Den rekordstarka Bath:en

Jag fick 3,155 på svenska konsulatet i Pattaya i dag när man räknade fram summan till mitt letter of income. Annat var det in the good old days, då räknade dom på en kurs betydligt högre än den verkliga.

Jag fick 3,155 på svenska konsulatet i Pattaya i dag när man räknade fram summan till mitt letter of income. Annat var det in the good old days, då räknade dom på en kurs betydligt högre än den verkliga.
Nej den var fan sämre än den riktiga kursen som man kan handla till.

IMG_20230214_113532.jpg

Kortvarig glädje?

Thedéens kronlyft snart utraderat​

Thedéen: Vi är oroliga för inflationen
Riksbankschefen Erik Thedéen.

Nye riksbankschefen Erik Thedéen var tydlig i förra veckan i samband med räntebeskedet: Kronan måste stärkas för att få bukt med inflationen.

Och marknaden lyssnade. Direkt efter beskedet stärktes kronan rejält mot både dollarn och euron.

Men nu är uppgången på väg att raderas ut. Inte minst efter ny osäkerhet kring den amerikanska inflationen och nya uttalanden från ledamöter i USA:s centralbank Federal Reserve, som signalerar att det kommer att krävas fler stora räntehöjningar. Det har återigen stärkt dollarn.

En dollar kostar på fredagsförmiddagen runt 10,52 kronor. För en vecka sedan var priset nere på runt 10,32 öre.
Men kronan tappar även en del av Thedéen-lyftet mot euron. En euro kostar nu runt 11,20 kronor jämfört med drygt 11,10 kronor efter Riksbankens besked förra veckan.

J
Kortvarig glädje?

Nye riksbankschefen Erik Thedéen var tydlig i förra veckan i samband med räntebeskedet: Kronan måste stärkas för att få bukt med inflationen.

Och marknaden lyssnade. Direkt efter beskedet stärktes kronan rejält mot både dollarn och euron.

Men nu är uppgången på väg att raderas ut. Inte minst efter ny osäkerhet kring den amerikanska inflationen och nya uttalanden från ledamöter i USA:s centralbank Federal Reserve, som signalerar att det kommer att krävas fler stora räntehöjningar. Det har återigen stärkt dollarn.

En dollar kostar på fredagsförmiddagen runt 10,52 kronor. För en vecka sedan var priset nere på runt 10,32 öre.
Men kronan tappar även en del av Thedéen-lyftet mot euron. En euro kostar nu runt 11,20 kronor jämfört med drygt 11,10 kronor efter Riksbankens besked förra veckan.
Ja dystert med kronan och de uppoffringar svenska hushållen får göra för att stärka kronan.
Jag får inte mera PHP trots flera räntehöjningar.

Blir väl en semester i Norge snart.

Screenshot_20230218-083456_Xe.jpg

Kortvarig glädje?

Thaibahten har gått ner och kan gå ner mer då thailändska riksbanken gick ut med i veckan att ekonomin i Thailand återhämtar sig snabbt nu och inflationen gått ner i Thailand så dem kommer inte behöva ta till räntehöjningvapnet nåt mer nu som resten av omvärlden.
Så mot baht kan det bli bättre.

Går inflationen ner så sänker dom eller slutar höja räntan då tappar kronan ännu mer.
Ni som vill ha starkare krona mot baht får väl hoppas på hög inflation och rejäla räntehöjningar så kr stärks.
Då Thailändska riksbanken sa förra veckan att dom stoppar med räntehöjningar då Thailands ekonomi återhämtar sig snabbt nu och inflationen påväg ner.
så finns hopp om Sverige fortsätter med räntehöjningar.

Var precis och tog ut 25000 baht…kostade mig 7897 kr.
Så med valutapåslag och uttagsavgifter i Sverige och Thailand så fick jag väl på ett ungefär 3,14 baht/kr.
Nu verkar det som att man får vara glad att det håller sig över 3 baht/kr:)

Tillbaka
Topp