Den rekordstarka Bath:en

Kompisen fick öppna konto samma dag har var på banken och fick kortet efter 5 dagar, det var väl imponerande.

Han sa att det var smidigare med banken där än i Thailand.

1664288261110.jpeg
Nu får du väl ge dig , säger Kurant att det inte går så går det icke, det har jag förstått :laugh2:

Ja jag ger mig, orkar inte älta men jag litar ju på det kompisen berättat för mig.
Ska fråga hur Lasse gjorde när han tillverkade kortet och vilken nytta han har av det:laugh2:
Fråga Lasse hur han lyckades få öppna ett konto på BPI efter en månad istället, något som tiotusentals gifta utlänningar misslyckas med?
Efter 6 månader behöver man inte tillverka sina egna kort utan det gör banken om alla papper är i ordning.

Bra att du ger dig.

Fråga Lasse hur han lyckades få öppna ett konto på BPI efter en månad istället, något som tiotusentals gifta utlänningar misslyckas med?
Efter 6 månader behöver man inte tillverka sina egna kort utan det gör banken om alla papper är i ordning.

Bra att du ger dig.
Efter att Lasse läst dina inlägg så fick jag det här svaret.

Å likt förbannat har jag fixat detta, 10 dagar efter inresa.

Ja jag ger mig för jag har varken tid eller lust att skriva sida efter sida efter sida, jag har annat att göra.

Nu ger jag mig.

Efter att Lasse läst dina inlägg så fick jag det här svaret.

Å likt förbannat har jag fixat detta, 10 dagar efter inresa.

Ja jag ger mig för jag har varken tid eller lust att skriva sida efter sida efter sida, jag har annat att göra.

Nu ger jag mig.
Verkligen unikt när tusentals inte fixar detta före 6 månader.

Hände något liknande för mig i Thailand med SCB.
När jag inte använt kortet på ett tag snodde dom pengar från kontot.
Samma för mig och SCB , använde inte kontot på 7 månader, de snodde 900 bath och stängde kontot, så nu kör jag BKK, har två konton där, ett Pattaya konto samt ett Isaan konto. Pattaya kontot vet bara jag saldot på och det brukar vara slut när jag lämnar Pattaya :laugh2: :laugh2: :laugh2:

Ingenting är omöjligt varken i Thailand eller på Filliflapp öarna bara man vet hur man gör
Det duger inte att vara dum
Det har blivit rejält mycket svårare sen Duterte började rensa ut mutkolvar inom IM, tull, polisen och myndigheter.
Mer kontroll, mer digitaliserat är några verktyg.
Utlänningar har svårare att använda mutor än lokala som har det i blodet.
Utlänningar riskerar utvisning och banning som är riskfritt för medborgarna.

Samma för mig och SCB , använde inte kontot på 7 månader, de snodde 900 bath och stängde kontot, så nu kör jag BKK, har två konton där, ett Pattaya konto samt ett Isaan konto. Pattaya kontot vet bara jag saldot på och det brukar vara slut när jag lämnar Pattaya :laugh2: :laugh2: :laugh2:

Passa dig... Så de inte snor även på BKK... för likt SCB har de samma regler om att när saldot är under 1000thb så tar den en avgift varje månad... när pengarna är helt slut tror jag det är 6 månader innan de avslutat kontot.

Ett rätt bra sätt att bli av med konton som glöms bort och inte sköts.

Passa dig... Så de inte snor även på BKK... för likt SCB har de samma regler om att när saldot är under 1000thb så tar den en avgift varje månad... när pengarna är helt slut tror jag det är 6 månader innan de avslutat kontot.

Kollade just vårt konto som står på frun 147 bath, har aldrig försvunnit något, brukar inte ha så mycket när vi inte är på plats
Går alltid in på banken och för över från Swedbank till Bangkok bank kontot, stoppar aldrig in nått kort i nån atm i Thailand

Sant. :thumbsup: Men att döma av minen på bankdamen idag när jag besökte BKKs banken på Central i Pattaya så finns det över 1000 bath och de vill garanterat att jag finns kvar som kund. Märkligt och tur att banken inte frågar så mycket här som i Sverige, De skiter i om slantarna kommer från Sverige eller ett helt annat konto och inte från mitt hemland, de är nöjda med att jag använder Bangkok Bank. Gillar Thailand mer och mer.
Inget snokande som med Swedbank

Sant. :thumbsup: Men att döma av minen på bankdamen idag när jag besökte BKKs banken på Central i Pattaya så finns det över 1000 bath och de vill garanterat att jag finns kvar som kund. Märkligt och tur att banken inte frågar så mycket här som i Sverige, De skiter i om slantarna kommer från Sverige eller ett helt annat konto och inte från mitt hemland, de är nöjda med att jag använder Bangkok Bank. Gillar Thailand mer och mer.
Inget snokande som med Swedbank
Kanske beror på penningtvättdirektivet att de "snokar"? Alla banker i Sverige har ju Finansinspektionen som är tillsynsmyndighet, och ingen bank vill ju förlora sitt tillstånd.
När jag skulle börja använda wise så fick jag en hiskelig massa frågor. Många av dem stämde överens med de frågor som bankerna i Sverige ställer.
När jag skulle flytta en större summa pengar från Swedbank till en thaibank i annans namn, ringde jag Swedbank och hon ställde samma frågor som brukar komma upp som man fyller i årligen på Swedbank.
Jag har inget att dölja, så personligen känner jag inte att det är snokande.

Ser att några använder Wise. Själv har jag skickat med Xoom en längre tid, men märker att Wise tydligen är bättre. Med Xoom 500€, blir det 17831,60 THB just nu. Från mitt konto debiteras då 502,99€. Med Wise blir 500€ 18288,15 THB. Jag betalar 500€, då kostnaden på 6,13€ dras av från beloppet som jag avser att sända. Totalkurs blir 36,58 mot 35,45 med Xoom.

Tillbaka
Topp