Den rekordstarka Bath:en

 
Jag borde nog hålla mig lugn eftersom jag tydligen började detta. Men för forumfridens skull bör vi kanske återgå till ämnet. Tack!
 
Tillbaka på ämnet fixar jag ;)

B035A671-4DB0-452F-860E-5413FC452EE2.jpeg
 
“Monthly tourist arrivals, while still far below the 3 million pre-pandemic level, are a clear boon to the current account,” Tim said. “Thai baht should be in line with Thailand’s economic fundamentals that are improving.

 
Då det är hög tid för högsäsong och folk vill växla pengar på riktigt och lagligt, ingen hitte på söka google eller olaglig kinesisk guldhandlarkurs, så kommer här dagens äkta fullt fungerade och köpbara kontantkurs för svenska sekiner hos den lokala valitamånglaren;

IMG_20221107_133806.jpg
Den lokala valutamånglaren, var han nu finns, är kanske trevlig men vill man ha koll på det aktuella och officiella kurserna är detta ett bättre alternativ:
 
Den lokala valutamånglaren, var han nu finns, är kanske trevlig men vill man ha koll på det aktuella och officiella kurserna är detta ett bättre alternativ:
Helt rätt. Undrar varför nån idiot postar nåt här överhuvudtaget...... Allt finns ju på internet.
 
Den lokala valutamånglaren, var han nu finns, är kanske trevlig men vill man ha koll på det aktuella och officiella kurserna är detta ett bättre alternativ:
Kontanter växlar i alla fall jag bara i nödfall.
Eller den som har svarta pengar eller har kontanter av någon annan anledning.

För de som har konto i Thailand är väl det intressanta vad man får vid överföringen.
Som vanlig turist är det väl vilken kurs jag får när jag plockar ut pengar i bankomaten.
Och då kan ju exempelvis XE kursen var ett bra riktmärke.

Jag brukar ta med mig några tusen baht när jag reser hem så att jag klarar mig några dagar när jag kommer ner igen.
Sen brukar jag ta med mig några femhundrakronorssedlar om något oförutsett skulle inträffa.
Och då kan kanske apknugens lokala valutamånglare vara ett bra alternativ.:)
 
Kollar alltid XE kursen den är riktmärket och skiljer det sig för mycket vid växelbåset så vet man att nåt är fel.
 
  • Like
Reactions: Nox
Att han inte får sparken snart....

Det skulle innebära dels att den
årliga utdelningen till staten uteblir (för 2021 var den 3,9 miljarder) men också att Riksbankens kapital raderas ut, enligt den interna rapporten.

Enligt Handelsbanken ser dock förlusterna ut att bli ännu större än de 65 miljarderna, snarare mellan 75 och 95 miljarder kronor. Det skulle göra att Riksbankens kapital skulle hamna på minus, mellan 10 och 30 miljarder. Inte så imponerande för den institution som ska vara garanten för det finansiella systemet – och som ofta påpekar vikten av att privata banker har gott om kapital.

 
Fast där kan man ju verkligen säga att han gör en insats. Bankerna tjänar just nu enorma räntepengar på sina fodringar i Riksbanken. Kanske det förklarar underskottet?
Står i artikeln anledningen till underskottet, Riksbanken gick och köpte obligationer under pandemin som nu tappat i värde när räntan går upp.

"Riksbankens stora köp av obligationer under pandemin ser ut att stå svenskarna dyrt.

När räntorna stigit har det utlöst stora förluster och skattebetalarna kan behöva skjuta till mellan 50 och 70 miljarder kronor.

Chocknotan kommer samtidigt som regeringen pressas av andra stora extrautgifter.

Under pandemin ryckte Riksbanken ut med ett enormt räddningspaket för att stötta ekonomin. Värdepapper för 700 miljarder kronor köptes på marknaden, bland annat så kallade bostadsobligationer för 400 miljarder kronor. Köpen har i efterhand kritiserats eftersom de pressade ned boräntorna och därmed bidrog till den extrema uppgången på bostadsmarknaden under pandemin. Värdepappersköpen ska också granskas av Riksrevisionen.


Riksbankens agerande kan också bli en rejäl smäll för svenska skattebetalare. När banken dammsög marknaden på obligationer under 2020 och 2021 var räntorna rekordlåga. Nu har de stigit kraftigt. Och när räntan stiger sjunker priset på en obligation. Med andra ord ligger Riksbanken back på sin köpräd, och det rejält. Myndigheten har redan flaggat för att det kan bli en brakförlust under 2022. En intern promemoria indikerar att den kan landa på hela 65 miljarder kronor, skriver Handelsbanken i en färsk analys."

Enligt Handelsbanken ser dock förlusterna ut att bli ännu större än de 65 miljarderna, snarare mellan 75 och 95 miljarder kronor.
 
 
 
Tillbaka
Topp