan lover

Hej

Alla länder har nog mycket riktigt militära utgifter i sin budget men i Thailand ökar den på ett sätt som nog inte många länder kan konkurrera med, se grafen nedan, ska vi gissa på att ett nytt rekord slås nu under 2021 ?

1632153910237.png

Mvh isan lover
Verkar finnas en linje t o m 2014. Därefter ökar det ordentligt. Har de militära hoten ökat eller har Thailands ledning någon avsikt med att öka utgifterna t ex att man vill ha moderna leksaker? Rimligtvis borde driftkostnaderna också öka rätt mycket för att underhålla alla nya prylar och få fram utbildning. Komplexiteten ökar ofta med ny utrustning.

Hej

1632153910237.png

Mvh isan lover

Inte mitt område men försvarsbudgeten brukar väl ligga på ca. 1% av BNP.
Efter lite googling ser jag att den reviderats ner tre gånger i år.

/ SatanG

Inte mitt område men försvarsbudgeten brukar väl ligga på ca. 1% av BNP.
Efter lite googling ser jag att den reviderats ner tre gånger i år.

/ SatanG
Hej

Men även du måste väl hålla med om att ökningarna efter 2014 är hisnande?

Det pågår ju inget krig i området.

Mvh isan lover

Vad det gäller Sverige har vi hela SD som bevakar allt. De hittar något varje dag. Polisen hinner inte med att hantera allt som rapporteras från Grannpatrullen.

Hej

Då verkar beslut 8m ökat lånetak till 70% vara klart.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att lånetaket hade fler syften t.ex hindra hög belåning för populistisk politik, begränsa hur mycket pengar som kan satsas på försvaret och hindra att politiker genom lån kan föra en oansvarig politik med stora underskott.

Mvh isan lover
Jag ser det som ett sätt att invagga långivarna i tron att sånt beteende inte skall få förekomma. börjar man ändra på taket så minskar förtroendet och långivarna vill ha högre riskpremie.

Det gick att göra även för privatpersoner på den gamla goda tiden.

Nu när Ingves största problem är just avsaknaden av inflation är det betydligt svårare med detta reptrick. Ingves ringer säker till Yasutoshi Nishimura som har årtionden av deflation som verklighet för att få smarta råd.
Senaste statistiken på Svensk inflation som jag sett var på över 2%, Ingves mumlade något om att riksbanken skall avvakta. Han verkar inte tro på att det blir bestående.

Hej

Men även du måste väl hålla med om att ökningarna efter 2014 är hisnande?

Det pågår ju inget krig i området.

Mvh isan lover
Samtidigt så har tonläget mellan de större länderna hårdnat. Om inte konflikt med grannländerna så finns det risk för att vissa grupper kan bli otåliga och vill ta i med våldsammare metoder.

Tillbaka
Topp