Dom 10 bästa platserna i asien att pensionera sig på.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Chiang Mai och Hua Hin på 10 bästa lista att pensionera sig på i Asien.

The 10 Best Places to Retire in Asia

Asia’s most intriguing retirement spots have an exotic culture and a low cost of living.
May 17, 2019, at 10:01

Bali is among the most beautiful tropical islands in the world.
1559277781436.jpeg

(GETTY IMAGES)
ASIA BOASTS SOME OF THE most cost-friendly places in the world to call home. Pockets of India, Vietnam and Thailand can feel amazingly affordable to newcomers. Retirement in Asia is sure to be full of exotic experiences and unexpected adventures. For some people, the culture shock is thrilling and invigorating, while others might be intimidated by the cultural differences.
The best places to retire in Asia include:

• George Town, Malaysia
  • Bali, Indonesia
  • Da Nang, Vietnam
  • Udagamandalam, India
  • Chiang Mai, Thailand
  • Kota Kinabalu, Malaysian Borneo
  • Da Lat, Vietnam
  • Kuala Lumpur, Malaysia
  • Hua Hin, Thailand
  • Taipei, Taiwan
https://money.usnews.com/money/retirement/baby-boomers/articles/the-10-best-places-to-retire-in-asia

Mvh isan lover

Hej

Asia’s most intriguing retirement spots have an exotic culture and a low cost of living.

1559277781436.jpeg

(GETTY IMAGES)
ASIA BOASTS SOME OF THE most cost-friendly places in the world to call home. Pockets of India, Vietnam and Thailand can feel amazingly affordable to newcomers. Retirement in Asia is sure to be full of exotic experiences and unexpected adventures. For some people, the culture shock is thrilling and invigorating, while others might be intimidated by the cultural differences.

• George Town, Malaysia
  • Bali, Indonesia
  • Da Nang, Vietnam
  • Udagamandalam, India
  • Chiang Mai, Thailand
  • Da Lat, Vietnam
  • Kuala Lumpur, Malaysia
  • Hua Hin, Thailand
  • Taipei, Taiwan
https://money.usnews.com/money/retirement/baby-boomers/articles/the-10-best-places-to-retire-in-asia

Mvh isan lover
George Town, Kuala Lumpur och Da Nang där är det fint och vackert.
Hua Hin:eek: då borde @nmax bli glad att ha sitt HH på kartan:xmas_smiley:

Hej

Själv är jag glad för att Bali finns med på listan, ett fantastiskt ställe tycker jag, både prisvärt, exotiskt och med många sevärdheter.

Chiang Mai har ju ofta figurerat i såna här sammanhang, dom anses ju bl.a ha ett behagligt klimat för västerlänningar, tror precis som du att ett gäng medlemmar blir glada över att finna Hua Hin på listan.

Mvh isan lover

Njae jag ser helst att Hua Hin inte finns med på några listor över bra ställen, räcker och blir över med det folk som redan finns här, vi behöver inte fler.

Njae jag ser helst att Hua Hin inte finns med på några listor över bra ställen, räcker och blir över med det folk som redan finns här, vi behöver inte fler.

Hej

Det kan nog stämma, platsen borde kunna lida av lite växtvärk, man känner knappt igen sig alls längre om man jämför med hur det såg ut 87-89.

Mvh isan lover

Hej

Det kan nog stämma, platsen borde kunna lida av lite växtvärk, man känner knappt igen sig alls längre om man jämför med hur det såg ut 87-89.

Mvh isan lover
87-89, dom som varit här bara i 20 år säger att man inte känner igen sig och jag ser ju hur mycket som hänt på dom snart 7 år jag varit här.
Mycket utveckling har varit bra såsom cementerade grusvägar mm men fler folk behövs inte, lågsäsongen är bäst.
Bävar lite för hur det ska bli när snabbtåget är klart, kommer väl drälla in framförallt en jäkla massa fler Thai turister på helgerna så måste man gå ut ännu tidigare för att boka bordet på fred/lörd.

87-89, dom som varit här bara i 20 år säger att man inte känner igen sig och jag ser ju hur mycket som hänt på dom snart 7 år jag varit här.
Mycket utveckling har varit bra såsom cementerade grusvägar mm men fler folk behövs inte, lågsäsongen är bäst.
Bävar lite för hur det ska bli när snabbtåget är klart, kommer väl drälla in framförallt en jäkla massa fler Thai turister på helgerna så måste man gå ut ännu tidigare för att boka bordet på fred/lörd.

Hej

Ja det har onekligen hänt en hel del, den lilla byhålan känd för stranden och järnvägsstationen är ju numera en stor stad.

Själv kommer jag ihåg när en av barerna som då låg nära stranden med sandgolv och bambumöbler hade en leopard, en apa och en papegoja i burar inne i baren, dessutom var baren helt utan väggar och med stråtak, mycket charmigt men knappast bra för djuren.

Jag brukade följa med en Thailändare ut i hans fiskebåt där på den tiden, han kom och väckte mig på det Guesthouse jag bodde på, sen följde jag med ut på sjön, den fisk vi fick sålde han sedan till seafood restauranger nära havet.

Mvh isan lover

Boka bord? Du äter väl på Lotus food court, behöver väl inte boka eller?:p:p
@nmax

Boka bord? Du äter väl på Lotus food court, behöver väl inte boka eller?:p:p
@nmax
Foodcort va rätt men inte Lotus.

Hua Hin har en av landets absolut bästa foodcorts (ex Pattaya har inget som ens kommer i närheten) där vi sitter nästan varje dag vid samma bord, plats för 16-20 pers vid bordet och i högsäsong är det alltid knökat.
Finns plats för ca 4000 gäster och i högsäsong är det fullt varje dag.
Här finns en stor scen där Thailands populäraste artister uppträder, har ex sett Carabao 4 ggr och det är helt gratis för publiken. Ägaren (Thai kines), har fått ölbolagen att stå för bandets gage.

Det finns 50st matstånd med allt du kan tänka dig i Thaimat plus div falangmat som pizza, grillad fläskfilé, revbensspjäll mm och även ett stånd med indisk mat och pasta.
Öl å sprit är billigare än på 7/11 och här har vi fattiglappar vårat samkväm, tömmer man inte flaskan ena kvällen så kan man lämna in den i baren så skriver dom namn på den för uttag när så önskas
Det många oinvigda kallar för stenbords skrönor förekommer i mellanåt när det kommer nån mytoman på besök men dom flesta dylika har flyttat från stan.
Klädkoden är att finkläder undanbedes.
Vi proffs medtar egen dyna att sitta på.
Välkommen :)

Foodcort va rätt men inte Lotus.

Hua Hin har en av landets absolut bästa foodcorts (ex Pattaya har inget som ens kommer i närheten) där vi sitter nästan varje dag vid samma bord, plats för 16-20 pers vid bordet och i högsäsong är det alltid knökat.
Finns plats för ca 4000 gäster och i högsäsong är det fullt varje dag.
Här finns en stor scen där Thailands populäraste artister uppträder, har ex sett Carabao 4 ggr och det är helt gratis för publiken. Ägaren (Thai kines), har fått ölbolagen att stå för bandets gage.

Det finns 50st matstånd med allt du kan tänka dig i Thaimat plus div falangmat som pizza, grillad fläskfilé, revbensspjäll mm och även ett stånd med indisk mat och pasta.
Öl å sprit är billigare än på 7/11 och här har vi fattiglappar vårat samkväm.
Det många oinvigda kallar för stenbords skrönor förekommer i mellanåt när det kommer nån mytoman på besök men dom flesta dylika har flyttat från stan.
Klädkoden är att finkläder undanbedes.
Välkommen :)
Sorry, då är det inget för mig, jag gillar mina kostymer:cool::cool:
Men låter nice iaf.
@nmax
Är i BKK imorgon iaf, får se vad jag har för mig då

Sorry, då är det inget för mig, jag gillar mina kostymer:cool::cool:
Men låter nice iaf.
@nmax
Är i BKK imorgon iaf, får se vad jag har för mig då
Ja i kostym lär du sticka ut bra här, bara du av 4000 pers typ.
Vi funderar på att samla ihop och köpa ett par nya tröjor till ägaren av stället, han äger rubbet inkl 2 stora hotell som ligger bredvid och har en nice Lambo på parkeringen men går klädd i enkel vit t-shirt och jeans varenda dag å ser lätt fattig ut.
Men som jag sa till gubbarna idag, kolla ärmarna på t-shirten, pressveck..

Hej

1559277781436.jpeg

(GETTY IMAGES)

• George Town, Malaysia
  • Bali, Indonesia
  • Da Nang, Vietnam
  • Udagamandalam, India
  • Chiang Mai, Thailand
  • Da Lat, Vietnam
  • Kuala Lumpur, Malaysia
  • Hua Hin, Thailand
  • Taipei, Taiwan

Mvh isan lover
Den som tycker att Chiang Mai och Hua Hin skulle vara bland dom bästa platserna att pensionera sig på är ute och yrar. Är det nånstans jag blir självmordsbenägen, så är det i Hua Hin.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonymius
A
W
Svar
0
Visningar